Kedvenc filmem a MD. Talán az Inland Empire ér fel vele. Utóbbi még meg kell néznem vagy tízszer, mert szeretném megérteni. De vissza a MD-hez. Én is ugyanarra jutottam, mint a legtöbb haladó megfejtő, tehát hogy a film első része álom, a második valóság stb. stb. Az álom végét én a kék dobozba való bezuhanásra teszem. Vannak még képzelődések, rémlátások, de azok nem tartoznak a "főálomhoz". Kiemelnék néhány szempontot, melyekről még senkinél sem olvastam, illetve amelyekben vitatkoznék.
1. Álom
Többen mondják, ez meg az a részlet azért nem lehet az álom része, mert az álmok nem lehetnek ennyire részletesek, színesek, vadak, hosszúak stb. Én meg azt állítom, hogy de igen. A magam tapasztalatából mondom, hogy
- akár öt perc alvás alatt is lehet több órányi történetet összeálmodni, amelynek minden részletére szépen vissza lehet emlékezni az ébredés utáni percekben,
- mindent és mindennek az ellenkezőjét is lehet álmodni, akár a valósággal itt-ott kapcsolódóan, akár annak ellentmondva vagy annak teljes nem-ismeretében,
- és, hogy aktuális legyek, a kék doboz fekete belsejébe való bezuhanást is el lehet álmodni, ahogy kell. Én tudom, ugyan nem dobozzal, hanem mondjuk egy ajtón való belépéssel. Belépés a fekete semmibe, most-mindennek-vége érzéssel, gyors ébredéssel és egésznapi nyomott kedéllyel.
- nem tudom viszont, milyen a drogosok álma. Mert ha a filmben konkrétan nincs is benne - talán kegyeletből egy valóban létezett alak iránt - azért ugye mi feltételezzük, hogy az álmok városában, partikon és két parti között, nagy divat lehet port szippantgatni. Nem biztos, de hátha. Aztán hogy ott milyen cifra álmokat láthatnak!
2. Party
Telefonálnak a kezdő színésznőnek: öltözz, megy a kocsi. És a kezdő színésznő öltözik, beül, megy. Camilla is, Diane is. A partikon keresztül vezet az út. A húsok útja a világhír felé. Mint a manapság ismét aktuális Polanski-ügyből tudjuk, nemcsak színésznő-húsokat szolgálnak fel, hanem tizenegy-két éves gyerekeket is. Nem lehet elég korán kezdeni. Mint a zongorázást. Anyukák időnként kérdezik: na kislányom, mit mondott a rendező bács? - Nem modott az semmit, csak lihegett.
3. Lynch lelke
Lynch empatikus ember. Elég megnézni a The Straight Story-t. Ömlik a rendező szeretete a figurák felé és minden irányba. A kezdő jelenet, amikor a kamera a végtelen búzamezők felett pásztáz! A vidék, a föld végtelen szeretete sugároz. De hogy jön ez a MD-hoz? Nos, elmondom a feltételezésemet. Hollywood, színészek, minden egyéb mutatványosok - hemzsegnek a leszbik, és a homokosok. Utóbbiakkal nem foglalkozik a mi Lynchünk, na de a leszbi szerelem, az más! Elképzelem, amint Lynch elképzeli: ha szabad ellágyulnunk Rómeó és Júlia történetén, ha szabad sajnálnuk és szeretnünk őket, miért ne lágyulhatnánk el mi normálisak két szerető női szív drámáján, sőt tragédiáján. Miért ne zárhatnánk a szívünkbe őket, miért ne szerethetnénk őket, vagy legalább az egyiket - a hoppon maradtat, a megalázottat, főleg ha ráadásul szép is?
Erős a gyanúm, hogy Lynch a számtalan megtörtént hollywoodi leszbi-sztoriból halászta ki az egyiket. Naná, hogy olyat, amelyik tragédiába torkollik. Csinált egy magához méltó filmet egy régi újsághírből vagy pletykából, aztán elénk lökte: nesztek, szoruljon össze ti a szívetek is, ahogy az enyém összeszorult, főleg amikor Badalamenti mester elém rakta a filmhez komponált zenéjét.
4. Zene
Badalamenti zenéje csúcs. Recept az élvezéséhez: nézd végig a filmet legalább 3-szor. Ezután futtasd le csak a végefőcímet, és csukott szemmel hallgasd a zenét. Egy megindító szerelmi tragédia fináléja ez, közbe-közbe morrantva egy-két Lynch által beaplikált inferno-hangot. Bizony, ezek a nem-veronai szerelmesek a mennybe indultak, de a pokolban kötöttek ki. Angelo Balalamenti egy szál szintetizátorral el tudta ezt mesélni. Ezután már akárhol kapcsolódsz be a filmbe, "érteni" fogod a zenét.
5. Lynch és Hollywood
Ebben a filmben is, de az Inland Empire-ban is, rendezőnk jókorákat húz Hollywood leffedt seggére. Nagy kedvét leli ebben. Hadd lássa a néző is, ne csak a bennfentesek, micsoda egy maffia az egész, miféle emberformájú félig-emberek alkotják a szakmát. Lásd még feljebb a Party c. részt.
6. Kafka?
Csak feldobom az ötletet: ami az álom-részt illeti, rokonságot érzek Kafka regényeivel. Más valaki? |