Hm… Átlagos sci-fi, se több, sem kevesebb… Két gyönyörű és formás hölgy, erős képivilág, Harry Gregson-Williams remek zenéje, egy-egy korrekt akció és kész… Ez így azért kevés, főleg, hogy anno Verhoeven milyen másig nézhető alkotással ajándékozta a nagyérdeműt, egy remek Swarzengerrel.
Amikor még nem vetítették a filmet, hallottam olyat, hogy ez jobban fog hasonlítani az eredeti Philip K. Dick novellájához, az Emlékárusítás, kicsiben és nagyban. Hm…. Tegnap megnéztem az eredeti Swarzi mozit, majd az új változatot. Hát… Na mondom, elolvasom a novellát is. Hm, aki azt mondta a 2012-es jobban hasonlít az eredeti novellához, az vagy nagyot akart mondani, vagy életében nem olvasta Philip K. Dick történetét. Miről is szó a novella dióhéjban?
SPOILER!
Douglas Quail a Marsról álmodik, nagyon szeretne eljutni oda, ezért a memória Rt-hez fordul, hogy emléket plántáljanak bele, mintha tényleg a Marson lett volna, mint titkos ügynök, a művelet közben viszont kiderült, tényleg kém, és tényleg volt ott. Ezért meg akarja a Titkosszolgálat ölni őt. Menekülni nem tud, a fejében egy poloska van, ami lehallgatja minden gondolatát, így egyességet köt a szolgálattal. Kitörlik a fejéből a Marsos történetet, cserébe kap egy új emléket, mondjuk, hogy egy földönkívüli civilizáció addig nem pusztítja el a Földet, amíg Quail él, mert gyermekkorában megbarátkozott velük. A beültetés alatt kiderül ez is megtörtént…
Ennyi a novella, se több se kevesebb. Verhoeven az alap szitut átvette, de egy pokoli jó történetet kanyarított hozzá. A mai napig nézhető, kellemesen brutális és véres film, a hullák száma, talán csak a Kommandóban magasabb Swarzi filmjei közül. A film sikeréhez egyebek mellett a remeke alakítást nyújtó gyönyörű Sharon Stone, Jerry Goldsmith frankó, néha a Conan zenéjére hajazó score-ja is hozzájárult. És egy karakter, ami nincs az eredeti novellában, de mégis ikonikussá vált. Ő Richter, akit a remek Michael Ironside alakít.
Len Wiseman filmje, igazából inkább a Verhoeven moziból táplálkozik. Számos utalás is van Swarzi klasszikusára, pl a kart amputáló lift, vagy a sárga ruhásnő a vámvizsgálatnál, a hárommellű prostiról nem is beszélve. Jut eszembe a Vénusz Völgy miért nincs benne, ja persze, hiszen a Marson sincsenek! Az eredeti műben volt két kellemes női karakter, Melina és Lori. Itt két meseszép hölgy van, jesszusom Kate Beckinsale… gyönyörű, az a popsi… És ugye Jessica Biel sem egy rozoga darab, sőt. Itt aki a fontosabb karakterek közül hiányzik az Richter. Pedig zseniális figura volt, Wiseman kihagyta a sztoriba, helyette Lori kapott nagyobb teret és ő vette át Ironside kultikus figuráját. Oké, nagyon jó nézni Beckinsale kisasszonyt, de Richter karaktere olyannak volt jó, amilyen Verhoeven mozijában volt.
No mindegy Hauser/Quaid szerepét Coli Farrell alakítja. Én csipázom az ír fenegyereket. Szimpatikus figura, jelen alkotásban azért ő sem adott bele mindent, mellesleg általában elmondható, hogy az ebben filmben prezentált színészi játékok eléggé haloványak.
Ami itt első osztályú, az a látványvilág, a két gyönyörű hölgy és van pár zseniális akció. DE! És itt jön a DE, a sztori haloványabb, a hangulat és a brutalitás, ami miatt klasszikus lett a Swarzi mozi, itt a fasorban sincs! Tényleg olyan, mintha az egészet csak a látványos CGI orgiáról szólna. A történet, a karakterek, a hangulat sutba lettek dobva, elég a grandiózus látványvilág… Tulajdonképpen nekem a Prometheusszal is ez volt a bajom, remek a zene és a képivilág, nyomokban hangulatot is tartalmaz, a sztori viszont halovány… De vissza a Total Recall mozihoz. Jó lenne, végre egy hangulatos fasza sci-fit látni. Ez sajnos nem olyan. Egy átlagos tucat akció mozi, sci-fi köntösben. Az eredeti klasszikustól nehéz elvonatkoztatni, annak a közelébe sem ér.
Meglehet nézni, de sosem fogja megváltani a világot. A Swarzi féle változat bármikor nézhető, ebbe maximum Beckinsale által szolgáltatott vizualitás miatt érdemes többször neki futni. De ez így harmatgyenge…. Átlagos szösszenet….
|