röviden: ez élmény volt.
hosszabban: annyira megállásra-odafigyelésre késztetett, mint kevés film manapság. igényes, összetett és csodálatos. és komoly film, de nem attól az, mert komolyan is mondani akar vmit, v mert komolyan épül fel, v mert komoly dolgokról szól, hanem egyszerűen nem játszik, ennél a filmnél nincs apelláta. minden történésnek tétje van. és valóban szól komoly dolgokról, de nem tolakodik, hiába nyers. komolyan épül fel, de mégis megvan a lehetőség az újraösszerakásra, ha kell, belemélyed az ember, belemereng, ha kell, csak átéli megint a feszültséget, amit ez a vitathatatlanul egyedi történet és tökéletes megvalósítása ad. tökéletes, mert a legutolsó napszítta fatörzsnek is ott a helye, ahová azt a rendező tette, de még a leghalkabb párbeszédfoszlányak is fontos szerepe van. nagyon pontos film. bár zseniális képeket kapunk, de mindez mégis a rendező malmára hajtja a vizet, mert nem a képek adják össze a filmet, és ez végig érezhető, annál sokkal több és többet is ad ez az alkotás - a történetmesélésben ha tetszik, ha nem, a képeknek csak másodlagos szerepük van, hiába nagyon jók, ismétlem. mert minden kockájából izzik, egyszerűen izzik tommy lee jones kéznyoma, markáns elképzelései rendezőként, és ő maga, mint tommy lee jones. a lehengerlő, szigorú színész.
olyan film, ami vagy magába szippant, v nem tud vele mit kezdeni az, akinek zavaró a sok időugrás és visszautalás, v akár a film nyelvezete. nem is könnyű. pedig amikor először látjuk, hogyan hal meg melquiades, már régesrég nem az a lényeg: a folyamatosan adagolt, időnként mégis visszafogott, de következetes feszültség mindvégig eltökélten sorjázza a kérdéseket. vajon érdemes-e megbüntetni egy szinte teljesen motivációját vesztett alakot? meg lehet-e változtatni, egyáltalán létezik bármilyen büntetés számára? egyáltalán, meg kell változtatni, v csak elég, ha önmagával szembesül?végülis a filmben szinte senki nem képes szembenézni magával, és vhogy ez mégsem kap hangsúlyos szerepet: elég, ha a néző (ha van olyan) megáll, elfogadja, h ez van, így működnek a dolgok, pontosabban, működnek így is a dolgok, és senki az égvilágon nem fog szólni semmit. kétségesen szerethető, de kétségtelenül elfogadható figurák. és senki sem barátja a másiknak, ez a legfontosabb, egy baráti kapcsolat sincs a filmben, leszámítva azt a tiszta és magától értetődő viszonyt, ami pete és melquiades között kialakult, amiért pete végülis kész saját életét is elhagyni. ugyanis bizonyítani vmit és hangoztatni a bizonyítást az sosem fér össze, és persze itt sem: pete jól tudja ezt. csöppet sem lelketlen karakter. és itt nem az a fontos, h egy jószerivel, talán még számára is ismeretlen, és talán ártatlan ember hogyan hal meg értelmetlenül, ki ölte meg, hanem h egy (akár) véletlen, de akár szándékos gyilkosságra van-e bármilyen mentség? nyilván a gyilkosság itt nem szándékos, de akár szándékos is lehetne, a végeredmény (halál) és pete perkins eltökéltsége szempontjából ugyanis teljesen mindegy. amit az emberben hagy egy baráti kapcsolat, az nem ismételhető, nem csoda, ha pete sem nyugszik, amíg nyugalmat nem ad neki.
és mindez még mindig csak a felszín, rendkívül sokrétű film, bármit lehetne róla írni. és jones jól ismerheti az embereket. na és h barry pepperhez miért nem vágtak hozzá egy oszkárt, arról fogalma sincs. olyan életszerű, hiteles és feslett, ugyanakkor olyan megdöbbentő változásokra képes, h az fáj. és ő is közben teljesen hétköznapi.
tökéletes a forma, és tökéletes a találat. és anniyra felemelő. szeleteket kapunk életekből, amiket talán már nem ment meg semmi, de nem is kell, mert a szereplőket eddig sem mentette meg senki önmaguktól. és lám, a véletlen mikre is képes, erről (is) beszél ez a film.
sajnos az egyetlen baja, h éppen melquiades sorsára jutott.. nem a háromszoros temetésre gondolok, hanem a fogadtatására. mintha jones pont önmaga felkiáltójele lenne: figyelem emberek, van itt még vmi, amit el kell mesélnie valakinek.. mondjuk nekem. nem lesz népszerű, de ígérem, mindvégig őszinte leszek, és egyetlen percüket sem fogom elrabolni, csak figyeljenek. az emberek meg sajnos nem figyelnek, de nem is baj, mert talán ettől még nagyszerűbb a film, csendesen hat, de legalább hat, mert létezik. és aki akarja, megtalálja, akit akar, megtalál. kivételes és fontos film, csak hagyja mindenki, h hasson.
|