Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
Hamarosan a TV-ben |
Éjszaka a házban - Moziverzum, 03:00 |
A biztonsági őr - Mozi+, 03:15 |
Emmy - M5, 03:20 |
Az ártatlanság kora - Cinemax, 03:30 |
Kristóf, a magánzó - Duna World, 03:35 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Franco Nero (83) |
Vincent Cassel (58) |
Maxwell Caulfield (65) |
Pokorny Lia (53) |
Oded Fehr (54) |
További szülinaposok |
Legfrissebb fórumok |
2022-es választás |
R.I.P. |
Creed 2. - Vélemények |
Dallas (sorozat) - Vélemények |
Aktuálpolitika azoknak, akik unják a trollt a választás topikban |
További fórumok |
Utoljára értékeltétek |
Elit játszma |
Piros Ildikó |
2013-12-10 17:35.56 |
Várom ...Köszi ...Puszi Fáncsi |
2013-12-10 17:34.29 |
Várom ! Köszi !! Pusz Fáncsi |
2013-12-10 16:20.05 |
Mr Kim Nam Gil, az Ember:
"Reményt a Fülöp-szigeteknek! Mivel tudatában vagyok annak, hogy engem szeretnek, a tetteimben rettenthetetlen vagyok. Nem a saját erőm vagy hatalmam ez, hanem osztozva mások szenvedésében, fájdalmában, szeretném visszaadni azt a túláradó szeretetet, amelyet kaptam. Kim Nam Gil" |
2013-12-10 16:04.42 |
Nézed,nézed ...dehát hol Drága Marcsikám ?Én is nézném !!
Az Innocet Men-ben játszik Seryung is(Moon Chae Won ) A FAith-t is megnézném ... |
2013-12-09 17:23.11 |
Napjaink Észak -Koreája...
A phenjani állami televízió állóképeket mutatott hétfőn arról, hogy Kim Dzsong Un észak-koreai vezető kegyvesztett nagybátyját egyenruhás őrök kivezetik a Koreai Munkapárt politikai bizottságának tanácskozásáról. Miként lesz valaki ripacsból egy diktátor veje, majd többszöri kegyvesztettség után az ország második embere, hogy aztán akkorát zuhanjon, mint még soha. Csang Szong Tek portréja. Újra megnézhették az észak-koreaiak az állami tévé múlt szombati műsorán azt a dokumentumfilmet, amelyet októberben kilenc alkalommal láthattak, azóta viszont egyszer sem. Ismét figyelemmel követhették, amint az ország ifjú vezére, Kim Dzsong Un laktanyát látogat, ahol a katonák kitörő örömmel fogadják. Ezúttal viszont az államalapító nagyapja, Kim Ir Szen egykori fiatal önmagára hasonlító Kim kíséretében már nem volt ott nagybátyja, a 67 éves Csang Szong Tek. A dokumentumfilmet ugyanis újravágták, és eltüntették belőle a rendszer második emberének, és a 30 éves vezér hatalmát régensként támogató személyiségnek tartott Csangot. Észak-Korea rutinosan él az orwelli módszerrel, a kegyvesztetté vált politikusokat visszamenőleg is kiretusálják az ország történelméből. Fotó: MTI / AP / An Jang Dzsun A térséget jól ismerő Christopher Hill, az Egyesült Államok volt dél-koreai nagykövete már akkor megjósolta, hogy Csang sorsa a félreállítás lesz, amint Kim konszolidálja a hatalmát, amikor a 2011 decemberében elhunyt apjától, Kim Dzsong Iltől átvette az ország irányítását a harmadik, legkisebb fia. Észak-Koreát ugyanis 1948 óta csak a kommunista Kim-dinasztia tagja vezetheti, és a szélsőséges személyi kultuszt ápoló rendszerben nincs helye a vezér semmilyen vélt vagy valós riválisának. Kim Dzsong Il trónörökössé válását is segítette az ő nagybátyja, akinek három évtizede ugyanaz lett a sorsa, mint most Csangnak: eltűnt a szem elől, amikor már nem volt szükség rá. Az első száműzetés Csang 1946-ban, különösebb politikai pedigrével nem rendelkező családban született, s azt, hogy ilyen magasra kapaszkodott, annak köszönhette, hogy jól nősült. A phenjani Kim Ir Szen egyetemen a tanulást nem vitte túlzásba, inkább a természetesen forradalmi darabokat előadó színjátszó körben jeleskedett, és tehetségesen tangóharmonikázott. Bohém egyénisége megtetszett Kim Ir Szen idősebb lányának, Kim Kjong Hujnak, ám a szigorú apa rossz szemmel nézte kapcsolatukat, Csangot nem tartotta érdemesnek arra, hogy a családjába fogadja. A fiatalembert ezért egy vidéki egyetemre, majd Moszkvába száműzték, de a Kim-lány makacs volt, és győzött a szerelem, 1972-ben egybekeltek. Az ország első famíliájába beházasodás elindította Csang karrierjét a Koreai Munkapártban, ám hogy ne érezze magát túl szerencsés flótásnak, az 1970-es évek végén egy vidéki acélgyárba száműzték. Észak-Koreában bevett gyakorlat a káderek mozgatása, hogy aki kiesik az éppen uralkodó Kim kegyéből, érezze: sorsa kizárólag a vezértől függ, és ha visszakerül, még hálásabb és lojálisabb legyen. Így érezhetett Csang is, aki az 1980-as évek közepén újra fontos pártfeladatokat kapott, 1992-ben pedig a központi bizottság tagja lett. Fotó: AFP / Ministry of Unification A csillaga Kim Ir Szen 1994-es halálát követően tovább emelkedett, hiszen az őt mindig gyanakodva néző apósa helyett a sógora, Kim Dzsong Il irányította az országot. 2002-ben, amikor az egymással az 1953-as tűzszünet óta technikailag hadban álló két Korea között addig példátlanul barátságos viszony volt, Csang egy északi delegáció tagjaként Szöulba látogatott. Igyekeztek elkápráztatni a Samsung központjában, utazott a szöuli metrón – amelynek minden állomása óvóhelyként szolgálna egy esetleges északi támadáskor –, és megfordult a déli főváros felkapott Gangnam negyedének egyik csillogó-villogó bevásárlóközpontjában is. Politikai súlyára pedig az utalt, hogy a delegáció többi tagját ő bátorította, hogy az éjszakába nyúlóan mulatozzanak – a hírek szerint sem Csang, sem a felesége nem veti meg az alkoholt –, márpedig az ilyen iránymutatás a konfuciánus szenioritási elvet követő koreaiak körében mindig a társaság legidősebb tagjának az előjoga, és Csang nem volt az. A második eltűnés Talán azért, mert elszaladt vele a ló, és Kim Dzsong Il attól tartott, a fejére nő, röviddel a hazatérése után Csang újra eltűnt, és azóta tartja magát a híresztelés, hogy egy átnevelő táborban verték ki a fejéből a szöuli élményeket. 2006 elején tért vissza, amiről az észak-koreaiak onnan értesültek, hogy elkísérte a repüléstől irtózó, saját különvonatával utazó Kim Dzsong Ilt Kínába. Csang rövidesen megkapta a rendőrség, a titkosszolgálat és a bíróságok fölötti pártellenőrzést, és 2010-ben a 24 milliós ország 1,2 milliós hadseregét irányító állami katonai bizottság alelnöke lett – a testület mindenkori vezetője az éppen a vezéri poszton lévő Kim volt. A befolyása azt követően nőtt meg, hogy Kim Dzsong Il 2008 augusztusában szélütést kapott, majd a következő évben trónörökösének a harmadik fiát jelölte meg, Csangot és feleségét – aki az első nőként Észak-Korea történetében négycsillagos tábornoki sarzsit kapott, katonai múlt nélkül – pedig az ifjonc támogatásával bízta meg. Kim Dzsong Il egyre ritkuló laktanya- és üzemlátogatásain rendre feltűnt Csang, a neje pedig afféle First Ladyként mutatkozott özvegy bátyja mellett. Fotó: AFP / Ministry of Unification Maga Csang Kim Dzsong Il ravatalánál mutatkozott először tábornoki uniformisban, és a temetésen az ifjú Kim mögött lépdelt, ami kijelölte a helyét a hierarchiában. Mindig a rendszer híve volt, és ugyan dél-koreai hírszerzési értesülések szerint sorozatos nőügyei miatt elhidegült a feleségétől – Párizsban tanuló lányuk pedig 2006-ban, 29 éves korában alkohollal és gyógyszerrel öngyilkosságot követett el, mert a szülei állítólag nem fogadták el kapcsolatát a barátjával, és hazarendelték –, ám a politikai szövetség fennmaradt közöttük. Ez segítette hozzá Csangot – akinek egy fia is van –, hogy tavaly augusztusban Kínában addig csak Észak-Korea vezetőjének kijáró hivatalos fogadtatásban részesüljön. Találkozott Hu Csin-tao akkori kínai pártfőtitkár-államfővel és Ven Csia-pao miniszterelnökkel, és tárgyalt két észak-koreai különleges gazdasági övezet pekingi segítséggel történő létrehozásáról. Innen már nincs visszaút A pályája zenitjén állt, és talán ez lett a veszte. Állítólag kínai módra gazdasági reformokat sürgetett az egypártrendszer fenntartása mellett, s a hadsereg és a párt hatalmi harcában az utóbbi mellé állt. A Szabad Ázsia rádió értesülései szerint az ő érdekeltségébe tartozott az a két phenjani luxusüzlet, ahol az ország elitje olyan amerikai divattervezői ruhákat vehet, amelyek árából egy négyfős észak-koreai átlagcsalád három évig élhetne. A hírek arról szólnak, hogy novemberben két beosztottját korrupció gyanújával kivégezték, az ő és a Kim-család titkait ismerő pénztárnoka pedig még szeptember végén vagy október elején Kínába szökött, és ott dél-koreai védelem alatt áll. A szöuli újraegyesítési minisztérium az északi vezetés erőviszonyait abból próbálja kitalálni, ki hányszor mutatkozik a vezérrel nyilvánosan. Csang esetében tavaly 106, az idén azonban csupán 52 alkalmat striguláztak. A legutolsót október 10-én, és Csangot azóta nem látták az állami tévé tudósításaiban, hogy november 6-án Inoki Kandzsit, a birkózóból lett japán politikust fogadta, mint Észak-Korea sportéletének irányítója. Illetve utána már csak hétfőn, amikor a phenjani állami televízió állóképeket mutatott arról, hogy egyenruhás őrök erő alkalmazásával elvitték a Koreai Munkapárt politikai bizottságának tanácskozásról. Mindez azután, hogy előző nap hivatalosan is megerősítették, hogy minden tisztségéből menesztették, mert "bűncselekmények sorozatát" követte el. És nem is hagyták túl sokat találgatni a koreaiakat. A KCNA állami hírügynökség jelentése szerint Dzsang "ideológiailag elhajlott, a kapitalista életmód befolyása alá került, elegáns éttermekbe járt, kaszinókban költötte az ország birtokában lévő külföldi valutát, a tengerentúlon kezeltette magát egészségügyi problémáival, rossz gazdasági döntéseket hozott, elkótyavetyélte az ország értékeit, kenőpénzt fogadott el, szeretőket tartott, kábítószert fogyasztott, és ellenforradalmi csoportot vezetett". Azt nem közölték, hogy őrizetben van-e, vagy hogy eljárást indítottak-e ellene. Azt pedig, hogy ki léphet a helyére, abból lehet majd megtudni, hogy az apja halálának második évfordulójára tervezett december 17-ei megemlékezésen ki áll a legközelebb Kim Dzsong Unhoz." |
2013-12-09 17:07.38 |
A két Korea közt jelenleg is háború van csak tűzsztünetet kötöttek 1953-ban ...Másrészt: Észak még nem tudna atomtöltetet szerelni rakétáira ...
Annyira megdöbbentem amikor a Nepálból odaérkező szemész meggyógyította őket ...egy idős nő nem az orvosnak köszönte meg hanem a nagy vezérhez fohászkodott hálálkodva .. Azt hiszem a gazdaság felől lehetne .... ahogyan most is zajlódik (Lásd demarkációs vonal közlében lévő gazdasági övezet) "Dokop ilsi mangla szaban " - milyen igaz mert az van lesz bőven ... |
2013-12-09 16:37.48 |
Szia Oncsika!
Igen láthatóan jól érzi magát..elégedett is lehet ...hark ..és most PILATES... no és a zenekarral való producerkedése...s a koncerjei Japánban !!! Végre örül a sikereinek ...jó látni, érezni !!! |
2013-12-08 19:14.37 |
Íme egy szép póló és egy még szebb Fiú...
[link] |
2013-12-08 18:45.56 |
Igen ... SZomorú hogy még ehhez is érdekek kötődnek ... |
2013-12-07 15:53.58 |
Kislányok !
Tegnap megnéztem a filmet Észak-Koreáról a Nat.Geon ... Elmondani sem tudom az érzéseimet ...Papusom férfi de az Ő szemében is könnyek lapultak ... Elmondani sem tudom azt a szenvedést ami a szemem elé tárult ...Hogy hagyhatja ezt a világ ??!!! Az a szökött férfi akinek a tsa. meghalt a Dél-Koreai határon szökés közben ..elképesztő!! Összeszorult a szívem ,mert kérdezték Tőle mi lett a hátrahagyott családjával ...s azt mondta "erről nem szeretnék beszélni"..Nem nehéz elképzelni ... Ha holnap lenne is az egyesülés már nagyon nagy a késedelem ...szívszorítóan az !!! |
2013-12-07 15:44.55 |
Igen-épségben van Kicsikém Is ...A háztetőzete is megvan ..
Borzasztó életünk van !Örökké az aggodalom ...Hiába lettek felnőttek ... az ANYAI AGGODALOM nem tud alább hagyni !!!-talán azért mert a örökké "kisfiúk" maradnak.. |
2013-12-04 20:37.28 |
Több mint 300 lengyel internetezőnek küldött fizetési felszólítást engedély nélküli filmletöltés miatt egy szerzői jogok védelmével foglalkozó német cég egy lengyel producer megbízásából.
A Fekete csütörtök című filmet Antoni Krauze rendezte, és 2011 februárjában kezdték vetíteni a lengyel mozikban. Szinte dokumentarista hűséggel mutatja be az 1970-es lengyel tengermelléki munkásfelkelést. A Baseprotect német cég az IP-címek alapján megállapította, hogy a netezők a uTorrent program segítségével töltötték le a filmet. Egy ügyvédi iroda megegyezést ajánlott az internetes kalózoknak: ha befizetnek 550 zlotyt (40 ezer forint), nem kezdeményez bírósági eljárást ellenük. A netezőktől befolyó összegen az ügyvédi iroda 50, a német cég és a producer 25-25 százalék arányban osztozik -- adta hírül a Gazeta Wyborcza című lengyel lap. Az ügy valósággal sokkolta az érintetteket. Különösen azon döbbentek meg, hogy az ügyvédi iroda honnan tudja a lakcímüket. Az illetékes ügyészség közölte, hogy a német cég hozzájuk fordult a személyes adatok ügyében, az ügyészség pedig az internetszolgáltatókhoz továbbította a kérést. "Ez teljesen legális" - szögezte le az ügyészség illetékese. Ha a felszólított netező nem fizeti be a megadott határidőre a kért összeget, az ügyészség eljárást indít. Ez esetben a büntetés elérheti a 2000 zlotyt (144 ezer forint) is. Az ügyvédi iroda közölte, hogy nem állnak meg a 300-nál, tovább folytatják a levelek kiküldését, sőt további lengyel filmek illegális letöltését is vizsgálják. |
2013-12-04 19:52.34 |
BOCSI : jAV : MARCSIKÁM |
2013-12-04 19:51.56 |
Marcsilám Te gondlatolvasó (is) vagy !!! Meghát Világjáró !!! |
2013-12-04 19:50.45 |
Kérek ... akár 2-t is ... |
2013-12-04 19:49.30 |
Igen ... Most idézek a prospektusból :
"...Régen a koreai emberek a halált az élet természetes körforgásának részeként fogták fel. A ravatalt díszítő Kokdu tárgyak is ezt a hangulatot tükrözik .A Kokduk színesek ,arc kifejezéseik és mozdulataik változatosak és humorosak .A Kokdu a Csoszon dinasztia uralkodó társadalmi osztályától ,nemeseitől eltérően ,a közemberek életében erőteljesebben volt jelen ." |
2013-12-04 16:52.32 |
Képzeljétek Kislányok !
Az egyik Pesti Barátném járt a KOKDU kiállításon s küldött nekem prospektust róla ... ámulatba ejtő !!! Aki a közelben lakik -ha teheti- nézze meg ... Biztosan élőben még nagyobb élmény ... |
2013-12-04 16:49.38 |
Dettó |
2013-12-03 18:48.20 |
Drága Csakanyu ...köszönöm a megértő és bíztató szavakat !!!
Örülök ha a Tieid megérkeznek !!! Legalább van kért bevállalni ezt az ünnepi taposó malmot !!!-jól teszed ha nem hagyod magad ... biztosan nagyon erős vagy !!! Azt hiszem kissé elgyengültem... |
2013-12-03 18:41.54 |
Jaj de jó ha tetszett!Miket nem főztek ?!
Én biztosan Hun vér vagyok mert pörköltimádó voltam s maradok egész életemben ... Érdekes ez a "kályha" (engem első látásra Jancsi-kályhára emlékeztet)..Milyen fejlett ipar lehetett ha ilyen míves hétköznap használatos terméket tudtak előállítani ... Köszike a képkiegészítést !!! |
2013-12-03 08:39.41 |
Csak ma reggel... Hát nem értem én ezt ... De mindegy - fő hogy megjött!!! Gondolhatod mennyire vártam !!!
Igen fenn voltam de már nem is mertem megjegyezni milyen jól nézel ki !!! Nagyon csinos vagy !!! Remélem Büszkék Rád otthon a Fiaid és Hites Urad!!! Én is nézelődtem ... hát nemtom ' de mindent iszonyú drágának érzékelek... Így én is amellett voksoltam ,hogy majd jó lesz az ami eddig is volt ...van arany diszem ,ezüst ,meg kék is ... majd bedobom a fanzáziám ,de egyenlőre még csak az adventi koszorúm "működik"... Valahogy nincsen ándungom a készülődéshez !!! Ha Anyám nem jönne már reppennék is a Kicsi Drágámhoz !!! Most lesz a szüli napja (10-én) és ismét nélküle múlik el !!! Még egy tortát sem süthetek Imádott Egyetlen Kisfiamnak !!! Mert ez a kurva pénz mindent felülír!!! Másrést: Anyám elvan fitten és 80 évesen ,viszont Anyósom figyelmet és cselekvést igényel 87 évesen !!! pusz Fáncsi |
2013-12-02 18:53.04 |
Szia Marika!!
Örülök hogy ilyen mozgalmas napjaid voltak ... Igen ...már 2010 óta együtt vagyunk -(igaz kissé megcsappant Lányosztályunk )- s beszéljük meg a "forgatási szünetekben" a hétköznapjainkat ! Ma sokat vagyok itt (a Fiam levelét várom ) Szóval a legutóbb 3 részletben feltett írásból merítkezhetünk -ha netán nem lenne elégséges muníció ötlettárunkban ... Nagyon érdekesnek találom ..ennyire részleteiben még nem olvastam e témában úgyhogy el is mentem az érdekességek dossziéjába ... |
2013-12-02 18:44.07 |
folyt.
A belső-ázsiai jugarok ételkultúrája Ahhoz, hogy őseink ételeiről fogalmat alkothassunk, analógiaként meg kell ismernünk az egykori türk törzsszövetség Belső-Ázsiában maradt - ma már csak 10 569 lelket számláló - tagjának, a jogur (vagy jugar) népnek mai ételkultúráját. A jogur étkezési szokások úgy, mint más közép- és belső-ázsiai nép étkezési szokása tökéletesen kifejezi a Tengri-hit (Egyisten-hit) alapfilozófiáját, amelynek lényege egy kielégítő és állandó szimbolikus egyensúly és harmónia keresése az állat- és növényvilág között. A húsokat leginkább apró darabokra vágva füvekkel, illatos gyökerekkel, szárított túróval és zöldségekkel szeretik összefőzni, mert a Tengri-hit szerint az állatoknak is meg kell adni a kellő tiszteletet. Az így elkészített ételeknek nagy része bő leves. Cey-Bert Gyula a jugarokat "a levesek népének" nevezte. Egyik legfinomabb csipetkés levesüket "szemesnek" hívják. Leveseikbe néha tört piros paprikát is használnak (ez az apró piros paprika ázsiai és nem amerikai eredetű!), de az igen erős ízeket bizonyos gyömbérrel érik el. Fontos ünnepi ételük a főtt birka vagy marha. A kis darabokra vágott húsokat póré hagymával együtt puhára párolják, majd friss fokhagyma és más fűszerekkel fogyasztják (a Selyem Út mellett élő jugarok mindenféle "keleti" fűszert is ismertek és használtak). Híres lakodalmas ételük a káposztás birkapörkölt; a felvágott vöröshagymát zsírban vagy olajban megpirítják, hozzá pirítják a disznóhúst és a feldarabolt káposzta-leveleket. Esetenként tárkonnyal vagy kakukkfűvel, apró-paprikával vagy gyömbérrel fűszerezik. Hurkáik nancsa néven szintén ízletesek. Ezt feldarabolt friss birkahúsból készítik, amelyet tárkonnyal, fokhagymával esetenként vöröshagymával, birkavérrel és kevés liszttel kevernek össze. A birkahurkát főzik és melegen tálalják. Kedves ételük az aludtej és a joghurt; a tehén- és kecske- és más tejnek ezt a formáját annál is inkább fogyasztják, mivel nem lévén tej-emésztő enzimjük, a tejet csak bontott állapotban tudják fogyasztani. A juhtejből túrót, sajtot, zsírként használt vajat és írót készítenek; a vajat köpüléssel állítják elő. A jugar (jogur) konyha további nevezetessége a tésztafélék gyakori használata. Hosszúra vágott (vagy húzott) tésztáik és csipetkéik leveseik gyakori összetevői. Fokhagymás vagy kakukkfüves birkahússal töltött húsos táskáik is jellegzetes készítményeik közé tartoznak. Szárított apró gömbölykés tésztájuk a targana (tarhonya), érdekes szárított termékük a csuró (vagy csura), amely tehén- vagy birkatúróból készül. A túrót megfőzik, egy kilyukasztott zsákban levegőre teszik, kicsepegtetik és megszárítják. Miután a zsákban jól megszáradt, szétmorzsolják és jól szétterítve kiteszik a napra szikkadni. Az így készített csuró akár két évig is eláll, a targanával és a szárított vagy pácolt húsokkal együtt a lovas népek fontos ételtartalékai közé tartozik. Húsaik szárítási technikája ugyanaz, mint amilyent pásztoraink még néhány évtizeddel ezelőtt is ismertek ("hortobágyi tarisznyás húsok"). Lángosszerű készítményeik is vannak, amelyeket "szörmének" neveznek. Ünnepeiket köles- és búzapálinkával öntözik meg. Jogur szokás, hogy a pálinkát egyszerre két kicsi pohárba töltik és a vendégeknek a két pohárkát egymás után meg kell innia. A házigazda, mielőtt a pálinkát felajánlja a vendégeknek, egyik ujjával háromszor belenyúl a teletöltött pohárba és három cseppet permetez az ég felé. Ez a szokás sok magyar vidéken még ma is megvan, de vallási jelentését már elvesztette. A magyar és jugar nép kulináris alapfilozófiája hasonló és alapvetően különbözik az európai ételkultúrától. A levesek készítési módja és széleskörű kedveltsége, a pörköltfélék készítése, az apróra felvágott húsdarabok összepirítása hagymával és más növényekkel, a tésztafélék általános kedveltsége és széleskörű készítési módja, a főzelékfélék ismerete, a szárított tésztáik (targana) és húsaik igen hasonlóak egymáséhoz. Őseink főzési technikája; ételei és italai Őseink állandó szálláshelyein üstben, bográcsban és kemencékben főztek-sütöttek, amikor azonban úton voltak vagy állataikkal távolabb éltek állandó szálláshelyüktől "kővel főztek", hiszen üstjeiket és cserépedényeiket nem tudják lovon szállítani. Tűz csiholására viszont mindig volt tarsolyukban tűzszerszám (tapló és tűzkő vagy acél). Edényül pedig bőrtömlő, fa- vagy kéregedény, favödör vagy félbevágott lopótök szolgált. Erről Dzsajháni így emlékezik meg: "Visznek magukkal tűzifát és néhány követ, azután mindaddig tüzelnek a kövek alatt, amíg a kövek forróvá nem lesznek", majd ezeket a köveket vízbe helyezve ételeiket így készítik el. Az állandó szállásokon a főzéshez vas-háromlábra állított edényeket, többnyire fülüknél felakasztott keskeny és magas nagy fajhőjű üstöket, bográcsokat használtak, kenyerüket (nem lepényüket!) és tésztaféléiket a régészek által eddig "veremházaknak" határozott konyhájukban a kemencékben sütötték meg. A "hamuban sült pogácsa" tulajdonképpen péppé morzsolt és megtört rozsszemekből készült sült bodag (pogácsa). Gabonából (búzából, árpából vagy kölesből) nemcsak kenyeret, hanem kását is készítettek, de kedvelték a pörkölt gabonamagvakat is. Őseink forró köveken is sütöttek; a tűz fölé tett s átizzított kőlapra öntötték a tésztát; így kapták a lepénykenyeret. Csíkban és Háromszékben még ma is "kőre leppencs"-nek hívják a lepényt, a Bodrogközben pedig "kövönsűltnek" nevezik a palacsintát, jóllehet már rég palacsintasütőben sütik. Hun üstök A húsok konzerválási módja Európában a füstölés, Ázsiában és őseinknél az aromás füvekkel (kakukkfűvel, rozmaringgal, tárkonnyal) való pácolás volt. A szárított hús készítése pásztorembereinknél ma is fellelhető. Giovanni Villani XIV. századi olasz történetíró így számolt be a Magyarországon látottakról: "Ha levágják a marhát, húsát nagy üstökben megfőzik. Ha már jól meg van főzve és besózva, leválasztják a csontról és kemencében megszárítják, majd finom porrá zúzzák. A hadjáratoknál üstöket visznek magukkal és mindenki visz egy ilyen zacskó húsport. Ezt vízbe dobják, az megdagad, egy-két maréktól megtelik az edény. Nagy a tápláló ereje és így kevés kenyérrel vagy anélkül is erőt ad az embereknek. Nem csoda tehát, hogy nagy sokaságban járnak olyan hosszú ideig, mert porrá tört hússal táplálkoznak". Őseink elsődleges itala természetesen a tiszta víz volt, kedvelt italai közé tartozott a bor, amely elkészítési módjának technológiáját még Belső-Ázsiából hozták magával. A zsírosabb ételekhez 1-2%-os alkoholtartalmú erjesztett ló- (kumiszt) vagy birkatejet ittak, kedvelt italuk volt a kölesből - esetleg a búzából - készült sör, a "boza". Ez utóbbi ősi ismeretéről többek között a "komló" és a "sör" ősi szavunk is tanúskodik. A hunok sörkészítéséről már Priszkosz rhétor is tesz említést: "Kaptak a minket kísérő szolgák is kölest, árpából készült italt, amelyet "kámnak" neveztek" (kám-kamosz a bizánci komlózott árpasör neve). A magyar konyha még a XX. század elején Európában elsőnek, a világon a kínai és a thai konyha után harmadiknak számított; ma már az első tíz között sincs. Ennek oka az, hogy egyre nagyobb mértékben vesszük át a mieinkénél sokkal alacsonyabb szintű "európai", netán "amerikai" ételeket, amelyek ősi ételkultúránk lealacsonyítását okozza és ősi, még nemrég élő hagyományaikat veszi el. Vége. |
2013-12-02 18:34.20 |
Folyt .
A hunok ételeiket kővel, fémmel és nyolc féle vízzel főzték. Az ételek elkészítésénél fontos szerepe volt a víz minőségének (forrásvíz, folyóvíz, esővíz, patakvíz, tengervíz, stb.). Az ősmagyarok konyháját a "pentaton" ízek harmóniájával szokták jellemezni; az édes, a savanyú, a sós és a keserű mellé ötödiknek az erőset is külön íznek fogják fel és ezen öt íznek a harmóniájára törekedtek, akárcsak a mai belső-ázsiai népek. A táplálkozás körében ma is sok, a honfoglalás koránál sokkal korábbi, keletre nyúló hagyományt találunk. Ilyen ősi gyökerű ételünk az alföldi pásztorok tarhója, mely joghurthoz hasonlító különleges étel, a közelmúltig fogyasztott vízzel, sóval gyúrt erjesztetlen tészta, a lepénykenyér, a "csörege-fánk", az alföldi bográcsban készült krumplistészta, a "slumbuc", a magyarsággal, de feltételezhetően már a hunokkal vagy az avarokkal bekerült hsziungu áldozati étel a keng (a "pörkölt") és a ta-keng (a "gulyás"). A hunok sok évszádon keresztül szoros kapcsolatban voltak a kínaiakkal; e két nép sok kultúrértéket átvett egymástól. Így a Han-kori Kína kedvenc étele lett a lóhús; a kínaiak csak a lómájat tartották ehetetlennek. A marhahúst sokra tartották, mert az igavonó állat hasznosnak bizonyult, fogyasztása elsősorban az öregeket és az előkelőket illette meg. Szemacsien viszont megvetéssel írt a hunok azon szokásáról, hogy "a férfikorban levők eszik a hús kövérjét és a javát, az öregek pedig a maradékot. Megbecsülik az erőt és az egészséget, az öreget és a gyengeséget megvetik". Nagyúri sírleletekben előfordul medvetalp, párducmell, hízott kutya, sült bagoly és daru hús-maradványa (főleg csontja). A hun közemberek leggyakrabban fogyasztott húsféléje a birka és a baromfi volt, de sokat fogyasztottak a sertés húsából is, amelynek vágására újév előtt került sor. Hétköznapi ételnek számított a gabona főtt szemtermése, amelyet hosszabb utakra magukkal is tudtak vinni. A pörkölt első leírását Szemacsien közölte a Kr. előtti II. században, amikor leírja a hunok áldozati ételét a "keng"-et. Leírása szabad fordításban így hangzik: "Végy tüzesre hevített öntöttvas vagy bronz üstöt, és amikor az olyan forró, hogy a belecsepegtetett olaj azonnal gőzzé válik, dobjad bele a zsírjával együtt fölaprított disznóhúst vagy a faggyújával együtt apróra vágott birka húsát apróra vágott hagymával. Amikor ezt beledobjuk a forró üstbe, a nagy hő hatására hirtelen kiolvadó zsír vagy faggyú megpörköli a hagymát és a húst". A "vegyes kenget" eleinte gabonával, zöldséggel főzték és ízesítőül bazsarózsa szirmokat, liliomfa virágbimbóit, szójaszószt és sózott babot tettek, később ezt a pörkölt-alapot mindenféle zöldséggel (hagymával, borsóval, sárgarépával, salátafélékkel) és fűszerekkel (borssal, gyömbérrel stb.) ízesítették, a későbbi időkben tésztát is főztek hozzá. Ezen ételnek a megnevezése a későbbiekben "sűrű húsleves húsdarabokkal és zöldséggel" nevet viselte. A "ta-keng" ("gulyás") ehhez hasonló, de sok lével feleresztett áldozati étel volt a hsziungnúknál. A ta-kenget eleinte nem fűszerezték, hogy megbecsüljék tiszta egyszerűségét. A későbbiekben azonban marhából, szarvasból, szopós malacból, kutyából, vadkacsából, fácánból, baromfiból is készítették, és erős fűszereket adtak hozzá. Ismerték és sok ételhez használták a különböző gombákat. Mindkét ételnek - a kengnek és a ta-kengnek - elkészítési edénye az áldozati üst volt, amelyet eleinte bronzból, öntöttvasból, később rézből és kerámiából állítottak elő. A belső-ázsiai üstök nagy fajhőjűek, igen keskenyek és magasak voltak, minek következtében melegítése kevés tűzet igényelt; a tűz lángjai körbe nyaldosták az üst szinte egész felszínét, így az ételek nem égtek oda. A lovas népek hitvilágában az üst fontos szerepet játszott. Először is "szent területet" (uduk-ot) jelentett, mert bármi, ami belekerült megszentelődött. Az üst egyesítette az öt alapelemet és az üstben készített étel jelképezte az újjászületést és az átváltozást; az üstben csak főzni lehetett. A belső-ázsiai "lapos-gombás fülű" 100 literes hun üstöknek tökéletes mása a Kárpát-medencéből is származik (pl. Törtel-Czakóhalmán 1982-ben "ujgur feliratos" üstöt találtak), ami ezen főzéstechnikának továbbélését és azt igazolja, hogy ezeket a nagy üstöket csakis állandó szálláshelyen használhatták. A belső-ázsiai üstök szerepe a magyar népmese-világba is átment. "A török és a magyar népek világfájának ágai között a Nap és a Hold tartózkodik, s amelynek a fordított üst formájú eget tartják fenn". A belső-ázsiai konyha egyik felfedezése a "laska", vagyis a metélt és kézzel nyújtott tészta, amelyet a kínaiak előbb "ping"-nek (süteménynek), majd később mien-nek neveztek. A tésztának sokféle fajtáját ismerték: a laskát, a gőzölt cipót és a szezámos tésztát. A vízben főtt tészta a Kr. utáni II. században olyan népszerű volt, hogy még a kínai császárnak is ez volt a fő étele és utcai árusítását is feljegyezték. A belső-ázsiai népek "süteményeiről" nem igen rendelkezünk adatokkal. A mézet ismerték és szeretettel fogyasztották, számos édességet ízesítő fűszert is ismertek és kereskedelem útján hozzájutottak (szerecsendióhoz, szekfűszeghez, fahéjhoz, vaníliához stb.). A mézből másodsorban méhsört (méhsert) készítettek és viaszát ötvösmunkáknál használták fel. A belső-ázsiai kemencék harang-alakúak voltak; ezekben készítették - és ma is készítik - sajátos ételeiket. A "sódz" marha- vagy jak-hús sóval és saját levében lezárt edényben "dunsztolt" húsnak minden fűszer nélküli főzete, amely afféle alapanyagnak számít¸ ebből sokféle ízesítéssel különböző ételek készíthetők. Az egykori költemények és leírások kétféle borról számolnak be a Han-kori Belső-Ázsiából. A kínai leírások szerint a "li" az édes és fehér, a "csiu" a sötét és áttetsző vörösbort jelentette. Mindkettőt külön korsókban szolgálták fel. A csiu erősebbnek és jobb bornak számított, mint a li. A "bor" ősi hun szó, a Bor Tengri jelentése "szürkésfehér Isten" éppúgy vonatkozik a forrásban levő bor habjára, az alkonyat színváltozására, mint az eget a földdel összekötő világfa törzsének a színére. A Bor Tengri az újjászületést, a hajnali és az alkonyati átváltozást vagyis a harmónia megvalósulását szimbolizálta.. A magyar nyelv a "bor" szót megőrizte abban a jelentésében, hogy a szőlőlének egy "táltosbeavatáson" kell keresztülmennie, hogy euforizáló képességű borrá alakulhasson. Az ősi hitvilágunk a bort rendkívüli módon értékelte, az áldozati szertartások és szerződések szentesítésének fontos tartozéka volt. |
2013-12-02 18:32.22 |
AZ ŐSMAGYAROK KONYHÁJA
Egy nép ételkultúrája éppúgy hozzá tartozik, mint néprajza, zenevilága, hitvilága, nyelve vagy testalkata. Kövi Pál írja. "A népi muzsikához és a népdalkultúrához hasonló érték és páratlan művelődési kincs rejlik a gasztronómiában. Ezt a kincsesbányát fel kell tárnunk, alá kell szállnunk a mélyére, mert minél mélyebbre hatolunk benne, annál magasabbra jutunk a tudás és a szellem dolgában". A magyar konyháról sok korabeli és későbbi adattal rendelkezünk. Ennek oka, hogy ételeink egészen más jellegűek voltak - és ma is azok -, mint Európa más népeié. A másik ok ősi étkezési szokásainkban gyökerezik, amelyek a mai napig megmaradtak. Már Anonymus is arról tudósít, hogy őseink minden győzelmüket napokig tartó evéssel-ivással ünnepeltek meg, sőt a lakomára az is elég ok volt, hogy megpillantsák óhajtott otthonukat, a Kárpát-medencét. Anoymus "aldomas"-t ír; a lakomát a magyarok sokáig "áldomásnak" nevezték, amely szóban benne van az "áld" ige, amely az ünnepi alkalmat jelzi. Európa minden népének feltűnt a magyarok étel-ital bősége; a magyarok evés-ivását a Nyugat ma is felháborító prédálásnak tekinti. Európa ugyanis a magyarok honfoglalása idején igen szegény volt, több helyen éhínség pusztított, a Kárpát-medencét viszont mindig a bőség és a jólét jellemezte. Ehhez járult hozzá őseinknek sok állata és fejlett földművessége, ami növelte ezt a bőséget. Egy Európát beutazó dominikánus szerzetes írta a középkorban, hogy "a magyar királyságot régente Moesiának és Pannóniának nevezték. A Moesia nevet az aratás eredményétől kapta, mivel gazdag aratásban bővelkedik, Pannóniának pedig a kenyér bősége miatt nevezték el. Legelőkben, kenyérben, borban, húsban, aranyban, ezüstben bővelkedik ez a föld, halakban pedig minden szomszéd országnál gazdagabb". A magyar ételkultúra gyökere: a belső-ázsiai népek ételfilozófiája "A honfoglaláskori magyar konyhát nem lehet összehasonlítani a nyugat-európai konyhákkal, mert konyhafilozófiája teljesen más volt és gasztronómiai szempontból sokkal magasabb szinten állt, mint a korabeli európai konyhák. A magyar konyhára mindenekelőtt a főzés a jellemző, miként a türk és más keleti népek konyhaművészetében is ez a lényeges vonás. Míg nyugaton inkább sütnek, keleten inkább főznek az emberek; ez az alapvető különbség a gasztronómia tekintetében" (Cey-Bert Róbert Gyula). A kínai, a mongol, a tibeti, a belső- és közép-ázsiai népek legkedvencebb ételei mindig is a főtt, párolt pörköltes ételek voltak. Természetesen keleten is ismerik a sütés módszereit, de itt az arányok az irányt adóak. Az ősi magyar ételkultúra gyökere a világfa szimbólumrendszerében gyökerezik. Belső-Ázsiában ősidők óta öt alapelemet különböztették meg: a tüzet, a vizet, a földet, a fát és a fémet, szemben a nyugati négy alapelemmel: a tűzzel, a vízzel, a földdel és a levegővel. Már a hunok is ősi ételeik elkészítésében az öt alapelem elvét követték: 1. az áldozati étel bronzból vagy vasból készített üstben főtt (fém); 2. az üst alatt a tüzet a táltos által kiválasztott fa biztosította; 3. az üst a földön állt; 4. az áldozati ételek elkészítéséhez vizet használtak. Az áldozati étel alapanyagait a táltos úgy válogatta össze, hogy azok kifejezzék a világfa hármas szintű jelképrendszerét: 1. az égivilágot a fán termett gyümölcsökkel, levelekkel, virágokkal és a fán összeszedett mézzel; 2. a földi világot a föláldozott állattal és a földön összegyűjtött növényekkel és fűszerfüvekkel; 3. a föld alatti világot a földben megtermett gyökerekkel, gumókkal és hagymákkal. Ezért hagymának (föld alatti világ), bizonyos növényeknek, mint a tárkony és a borsfű (földi világ) és gazdag gyümölcsöknek, mint a szőlő és az alma (égi világ) feltétlenül jelen kellett lennie az áldozati ételek harmóniájának biztosításában. Az áldozati étkezés jelképesen közös ima, közös áldozás volt, amelyek keresztül a résztvevők kérték az ősök és az Ég Ura segítségét és áldását. A földi élővilágnál a növények és az állatok közötti harmónia megteremtése volt a cél, ezért a feláldozott állat apróra vágott húsát összefőzték apróra vágott zöldségekkel és füvekkel. A kapcsolatot a tűz és a víz szimbolikáján keresztül biztosították. A főzés a harmónia konyhatechnikáját jelenti, hiszen ennek során többféle alkotórészt főzünk össze, amelynek eredményeként új ízeket nyerünk. A sütésnél viszont az történik, hogy az adott alapanyagot megjavítjuk, hiszen a hús nyersen nem mindig ehető. Mindez azt jelenti, hogy a főzésen alapuló civilizációk az ellentétek elsimítását, a harmónia kialakítását tűzik ki célul. Az ősi kínai szimbolika a fehér és a fekete, a két ellentét, a világosság és a sötétség együttes létét jelképezi és a harmóniájukat szeretné megteremteni. Ám nem létezik tökéletes világosság és teljes sötétség, mint ahogy kizárólag jóról és rosszról sem lehet beszélni. Az ellentéteket tehát ki kell egyenlíteni és létre kell hozni a harmóniát. A sütés filozófiája eltérő; a kizárásos elvet alkalmazza. A feketét fehérré, a rosszat jóvá akarja alakítani. |
2013-12-02 15:58.19 |
Mikulás közeledtével lássuk a legendát:
Szent Miklós püspök legendája! A Mikulás, illetve újabban Télapó alakjáról szóló hiedelmet nagy általánosságban mindenki ismeri: A Mikulás, aki Lappföldön, vagy az Északi-sarkon él, piros ruhában és kampós bottal a kezében – amelyek egyértelműen püspöki öltözetre és pásztorbotra utalnak – december 6-ának éjjelén járja a világot, és megítélve a gyermekek egész évi viselkedését, a jóknak édességet, apró ajándékokat, a rosszaknak virgácsot hoz az előre kikészített csizmácskákba, harisnyákba. A Mikulás története mögött valójában az ókori Szent Miklós (i. sz. 3-4. század) legendája áll, aki a Római Birodalomban, a kis-ázsiai Myra városában élt. Ezt a minden bizonnyal rendkívüli személyiséget 19 évesen szentelték pappá, és 30 év körüli apát lehetett már, amikor a szüleitől örökölt vagyonát elkezdte a szegények között szétosztani. Különösen az ágrólszakadt gyermekeket támogatta, amiért már életében szentnek tartották. Pályája csúcsán városának püspöke lett. Jótékonykodását valószínűleg élete végéig folytatta, ezért halála után legendák sokasága alakult ki a személye körül. Az egyik legismertebb vele kapcsolatos történet, amely talán a mai ajándékozási hagyomány kiindulópontja is lehetett, a három szűzleány megmentése: egy apának három gyönyörűséges lánya volt, azonban vagyona híján, amellyel tisztességesen, hozománnyal kiházasíthatta volna őket, senkinek sem kellettek. A sorsuk így hát – megélhetési kényszerből – a prostitúció lett volna. Miklós püspök tudomást szerzett a lányok helyzetéről, és szerénységből titokban, az éj leple alatt, saját vagyonából három aranypénzzel telt harisnyát helyezett a család ablakába. Az arany, amelyet Miklós püspök a legenda szerint a hajadonok ablakába tett, valószínűleg az ő életében uralkodó Nagy Constantinus császár által bevezetett aranypénz, a solidus lehetett. Az a hagyomány tehát, amit a püspök hátrahagyott jótékonykodása által, az anyagi biztonságra irányult. Ez a mai napig sem vesztett fontosságából. Az andorrai érme hátlapján, a címer első negyedében is visszaköszön a püspöki süveg és az arany pásztorbot, amik mára már egybeforrtak a Mikulás történet írással. |
2013-12-02 15:51.41 |
Édes! |
2013-12-02 15:50.52 |
Álomszép!!! |
2013-12-02 15:49.10 |
Jaj félre ne érts Csakanyuka ...Örülök neki hogy kijavítottál ...de igazából mégis csak jót írtam (a hallomás után ) csakhát nem mindent hallottam ezek szerint s e miatt pontatlanul közöltem ,mert a görög-katolikusoknál ugyan hamarébb kezdődik az Advent (biztosan mondták is a rádióban csak reggel halkan szól és talán nem minden szót hallhattam )...abban is igazad van :"Lehet hamarabb,később." |
2013-12-02 15:44.13 |
A sok vérátömlesztés megtette a magáét ... |