20 éves mindenidők egyik legjobb akcióeposza!!
Ennek alkalmából itt van pár kis érdekesség:
Ha a 90-es évek akciófilmjeiről esik szó, mindenképpen előkelő helyen szerepelni az Ál/Arc. John Woo harmadik hollywoodi rendezésében Sean Archer FBI ügynök és Castor Troy szociopata terrorista szó szerint arcot cserél. Miután egy rajtaütés után Troy kómába esik Archer egy különleges sebészeti eljárással felölti a gengszter arcát, mivel csak így tudhatják meg, hogy hol lehet Los Angelesben elrejtett biológiai fegyver. Nem sokkal később Troy is magához tér, magára operáltatja nagy ellenfele fizimiskáját és átveszi a helyét, miközben Archernek valahogy ki kell jutnia az úszó börtönből, Erewhonról a nowhere anagramája, eredetileg Samuel Butler használta szatirikus regényében 1872-ben).
Mike Werb és Michael Colleary a 90-es évek nyarán beszélték meg, hogy megírják a forgatókönyvet, amit aztán el is adták a Warner stúdiónak. Akkortájt került tervezőasztalra A pusztító is, Werb elmondása szerint a fejesek túlságosan sok hasonlóságot találtak a két projekt között, ezért inkább az ő verziójukat félretette. Amikor a jogok lejártak a Paramounttól kopogtattak a páros ajtaján és ismét eladhatták a szkriptjüket.
A történet első verziója a jövőben játszódik, ahol már az arcátültető technológia is fejlett. De amikor John Woo kapcsolatba került a filmmel jelezte, hogy neki ez így nem tetszik. Sok volt a sci-fi, több drámát akart, karakterközpontúbb sztorit szeretett volna. Búcsút intett, így helyére Rob Cohent nyerték meg, de a késlekedések miatt lelépett és leforgatta a Sárkányszívet. Időközben átesett a szkript némi változtatáson, a sci-fi elemeket kigyomlálták a sztoriból, ami már Woonak is kedvére való volt és boldogan tért vissza.
Miután Woo szabad kezet kapott, bevetett mindent, ami rá jellemző: táncszerűen megkoreografált akciójelenetek, „golyóbalettek”,remek, olykor drámai lassítások. Duplapisztolyos párbajok és a fehér galambok sem maradhatnak ki. A Tökéletes célpontban lett volna egy motorcsónakos üldözés is, de az Ál/Arcban végre megvalósíthatta.
Az írók kifejezetten Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger számára írták a sztorit, de őket ekkor eléggé nehezen lehetett volna összehozni egy filmbe. Majd Johnny Depp és Nicolas Cage neve jött szóba, de akár Bruce Willis és Alec Baldwin is összecsaphatott volna. Sőt, Woo még Jean-Claude Van Damme-ot is fontolóra vette, az akciósztárnak köszönhetően vetette meg lábát Hollywoodban, majd pont Cage-dzsel ásta el álomgyári karrierjét A fegyverek szavával. Michael Douglas és Harrison Ford szintén arcot cserélhetett volna, viszont előbbi producerként maradt a fedélzeten. John Travolta akkoriban ismét népszerű volt, ráadásul a Rés a pajzson szintén kedvelt akció volt, amelyet Woo vezényelt le. Cage a Las Vegas végállomás kapcsán került a figyelem középpontjába, szintén remek színész hírében állt. A Con Airrel rákerült az akciófilmek térképére és az Ál/Arc után jött még néhány jobb produkcióval a műfajon belül.
Alternativ befejezés
Leforgattak egy másik befejezést is, amelyben Archer hazamegy, majd belenéz a tükörbe és Eve (illetve a közönség) Troy arcát látja. A stúdió viszont mindenképpen happy end-et akart, amiben Castor biztosan halott és esély sincs rá, hogy visszatérjen.
És a bevétel:
1997. június 27-én mutatták be, 23,3 millió dollárt zsebelt be a hétvégén és a bevételi lista első helyét foglalhatta el. A következő víkenden a Men in Black nyomta le az élpozícióból. 112,2 millió dollárig jutott, a nemzetközi eredményekkel együtt 245,6 millió volt a mérleg. Nekünk október 9-ig kellett várni, hogy jegyet válthassunk rá.
|