„Elsőre nem volt világos számomra, hogy a korabeli kritikusok - szemben "Az Első Vérrel" - miért marasztalták el olyan keményen a második Rambót, "esztelen akciómozinak", illetve "lövöldözős játéknak" titulálva azt.”
Talán mert közel áll az igazsághoz: a Rambo II valóban vegytiszta és félig-meddig esztelen akciófilm. Ha én egy moziról a fórumokon ilyesmiket olvasok (főleg egy Rambo esetében, ahol az első rész nem feltétlenül a vérengzésről szólt és volt mondanivalója is), akkor számomra nyilvánvaló hogy miért szúrta a kritikusok szemét.
„Így ugyanis a film azt sugallja, hogy Washington tiszta: csak néhány korrupt bürokrata és parancsnok próbálja eltussolni a ki nem mentett hadifoglyok ügyét.”
A Die Hard meg az FBI ugye? Langyi, aki 10-nél több hollywoodi kémes filmet, vagy politikai mozit látott, tudja hogy a Rambo II-ben Murdock, akármennyire is ő volt a művelet parancsnoka, akármennyire is szabad kezet kaphatott, csak egy báb volt, akit a washingtoni vezetés ide-oda ráncigált. Nyilván az ügy szálai sokkal feljebb vezetnek, a CIA-ig, hiszen nekik is nagy szerepük volt Vietnámban, de eleve semmi értelme ilyet számon kérni a filmtől. Mégis mit vársz, hogy Murdock telefonon beszélgessen Caspar Weinbergerrel az aktuális baseball-meccs eredményeiről?
„Kicsit bosszantó, hogy a forgatókönyv a végső akciómaratont egy nő halálához kapcsolja.”
Miért, mihez kellene kapcsolnia? Rambo éppen túl van egy nehéz éjszakán, csak leakar lépni a francba, aztán meg kinyírják a nőt, aki iránt elkezdett érezni valami vonzalmat, így gyakorlatilag az utolsó olyan dolgot is elvették tőle ami valami reményt adott. Jóhogy ezek után bedühödik és lángba borítja a rizsföldeket. Egyébként meg a legtöbb akciófilm arról hogy a főszereplő megbosszulja szerettei halálát, vagy ilyesmi. Ott ez nem bosszantó?
„Co Bao, Rambo gyönyörű összekötője csellel kimenti őt a kambodzsai táborból, majd egy robotszerű, megjátszott montázsban feláldozza magát, kivédve egy meglepetésgolyót.”
Te hol láttál ilyet? Egyáltalán nem áldozza fel magát, de egyébként megint itt az újabb bizonyíték hogy nemcsak nem értesz a kritikaíráshoz, de a filmre se figyelsz oda amit nézel. Néha lepauzoltad hogy tudj írni a Filmkatalógusra?
„Mégis bosszantó, ahogy ezt felvezetik: mintha a nő halála adná meg a végső elszánást.”
Az is adja meg.
„Semmi vonzalom nincs köztük, a csókjelenet teljesen fölösleges. Ha valamit is érezhetett John iránta, az a tartozás, a "jövök eggyel neked" gondolata.”
Nyilván egy vietnámi dzsungelben ahol lövöldöznek, meg robbangatnak nem nagyon szoktak vonzalmak kialakulni, de ettől függetlenül Co érez valamit John iránt, nem feltétlenül szerelmi vonzalmat, lehet hogy csak egyfajta tiszteletet, szimpátiát, együttérzést, stb., ezért is menti meg és nyilván Rambo is érzi, ha más nem, baráti vonzalom van köztük. A csók meg csak egy hála, amiért John magával viszi Amerikába. Egyszer majd teis próbáld ki, segíts egy lánynak megcsinálni a számítógépet, vagy cipeld a bevásárlótatyóját. Meglásd, a hála nem marad el.
„Miért lövi szét Rambo Murdock számítógépeit a saját bázisukon, a legnagyobb ricsaj és ordítozás közepette?”
Szomorú hogy gyakorlatilag a film – általam legalábbis úgy gondolt – legkifejezőbb és egyik legjobb jelenetét fikázod le. Rambo megjárta a poklot, szenvedett, harcolt, elfáradt, megölték a nőt, aki jelentett számára valamit és akkor már nem is említettem hogy direkt hagyták ott szenvedni a táborban. Természetes hogy ezek után nem szökdelve, lassított felvételben, virágokat szagolgatva lép be a helyiségbe, hanem igazi, feldühödött veteránhoz illően. A műveleti megbeszélésen el is mondják neki hogy a gépeket az ő kedvéért hozták ide, mert így otthonosabb, tükrözik a múltat. Rambo szétlőtte őket, ezzel kifejezve az átélt borzalmakat és azt hogy örökre leakarja zárni ami történt Vietnámban és azután. És az utolsó párbeszéd is ezt akarja kifejezni: „Hogy tudsz ezután élni?”. „Napról-napra.” Rambo elérte amit akart, „megnyerte” a háborút, amit Amerika elvesztett, így rájött hogy nem érdemes a múlton rágódni, túl kell lépni, és meg kell találnia a lelki békét.
„De ha ez a "tábornok" ilyen alantas, simán ráküldhetné az összes ott állomásozó emberét, hogy fékezzék meg az ámokfutót.”
Persze, majd miközben segítenek a kiszabadult foglyoknak, akik menni is alig bírnak, nyilván Rambo elfogásával fognak törődni. Azt a cselekmény közben is lehet látni hogy 1-2 férfin kívül nagyon keveseket lehetne megnevezni Murdock „embereinek”. Már akkor is furcsán néznek, mikor kiadja a parancsot hogy hagyják ott Rambot, de feltehetőleg senki sem mer szembeszállni az akaratával, mert az tudják hogy hova vezetne. Aztán mikor John üzen nekik hogy jön a foglyokkal, láthatólag annyira örülnek hogy már kevésbé érdeklik őket a formalitások és azt sem hinném hogy miután mindenki ünnepli Rambot, amiért hazahozta a hadifoglyokat, azután teljesítik Murdock parancsát és a katona ellen fordulnak.
„Másrészről viszont a robbanások többsége érezhetően kisebb a kelleténél, és a katonai protokollt se látom, hogy miben nyilvánul meg: emberek jönnek-mennek kisebb-nagyobb igyekezettel, stratégia vagy átgondoltság nélkül.”
Nem tudom te hol láttál olyat hogy a robbanások kisebbek a kelleténél, de talán nem ártott volna hogy ha egy 1985-ös filmet nem a mostani 3D-s látványbombákhoz minősítesz. Egyébként akkoriban ez a mozi volt a csúcs az akciófilmek szempontjából, évekig nem akadt olyan akciómozi, amely felül tudta volna múlni ezt a színvonalat, ezt a látványt, ezeket a speciális effekteket (sőt, egy-két mai film is megirigyelhetné). Amúgy te katona is voltál? Nem tudtam hogy ennyire otthon vagy a stratégiai szempontokban.
„Amit viszont szeretnék, és szóvá is fogok tenni: kivételeznek vele. A hajón, a nappali fényben a dombon, vagy amikor egy vízesésnél a helyi parancsnok nyíltan lő rá, majd fut előle, és megint lő felé egyet. Hogy véthetik el ilyen sokszor, illetve süthetik el a fegyverüket több másodperces késésekkel? A háború óta aligha telt el olyan sok idő, hogy ennyire elkényelmesdtek a helyi rendfenntartók, főleg, hogy már tudnak Rambóról.”
Már maga a szó is hülyeség és nem tudom hogy juthatott eszedbe ilyen marhaság? Egy az hogy Rambo és a parancsnok között nem kis távolság van, és attól hogy parancsnok, nem biztos hogy mesterlövész, egyébként meg mit a fenét akarsz hogy jól célozzon és lelője Rambot? Akkor bizony jó kis film lehetne ebből… A másik dologra rátérve pedig: mivel a film ’85-ben játszódik, a háborúnak ’75-ben lett vége, tehát 10 év telt el, de a katonákat már korábban is elfoghatták mindegy, a lényeg az hogy az eltelt évek alatt nem volt más dolguk csak sétálgatni, őrködni a tábor körül, néha figyelni az aratást meg a városból érkezett kurvákat döngetni. Szóval nyugodtan volt rá esély hogy elkényelmesedjenek, és nem tudom mit vársz, miután megtudják hogy Rambo ottvan, gyorsan kimennek lőgyakorlatokat tartani, meg előadásokat hallgatni a stratégiáról és a gerilla-harcról?
„Szavamra: a negatív szereplők annyira egydimenziósak és sztereotíp alakok”
Mint a legtöbb ’80-as évekbeli akciófilmben a Die Hard előtt.
„A film ismeretei csökevényesek, és sajnos ettől még kevesebbet nyújt annak, aki nem hajlandó kikapcsolni a szürkeállományát.”
Csak te vagy olyan buta hogy rájöjj: ezek a filmek nem azért készülnek hogy számon kérd tőlük a realitást, azért hogy számon kérd tőlük a kétdimenziós karaktereket, a robbanásokat, vagy a stratégiai szempontokat, vagy még a szokásos dolgokat, amelybe úton-útfélen belekötöttél. Ez egy vegytiszta akciófilm, amit ÉLVEZNI, ÉREZNI kell, hátradőlni és nézni ahogy Rambo legyakja a fél vietnámi sereget és megnyeri Amerikának az elvesztett háborút. Kicsit bugyuta, valóban. De a szórakoztatási-faktora megkérdőjelezhetetlen.
|