Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-11-28
A szomszéd szoba
Az iskola
Barátnők újratöltve
Bohócrém karácsonya
Exhibition on Screen: Michelangelo - Szerelem és halál
Kneecap
Mi vagyunk Azahriah
Vaiana 2.

2024-11-21
A parancsnok
Bambi - Egy élet az erdőben
Eretnek
Futni mentem
Ketyegő ultimátum
KIX
Ne várjatok túl sokat a világvégétől
PÁN - A belső sziget

2024-11-14
A változás valutája
Az univerzum elmélete
Gladiátor 2.
Lee
Terápia alatt
Valami különös
Változó vadon - Az én Északom

További mozibemutatók

Hamarosan a TV-ben
Karácsonyi dupla randi
- Mozi Klub, 02:35
Éjszaka a házban
- Moziverzum, 03:00
A biztonsági őr
- Mozi+, 03:15
Emmy
- M5, 03:20
Milliárdos fiúk klubja
- Filmbox Extra HD, 03:20

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
Franco Nero (83)
Vincent Cassel (58)
Maxwell Caulfield (65)
Pokorny Lia (53)
Oded Fehr (54)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
2022-es választás
R.I.P.
Creed 2. - Vélemények
Dallas (sorozat) - Vélemények
Aktuálpolitika azoknak, akik unják a trollt a választás topikban

További fórumok

Utoljára értékeltétek
Elit játszma aaaaa
Piros Ildikó aaaaa

 

Tcili adatlapja

Osztályzott filmek
Eddig még nem osztályzott filmet.

Osztályzott színészek
Eddig még nem osztályzott színészt.
Beállított színészfigyelők száma: 1.

Fórumhozzászólások
Hozzászólások száma: 2.
Utolsó hozzászólások:

Az andalúziai kutya - Vélemények (2009-06-09 21:44.00)
folyt....
De mik a kérdések? Pl. ezek (is) lehetnek:
• Van-e módszer, amellyel elkülöníthető egymástól az igazi művészet, és a blöff?
• Mi az az „igazi művészet”? (Mitől az?)
• Egy film (mű) értelmezésében elegendő-e csak magának a műnek az ismerete? (Mennyire elegendő?)
• Egy film (mű) élvezete mennyire kultúrafüggő?

Igaz, ezek a kérdések bármilyen mű kapcsán felmerülhetnek. Mi az, amiben az Andalúziai kutya egyedülálló? Ma amikor már csak múlt az avantgárd, amikor már a posztmodern is „poszt” lesz lassan, néha már úgy tűnik, hogy a művészet határait kapirgáljuk. Lehetséges lenne ez? Kimeríthető a művészet, vannak határai? Ez a kérdés már messze túlmutat a filmesztétika határain. Mindenesetre bizonyos értelemben lehetséges megközelíteni ezeket a (képzelt?) határokat. Kazimir Malevics „fekete négyzet”-e jó példa erre. A film persze sokkal bonyolultabb műfaj, egy köztes az irodalom, és a festészet között. Ennek a műfajnak a lehetséges határait (valamely irányban) Bunuel első filmje legalábbis közelítette, ha éppen nem feszegette. (Mi teremtjük a művészi világunkat, vagy csak felfedezzük azt?) Talán éppen ez a legnagyobb, legfontosabb érdeme ennek a filmnek: Kitágította azt a játszóteret, amelyen aztán az utána jövőknek tere nyílt eljátszani a saját játékaikat.
Az Andalúziai kutya Luis Bunuel pályájának egyik leghíresebb, legnagyobb hatású, de nem a legjobb filmje. Egy 15 perces néma, kísérleti rövidfilmtől, amely inkább csak „játékból”, mint komoly koncepcióból született, ez nem is várható. A filmtörténeti jelentősége sem feledteti el velünk az érett mester késői remekműveit, amelyekhez persze jelentős művészi vargabetűkkel jutott el. Ez a film alapozta meg a rendező azon státusát, amely alapján a legjelentősebb szürrealista filmrendezőnek nevezhetjük.
/Pozsgai Csaba/

Az andalúziai kutya - Vélemények (2009-06-09 21:17.24)
A rendező így emlékezik a kezdetre (Luis Bunuel: Utolsó leheletem): „Az andalúziai kutya két álom találkozásából született. Dalí meghívott, hogy töltsek néhány napot Figuerasban, és amikor megérkeztem, elmeséltem neki, hogy nemrég egy keskeny felhővel álmodtam, amely kettévágja a holdat, és egy borotvával, mely belehasít egy szemgolyóba. Erre ő elmesélte, hogy előző éjszaka egy hangyákkal teli kezet látott álmában. Hozzátette: „És mi lenne, ha csinálnánk egy filmet ebből kiindulva?”
Ez a film valóban kezdet. Az első szürrealista, vagy inkább dadaista film. (Igaz, kísérletek voltak előbb is: Pl. Man Ray, René Clair) Később aztán, a második francia korszakában a rendező már igazi szürrealista filmeket készített. Ugyanis a szerző (Bunuel) bevallása szerint egyetlen egy olyan ötletet, képet sem vettek be, amelyet racionális, pszichológiai, vagy kulturális alapon meg lehet magyarázni. Szabad teret engedtek az irracionálisnak. És lőn… A film még a mai, azóta (1929) már sokat látott szemmel is zavarba ejtő. Vagyis éppenséggel a szerzők szándéka szerinti. Az is természetes azonban, hogy azóta már valószínűleg minden egyes jelenetére találtak valamilyen „magyarázatot” (az aki keres az talál logikája mentén). Pedig a film kiváltképpen olyan művészeti ág, amelyet erőszakolt magyarázatok helyett elegendő, illetve lehet „csak” élvezni is. Az andalúziai kutya mindkét szempontból (magyarázat, és élvezet) a -tágan értelmezett- filmművészet perifériáján van: A szándékos elvontság, összefüggéstelenség, szokatlanság, irracionalizmus, nem csak az értelmezést nehezítik meg, de a könnyed élvezetet is.
Mégis, mit mondhat ez a film a ma kíváncsi emberének? A lehetséges teljes kontextushoz persze nem elegendő csak a filmet ismerni. Bunuel ezzel a filmmel váltotta meg a belépőjét a szürrealisták közé, és a szürrealizmus –legalábbis a (kétségtelenül nem túl szerény) célkitűzései szerint- nem csak egyszerű művészeti mozgalom volt: A társadalmat akarta megváltoztatni. És ez a célkitűzés amilyen naív, ugyanannyira tiszteletreméltó is, és szerethető is. Az „elkötelezett művészet” (nem feltétlenül a politikai elkötelezettség értelmében –bár a szürrealisták nem voltak éppen politikailag semlegesek) ma az avantgárd elmúlásával rég kiment a divatból. A művészek inkább akarnak szórakoztatni, mint eszméket közvetíteni, vagy legalább állást foglalni. Ebben az értelemben az Andalúziai kutya egy régmúlt hőskor fontos epizódjának tekinthető. Természetesen nagyon is megkérdőjelezhető az a módszer, amely irracionalizmussal (Bunuel többször is emlegeti a szót) akar bármely tartalmat kifejezni. Mint tudjuk, a társadalmat a szürrealizmus sem tudta megváltoztatni, de az kétségtelen, hogy a XX. század művészetfelfogásához sokat tett hozzá.
Formailag az Andalúziai kutya kísérleti film. Nem vesz tudomást a szokásos, elbeszélő filmi dramaturgiáról, amennyiben összefüggéstelen történetekből építkezik. Merész, a saját korában egyenesen provokatív (ez kiváltképpen szürrealista szokás), vagy elborzasztó jelenetekből is áll (a szem borotvával való elvágása, a kézből kimászó hangyák, a meztelen női felsőtest (1929-ben)). Mindezeket a jeleneteket nemhogy egységes történetként, de még egyenként is nehéz értelmezni. Az alkotók biztosan tiltakoznának is ez ellen. Ők a filmjüket kísérletnek, önmegvalósításnak, és provokációnak szánták. Ez a film nem mesél el történeteket, nem nevettet meg, nem nyűgöz le szép képekkel. Még ahhoz is túl elvont, és avantgárd, hogy megbotránkoztasson. (Bunuel meséli, hogy a bemutatóra a zsebében egy csomag kaviccsal ment el, de nem volt szükség a közönség megdobálására, tetszett nekik.) A szürrealisták nehezen dolgozták fel, hogy sikeres volt. Ők akiket a lázadás éltetett, lassan a mainstream művészet fősodrában találták magukat.
Az Andalúziai kutya nem szép, és nem „jó” film. Lehet hogy nem ad válaszokat, de talán vet fel kérdéseket. A válaszokat a nézőnek kell megtalálnia. Nem a filmből, de a film által is serkentve.
/Pozsgai Csaba/


 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk