Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2025-03-13
Barátnők
Marked Men - Tetovált srácok
Szerelem
Túlélők

2025-03-06
A konyha
Andrea szeretete
Fekete kutya
Haláli állatok hajnala
Mickey 17
Mindörökké tiéd

2025-02-27
A majom
Emilia Perez
Riefenstahl
Rokonszenvedés

További mozibemutatók

Hamarosan a TV-ben
Egy gésa emlékiratai
- Film Café, 10:15
Jerry Maguire - A nagy hátraarc
- Viasat Film, 10:30
Szerelmes mentőötlet
- Film4, 10:40
A Maszk
- RTL, 10:45
A boldogság kézikönyve
- Izaura TV, 11:00

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
Aidan Quinn (66)
John Kapelos (69)
Camryn Manheim (64)
Cynthia Rothrock (68)
Christiane Paul (51)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
Örömködő topik - közkívánatra!
A Fehér Lótusz (sorozat) - Vélemények
A szürke ember (2022) - Vélemények
- Filmes Sámánok Rendje -
Anora - Vélemények

További fórumok

Utoljára értékeltétek
A félszemű aaaaa
Csapó Virág aaaaa

 

Fórum - A zálogos - Vélemények

Ahhoz, hogy hozzá tudj szólni a fórumokhoz, be kell jelentkezned, vagy regisztrálnod itt!

1. Betegesh (2007-10-03 15:37.57) aaaaa
Edward Lewis Waillant regénye nagy hatással volt rám annak idején. Jópár elképzelésemet át is rajzolta a témával kapcsolatban, mármint azt az általánosnak mondható elvárást, hogy hogyan is kell közelíteni a történelem egyik legborzalmasabb tragdéiájához. Hogy a Holokauszt bármilyen művészeti kontextusba való áthelyezése, műalkotásban való újrafogalmazása érzékenységet, óvatosságot és felelősséget igényel - hogy nem mindegy a hangvétel és a mód. Hogy a néző/ olvasó/hallgató rokonszenve azért előnyös, ha megvan egy alkotás kapcsán.
Nos, az ehhez hasonló képzeteink nagy részét rögtön elfelejthetjük akár a könnyvel, akár a filmmel való találkozásunkkor. Semmi érzékenység, semmi finomkodás, kegyetlen naturalitás van, döbbenetes aprólékossággal leírt emlékek és viziók, annak sokkoló részletei. (Persze a könyvben ezek jopbban 'élnek'.) Sol Nazerman a koncentrációs táborok szörnyűségeit túlélve a Harlemben telepszik le kereskedőként. Életét kizárólag a haszonnak szenteli, és az emberségtől, emberiségtől való tudatos elfordulásnak. Amolyan élő halottként evickél a cinizmus és a folytonos halálvágy között, elkötelezett könyörtelen - akárki betér a boltjába kopott ócskaságaival némi anyagi ellenértéket remélve, majdhogy könyörögnie kell. Nazerman garasos, nem veszi át az árút, öt dollárok helyett csak kettőt ad, nem kíváncsi a panaszokra. Plusz van egy latino segédje, aki tanulni szeretne tőle, mint gazdasági szakértőtől, de folyton lerázza. Úgy hiszi, nincs szüksége támaszokra: hatalma van. A film alatt fokozatosan láthatjuk a karakter egyre embertelenebb húzásait, miközben csak egy-egy kocka villan fel, ahogyan éppen Sol-ban is, hogy miért is vált ilyenné. Családja, gyermekei és felesége uyganis nem élte túl a borzalmakat, emiatt egy ideig vádolja magát, de rájön, hogy felesleges, a legnagyobb büntetés a részére az lehet, ha a legapróbb érzelmet is kiírtja magából. A történet teljesen lineárisan épül, emiatt sem rajzolódik ki a kör elsőre, de a könyvben már a legelső oldalon valami drámai emlékképben találjuk magunkat. Így több a lehetőségünk, hogy másképp értelmezzük Nazerman-t, mint a környezete. Hatalmának érzékeltetése, mások lenézése a film folyamán nagyon világosan törik meg, amikor egy helyi maffiózó megfenyegeti, mert a boltját akarja. Rod Steiger (Oscar-jelöléses alakítása) itt mutatja magát először gyávának, pitiánernek és gyengének. Végül nem adja, s vesztét is ez okozza majd (persze nem épp az övét, sőt, inkább segtíett rajta). Nők közeledését nem viszonozza. Rendkívül realista film, s a fentiek miatt is azt gondolom, nem átlagos Holokauszt-feldolgozást látunk. (Hasonlóan 'újító jellegű' felfogásban talán csak Art Spiegelman Maus c. képregénye készült.) Sidney Lumet törekedett az egyszerűségre, a követhetőségre, helyenként a száraz elbeszélésre, amelynek képi világa fenomenális ugyan (Sol Nazerman megcsillanó szemüvege mögé bújó portréi; a zálogház sötét embertelensége és tárgyai; az utcák lepukkantsága), de néhol elég szikárul tárja elénk. Ami inkább előny, a történetre, a történésekre kell figyelni. A végkifejlet így pedig még nagyobbat üt - Sol, ha nem is világosodik meg eddigi viselkedésének értelmetlen voltán, azért sikerül rádöbbennie, hogy még ő, aki egyáltalán nem várta már, még ő is veszíthet el valakit úgy, hogy fájjon. Az utolsó pár perc zseniális az elözmények ismereteében, kifejezetten váratlan, Rod Steiger-nek köszönhetjük. S míg a stáblista fut, azalatt az idő alatt szívesen néznénk, hogy az elkövetkező napokban hogyan álíltja vissza magában Sol a rendet és az emberséget, hogyan változtatja meg magát. Ezt ugye nem látjuk, de sejtjük, hogy ezentúl lehet másképp is.
Az 1964-ben megjelent regényre Lumet szinte azonnal rácsapott, egy évvel később ki is jött filmje. Amerikában szokták mondani, nincs "zsidó-kérdés": még jó, hiszen ott nem kell szembesülniük a folytonos üldöztetéssel és gyűlölködéssel, emiatt sikeresebb volt asszimilációjuk is. A film egyik nagy erénye, hogy főszereplőjéről le akarja hántani a 'zsidóság' fogalmát, burkát, mert e helyen nem lényeges, hiszen a legfontosabb mindig az "embernek maradni" elve, és hogy mások is embernek tekintenek engem. A többi tényleg nem számít - a borzalmak emlékei kitörölhetetlenek ugyan, de ha valaki visszakapja az életét, akkor jobban teszi, ha inkább fellélegzik.



Kapcsolódó fórumok

KeresemBeya, 2013-10-18 11:443 hsz
VéleményekBetegesh, 2007-10-03 15:371 hsz
Kérdések téma megnyitása0 hsz
 
 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk