Lehet kereszténység ellenes, istenkáromló filmeket csinálni, direkt olyat, amitől az embernek felfordul a gyomra és felforr az agyvize, csak semmi értelme. Ja, persze, "zseniálisan ötvözi a filmművészetet a színházzal", meg "a térkezelés innovációja a fénnyel való keretezés", illetve "lenyűgöző intellektuális és esztétikai szabadsággal, valamint provokatív bátorsággal nyúl a témához", csak ennek az értéke egyenlő a nullával. A "művészfilm" készítők figyelmébe ajánlanám azt a gondolatot, hogy a pusztán intellektuális gőgre épülő filmek (az ideológiai elfogultságról nem is beszélve..) az esztétikai gyönyörködtetés tagadásával elvi szinten zárják ki önmaguk számára a teljesértékűséget. Léteznek ugyanis olyan alkotások, amik egyszerre késztetik gondolkodásra a nézőket, használják kreatívan a filmnyelvet ÉS szórakoztatják a befogadókat. Ha kivesszük a "művészet" fogalomból a szórakoztató funkciót, öncélúvá és sznobbá válik az alkotás. Aztán jön az öntömjénező magyarázkodás, hogy "engem nem is érdekel, hogy az emberek nem nézik a filmjeimet, annak meg kifejezetten örülök, ha utálják őket", de a magyarázkodás akkor is magyarázkodás marad. A műfaji filmek évszázados sikere és a művészfilmek iránti érdeklődés folyamatos hiánya meggyőzhetné már ezt az alkotókört, hogy a film alapvetően szórakoztatásra alkalmas művészeti ág. Ahogy a Laokoon szoborcsoport kényszerűen különbözik az eposzi képtől (Lessing) mert valami írásban működik, szobrászatban pedig nem - úgy a film mint anyag is alkalmas valamire, másra pedig nem, vagy kevésbé.
Amúgy pedig keresztény érzelmű emberként kikérem magamnak ezt a filmet. Ahogy elítélhető lenne egy rasszista vagy antiszemita film, úgy nem értem, hogy ez a keresztényellenes "alkotás" hogyan lehet a filmtörténeti korpusz része...
|