Nehéz egy olyan műről írkálni,amely mint film alapvetően inkább a középmezőny favorítja,de nemcsak a mi társadalmunkban igencsak heves érzelmeket képes kiváltani.A zsidók sokakat vicsorgásra késztetnek,szitokszó ajkukon a nevük,viszont ott a másik oldal, mely bármilyen kis kritikával illető írást,filmet,megjegyzést a gyülölet megtestüsélésének diagnosztizál,túl sok különbséget nemigen látok a két oldal között.Én meg álldogálok középen,ezeken a dolgokon rég nem röhögök,valahogy a probléma annyira húsbavágó lett mára,annyira megkerülhetetlen,elég arra gondolni,ha van egy sikeres vállalkozó akinek neve hirtelen felkerül bármilyen okból,naná hogy itéletet mondunk róla seperc allatt,jó hogy,hisz kóbi,hefticézár,zsidaja,kaftános és egyebek.Médiánk zsidóirányított,amúgy is van egy Földünket átívelő összeesküvéstervezetük,ha nem vigyázunk és nem vagyunk a gáton,hát jaj lesz nékünk...
Akár így hát,akár úgy,a zsidók lassan senkit sem hagynak hidegen,mivel világválság van még jobban lehet őket rühellni-mégha valóban zsidó érdekeltségek szerepe tagadhatatlan a ma eseményeinek tükrében,akár csak hiba akár tudatosság van mögötte-dehát ugye olyan jólesik arról is megfeledkezni,hogy nem kevés polgári életet élő judeai is rohangál szerte a világban,sőt én ismerek kimondottan szegényt is közülük.
Persze ez a topic is egy idő után ugyse a filmről fog szólni,hanem a Gázai övezetben akkortájt megfigyelhetett dolgokról,hol kezdődött és mivel, visszavezetve az első mammutelejtésig,mert sokan itt abban is nagyon tutik,ilyen olyan érvekkel pro-és kontra,amiből külső szemlélőnek valami olyasmi jön majd le,az igazság megintcsak a szivárványon túl, amelett bonyolultabb mint egy Predibéby vagy ki a lépfene hozzászólásait értelmezni,de hajtja mindenki a saját mantráját naná hogy érzelmi kohézió nélkül.....az orosz emberek meg a Jaffa szörpöt akarják mostanság nemzeti italnak.
A film értéke,hogy apróbb jelenetekben igenis remekül bemutatja,mi is történhetet akkor,persze inkább zsidó szemszögből,a másik oldal jelenléte olyan jelképes csupán.A családi dráma amin keresztül az eseményeket kivánták láttatni,nemigen müködik,seperc allatt egymás nyakában a két nő,és mi minden oldalról megcsodálhatjuk őket,sírj már na...nem fogsz a színésznők amúgy tökéletes játéka ellenére sem,mert képtelen a jelenet.Nincs anya-lánya dolognak mélysége és ez a szál inkább idegesítő,mert a rendező nemigen tudta,mit is kezdjen vele a játékidő vége felé,gondolom az irodalmi anyagban müködőképes.A telepesek kiebrudalása azonban az inkább tv-filmes eszközök ellenére is valósnak tünt,gondolni a dolgokról meg közben hogy ez a kitelepített emberkéknek hogy esett, mindenki majd meggyőződése szerint.
Juliette Binoche persze erős a vásznon,nem mellesleg korával egyenes arányban még mindig tuti néni,a többi szereplőre sem lehet panasz.Nem úgy néha az elején a rendezésre,mely mintha olykor kínossan művészi próbállt lenni európaibb feelingel,oda még gyúrni kell picinyt.
Azonban bevallom ,a film első jelenetét a vonaton,újra néztem:nem a csók miatt,az csak eszköz a fontosnak vélt amúgy minden bajok okozójának is tekinthető probléma orvolására,haj ha minden ilyen egyszerű lenne ugyebár....hanem mert kicsit azt éreztem,tényleg olyan fontos ez a "ki vagyok én" dolog,mindig,minden esetben,mert bár van súlypontja,de könyörgöm....néha annyira túlmisztifikáljuk,hogy vicsorgás a vége vagy rosszabb.
De ez persze magánvélemény))
|