Fojtatás: Tulajdonképpen nem sorozat, hanem 71(!!!) magassan mu´´vészi filmro´´l van szo´.
Ojasmi, mintha a Hamlettet néznénk 71 fojtatásban, vagy egy sorozat o´go´´ro´´g tragédiát, drámát. Az irodalomban leginkább Th. Mannhoz lehetne mérni (fo´´leg a Varázshegy)a szinte elviselhetetlenu´´l su´´ru´´, komplexen egyetemes s kontroverz karakterét nézve. Tulajdonképpen az o´´sszes o´´sszetevo´´je to´´kélestes, a forgato´ko´´nyv (a geniállis Laura Belloso s sokan mások), a rendezés (fo´´leg Alexandra Gráf, s Fernando Gonzáles, s sokan mások), a vágás, efektusok, operato´´ri munka s nem utolso´ sorban - so´´tt!!! - a kongeniállis zene (Daniel Sanchez de la Hera), s az egész sereg hihetetlenu´´l csúcs színészi teljesítmények - amejek az egyetemes színészto´´rténelem "himalájai" csúcsain mozognak. Mindez egyu´´tvéve , a vágás, efektusok színészi o´´sszmunka, operato´´ri teljesítmény, zene ,rendezés oj to´´kéletes egységét alkotják ami szinte fo´´lfoghatatlan - az elviselhetetlen su´´ríttetségében s komplexitásában szinte ko´´vethetetlen (az egyes "fojtatásokat" sokszor ajánlott megnézni, mivel maga a cselekmény is hihetetlenu´´l su´´rru´´ s komplex- a szinte pillanatok alatt váltakozo´ lélektani s egyébb "mondanivalo´kro´l" nem is beszélve-. Az o´´ssz eredmény: gyakran pillanatok alatt fejlo´´do´´ mu´´vészi "drágako´´veket" látunk (csak egy pillanat a számtalan ko´´zu´´l: amikor Iván gratulál az anyjának a névnapjára, akkor Mária arcán néhány másodperc alatt a leírhatatlan boldogság arckifejezéseinek számtalan archetípusa vonúl végig - micsoda operto´´ri teljesítmény!). Ugyanakkor az egyes szituácio´k, jellemek egyetemes archetipikus szintre emelkednek. Az embernek o´´nkénytelenu´´l a biblia jut eszébe ( ennek a spanyol mu´´vészetben nagy hagyománya van - pl. a filmmu´´vészetben Bunyuel) : a 13 évesen szu´´lt Mária- az anyai szenvedés minden poklát megjáro´ anya - s a fia , a lázado´, cinikus s szenvedo´´ Iván (micsoda színészi teljesítmíny - Jon González !!!), o´´nkénytelenu´´l as kétezer éve szintén 13-14 évessen szu´´lt Máriát s lázado´, cinikus, s szenvedo´´, ha kell megválto´ fiát jutatja eszu´´nkbe. Természetessen itt Júlia Mária Magdolnára emlékeztet.Vagy a szerencsétlen Roke, akit belekényszerítenek egy lealacsonyíto´ borzalmas erko´´lcsi su´´jjedésbe (íme ez a holocaust igazi arca!!!) az igazi (tehát nem! a mai ko´´ztudatban élo´´ ) Júdást juttatja eszu´´nkbe. A sebtiben o´´sszetákolt faháncskosárban a patakban úszkállo´ kis Samuel pedig Mo´´zesre emlékeztet. A lélektani szituácio´k mindég to´´bbsíkúak: valaki valakivel beszélget , ami o´´nmagában is már megrendíto´´, de o´´ket rejtve kihallgatja valaki harmadik akire teljessen másként hat az egész - micsida Shakespierei szituácio´k - permanensen 71 szer 80 percen át ( én cc. a 45. fojtatásnál tartok az AXN tv csatornán). Itt ku´´lo´´n meg kell dícsérni az AXN tv csatornát, hogy végre az egyetemes ignoranciát megto´´rve (eddig csakis spanyol nyelvu´´ tv csatornákon volt sugározva) s válalta a gigászi szinkron munkák ko´´ltségeit (igaz, hogy kui´´lo´´n elo´´fizetett csatorna , ami eleve nagyon beszu´´kíti a potenciállis nézo´´k sorait)s sugározza az o´´sszes poszszocialista ko´´zép (kelet) euro´´pai nyelveken. Itt ku´´lo´´n ki kell emelni a cseh szinkront (a magyar nézo´´k ne sérto´´djenek meg), amej hozzá ad valami to´´bletet az egész mu´´vészi fenoménhoz.Sajnálom azokat , akik nem tudnak csehu´´l. Sajnos egyelo´´re az egész "sorozat" tulajdonképpen szo´´nyeg alá van seperve, azáltal, hogy nem készu´´lt - fo´´ként - angol nyelvu´´ szinkron, de német, vagy olasz stb. sem.Ezzel kapcsolatban itt egy tudathasadásos véleményemet kell elmondani: Arro´l van szo´, hogy az (áll) intelektuállis euro´pai ko´´ro´´kben gyakor ez a nézet, hogy van az értékes euro´pai film szemben a lim-lom értéktelen amerikai "halivúdos" filmel. Ha ezt hallom, mindég felháborodom, mivel szerintem a ko´´zép katego´´riájú filmekto´´l jobb amerikai filmek to´´bbnyire kivállo´ak, minden tekintetben - s sajnos sokszor az euíro´pai filmek "savatlanok- ízetlenek", jellegtelenek (nem akarom használni a tehetségtelen, dilettáns kifejezést, nehogy megsértsek valakit). De az El internado-laguna negrával fordított a hejzet. Ez túlszárnyal minden nemu´´ amerikai produkcio´t - talán éppen emmiatt (irígységbo´´l, konkurencia félelembo´´l???) pro´´bálják az angolszászok ignorálni ezt a példátlan remekmu´´vet.Ez a rafinált "eltu´´ntetés" engemet Nikola Teslára emlékeztet (az emberiség talán legnagyobb valaha élt tudo´´sa - talán csa Izak Newtonhoz lehetne hasonlítani), akit 50 - 100 éve to´´kéletessen sikeru´´lt "eltu´´ntetni" a ko´´ztudatbo´, mivel fenekestu´´l felforgatná a jelenleg (o´kori szinten elavúlt) fosziliás energiákra épu´´lo´´ ´ technolo´giai- u´´zleti világrenedet. De azért van az El inernádo´´nak euro´pai egyébb párja is : pl. Xaviaar Genznek a "fronterś" c. filmje , mej ugyanijen geniállis (s szintén a 21. századi holocaustro´l szo´ll), vagy a szintén spanyol "árvaház". Ugyanakkor az ignorancia azért is érthetetlen, mivel a "sorozat" az egyszereu´´bb nézo´´nek is igen izgalmas lehet, a horrorkrimi, mistikus kémkrimi to´´rténetével ráadásúl a holocaust legborzalmasabb arcát bemutatván (úgy is lehetne értelmezni az egészet, hogy itt permanenesen a Moszad által becserkészet Eichman "James Bondi" to´´rténete zajlik le. Ličko Péter-komposer Rima-Szombat Szlovákia.
|