A film alapjául szolgáló képregényt a különös világú képregényművész, Frank Miller, a Sin City - A bűn városa szerzője készítette. Az alkotás különösen kemény, kegyetlen, meghökkentő képei az ő világát idézik.
A spártai a legrejtélyesebb kultúrák egyike: a tökéletes harcosoké, akiket arra neveltek, hogy sose vonuljanak vissza, sose adják fel a küzdelmet. "Örök rejtélyt jelentenek mindenkinek - véli Frank Miller. - Nagyon különlegesek a tekintetben, hogy kultúrájuk kizárólag a harcra, a küzdelemre épül. Becsületkódexük pontosan meghatározza, hogy mit is jelent spártainak lenni. Gyakorlatilag a hősiességet.”
"A spártaiak a harcnak élnek. Imádják a küzdelmet - mondja a rendező-forgatókönyvíró Zack Snyder. - Egységben harcolnak, falanxban, ahol az egyik férfi páncélja megvédi a mellette állót. Fantasztikus, lenyűgöző és ijesztő látvány, még a perzsák óriási tömegei számára is. Annak ellenére, hogy hihetetlen kisebbségben vannak, az igazi spártai harcos szívesen hal meg a szabadságért, ők ezt ’szép halálnak’ érzik. Az áldozat és a szabadság a két fő érték számukra.”
Frank Miller gyerekként találkozott először a spártaiakkal a The 300 Spartans című filmben. "Nagyon megrázott, mert akkor tanultam meg, hogy az igazi hősök nem azok, akik a medált kapják a történet végén, hanem akik azt teszik, ami helyes, még akkor is, ha ez óriási áldozatot követel. Egész életemben hajtott, hogy elmondhassam ezt a történetet. Idővel megtanultam képregényeket rajzolni, és végre nekiláttam a nagy feladatnak.”
A képregény megrajzolását komoly kutatómunka előzte meg, ami még Thermopüla szikláira is elvitte. A spártaiak egyenruháját (ami a fegyverekkel kb. annyit nyomott, mint a harcos testsúlyának fele) leegyszerűsítette a legjellegzetesebb vonásokra, majd izgalmasan bemutatta az időszámításunk előtt 480-ban játszódó ütközetet.
"Frank valóságos eseményből csinált mítoszt, nem pedig egy mítoszból valóságot - mondja Snyder. - Ettől olyan izgalmas a történet. A lényegre akart koncentrálni, hogy mit is jelentett spártainak lenni, nem pedig arra, hogy minél valósághűbb legyen az ábrázolás. Ha elmegy az ember Thermopülába, Leonidász szobra meztelen, csak páncél, sisak és lándzsa van nála. Biztosra veszem, hogy Franket ez is befolyásolta a rajzaiban.”
A thermopülai kirándulás óriási hatással volt Millerre. "Fantasztikus hely, ahol nagyszerű dolgok történtek - véli. - Olyan hadjáratról beszélünk, ahol a küzdelem tulajdonképpen a nyugati civilizációért folyt. Nagyon is megvan az oka annak, hogy ma miért vagyunk szabadok, és ezt nagyban köszönhetjük a háromszáz fiatal férfinak, aki elég sokáig védte a szűk hágót ahhoz, hogy a görögök, az ő ellenállásukon felbuzdulva, végre összefogjanak a perzsák ellen.”
A 300 című képregény nagyon népszerű lett, Miller több díjat is nyert vele. "A történet gyakorlatilag adta magát. Én csak próbáltam a szereplők megjelenését erőteljesebbé, dinamikusabbá tenni, hogy az olvasó ne egy régi sztorinak, hanem örök történetnek lássa.”
Öt évvel ezelőtt Gianni Nunnari producer és Snyder épp azt tárgyalták, milyen projekteket kellene közösen megvalósítani, amikor Snyder észrevette Nunnari asztalán a képregényt. Snyder hasonlóképpen képzelte el a történet megelevenítését, mint Miller. "Nem olyan filmet akartam készíteni, mint egy fotó, hanem olyat, ami jobban illeszkedik a Frank által megalkotott világhoz. Ez nem történelmi dráma, és nem is az a cél, hogy pontosan adja vissza az eseményeket; mi egy hihetetlen élményt szeretnénk nyújtani a nézőknek.”
Snyder nagymértékben akart építeni a képregény képi világára. "A film megálmodása óriási feladat volt. Azért megy az ember moziba, mert valami újat akar látni. És ezt biztosítani is akartuk, függetlenül attól, hogy éppen tájakról, csatákról vagy építészetről van szó, a film egésze egy vizuális effektus.”
Frank Miller, aki executive producerként is tevékenykedett a filmen, "mindig nagyon segítőkész volt, és mindenben támogatott minket” - teszi hozzá a rendező.
A jellegzetes látvány érdekében Snyder és csapata sokat kísérletezett a fényekkel, megvilágításokkal, majd a forgatás végén a stúdióban a színbeállításokkal. "Zack kitalálta, hogy a kép fekete állományát manipulálva és a színek dominánsabbá tételével a kontrasztot komolyan tudja befolyásolni, ami különlegessé teszi a képeket - magyaráz Jeffrey Silver producer. - Minden egyes kockán el kellett végezni ezt a változtatást, de megérte, mert tényleg nagyon érdekes lett az összhatás!”
A Leonidász királyt alakító Gerard Butler szerint "a film olyan, mintha valaki a csatában elaludt volna, és újraálmodna mindent. Képileg sok minden szokatlan. Ez egy fantasztikus történet, ami a történelem során sok embernek adott erőt és ihletet. Végül is a szenvedélyről, politikáról, brutalitásról, és még annyi másról szól ez a hipervalóságban játszódó film.”
|