Utolsó hozzászólások:
Az üldözött (2013) - Vélemények (2015-01-08 13:27.07) |
Philip Seymour Hoffman első nagy csúcspontjának a "Hibátlanok" számít 1999-ben. Karrierje a 2005-ös "Capote" után hirtelen megbicsaklott, beugrást vállalt a "Strangers With Candy"-borzadályban, és még ugyanebben az évben az "Empire Falls"-t – noha percnyi villanásai voltak csupán – az ő nevével is népszerűsítették (pályafutása legvaskosabb közhelyeit ebben a minisorozatban puffogtatta). Színházi tapasztalatait ültette át a "Kis-nagy világ"-ba, ám az ezt követő "Rockhajó" már baljós árnyat vetett. A korábban készült "Kétely"-ben a régi mesterembert idézi alakításával, de a már két évvel később "A Late Quartet"-ben manírjaiból is él. "A hatalom árnyékában" a "Charlie Wilson háborújá"-ban megismert, patentosra húzott Gust Avrakotos alakját tágította gondterhelt, megcsömörlött figurává. Majd következett saját rendezése, a "Jack csónakázni megy" szerkezeti töréseivel, dialógusbéli blamákkal, a "The Master" unalomba fulladt ötperceivel, végül a negatív csúcs: pofavizit az "Éhezők viadalá"-ban. Ahogy a színháznak hátat fordított, igényességét is mindinkább feladta, játékán egyre-másra átütött a rutin, kezdett a kulisszákon kívüli térbe is tekintgetni, mint középszerű kollégái – s máris elérkeztünk Hoffman legújabb bemutatott filmjéhez, "Az üldözött"-höz, amelyben e nagy színész művészi eltévelyedése kidomborodhatott.
A produkció nem elsősorban az összetákolt forgatókönyv okán katasztrofális, hanem sokkal inkább aljas szándékú üzenete miatt. A mű oly manipulatív, és annyira romboláspárti, hogy a szereplők nem kerülhetik meg felelősségüket. Ugyanis a film nem egyéb két órás cigarettareklámnál! Akik a filmipart irányítják, a cigarettabizniszt is kézben tartják, ahogy uralják az ital- és a szerencsejáték piacot is. 80-as évek Európájában Bud Spencer (Pedersoli)/Terence Hill (Girotti) párossal kábítottak, mostanra a pusztítás olyannyira nagymérvűvé vált, hogy bevethető lett a durva „krekk”, a teljes nihil, az erkölcstelenség felmagasztalása, mindeközben a „script doktorok” vehemensen dolgoztak, meghonosították szexszel, trágár beszéddel, pszichiátriai gyógyszerek mantráival dúsított idiotizmus konzolát, mely modernség látszatát keltve megspékelhette a legfőbb üzenetet: legyen bármilyen problémád, test- és tudatroncsoló szerek az egyedül üdvözítők! S a néző rég elhiszi, hogy színészeket lát, nem pedig bábfigurákat, legtöbbjének már az is megfelel, hogy filmenként 4x11 perces reklámblokkokat nyomjanak le a torkán.
Ph. S. Hoffman drámája éppen abban rejlik, hogy megadta magát a negatív erőknek, többé már nem volt képes megújulni, sorsa természetszerűleg torkollt tragédiába, olyasféléhez, amelyekhez végső soron a filmek javarésze taszigál. |
Mielőtt éjfélt üt az óra - Vélemények (2013-08-15 01:17.16) |
Nem szokványos, amikor egy A kategóriásnak szánt film minden ízében dilettáns. Legtöbbször az operatőrök bizonyítanak, most viszont a kamera is statikus. Szimpla házivideó: a felvevő face to face veszi a szereplők hablatyolását. Hol van még a vágás, a látványterv? A dialógusoknak annyi a súlyuk, mint a gázzal telt léggömbnek; a film annyiból építkezik, amennyire két gyufaszálból lehet. Antimozi. Aki többet akar, az alkotók az Így készültben két nyalizás között szívesen elregélik: a kultúrát mennyire izmozták. |
Ted (2012) - Vélemények (2012-12-21 02:34.55) |
A filmplakátok 75%-án fegyver látható, vagy legalábbis célkereszt. A dialógusokat a már lepusztított elmének szánják, előre eltervezetten, aljas szándékkal. Néhány napja a Képtelen kampányról írtam, ide is passzol:
„Újabb darab a filmipar tömegárujából, amelyben nincsenek színészek, csak figurák, ösztönlények, nézők képébe tolják elméjük hordalékát, s ott, a számítógép előtt, vagy a mozik székein, megeszik, s még vágynak is az újabb adagért, nem hiába, futószalagon jönnek az újabb és újabb lélekpusztító étkek. Kreténekből hősök váltak, silányság ül a semmi ágán.” Lesz majd, aki meghallja az ébresztő hangját? |
Teljebb összes hozzászólása |