Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Deadpool & Rozsomák *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (Blu-ray) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
A tini nindzsa teknőcök - Moziverzum, 05:00 |
Brad helyzete - Filmbox, 05:15 |
Gumball csodálatos világa - Cartoon Network, 05:40 |
A tökéletes trükk - HBO3, 06:00 |
Álmom egy otthon - HBO2, 06:01 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Bob Gunton (79) |
Beverly D'Angelo (73) |
Sam Waterston (84) |
Francois Ozon (57) |
Jonny Lee Miller (52) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
Magánalku |
Iain De Caestecker |
9. Vbacs (2014-10-17 14:07.35) - (válasz Cziki 5. hozzászólására) |
Nagyon jól összefoglaltad, felesleges lenne nekem is újra kifejteni.
De azért annyit hozzáteszek, hogy számomra is nagy élmény volt Vertov ezen alkotása. Én ő párhuzamosan tanulom Eisenstein Úrral. Nem is tudom, hogy a közös vonásaik érdekesebbek-e, vagy az eltérőek. Mindkettő a montázsfilm úttörője, csak az egyik fikciós, másik nemfikciós keretek közé helyezte módszerét, stílusát. Vertov - Eisensteinnel ellentétben - elítélte a film történetmesélő szerepét, inkább dokumentarista maradt, a filmhíradók egyik jellegzetes megalkotója. Szerinte a valóság leképezése a film igazi feladata, persze mondhatnánk hipokritának is, mert az Ember a felvevőgépből is néha kitűnnek a megírt szituációk, de az igaz, hogy nem lett történeti keretbe foglalva. De mégis mit teremtett meg Vertov ezen filmje? Szerintem egy olyan elvont dokumentumfilmes vonalat, ami személy szerint az egyik kedvencem, mégsem köszön vissza szigorúan ebben a formában sok helyen. Ron Fricke két nagy műve (Samsara, Baraka) és ennek elődje, a Koyaanisqatsi nem hiába lettek világhírűek, ugyanis egy az egyben az Ember a felvevőgéppel örököseinek mondhatják magukat. Szavak nélkül, a zene, és a montázsok segítségével teremtették meg azt az egyedi hangulatot, ami naggyá tette őket kategóriájukban, akárcsak Vertov műve. Játszott a tempóval, a vágással, és magával a képekkel is, mégis a kis Filmszemével bekukkantott minden zugba, ami egyébként ennek a fogalomnak a rendeltetése is és még ábrázolta is a szemét nem egyszer ebben a jó egy és negyed órányi gyöngyszemben. Külön tetszett az, hogy sokszor saját magát is felvette kívülről, ahogy felveszi a dolgokat. Ezzel tette az egészet emberközelibbé, miszerint a szem figyeli az alkotót is, nemcsak a közönség reakcióit. Bár a Lumiére-k is dokumentumfilm jellegű kis felvételekkel kezdték saját - és az egész filmvilág pályafutását, mégis Vertov volt, aki feltette az i-re a pontot, és megalkotta az első ízig-vérig tökéletes dokumentarista montázsfilmet. És ezért hálás a filmtörténet. |
8. Cziki (2010-01-03 21:45.20) - (válasz Randal 7. hozzászólására) |
Majd holnap a jelentésről a hatásról...:) |
7. Randal (2010-01-03 21:40.34) |
Hát, hogy mozgókép, az biztos, de hogy film-e, passz. Egy montázselmélet gyakorlati megvalósulása, hagyományos értelemben vett élvezeti-esztétikai értéke nem sok van szerintem. |
6. Simix (2008-07-20 01:02.06) |
Óriási jó! Már rengetegszer láttam! |
5. Cziki (2008-04-03 18:23.14) |
A montázs igazi expresszivitásának felismerése a szovjet filmművészet érdeme. Az orosz montázs nemcsak filmtörténeti állomás, hanem hatásos, határozott stílus. Az utat Dziga Vertov nyitotta meg a kinoglaz (filmszem) módszerével, ami a nyersen felvett kis epizódokat kizárólag a montázs eszközével próbálta értelmezni. A filmszem elméletének alapja az volt, hogy a kamerának a valóság minden kínálkozó mozzanatát érdemes rögzítenie, és az így felhalmozott jelenségeket a montázs utólagos rendezőelvével kell értelemszerű sorba rakni. Ugyanebben az időben Kulesov bebizonyította, hogy a montázsnak teremtő szerepe van. Kiderült, hogy a képek összekapcsolása, meghatározott összefüggése valami új minőséget teremt. Ráirányította a figyelmet a filmtér és filmidő sajátosságaira is. Másik kísérlete az „alkotó földrajz” a filmszalag olyan színteret ábrázol, amilyen a valóságban nem létezik, új realitás születik a valóság elemeiből. |
4. Orgona (2008-03-11 17:46.42) - (válasz Cziki 3. hozzászólására) |
Köszi. :DDD |
3. Cziki (2008-03-11 11:12.38) - (válasz Orgona 2. hozzászólására) |
Minden állításod igaz.
A filmtörténeti kurzuson a szovjet avantgardon belül kötelező. Dziga Vertov, eredeti neve (Gyenyisz Arkagyjevics Kaufman), adokumentumfilmezés, a cinema verité, a filmhíradó egyikklasszikusa. A montázstechnika egyik kidolgozója, teoretikusa és megvalósítója volt. |
2. Orgona (2008-03-06 19:53.30) - (válasz Cziki 1. hozzászólására) |
A filmműmészet egyik klasszikusa lett. Szergej Eizenstein is sokat tanult a filmből. Úgy tudom, kötelező anyag az adott kurzusokon. |
1. Cziki (2008-03-06 19:30.51) |
Vertov, Ember a felvevőgéppel című filmjében a felvett életrészleteket teljesen szabadon variálva, torzítva illesztette össze. Megteremtette a dokumentum játékfilm műfaját. pl. padon fekvő alvó gyerek, háztető, kiságy, üzlet , utca, kisbaba, felhők, villanypózna, villamosok . |
Vélemények | Vbacs, 2014-10-17 14:07 | 9 hsz |
Kérdések téma megnyitása | 0 hsz | |
Keresem téma megnyitása | 0 hsz |
Ember a felvevőgéppel adatlap |
Eredeti cím: Cselovek sz Kinoapparatom |
Évszám: 1929 |
Rendezte: Dziga Vertov |
További információk |