Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
Hamarosan a TV-ben |
Karácsony a tavon - Max4, 06:55 |
A közösségi háló - HBO2, 07:25 |
Bajkeverő majom - RTL, 07:35 |
Zrínyi - Duna World, 07:50 |
12 nap karácsonyig - Film4, 08:00 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Gérard Depardieu (76) |
Jessica Harmon (39) |
John Amos (85) |
Maryam d'Abo (64) |
Timothée Chalamet (29) |
További szülinaposok |
Legfrissebb fórumok |
2022-es választás |
Csillagászati topic |
Mit hallgatsz most? |
Érdekességek! |
Jellemző mondat, esetleg rövid párbeszéd - melyik filmben hangzott el? |
További fórumok |
Utoljára értékeltétek |
A mi emberünk |
Peter J. Gray |
3. Vescod (2021-01-02 09:53.35) |
Az Opera mellett ez a másik kedvenc giallóm Argentotól.Talán az volt az utolsó igazán nagy dobása.Szegény a 2000-es évekbeli filmjei nagyrészével elkezdte lerombolni egykori nimbuszát,amit a Dracula 3D-vel temetett el végleg.De a Tenebre nekem 10/8 |
2. Chris92 (2012-11-16 17:34.22) |
Na végre, hogy ez is felkerült, ideje volt!
A kissé gyengébb Pokol után Dario Argento teljes erővel tért vissza 1982-ben, hogy lerakjon az asztalra egy újabb giallo mesterművet! Viszont ennek a filmnek a fő erőssége, nem a Sóhajokban vagy a Pokolban lévő vizuális tombolás által megteremtett természetfölöttiség vagy a Profondo rosso által képviselt gótikus neo-noir hangulat. Fényképezést, stílust és hangulatot tekintve sokkal letisztultabb, természetesebb, hidegebb és életszerűbb darab, egy igazi nagyvárosi krimire hasonlít, ezért a gerinc pont az, ami az előző két film gyengéje volt a forgatókönyv. A történetből sokat elárulni nem kívánok (lényeg egy híres író Rómába utazik legújabb könyvének népszerűsítésére, amikor sorban kezdik gyilkolni az azzal vagy vele kapcsolatban lévő ismerőseit). És azért mert egy komplex, összetett, néha szimbólumoktól sem mentes történet, melyben fontos szerebet játszanak az olyan tényezők, mint az alkotói önreflexió, az aberrált szexualitás és legfőképpen a bizonytalanság. Argento mesteri módon tarja nemcsak a szereplőket, hanem minket nézőket is teljes bizonytalanságban, a logika és a racionalitás hiánya feltűnik abban, hogy a filmben meggyilkolt szerencsétleneket nem sok minden kapcsolja össze és a film közepénél, már a két gyilkos lehetősége is felvetődik, sakkban tartva tippjeinket az igazi gonosz kiléte felől. A technikai megvalósításra nem lehet panasz, számos jeleneten (főleg egy zseniális háromperces hosszú snitten) érződik, hogy az olasz rendezőnek kik voltak a fő inspirációi. A meglepően színvonalas színészi játék is megnöveli szimpátiánkat a főszereplők felé, ezzel sokat dobva a feszültségen és a "senki sincs biztonságban" feelingen. A gyilkosságok eleinte visszafogottak, viszont a sokkoló csavarral záruló finálé egy hátborzongató és könyörtelen vérorgia, ahol Argento nemcsak a karakterek között visz végbe elképesztő ritkítást, hanem egyúttal a szimplán fekete-fehér féle gyilkos-áldozat-gyilkost leleplező hős féle koncepciónak is kegyetlenül fityiszt mutat. Aki végignézi vagy már látta ezt a remekművet, pontosan tudni fogja, hogy mire gondolok. |
1. Jason13 (2012-11-16 17:08.30) |
Dario Argento két misztikus horror (Sóhajok, Pokol) után visszatért a giallo-k világába, ezt pedig igencsak jól tette, bizonyítéknak itt is van a Tenebre.
A történet középpontjában egy amerikai író áll, aki Rómába utazik üzleti okok miatt, azonban érkezése tragikus dolgok láncolatát indítja el, hiszen egy gyilkos elkezdi tizedelni a női lakosokat, mégpedig olyan módszerekkel, melyeket írónk szőtt bele regényeibe. Ezt a helyi hatóságok is észreveszik, rá is szállnak főhősünkre, de hiába, hiszen neki ötlete sincs, ki lehet az elkövető. De miután a gyilkos veszélyeztetni kezdi őt és a hozzá közel álló személyeket, felveszi a kesztyűt és nyomozni kezd a saját szakállára, hogy előbb ránts le a leplet a gonoszról, mielőtt az kioltaná életét. Meglátásom szerint, Argento ebben a filmjében járatja csúcsra a giallo műfaj alapvető elemeit. Hiszen korábbi munkái tartalmaztak üresjáratokat, helyenként megtört a cselekményük, emiatt a feszültséget sem tudták végig fenntartani, ez a darab azonban egyáltalán nem ilyen. Már maga a tempó igencsak jó iramot diktál, a hangulat sosem ül le, mindig történik valami érdekes. A rendezőnk sajátos képi világa sajnos hiányzik innen, hiszen nem találkozhatunk groteszk, már-már álomszerű díszletekkel és egyedi atmoszférát teremtő színhasználattal, de ezen hiányosságot kompenzálják a brutális gyilkosságok és a nagyszerű operatőri munka. Bár a játékidő első felében csak borotvapengével való szúrásokkal és vágásokkal találkozhatunk, már ezek is elég ütősre sikeredtek, majd mikor előkerül egy balta, tényleg elszabadul a pokol. A fényképezés remekül asszisztál a véres képsorokhoz, a legemlékezetesebb viszont az, amikor a gyilkos szemszögéből látjuk az eseményeket, ezek a jelenetek nagyon látványosan lettek bemutatva. Sajnos, a film szenved abban a betegségben, melyben a legtöbb olasz horror, ez nem más, mint a hullámzó színészi alakítások. Ezalatt értem azt, hogy a szereplők többsége hol elfogadhatóan, hol pedig rendkívül gyengén játszik, ez pedig kissé ront az összképen, ahogy néhány erőltetett párbeszéd is. Logikátlanságok is akadnak, ezek leginkább a karakterek teljesen valószerűtlen viselkedésére vonatkoznak. Példának okáért ott az a jelenet, ahol egy fiatal lány halálra ijed egy nagy kutyától, ahelyett pedig, hogy gyorsan elfutna, egy jókora husánggal kezdi ingerelni. Ezek a dolgok tartják vissza attól a Tenebre-t, hogy a nézők egy fantasztikus giallo-nak titulálják, viszont még így is sok dicséretet érdemel, mert végig mozgalmas, hangulatos, véres és még egy jópofa csattanóval is szolgál a befejezésnél. A műfaj rajongóinak kötelező, de mások is bátran tehetnek vele egy próbát, hiszen egy minőségi nyomozós/fordulatos/véres thriller sosem árt. |
Vélemények | Vescod, 2021-01-02 09:53 | 3 hsz |
Kérdések téma megnyitása | 0 hsz | |
Keresem téma megnyitása | 0 hsz |
Tenebre adatlap |
Eredeti cím: Tenebre |
Évszám: 1982 |
Rendezte: Dario Argento |
Szereplők: Anthony Franciosa, Christian Borromeo, Mirella D'Angelo, Veronica Lario, Ania Pieroni... |
További információk |
Szereplők fórumai |
- John Saxon - Vélemények |
- Dario Argento - Vélemények |
- Giuliano Gemma - Vélemények |
- Claudio Simonetti - Vélemények |
- Giuliano Gemma - Kérdések |