Jó kis 80-as évekbeli szoci propagandamozi. Tökéletes mintája a korabeli finom agymosásnak. A karakterek inkább sematikusak és változatlanok, mint fejlődőek és változóak. De legalább sok van belőlük, így legalább van, amire jól fel lehet szőni a történeti fonalat. A háború előtti világ rossz, érdekközpontú, a haza érdekeit eláruló, ami utána jött az természetesen általában jó. Szó sincs a szovjetek terrorjáról, a padlássöprésekről, rákosi diktatúrájáról, mindezek elől szépen elsasszézik a film. Bezzeg a Szálasi uralom! De van benne hosszasan álmosító romantikázás is, nagy szerelem, boldogtalan házasság és válás. A filmsorozat tempója andalgós, a jóformán folyamatosan hallható komolyzenei aláfestőzene nagy komolyságot kölcsönöz az egyébként teljesen triviális történéseknek is. Az embert beszippantja ez a mesevilág, ahol a jók nagyon jók, a rosszak nagyon rosszak és vannak szürke emberek is, akik csak úgy léteznek a saját személyiségük szerint, nem sok vizet zavarnak. Kicsit olyan, mint a Horváth Ádám féle Szomszédok sorozat, annak mintegy elődje, őse. A mű egyértelműen leteszi a voksát az egyik politikai oldal mellett (nem is tehet akkoriban mást, különben meg sem születhetett volna ez a sorozat) és burkoltan manipulatív. Csaplár Ágnes fiatalkorának történetébe csöppenünk bele, hosszasan, nyúlósan, a háború körüli időszakon átívelően leshetünk bele a kis könyvelőlány felnőtté érésébe, sikereibe, kudarcaiba. A kor sok nagy színésze tűnik fel a legkülönbözőbb szerepekben, tényleg sztárparádé.
|