Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Transformers Egy *Import - Angol hangot és angol feliratot tartalmaz* (DVD) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
Betlehemi történet - HBO, 06:00 |
Az élet dicsérete - Epic Drama, 06:00 |
Karácsonyi véletlen: A szerelem csodája - Max4, 06:10 |
Szerelem a fagyöngy alatt - TV4, 07:00 |
Star Trek: Mindenen túl - Mozi+, 07:20 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Kevin Costner (70) |
Paul Freeman (82) |
M. C. Gainey (77) |
Dave Bautista (56) |
Jane Horrocks (61) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
A szállító |
Ornella Muti |
34. 8WnHef5 (2011-09-17 21:02.16) |
Tudtam én, hogy Hitchcock garancia a lélektani eleganciára. Mégsem számítottam ilyen remek műre. Muszáj azonban kiírnom magamból csalódottságomat is, mely csalódottság oka szerencsére nem egy a film lélektani szintjén elvétett mozzanat oka. Nos… had beszéljek bővebben az álom-jelenetről, mely a film nyolcvanadik percétől látható. Ez egy olyan kulcsfontosságú jelenet, melyben egyaránt benne van a mű legerőteljesebb és leggyengébb pontja, melyek mindössze 30 másodpercre vannak egymástól. Ha megfelelő körülményeket biztosítottunk magunknak az azonosuláshoz, akkor elrontott végétől eltekintve bizonyára mélyre hatolt bennünk az a jelenetsor ahogyan Hitchcock a férfi rémálmában rejlő érzéseket szemlélteti. A rajzolt rózsaszirmok megjelenése tökéletes volt, nagyon tetszett ez a merész megoldás, és a vörös-kék színek villódzása is belefért. A csúcs Carlotta megjelenítése volt, ahogy az ablak mellett áll Mr. Fergusson és Scotty között. Ugyanúgy álltak ott az ablaknál, mint a Madeline öngyilkosságát firtató tárgyalás után. Most azonban mintha betekintést nyernének egy akkor láthatatlan síkra is. A visszautalás nagyon erős, a villódzások itt tökéletesen beillenek a képbe – a két sík: valóság múltbéli képe és a kísértő Carlotta Valdes hideg tekintete egyszerre válik láthatóvá. A zene is tökéletes ennél a jelenetnél – az erőteljes vonós téma összekapcsolódva a festményre visszautaló pózban látható hús-vér Carlottával, aki egyenesen a néző szemébe tekint, mondhatni: lelkébe. Hátborzongató. Tökéletes. A folytatás azonban… lehangoló. Amilyen tökéletesen egyben volt eddig minden, olyan szétszórttá válik a rémálom a továbbiakban (és itt szétszórtság alatt nem „művészien elrendezett káoszt” értek, hanem kifejezetten – bocsánat, de kimondom: igénytelenséget). Amikor a férfi zuhanását próbálta szemléltetni – és bizonyára lesznek, akik ezen a ponton nem értenek velem egyet, mégis kimondom - Hitchcock elvetette a sulykot. A rózsaszirmok kapcsán még elegáns megoldás itt inkább kizökkentően hatott, mintsem merész hangulatfestésként. A testtől függetlenül a kép közepén lobogó hajjal zuhanó fej az ijedt szemekkel önmagában is – megálltam most egy kicsit gondolkodni a megfelelő kifejezésen, de hadd legyek mégis szókimondó – nevetséges volt; nem is beszélve fej mögött villódzó rajzolt piros-fekete ill. kék-fekete sávokról. De ha már ezt a negatívumot kegyetlenül kiemeltem, miért nem folytatnám a film hibáinak felsorolását? Folytatnám… De a filmnek nincs több hibája. Ezt a nevetséges megoldást leszámítva (és had ne mentegessem Hitchcockot az 53 évvel ezelőtti technológia „kezdetlegesebb” mivoltára hivatkozva, ez ugyanis ki nem kényszerített hiba volt) a Szédülés tökéletes film. A története is zseniális, abszolút mentes a kliséktől, egyedi, és olyan konklúziót tartogat, melyre senki sem számított. Ez volt az ötödik film, amit ma megnéztem, és általában egy 10-15 perces pihenő elég, hogy kitisztuljon a fejem, mielőtt folytatom az ehhez hasonló filmmaratonokat. A Szédülés után azonban kénytelen voltam hosszabb pihenőt tartani; az érzelmeim és gondolataim kissé összekuszálódva kavarogtak még egy ideig. |
33. Zolafish (2011-08-21 17:00.34) - (válasz Independence 32. hozzászólására) |
Köszönöm. Amúgy nem vagyok nagy kritika író, inkább csak próbálkozok értelmes az értelmes vélemény nyilvánítással.
"A fiatalság olyan hiba, amely napról napra kevesbedik." Ezt meg megjegyzem magamnak. :) |
32. Independence (2011-08-21 16:54.55) - (válasz Zolafish 31. hozzászólására) |
"Az ember nem ősz hajával ír, hanem az eszével..."
Lehet, hogy fiatal vagy, amiért irigyellek, de beleolvasva az írásaidba, úgy látom éles a szemed. Egyébként pedig:"A fiatalság olyan hiba, amely napról napra kevesbedik." Én már csak tudom... :) |
31. Zolafish (2011-08-21 16:32.54) - (válasz Independence 30. hozzászólására) |
Én még viszonylag fiatal suhancnak számítok, a magam 24 évével. Imádom a mai csavaros thrillereket is, csak a mai mozikkal az a gond, hogy kevés a szerethető karakter, hiányzik a színész központúság. Szépek lennének ez a látványorgiák, csak az a gond, hogy sokszor túlságosan erre helyezik a fókuszt, így történetek érdektelenségbe fulladnak, legalább is én sokszor így érzek. |
30. Independence (2011-08-21 16:23.40) - (válasz Zolafish 29. hozzászólására) |
"Szóval remek darab a mestertől, szédületes film."
Ez meg egy igen szellemes zárómondat. :) Amúgy szinte minden szavaddal egyet értek.Fiatal suhancként láttam először, de az időközben elsuhant évtizedek sem változtattak a véleményemen, remek darab.Természetes, hogy egy több mint fél évszázada készült film elé másként ül le az ember, mint egy mai, felturbózott popcorn mozi elé.Nincs problémám a mindenféle csiver-csavarral megtekert, agyonbonyolított, idősíkokban ugráló, a történetet visszafelé elmesélő és a megoldást, valamint az ok-okozati összefüggéseket a nézőre bízó mai thrillerekkel, de üdítő egy olyat látni, ahol minden eseményeknek,történésnek, tettnek, jól megalapozott háttere van és a karakterek kidolgozottak, életszerűek, tetteik mozgatórúgója érthető és világos. A képi megvalósítás pedig szerintem megelőzi a korát. Örülök, hogy újra megnéztem! |
29. Zolafish (2011-08-21 15:40.58) |
Úgy látszik egyre jobban megfogom kedvelni Alfred Hitchcock-ot, ez volt 7. film, amit tőle láttam, most sem okozott a csalódást. A film a Guardian minden idők top százas listáján a 7. helyet foglalja el, ez az ömlesztett lista és nem a műfajokra bontott. Sokan ezt tartják a legjobb filmjének. Nálam az eddig látott filmjei közül a Psycho és A kötél az igazi nagy kedvenc, de ezek után a Szédülés jön.
A cím tökéletes, mert a szereplői szédülnek és a nézőket is elszédíti. A történet az szokásosan remekül van felépítve, hosszú felvezetővel, kellő részletességgel, ami rendkívül indokolt is, mert nem hagy logikai lyukat, elvarratlan szálat benne. Ráadásul a sok lényegi elemet a közelítésekkel is kiemeli, szóval krimiként tökéletesre vagy gyalulva és itt is dupla csavar van akár csak az Észak-északnyugatban. Ami miatt jobbnak tartom ezt a filmjét az a szerelmi szál összetettsége. Sok rendezőnek beletörik a bicskája az emberi kapcsolatokba, mert nem egyszer bután, közhelyesen nyúlnak a romantikához, főleg műfaji keveredéseknél szokott egy felszínes adalékot nyújtani, mert kell :) Na itt erről szó sincs, mert nem giccses és nem is unalmas, inkább sokszínű és mindkét fél szempontjából ironikus is, amit jó magam imádok. Ehhez két csodálatos főszereplőt kapunk, az egyik a hatalmas kedvencem James Stewart, aki fantasztikus, mint mindig, remekül hozza a rendkívül összetett karakterét, aki egy felől különös betegségtől szenvedő ember, egy kiváló racionálisan gondolkodó nyomozó és egy becsapott, megtört és bűntudattal, őrülettel küszködő szerelmes főhős is. Ebben partnere Kim Novak, aki egyfelől egy álszent csaló, aki remekül színészkedik, egyfelől egy érző ember, aki való érzéseket táplál. Látszik, hogy ha jól kidolgozottak a karakterek, akkor színészek is meg tudják mutatni igazi tehetségüket. Ezt csak amiatt említem, mert a mai moziknak ez a legnagyobb hiányossága, hogy nem elég kiforrottak a karakterek, ez kezd trendé válni és mással próbálnak operálni, remélem ez egyszer visszafordul. Na és rendezés és az operatőri munka se akármilyen, ahhoz képest, hogy 1958-as filmről beszélünk. Remek volt a színekkel való játék James Stewart víziónál, a térhatás növelése. Az árnyjáték sem akármilyen, gondoljunk csak a szállodás jelentre a vége felé, mikor a sötétben ül a nő és megakadályozza a lebukást, vagy a homályosítás mikor egymásra találnak, erezteti, hogy ez csak egy illúzió, hiszen úgy is kipukkan a lufi egyszer. E mellett a zene is passzolt, ami olykor romantikát, máskor a borzongást segítette elő. Szóval remek darab a mestertől, szédületes film. |
28. Lacee (2011-05-10 11:36.00) - (válasz Vbacs 26. hozzászólására) |
Mivel ugyebár ő és Gavin (Scottie régi barátja) összejátszottak, fel lehet ezt úgy is fogni, mintha a nő (ha jól emlékszem Judynak hívták) egyfajta bűntudatot érzett magában az apáca láttára, ezért levetette magát. Persze ez csak egy elképzelés. |
27. Nyolcadik utas (2011-03-24 13:38.36) - (válasz Vbacs 26. hozzászólására) |
Nem veti le magát. Megijed a fel nem ismert apácától és egyszerűen kiesik a nyíláson a sötétben. |
26. Vbacs (2011-02-19 12:22.14) |
Jó film volt ez, tényleg jól alakítottak a színészek.És valóban az egyik legjobb Hitchcock film, elismerem.
De a legvégét nem értettem. Most miért !SPOILER! veti le magát a lány? |
25. Aronne (2010-12-28 23:59.28) |
Miután láttam már jó néhány Hitchcock-filmet, így aztán kevésbé dilettáns módon feltudok állítani magamban egyfajta sorrendet az életművéből, szubjektíve(...), de akárhogyis számomra ez a csúcs. James Stewart karaktere, na meg persze Kim Novak alakítása abszolúte kiváló, felülmúlhatatlan.
Egyébként kissé csodálkozom, hogy nem láttam még, hogy készítettek volna erről a filmről "rekonstrukciót". Egészen biztos vagyok benne, hogy ez felülmúlhatatlan szereplők, színek, rendezés tekintetében... Egyszerűen lehengerlő, az hogy a legkisebb részletek is mennyire tökéletesen kivitelezett komponense ennek a filmnek. |
24. Goregrind (2010-10-03 21:37.20) |
Hátborzongatóan jó film.
A közepe táján kezdtem félni hogy leül kicsit a sztori és reménykedtem hogy nem hagy cserben Hitchock bácsi. És nem hagyott, mert utána kezdett igazán félelmetes, kicsit beteges lenni. Ez jó! Egyértelmű hogy remekmű, és a sokak által megjegyzett hangulatos színek nagyban hozzájárulnak hogy megszerettem a békebeli filmeket. A régi mozik óriási magyar hangjai ami még odaver. Ők sztárok voltak még, jó értelembe véve. Country road take me home |
23. Golyalab (2010-02-22 19:40.58) |
http://www.youtube.com/watch?v=kC5AzFc3coo
Mennyire szeretem azt a zenét |
22. Golyalab (2009-09-20 21:18.22) |
Ez egy szenzácios film,és most kicsinyitő jelzőt használtam a filmhez.
Az 50 évekbeki filmek az élénk szinek miatt eszméletlen hangulatot árasztanak. Maga a tőrténet fantasztikus, mind ahogy már megszokhattuk a Hitchcock filmek esetében.De ami tényleg a filmtőrténelem egyik legnagyobb remekmüvává teszi a filmez az a képi világa.Azok a sokak szerint gagyi megoldások amiket akoriban alkalmaztak, sokkal félelmetesebben hatnak, mind a mai CGI huladék trükök. Egy igazi megunhatatlan klaszikus. |
21. City225 (2009-08-29 17:42.26) |
A vágások nélküli Kötél-nél nagyobb bravúrt rendezőtől még nemigen láttam, és csak amiatt nem tudok 5-st adni. De mindenképp kivételes, hátborzongató, és félelmetes darab, amit tökéletesen beleillik Hitchcock életművébe. Nem kell bemutatni, inkább látni kell.. |
20. Golyalab (2009-08-21 09:21.53) |
Hamarosan éjel le fogja adni a tv2.Aznap még kávét is fogok inni hogy fent tudjak maradni |
19. Orgona (2008-12-22 00:42.48) - (válasz Sokdudu 18. hozzászólására) |
Ebben a sminkeseknek is lehetett némi szerepük.:DDD |
18. Sokdudu (2008-12-21 23:37.54) |
Nem tudom ti hogy vagytok vele, de nekem a Kim Novak jelenség nagyon frissnek hat. Olyan mitnha egy 90es évekbeli vagy napjaink egyik színésznőjét időutazásra küldtük volna. |
17. Supiman (2008-07-04 13:59.35) |
Én most azokra a Hitchcock díszdobozokra áhítozom! Egyszer talán meg is veszem:) |
16. Orgona (2008-07-04 13:50.58) |
James Stewart és Kim Novak kettősét nehéz lenne utánozni-nem is lehet. Jó, hogy van DVD kiadás. |
15. Supiman (2008-07-04 02:19.22) |
Ismét egy remek Hitchcock filmet láttam:), és még ötletet is adott egy készülő forgatókönyvemhez:) |
14. Zinajda (2007-12-08 22:59.25) - (válasz Jessamine81 2. hozzászólására) |
Kár az "örökzöld fimeket" felújítani. Az eredeti mindenben jobb. |
13. Zinajda (2007-12-08 22:57.49) - (válasz Zinajda 12. hozzászólására) |
százalékára. Tévét már alig nézek, inkább előveszem a régi megunhatatlan karcos ,videófilmeket és azt nézem. Nálam a minőség a mondanivalónál kezdődik. Ma egy jó film ritka, mint a fehér holló. |
12. Zinajda (2007-12-08 22:54.18) - (válasz Master laster 5. hozzászólására) |
A mostani filmek technikailag magas színvonalon járnak, de a mondanivalójuk majdnem, hogy egyenlő a nullával. Ez sajnos vonatkozik a filmek 90 |
11. Lacee (2007-08-19 23:01.40) |
Nagyon izgalmas film.Hitchcock-mozi a javából. |
10. Sokdudu (2007-07-26 19:47.48) |
Az összes Hitchcock film megunhatatlan :) |
9. Sanyi (2007-07-23 09:09.46) |
Remek film. De azért még nem ártana egyszer-kétszer megnézni, mert ez bizony nem egy egyszeri nézésre alkalmas mű. Annál több. sokkal több.
Isten nyugasztalja a Mestert! |
8. Master laster (2007-07-19 10:47.36) - (válasz Sokdudu 7. hozzászólására) |
Én ezzel nem rosszat akartam irni, szerintem is nagyon jó film, csak egyszerüen néhány apró megjegyzést füztem hiozzán azok számára, akik nem látták. |
7. Sokdudu (2007-07-19 10:20.28) |
hát nem tom Master laster sztem ezerszer félelmetesebb, meg hatásosabb, meg borzongatóbb, meg izgibb ez a film, mint a mai Átok meg Kör meg Sziklák szeme, meg a hasonlók... |
6. Esza (2007-07-19 02:23.01) - (válasz Sokdudu 4. hozzászólására) |
igazad van , o volt Bobby es JR anyukaja a Dallasban, es sok mas jo filmben is szerepelt |
5. Master laster (2007-07-19 01:47.31) |
Tipikus ötvenes évekbeli Hitchcock film. Akkoriban kemény thrillernek minősült, ma már nem vészes.Lassu kameramozgás, lassu vágások, tipikus régies hatásvadász zene és az a technicolor tulszinezés...Akkoriban az emberek felsikitottak a moziban egy egy Hitchcock jeleneten. |
Vélemények | Törölt felhasználó, 2024-10-17 14:34 | 64 hsz |
Kérdések téma megnyitása | 0 hsz | |
Keresem téma megnyitása | 0 hsz |
Szédülés adatlap |
Eredeti cím: Vertigo |
Évszám: 1958 |
Rendezte: Alfred Hitchcock |
Szereplők: James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones... |
További információk |