Annak idején, pár évvel ezelőtt én így értékeltem az új Dallas bukásának okait. Szerintem sikerült jól összeszednem a dolgokat:
"Néhány rész után kiderültek a nagyobbnál nagyobb hibák és rossz döntések, ami miatt a sorozat hatalmas tömegeket veszített. S amikor kiderült, hogy huzamosabb ideig sem képes hozni a nézettséget, akkor kezdett mellőzötté válni. Nálunk is akkor került át az RTL2-re és késői időpontra, amikor már tényleg alig nézte valaki. Az RTL meg nem akarta a fő műsoridejét arra pazarolni. Nem a késői időpont nyírta ki a sorozatot, hanem a saját készítője, producere, Cynthia Cidre dilettantizmusa, rossz és következetlen döntéseinek sora.
Igyekszem összeszedni néhány fontos okot abból a több százból, amik kinyírták a Dallast.
- A múlt teljes eltörlése, olyan személyek, és események megtagadása, amik fontos események és személyek voltak a múltban. Megtörtént események meg nem történt eseményekként való tálalása. Olyan múltbéli események behozatala, felemlegetése, amik pontosan és jól ellenőrizhetően akkor nem történtek meg, vagy ha igen, akkor nem úgy, ahogy ezt tálalták. Például Christopher már régen tudta, hogy kicsoda Pamela-Rebecca, azt is tudta, hogy Afton és Cliff lánya. Ehhez képest itt fel sem ismerte.
- Amikor az új sorozatban megjelentek az egykori gyerekek felnőttként, annyira elütöttek az egykori személyiségüktől, hogy az szinte messziről ordított róluk. Christopher gyerekkorában egy rendes, jólelkű, szőkésbarna hajú kisfiú volt, aki soha senkinek nem ártott. Ehhez képest felnőttkorára csináltak belőle egy indulatos, előítéletes, latin pasast, aki nem szerethető. Johnny gyerekkorában egy tipikus milliomoscsemete volt, egy úri gyerek, aki magas lóról nézett le másokra, mert ő volt a nagy Jockey Ewing fia. Ehhez képest felnőttként mindezt teljesen elveszítette, mintha egy idegent láttunk volna. Az a húzás, amikor nem beszámíthatóvá akarta tenni a saját nagymamáját, az már elképesztően ostoba húzás volt a sorozat készítőinek a részéről. A két gyerek mindig is nagyon szerette és tisztelte Ellie-t, sohasem bántották volna, főleg nem egy ilyen undorító dologgal nem. Ráadásul abból az asszonyból, akit világéletükben nagymamának szólítottak, hirtelen Ellie néni lett. Elképesztő hibák.
- Térjünk rá Cliff Barnes-ra. Cliff a régi sorozat vége felé már csak Jockey-t utálta, többi Ewingot nem. Ellie-vel békét kötöttek, és Cliff bocsánatot kért a sok ellenségeskedésért, és elmondta, hogy rájött, Jock nem semmizte ki az öreg tintást. Bobby-val kifejezetten jóban lettek, összetartotta őket Pamela és April személye, akiket mindketten szerettek.Az új sorozatban következetlen az az esemény, amikor Cliff elhallgatja Christopher elől, hogy az anyja meghalt, csak azért, hogy a srác ne örökölhesse a Barnes-Wentworth tulajdonrészét. Ez így nem lehetséges, hiszen azt a vagyonrészt már évek óta Bobby birtokolta, és Christopher nagykorúvá válásakor automatikusan a fiára rászállt. Tehát az új sorozat idején a Barnes-Wentworth tulajdonrésze már régen Christopheré.
- A következő rossz döntések Samanthához köthetők. Samantha a régi sorozatban megtalálta önmagát, régen elhagyta az alkoholt, normális, rendes nő vált belőle. Ehhez képest ebben a sorozatban...
- Az új sorozatba hirtelen hoztak be szereplőket
úgy, hogy soha semmivel nem indokolták, vagy mutatták be felbukkanásuk előzményeit, okait. Gondoljunk itt először Ann-re, Bobby feleségére. Az első részben felbukkan, mint feleség, de senki nem tudja róla, hogy ki fia-borja. Honnan jött, hogyan ismerkedtek meg Bobby-val, stb. Csak úgy lett... A régi sorozat női, köztük Jockey és Bobby női igazi dámák voltak többnyire. Samantha, Pamela nagyon jól illett a milliárdosok világába, akik a legjobb ruhákat, legjobb cipőket hordták, és a legújabb divat szerinti frizurájuk volt. Ellie egy erős nő volt, egy matriarcha, aki remekül uralta a családot egyedüli nőként a sok férfi mellett. Minden férj-feleség kapcsolatról tudta a néző, hogy hogyan ismerkedtek meg, hogyan jöttek össze. Tudtuk, hogy Jock és Ellie hogyan házasodtak meg, tudtunk arról is, hogy Ellie a tintás Barnes barátnője volt Jock előtt. Tudtuk azt, hogy Samantha a Miss Dallas szépségverseny győzteseként jött össze Jockey-val, ahol a férfi zsűritag volt. Azzal is tisztában volt a néző, hogy Pamela korábban Ray Krebbs nője volt, csak utána megismerkedett Bobby-val, és úgy szerettek egymásba. Láttuk a házasságukat, a kapcsolataik minden epizódját, a mélypontokat is beleértve. Láttuk, hogy Bobby hogyan ismerkedik meg a második feleségével, hogyan lesznek először csak barátok, aztán szerelmesek. Ehhez képest itt nincs semmi részlet. Csupa idegen, nem szerethető karakter.
Néhány személy, akik kulcsszereplők lehettek volna, ki lett hagyva, akik köré jó, és legfőképp hiteles konfliktust lehetett volna írni. Bobbynak gyereke született egykori barátnőjétől, Ray Krebbs második feleségétől, Jennától, akit Lucasnak hívtak. Felbukkanásával nagy vihart kavarhatott volna a Ewing örökségért. Aztán ott van Ray lánya, Margaret. Ő is igényt tarthatna egy részre, az apja révén. ehhez képest sehol sincsenek. Ray és Lucy is csak úgy bukkan fel a sorozatban, mint egy epizodista, akit a készítők megaláznak azzal, ahogyan visszahozták őket, egykori önmaguk árnyékaként. Az új sorozat indulásakor hirtelen dob minket a készítő egy új világba, amivel semmi baj nem lenne, ha a régi világból az újba való átmenetet megoldotta volna. Ezen értem azt, hogy azokat a szereplőket, akik akár a való életben, akár a szerepük szerint meghaltak, néhány mondat erejéig megemlítette volna, hogy mi lett velük. Ezt csak azért, hogy az átmenetet lehessen érezni, és a régi sorozatot kedvelők ne csak tudják, hanem érezzék is a régi világból az újba való átmenetet. Itt egy szóval sem említik azt, hogy mi lett Ellie-vel, Claytonnal, hogyan haltak meg, nem mutatták például a sírjukat, vagy valami hasonló kis részletet, hogy érezzük a két kor közötti időt. Ehelyett egy hirtelen vágással bedobtak minket egy új, hideg és steril világba. Ez olyan, mintha egy jéghidegre hűtött üvegpohárba forró vizet öntenénk. Előre borítékolható, hogy a pohár eltörik.
- És végül a sok régi Dallas rajongó számára nagyon fontos dolgok. A régi sorozat élt, nyüzsgő volt, számtalan embert, helyszínt, eseményt láthattunk, a szereplőkkel együtt megélhettünk. Láthattuk az élő, változatos üzleti életet, a milliárdosok világát, a több száz szereplőt. Ott voltunk a olajvállakozók zárt klubjában, ahol ebédeltek, beszélgettek, tárgyaltak, stb. Ott voltunk az olajvállakozók bálján, a nagy Ewing kerti partikon, a kocsmákban, ahol jó kis texas-i bunyókat láthattunk, még a Southforkban lévő medencébe is mindig beleesett valaki. Még a rengeteg mellékszereplőt is ismerősként köszöntötte a néző, még a negatív figurákat is. Változatos volt, élt. Ez az új Dallas túl steril.
Ez itt csak néhány dolog, amit így emlékezetből elő tudtam szedni. Vannak még dolgok, amiket mások még el tudnának mondani."
|