A zombik "igaziból" -de nem ide illő szó!-pontossan hogy írányított emberkéket,bábokat takarnak,akik egy ember akaratának engedelmeskednek.Vudu-varázslat,a vudu hit egyik igen fontos pillére ,így talán be lehet határozni,melyik országból is származik.
Aztán jött Romero,később Fulci meg még jópáran,és betett a világvége.Az élőholtak feltünő érdeklődést mutattak az emberi húsra,agyra,egyszerűbbek voltak egy tökönrugásnál,majd mindegyik filmnek pesszimista vége lett,amúgy érdemes megfigyelni,ha egy karaktert akár 1000 hulla kezd el eszegetni,később persze viszonylag felismerhető állapotban azért előkerül....(Romero-nál azért nem mindig,a Holtak napjában van akit szabályossan császármorzsává szattyintanak,és utána máját és zuzáját premierben az operatőr előtt fogyasszák el,őt már max csak zombiefekáliaként lehetne (újra) értelmezni)A zombiefilmek persze nemcsak a vérengzésről szóltak,komoly aktuálpolitikai,társadalomkritikai nyalánkságok vannak bennük elmesélve,igazából ha jól belegondolunk,a zombik akár a ma embere,aki csak melozik,aztán este fáradtan bevásárol majd leül a népbutító tv elé,osztán bámul ki a fejéből ostobán,mint Hajdú Péter a Puruttya blogjaira....lehet benne valami.(Zombiefilmekbe pl jónéhányszor felbukkanó motívum a bevásárlólözpont,nem kell hozzá elvégezni egy éretségit se,hogy miért,elég bemenni mondjuk karácsony előtt 2 héttel valamelyikbe ).
De persze a horrorfanok annyira ezekre nem vevők,nekik vér,bél,velő és agy kell,meg ijesztegetés,ez se elhanyagolható szempont.A Zombieland ilyesmivel is szolgál főleg az elején nomeg a végén,a közepe felé kicsit leül,olykor tinivígjáték road-movie-ba helyezve.
Ám mégis jó film,és ez nagy szó elsőfilmes alkotóktól(eleddig inkább tv-s melóik voltak)Sokat lehet vigyorogni azokon a folyton feltünő szabályokon,amelyeket persze megszegnek,a helyzeteken,poénokon,nomeg hogy akkor higgyél nőnek,ha ló legel a sírján(Emma Stone-ék párszor átverik a fiúkat)A csapat egységgé kovácsolodása kedves,a szerelem szinte kötelező panel,és Woody Harrelson kígyóbőr dzsekiben isten,nem lehet nem szeretni.Nos,ő az a pasi,aki az egyik legszimpatikusabb srác odakint,holott számtalan szerepe szinte ugyanaz,kedves bunkó,de mindig jó,amit prezentál nekünk.Itt lelkessen írtja a zombikat,zenére hívja őket magához-ha az ott játszott dallam,illetve mikor találkozik Jesse Eisenberg-gel,nem ismerős,gyorsan végez el egy gyorstalpalót movie-ügyben-és kajánul vigyorog,mert tudja,ez itt kérem,csak játék,paródia,filmes utalásokkal,amin vagy röhögsz és szórakozol,vagy nem.Horror-vígjátékot mindig is neccesebb volt készíteni,ott van Jackson remekműve vagy Raimi filmjei,a hatalmasat bukó Óriáspókok ,Slither vagy a Dög,azt mondanám,ezeket is csak olyan nézze,aki érti is,amit parodizálnak,avagy jön a burjú effektus az új kapura,aminek a vége,ez egy szar,megfelebezhetetlenül.
A horror amúgy is alulértékelt műfaj,persze ehhez kell rajongóinak egyfajta igénytelensége-mindegy hogy mi,csak vérezzen,üvöltsön,kaszaboljon-és az alkotók olyan fokú önismételgetése,mint Orbán szavai számonkérés ügyben.Pont ezért lehet a műfajt parodizálni,ezek mentén cikizni,még úgy is,ha érződik,az alkotók ettől még szeretik a filmeket.
A Zombieland persze nem lesz klasszikus,csak egy jópofa mozi,egy hihetetlenül eltalált cameoval és egy kiszámítható poénnal Bill Murray sorsában,mégis,akkorát röhögtem azon a jeleneten,hogy feleségem rámpisszeget,és ezért külön komázom(a filmet).Halkan jegyzem meg,eredetileg Swayze-nak sőt Stallonénak is fel volt ajánlva Murray szerepe,de így még jobb az öszkép,Bill faarcú zsenialátása ugyanis annó egy másik,régi horrorvígjátékot segített sikerre:az volt kérem,a Szellemírtók.
Nincs ezzel a filmmel sok gond,talán olykor a sebesség ami kicsit kárára válik,a közepénél néha leáll,ám ekkor elég Woody vigyorára nézni,és minden meg van bocsátva.
|