Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
Hamarosan a TV-ben |
Macskák - HBO2, 07:45 |
Lúzer SC - Film Café, 07:45 |
Gran Turismo - HBO3, 07:50 |
A Mindenttudó - Film Mánia, 07:50 |
Dave - Moziverzum, 07:55 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Scarlett Johansson (40) |
Jamie Lee Curtis (66) |
Mark Ruffalo (57) |
Mads Mikkelsen (59) |
Mariel Hemingway (63) |
További szülinaposok |
Legfrissebb fórumok |
Minden ami a karácsonnyal kapcsolatos/film-zene/ |
Bűntudat nélkül - Vélemények |
Gladiátor 2. - Vélemények |
Rock zene |
- Filmes Sámánok Rendje - |
További fórumok |
Utoljára értékeltétek |
Amerikába jöttem 2. |
Colin Farrell |
11. Samorost33 (2021-04-13 09:59.13) |
Ez egy utánozhatatlan szexuálpszichológiai alapmű! Bizonyos értelemben nagyon szimbolikus és elvont, de a film szerkezete explicit módon is tartalmaz annyi mondanivalót, hogy a kevésbé műértő nézőket is azonnal megragadja. |
10. Vbacs (2016-02-18 23:54.01) |
Na jól van, látom lejjebb is filmszakos kollégák vannak, mert ritkán nézi ezt meg valaki önszántából. Jobb, ha kötelezőként feladják :D
Valóban egy fokkal jobban tudod értelmezni az emberi elme eme végtermékét, ha van mellette egy kontextus, amit már beléd vertek. A 60-as évek végi baloldali diákmozgalmak igencsak megkutyulták az akkori általános felfogást az értékrendektől. Elitellenesek lettek, államellenesek, de legfőképpen minden bevett idea ellen lázadoztak. Maot, Sztálint, Lenint, Marxot kezdtek el olvasni nyugaton is, mert az eddig megszilárdult lelki egyensúlyt a közelgő vietnámi háború, a merényletek, a hidegháború felforrósodása kibillentette és az emberek próbáltak alternatívákat keresni...és hogy, hogy nem a másik oldal dogmáiban találták meg. Persze ők nem tudták, hogy ezek diktatórikus keretek között milyen körülményeket teremtettek a Fal innenső oldalán, de azért biztos, ami biztos intellektuális és fizikai lázongásokba is kezdtek egyaránt. A Sweet movie ennek a trendnek az egyik kései kivetülése, mikor már ismételten megszilárdult a korábbi hatalom, ami sikeresen visszaszorította a hippiket és a baloldali gondolkozókat (akik később radikalizálódtak). Ezért kellett még erősebben odavágni, és mint ilyen, minden porcikájában botránkoztatni akart. De hogy is néz ki ez a film? Inkább hogy nem! Nincs narratíva, ehelyett minden tabu témát kiforgat apróbb szekvenciákban. A fogyasztói társadalom, az ideológia, az emberrel való bánásmód, a gyerekkel való bánásmód, a freudi pszichoanalízis alapjai, a társadalmi osztályok, és úgy eleve a kapitalista "züllés" mind mind megkapja a maga görbetükrét a világ legízléstelenebb, gusztustalanabb, aberráltabb módján. Mert minél grafikusabban ábrázolunk, az annál hatásosabb. Makavejev is ezt gondolhatta, és szerintem azt is, hogy ennek muszáj ezt az undort kiváltania. Ezért is furcsállom, hogy valaki szemrebbenés nélkül megadja rá a maximális pontot. A negatív értékelés elérése lehetett itt a cél, mert az elrettentés is tanít és az is emlékezetessé tesz, márpedig egy polgárpukkasztó kritika arra hivatott, hogy utálatot váltson ki belőlünk. Ezért sem ítélem meg az itteni értékeléseket. Erre a filmre nincs is jó skála. Én ilyenkor egy baráti 3-ast adok, hogy mindenki kielégüljön, de nincs is értelme itt értékelgetni. Amitől ez a film fáj és undorító, az alattam szépen össze van szedve. Hányás, nudizmus, szex, szarás, gyermekmolesztálás, rengeteg édesség (az a sok cukor így távolról is diabéteszt okozott nálam), gore jelenetek, pisálás, és se eleje, se vége szekvenciák. Művészfilm at its best. Méghozzá egy olyan, amit nem lehet jó szívvel ajánlani senkinek. Úgyhogy ne is nézze meg olyan ember, akinek nincs feladva házinak. |
9. Randal (2011-01-29 12:41.03) - (válasz Pulber 8. hozzászólására) |
Nem érdekel egy film szerkezete, megalapozó tematikája, politikai-esztétikai motivációja stb, hogyha egyszer undorít, mindent megtesz, hogy a befogadást roncsolja (még akkor sem, hogyha ez esetleg motivált). Ezt nevezheted szűk látókörnek, de ezeket az izéket én egyszerűen filmnek sem tudom nevezni, max ideológiai kísérletezgetéseknek. |
8. Pulber (2011-01-29 01:51.22) - (válasz Randal 7. hozzászólására) |
Nem az interpetációs aktus az, aminek analitikusnak kell lennie. Maga a film analizál, és ezt szerinem még egy kicsit didaktikusan is tolja a néző arcába (olyan egyértelmű szimbólumokkal, mint az a hajó, ami egy-az-egyben leképezi az intézmény "tudati" felépítését: a hajó orrán boldogan énekelgetnek valamilyen Internacionálé-mutációt, a hajó kívülről nem látható belsejében pedig özönlenek a testnedvek). Nagyon könnyű értelmezni ezt a filmet szerintem, és nagyon könnyű megérteni, miért olyan durva (miért KELL olyan durvának lennie), amilyen. |
7. Randal (2011-01-28 00:59.09) - (válasz Pulber 6. hozzászólására) |
Az analitikus filmelmélet nem ismeretlen, de a bejegyzésnek, amire reagáltál, pont az volt a tartalma, hogy minden értelmezési lehetőségtől függetlenül tartom ezt a "filmet" egy intellektuális szemétkupacnak. |
6. Pulber (2011-01-27 04:23.22) - (válasz Randal 5. hozzászólására) |
Lol vazzeg, látod ezért volt az a bevezető félév szakosodás előtt, látom ellógtad.
Mondok egy szót: pszichoanalízis. Az emberi tudat felosztása tudatos, tudatelőttes és tudatalatti szintekre. A tudatalatti szinten a legegészségesebb lelkületű embernek is ilyenjei vannak, hogy mittomén, félelem a kiheréléstől, koitusz lóval, koitusz az anyával, prosztataorgazmus elérésének vágya szklet visszatartásával, stb. Na most ugyanezt a felosztást meg lehet csinálni intézményekkel is. Tudatos tartomány ~ az intézmény felszíne, homlokzata. Tudatalatti tartomány ~ obszcén szupplementum. Na most ha a pszichoanalízist, illetve a tudattalant filmre visszük, és vizualizáljuk, akkor elkerülhetetlenül bemutatásra kerülnek ronda dolgok. Főleg, ha nem is egy ember tudattalanjáról van szó, hanem a történelem egyik legbetegebb társadalmi rendszerének felszín alatti gondolatvilágáról. Igen, akkor előkerülnek ilyen dolgok, hogy egymás szájába hányják a kaját, meg ötpercenként aláznak meg embereket. For fucksake, mégis miről szólt a kommunizmus, ha nem erről? Makavejev elvégzett egy kegyetlenül következetes pszichoanalízist a kommunizmuson, illetve kevésbé hangsúlyosan a korabeli amerikai kapitalizmuson. Neki nem kenyere az érzelgősködés, ő egy ilyen todományos rendező. Mellesleg egy nagybetűs Badass Motherfucker, aki farkasszemet mert nézni annak idején még a Láncos Kutyával is. |
5. Randal (2009-05-24 20:24.07) |
Khm.
Egymás szájába hányják a kaját. Premier plán beleszarnak egy tányérba, majd azzal táncolnak. Emberünk összehányja magát aztán magára pisál. Nyolcéves kisgyerek arcába tolja a nő a pináját (megjegyzem emiatt az egész stáb mehet a börtönbe..) Ötpercenként aláznak meg benne embereket. stb stb. Akármennyire "gyönyörűen van fényképezve" vagy "kifinomult ízléssel megalkotott az üzenet" vagy "összetett szimbólumrendszerrel közli társadalomkritikáját" vagy bármi amit az ilyen filmekre mondani szoktak... ugyanmár. |
4. Pulber (2009-03-03 23:02.27) |
Precízen kigondolt sokkolásairól a Taxidermia jutott eszembe, de a történetvezetés itt nem olyan feszes, sokkal inkább metaforikus jelenetek lazán összefüggő soráról van szó, ezek a kommunizmuson és a kapitalizmuson egyaránt gúnyolódnak. Különösen jelentős a katyini mészárlással kapcsolatos húzása: a kommunizmus alatt Lengyelországban tilos volt arról beszélni, hogy azt szovjetek hajtották végre, az ezzel kapcsolatos dühöt a dokumentumfelvételek más jelenetekkel való morbid kölcsönhatással fejezi ki a film.
Ütős darab és nem is egyhangú, de erős gyomor kell hozzá. |
3. Inconnue (2008-10-24 02:51.15) |
Kb.20 éve láttam moziban, de azonnal a kedvenc filmjeim egyike lett. |
2. Pindai (2008-10-20 23:06.34) |
Nagyon tetszett a film,beteg ez a Makavejev:D komolyra fordítva a szót,persze voltak benne komikus részek,de önmagában ez egy elég komoly alkotás,amit mindenki úgy értelmez,ahogy szeretne.Megrázó a film,de azt hiszem sokáig a kedvencem marad. |
1. Betegesh (2008-01-05 16:06.20) |
makavejev zseniálisan eltalált 'agymenése'.. tömény kritikája az emberi gondolkodásnak és fejlődésnek, valami elképesztően lényegeset ragadott meg ebben a filmjében, ami inkább költészet már. néhol hisztérikus, abszurd és felháborító, de ugyanannyira mély is. a karakterek közül szinte egy se normális, de tökéletes lenyomatát adják a xx. századi ember materialista világnézetének és felelőtlenségének szánalmas bárgyúságáról. a film tényleg elég polgárpukkasztó a maga idejében, mindamellett erősen python-szerű a hangulat (monty python).
nevetni tehát lehet rajta, de pl. az időnként felcsendülő, brecht-et idéző songok miatt sem túl emészthető, avagy nézőbarát. az olyan szellemes apróságok, mint a marx-fejű hajó pedig csak pont az i-n. sajnos nagyon nehéz beszerezni, de ne hagyja ki senki, ha találkozik vele. |
Vélemények | Samorost33, 2021-04-13 09:59 | 11 hsz |
Kérdések téma megnyitása | 0 hsz | |
Keresem téma megnyitása | 0 hsz |
Sweet Movie adatlap |
Eredeti cím: Sweet Movie |
Évszám: 1974 |
Rendezte: Dusan Makavejev |
Szereplők: Carole Laure, Pierre Clémenti, Anna Prucnal, John Vernon |
További információk |
Szereplők fórumai |
- Pierre Clémenti - Vélemények |
- John Vernon - Vélemények |