Ezer bocsánat, hogy fölösen foglalom a helyet. Csak találtam egy ismertető cikket az Eredet készültéről, amit nagyon jónak találtam, és szeretném lementeni ide. Köszönöm.
"Christopher Nolan, a film írója, rendezője és társproducere már 2001-ben bekopogtatott a Warner Bros. filmstúdió ajtaján egy fantasztikus történet vázlatával, melynek főszereplői álomtolvajok voltak. A nagyszabású ötlet megszellőztetése után azonban Nolan saját bevallása szerint úgy érezte, több tapasztalatra van szüksége a százmillió dolláros költségvetésű blockbusterek világában, ezért elfogadta az új Batman-inkarnáció első két része, a Batman: Kezdődik! és A sötét lovag című akciómozi esetében felajánlott rendezői széket. Miután a Batman-filmek a kritikusok és a nagyközönség részéről is igen kedvező fogadtatásban részesültek, Nolan még hat hónapig polírozta az Eredet forgatókönyvét, mielőtt a Warner Bros. 2009. februárjában megvette azt. A végeredmény műfaji besorolására az akció-thriller megjelölés látszik a legmegfelelőbbnek, ugyanakkor a sci-fi, a misztérium és némi dráma is központi szerepet játszik benne.
A film alapkoncepcióját egy olyan álomvilág képezi, melybe nemcsak hogy behatolni, de amit befolyásolni sőt megtervezni is lehetséges. Az álmok, illetőleg az alany féltve őrzött titkainak megszerzéséhez azonban arra van szükség, hogy egyszerre többen legyenek részesei ugyanannak az álomnak - végső soron valahogy rá kell venni az áldozatot, hogy megossza a kívánt információt. Ismerős felállás, ugye? De ezen túlságosan nem is csodálkozhatunk, hiszen Nolant olyan, a kilencvenes évek végének meghatározó produkciói ihlették a történet megalkotása során, mint a megszületését követően jóformán azonnal legendává vált Mátrix vagy a kevésbé híres, mégis kultikusnak számító Dark City. Az alapkérdés minden esetben ugyanaz: a világ, ami körülvesz bennünket, talán nem is az igazi - de hogyan tudunk különbséget tenni a képzelet és a valóság, az álom és a realitás között? Az Eredetben - a tudatalatti világ létezésén és a benne zajló eseményeken túl - mindez abban az elképzelésben nyilvánul meg, hogy az emberek tudatában elhelyezhetők olyan gondolatok, ötletek és szándékok, melyek eredetileg nem az alanytól származnak, mégis elhiszi róluk, hogy a saját agya hívta életre őket.
A történet szerint a profi álomtolvaj, Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) már számtalan sikeres akciót hajtott végre egy titokzatos cég megbízásából, melyek során különféle fontos információkat, elsősorban ipari titkokat "vont ki" különböző célszemélyekből, oly módon, hogy álmukban a bizalmukba férkőzött. Cobb megbízóiról, a cég hátteréről - csakúgy, mint magáról a főhősről - valójában nem sokat tudunk. Csupán az nyilvánvaló, hogy az annak idején a tudatalatti biztonságra specializálódott szakember immár számos áldozata által üldözött, szinte folyamatos menekülésre kényszerülő, magányos férfivá vált, aki a tűzzel való játék során saját családját - de legalábbis a feleségét, Mal-t (Marion Cotillard) - is elveszítette. Egy félresikerült akció során azonban, amikor az agyafúrt japán iparmágnás, Saito (Ken Watanabe) leleplezi a Cobb vezetésével csapatban dolgozó álomtolvajokat és megakadályozza őket tervük végrehajtásában, váratlanul új lehetőség nyílik a dolgok rendbehozatalára. Saito ugyanis ígéretet tesz, hogy ha megtervezik és végrehajtják az általa kigondolt utolsó akciót, akkor elintézi, hogy Cobb visszatérhessen két gyermekéhez az Egyesült Államokba, ahol szintén nemkívánatos személynek számít. A feladat azonban nem valamilyen információ megszerzése, hanem egy adott szándék "beültetése" egy befolyásos ember agyába, akinek saját magának is el kell hinnie, hogy a gondolat nem mástól, hanem tőle származik. A csoportnak tehát ezúttal a kezdetekhez, egy ötlet "eredetéhez" kell eljutnia az álmok útján, amit viszont még soha nem csinált senki - vagy legalábbis majdnem senki..."
|