Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-11-21
A parancsnok
Bambi - Egy élet az erdőben
Eretnek
Futni mentem
Ketyegő ultimátum
KIX
Mindörökké Brigitte Bardot
Ne várjatok túl sokat a világvégétől
PÁN - A belső sziget

2024-11-14
A változás valutája
Az univerzum elmélete
Gladiátor 2.
Lee
Terápia alatt
Valami különös
Változó vadon - Az én Északom

2024-11-07
A hullahó-akció
A sárkányőrző
Anora
Az örökös
Halálszint felett
Holnap meghalok

További mozibemutatók

DVD / Blu-ray premierek
Deadpool & Rozsomák *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (Blu-ray)

További DVD premierek
További Blu-ray premierek

Hamarosan a TV-ben
Ha ölni kell
- Film4, 02:15
Bosszú mindenáron
- AMC, 02:35
Gumball csodálatos világa
- Cartoon Network, 02:55
Gumball csodálatos világa
- Cartoon Network, 03:15
Tökéletes gyilkosság
- Film Café, 03:15

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
Danny DeVito (80)
Martin Scorsese (82)
Stephen Root (73)
William R. Moses (65)
Sophie Marceau (58)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
A hullahó-akció - Vélemények
Indián blues - Vélemények
Filmkereső
Poltergeist - A kopogó szellem (sorozat) - Vélemények
Mai menü avagy ma milyen filmet néztél meg

További fórumok

Utoljára értékeltétek
A szer aaaaa
Meredith Giangrande aaaaa

 

Fórum - Fagyöngyök - Vélemények

Ahhoz, hogy hozzá tudj szólni a fórumokhoz, be kell jelentkezned, vagy regisztrálnod itt!

2. Lifeisamovie (2023-06-13 13:07.44) aaaaa
A császármetszés tényleg komoly, de nekem a vége tetszett a legjobban, amikor az újszülöttet az egész família, barátok, rokonok, keresztapák, nagypapák, dédapák kézről kézre adják és elmondják neki a szeretetteljes jókívánságaikat a jövőjére nézve. Az olyan megható jelenet, mert gondolom előbb-utóbb mindenki a saját családjára kezd gondolni, hogy egyszer őt is ugyan így az örömtől nevetés és könnyek között körbeadhatták (Valószínűleg mindannyian így kezdtük) vagy valamelyik 'poszttal' azonosak vagyunk, már átéltük, valakinek mi vagyunk a szülei, nagyszülei, keresztszülei és visszaemlékezünk erre a hasonló jelenetre a saját életünkből, ahogy a karunkban tartottuk a legújabb családtagot.


1. Gyorkos (2011-05-19 09:27.18) aaaaa
Csak címszavakban: Cigányok, beilleszkedés, cigány család, társadalom, elfogadás, cigány kultúra, 70-es évek.

Szerintem a film csúcspontja a császármetszés jelenet, amit egy az egyben végigfilmeznek és kissé rövidítve/megvágva be is mutatnak.
Budapesti iskola rulez!

"A történetiséggel szembeállított állapotszerűség a meghatározó struktúraszervező elem
Ember Judit filmjében, amely a dokumentarista disznarrációt sajátos módon a „fikció” felől
valósítja meg. A ,Fagyöngyök’-ben exponált eseménysor nagyívű történetet sejtet:
munkahely-változtatás, a család megélhetési körülményeit javító gépkocsivásárlás ötlete,
fizetés-kiegészítő tevékenység, házasság, a harmadik gyerek születése – a társadalmi szférától
a magánéletig sorsdöntő motívumok sorakoznak egymás mellett. Ehhez képest a történet
adósunk marad mind a társadalmi környezet, mind a személyes kapcsolatok elemzésével,
és életképek füzéreként mutatja be a család hétköznapjait, köznapivá téve még a jelentős
eseményeket is. A ,Fagyöngyök’-höz a főszereplő személyén keresztül kapcsolódó
,Tantörténet’ című film épp ellentétes dramaturgiai folyamatot valósított meg: ott egy
disznarratív szituációba, az osztálytalálkozó tagolatlan eseménysorába lép be az öngyilkossági
kísérletet elkövető lány valódi, drámai története, míg a következő film történetelemei
valósághű életképekké forgácsolódnak szét. (18) A dokumentarista történetből
„dekonstruált” dokumentarista életkép kétségtelenül jelentősen eltávolítja a
,Fagyöngyök’-et nemcsak a dokumentumfilm, hanem a fikciós dokumentarizmus konvenciójától
is, az előbbit az események dramatizálása, az utóbbit a dramatikus események motiválatlansága,
befejezetlensége, „dedramatizálása” révén. A kis-Nóra élettársa, majd férje
körüli események függőben maradnak: otthagyja-e a munkahelyét, megveszi-e az autót,
mi lesz a címadó fagyöngyárusítással? Az erőteljesen – ám időrendileg hibásan – motivált
házasságkötés egy álomszerű hosszúbeállításban jelenik csak meg, ehhez képest viszont
jóval kidolgozottabb az anyós és a vej komikus kettőse a ház meszelése közben: a
helyzet finom lélektana, a még mindig csinos és nőiességét egyértelműen hangsúlyozó
„nagymama” meg a ház urává előlépett férj párviadala, valamint a kompozícióban rejlő
képi humor (az asszony „boszorkányos” felbukkanása a kémény mögött) és a szellemes
párbeszéd burleszk és groteszk hangulatot hoz a jelenetbe. Amíg a fikciós dokumentarizmus
olyan szituációkat vagy személyiségeket keres, amelyek a dokumentarizmus számára
elérhető állapotszerűségből drámai konfliktusokat tudnak létrehozni (ilyen helyzetre és
szereplőre akad a ,Cséplő Gyuri’-t forgató Schiffer Pál), addig Ember Judit a kezében lévő
drámai anyagot mintegy „megtisztítja” a narratív lehetőségektől, hogy minél erőteljesebben
jelenhessen meg filmjében a sorsok állapotszerűsége. Ez a szándék felbukkan a
,Filmregény’-ben is; ott a család ébredés utáni „eseménytelen” készülődését figyelhetjük
meg „real time”-ban, az epikus szerkezetbe tagolódó életképszerűség azonban inkább a
neorealista hagyományt idézi. Ember Judit ezzel szemben a film egészét átható struktúraszervező
erővé emeli a disznarrációt, méghozzá úgy, hogy csupán jelzi egy dokumentarista
történet – és ezzel szoros összefüggésben a „közéleti mondanivaló” – lehetőségét.
70
Gelencsér Gábor: A Budapesti Iskola
A filmben „semmi sem történik” (pontosabban nem épül fel narratív struktúra) és társadalmi
helyzetképet sem kapunk (nincsenek szociológiailag értékelhető információk a szereplőkről
és helyzetükről, legfeljebb közvetett utalások igazítanak el e téren) – miközben
kis-Nóráékkal „megtörténik” az életük. Fontos megjegyezni, hogy ebben az esetben a
dokumentarista hűséget nem a filmben szereplő sorsok valódisága, a létező családi kapcsolatok,
Nóra terhessége, a szülés, illetve a császármetszés, majd az újszülött bemutatása,
hanem a disznarrációs módszer teremti meg, amely a mindennapokban egymás mellé
sodródó jelentős és jelentéktelen, törvényszerű és esetleges, társadalmilag motivált és önmagában
való életeseményeket teszi a film számára hozzáférhetővé. A ,Fagyöngyök’ fikciós
dokumentarizmusa nem a tényekből, hanem a szemléletmódból építkezik, amit az is
bizonyít, hogy a bemutatott sorsok valódisága nem befolyásolja a film hitelét, jobban
mondva nem az életanyag valóságossága, hanem az életanyag megformálása hozza létre
a hitelességet, ami nem a történetben, hanem a helyzetekben, gesztusokban, nyelvi fordulatokban
érhető tetten. Mindezt kitűnően foglalja össze a film zárójelenete, a keresztelőt
követő családi ünnepség, ahol a kamera jelenlétéhez nyilván kevésbé hozzászokott családtagok
és ismerősök „sors és szerep” kettős szorításában pontosan azt nyújtják, amire a
dokumentarizmus mellett elkötelezett filmes a saját eszközeinek lehetőségeit és korlátait
belátva még kíváncsi lehet: szerepként élik meg sorsukat."

Részlet Gelencsér Gábor: A Budapesti Iskola
Fikciós dokumentumfilmek a hetvenes évek magyar
filmművészetében c. elemzéséből
Forrás: [link]



Kapcsolódó fórumok

VéleményekLifeisamovie, 2023-06-13 13:072 hsz
Kérdések téma megnyitása0 hsz
Keresem téma megnyitása0 hsz
 
Fagyöngyök adatlap
Évszám: 1978
Rendezte: Ember Judit
Szereplők: Sipos Jenő, Sipos Jenőné, Szabó Nóra, Lukasik Eleonóra

További információk

Szereplők fórumai
- Ember Judit - Vélemények
- Sipos Jenő - Kérdések


 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk