Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Alien - Romulus *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (DVD) |
Escobar - Az elveszett éden (DVD) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
Alkonyat - Hajnalhasadás, 2. rész - RTL Három, 16:20 |
Ida regénye - DUNA TV, 16:25 |
Talán igent mondok - Filmbox Premium, 16:30 |
Karácsony a kastélyban - Film4, 16:35 |
Dűne: Második rész - HBO, 17:20 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Jess Harnell (61) |
Piros Ildikó (77) |
Nick Moran (55) |
Peter Medak (87) |
Joan Severance (66) |
További szülinaposok |
Legfrissebb fórumok |
Winnetou I. - Vélemények |
Kísérleti gyilkosság - Vélemények |
Mit hallgatsz most? |
Ember Márk - Vélemények |
Kaja-pia topik, avagy: ki mit szeret enni-inni? |
További fórumok |
Utoljára értékeltétek |
Max, a karácsonyi kutya |
Ray Liotta |
7. Vbacs (2021-06-08 16:20.51) |
Annyira érdekes, hogy Gothár Péternek nincs két ugyanolyan filmje, mégis messziről ordít filmjeiről szerzőjének keze nyoma.
Anélkül, hogy szót ejtenénk arról a sok vízről, mely megkavarodott manapság Gothár Péter körül, érdemes róla megemlíteni, hogy mekkora rendezőzseninek számított egykoron, méghozzá színházi és filmes közegben egyaránt. Ha a 80-as évek magyar filmjeire és azok stílusára gondolok, Gothár sötét valóságábrázolása szinte azonnal beugrik, ami annak köszönhető, hogy eszméletlen jól tudott mindig is hangulatot teremteni, és lelki állapotokat filmre varázsolni – ha kellett mindenféle eszköz bevetésével. Valami sötét, szorongató, fojtogató, néhol nihil, de legtöbbször fénnyel az alagút végén ábrázolta a maga valóságait. Az Idő van ilyen szempontból fontos és emblematikus filmje, és az első közös produkciója Esterházy Péterrel. A másik – egyébként kísértetiesen hasonló atmoszférával rendelkező - filmjét, a Tiszta Amerikát 2 évvel később fogják megalkotni, ami Gothár egyik csúcsműve véleményem szerint a Megáll az idő mellett. Miről is szól ez a film? Nem könnyű erre választ adni tekintve, hogy posztmodern stílust követ a mű. Főként epizódokat, illetve etűdöket láthatunk, melyeknek sokszor nincs is közvetlen összefüggésük egymással, tulajdonképpen álom és vágyszekvenciák sorozatából áll a film, teletűzdelve mindenféle aprósággal, ami szerintem ennek a filmnek a legeslegjobb húzása volt. Morzsákként vannak elszórva jelenetekről jelenetekre az apró gag-ek, szinte percenként kacsint ki Gothár 1-1 dologgal a nézőkre. Ugyan nem éltem 1985-ben, de a filmet elnézve szinte pillanatról pillanatra magamba tudtam szívni az akkori kor lelkiállapotát annak köszönhetően, hogy egymást érték a korra jellemző félmondatok, a díszletek legapróbb részletei, a termékelhelyezések (ami kitűnően bemutatta, hogy mennyire jelen volt már akkor is az a reklámáradat, ami manapság is igen fullasztó néha), a dalokba belecsempészett aktualitások, vagy csak egyszerűen a nyüzsgő, zajos Budapest, melynél jobb kórkép sosem kell egy magyar filmben. A tragikus sorsú Zala Márknak ez volt az utolsó filmje, és hátborzongató módon éppen olyan embert alakít, aki elérkezett életének azon szakaszához, ahol döntést kell hoznia, hogy most hogyan tovább. Akkoriban ez a 35 év inkább tűnt egy élet közepének, mint manapság. Főhősünknek számot kell vetni, hogy mi volt eddig, és merre tart. Felesége van, akivel már nem éppen kedves és megértő szakaszban jár a kapcsolat, pláne, hogy nyaralásra magukkal hoznak díszdobozban egy dildót, hogy majd az talán elszórakoztatja őket, ha már magától annyira nem működik a „dolog”. Akkor ott vannak a gyerekek, akik csak úgy vannak, de olyan nagyon mély kötődést feléjük sem mutat a férfi. Eleinte megbirkózik az öngyilkosság gondolatával, szimbolikusan ugrik is egyet, de végül úgy dönt, hogy a jelen idő problémáit akarja inkább megoldani – itt: egy szőrszál nő ki folyamatosan Lázár Kati arcán, ami nyilván abszurd és nevetséges, de ez persze csak szimbolika – hátha az majd ad neki választ arra a kérdésre, hogy…na most mi legyen velem, az életemmel? A filmben nem látunk sugárzó, boldog embereket. Csak olyanokat, akiknek van valami számadása az élet felé. Érdekességként olvastam valahol – aminek igazat is adok – hogy itt a férfiak és a nők is ki vannak karikírozva rendesen. A férfiak teszetosza tökkelütöttek, a nők pedig megkeseredettek, és kemények. Minderről az idő tehet, az a fránya idő. Nem lehet elmenni az alakítások mellett. Zala Márk és Lázár Kati igazán pazar munkát végez ebben a filmben, de velük egyetemben az egyes etűdök egyes epizódjai is nagyon emlékezetesek lettek. Bodrogi Gyula, a bölcs gondnok hatalmas volt, de Csákányi László hordágytologatós monológja, Ruttkai Éva idős, fásult értelmiség figurája, Horváth József és a biztonsági őrök westernjelenete is legendás. De még az olyan egyperceseknek is lehetett örülni, mint a Básti Juli – Kern András csövespárosa, akik önkívületükben rohanják le a galambokat. Hát szóval ez mindenkinek jutalomjáték volt, és minden kis epizód hozzátett ahhoz a nagybetűs Magyar Abszurdhoz, ami már akkor is az életünket jelentette – és ma is. Ma újra lehetne ezt a filmet forgatni, mert az aktualitása egyenesen fájdalmas. U.i: Nemcsak az hátborzongató, hogy Zala Márk ezzel a filmmel búcsúzott az élők sorából, hanem az is, hogy az utószinkronra – amit már nem ért meg – pont Balkay Gézát kérték meg, aki konkrétan ugyanezt a sorsot kapta, csak kicsivel később. Ez olyan, mintha Latinovitsnak Őze Lajos lett volna az utószinkronja kb. Sajnos nagyon sok volt az idő előtt eltávozó, önpusztító, meg nem értett zsenink. |
6. Gyorkos (2015-04-10 16:49.48) - (válasz Clairette 4. hozzászólására) |
Úgy! |
5. Lilllllibulllli (2013-05-15 10:43.51) |
rohadt jó! :D |
4. Clairette (2009-08-16 14:33.59) |
Ez valami borzadály! Egyszerűen szörnyű ez a film! |
3. Randal (2009-06-22 07:59.44) |
(csak sikerült szavazni :) ) |
2. Randal (2009-06-21 22:18.07) |
Ötösre pontoztam volna, ha a DVD reklám nem takarná el kikapcsolhatatlanul a szavazó panelt :P |
1. Randal (2009-06-21 22:14.16) |
Ha minden szerzői film ilyen lenne, szeretném a szerzői filmeket :D
Tökéletes példa ez a film arra, hogy az abszurdot nem csak kiborítóan és nézőidegen módon lehet használni, hanem lehet szórakoztató is amellett, hogy gondolatot is ébreszt. A film ötpercenként produkál egy olyan poént, amitől abszolút élvezetes lesz a film. Ettől tökjó hangulata lesz a képi világnak is, ami amúgy teljesen elborult, rengetegszer szándékosan érthetetlen, de mivel rájátszik a poénra, befogadható marad. Ez egy olyan film, aminek szándéka a rendszerkritika, de közben nem az ereimet akarom felvágni, hanem a könnyeket törölgetem a szememből mert dőlve röhögök rajta. Mindig is szerettem azokat a filmeket amik egyszerre szórakoztatnak és szólnak valamiről. Nem olyan mint a Taxidermia vagy a Greenaway filmek, amik elitista hangnemben próbálják puffogtatni a hatalmas ál-gondolatokat, de közben süt róluk hogy megvetik a nézőket. Az Idő van nem tartja lenézendő dolognak a filmnek azt a funkcióját, hogy szórakoztasson, és ez valójában bátor dolog ebben a közegben. Ajánlom mindenkinek, szerintem remek film :) |
Vélemények | Vbacs, 2021-06-08 16:20 | 7 hsz |
Kérdések téma megnyitása | 0 hsz | |
Keresem téma megnyitása | 0 hsz |
Idő van adatlap |
Évszám: 1985 |
Rendezte: Gothár Péter |
Szereplők: Zala Márk, Lázár Kati, Bodrogi Gyula, Bitskey Tibor |
További információk |