Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
Hamarosan a TV-ben |
Gyilkos sütik: Gyilkosság a pékségben - Film4, 23:40 |
Larry - Paramount Network, 00:55 |
Kísért a múlt - HBO, 01:00 |
A préri urai - Viasat Film, 01:00 |
A játszma - Moziverzum, 01:00 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Scarlett Johansson (40) |
Jamie Lee Curtis (66) |
Mark Ruffalo (57) |
Mads Mikkelsen (59) |
Mariel Hemingway (63) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
Őslénypark |
Piros Ildikó |
670. Menrot (2012-04-30 12:27.28) |
1996. április 30.
Meghal Keresztury Dezső irodalomtörténész Zalaegerszegen született 1904. szeptember 6-án. Az Eötvös-kollégium tagjaként magyar-német szakos tanári, majd bölcsészdoktori oklevelet szerzett. 1929-től 1936-ig a berlini egyetem magyar lektora, 1936 és 1945 között az Eötvös-kollégium tanára, majd három éven át igazgatója, a Pester Lloyd kulturális rovatainak szerkesztője volt. 1945-ben részt vett az Írószövetség megalapításában. 1945 és 1947 között vallás- és közoktatásügyi miniszter volt. 1948-tól 1950-ig a Magyar Tudományos Akadémia főkönyvtárosa. 1985-től a Magyar Irodalomtörténeti Társaság, valamint a Goethe Társaság magyar tagozatának elnöke. A Magyarok Világszövetsége alelnöke és a PEN Club tiszteletbeli elnöke. A kortárs magyar irodalom sokoldalú művelője. Arany János életművét nagy alapossággal tárta fel. Versei is tudatosan kapcsolódnak a magyar irodalom klasszikus költészetéhez. Nevéhez fűződött Arany János, Batsányi János, Madách Imre műveinek sajtó alá rendezése, kritikai és népszerűsítő kiadása, átdolgozása. Fotóművészekkel több tematikus kötetet is kiadott (pl. a Balatonról, Bartók színpadi műveiről). Részt vállalt a magyar irodalom németországi és a német irodalom magyarországi népszerűsítésében. 1976-ban Herder-díjjal tüntették ki. 1996-ban életművéért Széchenyi-díjat kapott. 2004-ben írói és művelődéspolitikai tevékenységéért posztumusz Magyar Örökség-díjban részesült. Fő művei: Arany János, Örökség. Magyar íróarcképek, A szépség haszna, Dunántúli hexameterek, Így éltem, A viaskodás szonettjeiből, Istenek játékában, Híres magyar könyvtárak, Árnyak nyomában, Helyünk a világban, Féktelen idő, Valaki tenyerén. |
669. Menrot (2012-04-29 18:56.48) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 660. hozzászólására) |
Itt amúgy ez a HH nem tiszta. |
668. Menrot (2012-04-29 18:14.13) |
1380. április 29.
Meghal Sienai Szent Katalin Catarina Benincasa Siena-ban született 1347. március 25-én. 1365-ben belépett Szent Domonkos harmadrendű apácáinak kolostorába. A középkor roppant befolyással bíró szellemi vezéralakjaként nagy része volt abban, hogy XI. Gergely 1376-ban Avignonból Rómába helyezte vissza a pápai széket. 1377-ben megalapította Bolcaro kolostorát. A legenda szerint Domonkostól kapta a szerzetesi ruhát, amelyet egy koldusnak adott és Krisztustól cserébe égi öltözéket kapott. Ránk maradt korabeli hiteles életrajza (a domonkos Capuai Boldog Rajmundtól), és igen kiterjedt lelki irodalmi munkássága, levelezése. Rómában érte a halál. Sírjánál sok nyomorék meggyógyult. 1461-ben avatták szentté. Avilai Szt. Teréz és Lisieux-i Szt. Teréz társaságában a három női egyházdoktor egyike. Olaszország egyik védőszentjeként tiszteli. |
667. Menrot (2012-04-29 18:13.43) |
1707. április 29.
Anglia és Skócia létrehozza Nagy-Britanniát Az egyesülési törvény alapján egyesül az angol és a skót parlament; az egyesült angol és skót királyság elnevezése ezentúl Nagy-Britannia. Az egyesülés egyenlő alapon jön létre. Skócia megtartja saját jogrendszerét és egyházát. A skótok már régóta szorgalmazták az egyesülést, melyet azonban az angolok elutasítottak, mert féltek, hogy a londoni parlamentben a skótok arra irányuló kísérletei, hogy az 1688. évi „dicsőséges forradalom” után (1689. II. 13.) francia segítséggel, a lakosság elégedetlen kisebbségére támaszkodva visszaszerezzék hatalmukat, Angliában is kedvező hangulatot teremtenek az egyesüléshez Skóciával. Az egyesülés után Skócia előtt megnyílik a gazdasági fellendülés lehetősége, mivel a kereskedők egyenlő feltételek mellett jelenhetnek meg a brit birodalom piacain. Skócia sohasem került olyan gyarmati függésbe Angliával szemben, mint Írország, és a skót társadalom is egységes maradt. Problémát jelent azonban az erős katolicizmus. |
666. Menrot (2012-04-29 18:12.50) |
1836. április 29.
Megszületett Munkácsi Flóra színésznő A bajai születésű művésznő már 18 évesen a Nemzeti Színház tagja volt. Rendkívüli szépsége Jókait is elbűvölte, róla mintázta az Egy magyar nábob Mayer Fannyját. Kiemelkedő alakítást nyújtott Júlia, Desdemona, Ophelia alakjának megformálásakor Shakespeare Rómeo és Júlia, Othello és Hamlet című drámáiban. Budapesten halt meg 1906. október 1-jén. |
665. Menrot (2012-04-29 18:12.33) |
1901. április 29.
Megszületett Hirohito japán császár 1921-ben európai körutat tett, majd hazatérése után beteg apja, Josihito császár mellett régensként uralkodott. 1926-ban lépett trónra, uralkodói korszakának neve Sóva, azaz `fénylő béke`. 1931-ben megszállta Mandzsúriát, 1937-ben háborút kezdett Kína ellen, 1940-ben csatlakozott a Berlin-Róma tengelyhez. 1941-ben lépett be a II. világháborúba, amely Japán számára a totális vereséget jelentette. Hirohito 1945. augusztus 15-én jelentette be Japán kapitulációját. A bejelentést követő amerikai kormányzás ugyan nem szüntette meg uralkodói pozícióját, de a megszállás alatt Japán alkotmányos monarchiává alakult át. A császár 1947 után nem gyakorolta a végrehajtó hatalmat, a politikában csak formális szerepet játszott. Hirohito a japán császárság 2600 éves történetének leghosszabb ideig - 62 évig és 13 napig - uralkodó államfője volt. 1989. január 7-én bekövetkezett halálával véget ért az isteni eredetűként született uralkodók láncolata, és megszakadt az országot a feudális múlthoz kötő utolsó kapcsolat. A trónon legidősebb fia, Akihito követte. |
664. Menrot (2012-04-29 18:11.55) |
1992. április 29.
Faji zavargások robbannak ki Los Angelesben „Faji zavargás” dúlt az angyalokról elnevezett városban; olyan jelenség, amely már hosszú évek óta nem jellemezte az Egyesült Államokat. Az előzmény szorosan összefügg a modern társadalom technikai felszereltségével és kommunikációs szokásaival. A Los Angeles-i éjszakában négy fehér rendőr alaposan összevert egy letartóztatott fekete férfit. Az illetőnek volt némi bűncselekmény a rovásán, és korábban is összeütközött már a törvénnyel; a rendőri munkával járó feszültség ilyesféle szabálytalan levezetése valójában mindennapos eset a világ legtöbb országában. Az Egyesült Államokban viszont két évszázados alkotmányos jogok védik a letartóztatottakat, és ebben az esetben az ügyet nem lehetett a szőnyeg alá söpörni. Egy polgár ugyanis, aki szemtanúja volt az esetnek, véletlenül keze ügyében tartotta a videofelvevőjét, és rögzítette a verés perceit. A felvétel belekerült a tömegkommunikáció rendszerébe, és állásfoglalásra kényszerítette a nézőket. Egy kaliforniai bíróság végül felmentette a négy rendőrt. A gettószerű, feketék lakta negyedek lakossága három napon át tombolt Los Angelesben, Houstonban, Seattle-ben és Miamiban. A mérleg: 58 halott, több száz sebesült; az anyagi kárt egymilliárd dollárra becsülik a szakértők. A zavargásokat csak a katonaság segítségével tudják a rendőrök megfékezni. A feketék célpontjai közt vezető szerepet töltenek be az ázsiai boltok; úgy érzik, a szintén „színes” ázsiai bevándorlók vagyonosodása még inkább hangsúlyozza a fekete lakosság viszonylagos szegénységét. |
663. Menrot (2012-04-29 17:56.23) |
1841. április 29.
Meghal Aloysius Bertrand francia költő Az olasz származású költő Ceva-ban született 1807. április 20-án. A második romantikus költőnemzedék bohém szárnyának legjelentősebb tagja. Fő műve Az Éjszaka Gáspárja című gyűjteménye, amely az egyetlen befejezett alkotása, s még ez is csak halála után jelent meg. Munkássága rendkívüli irodalomtörténeti jelentőséggel bír; vele kezdődött a prózavers művészete, amelyet az ő hatására többek között Baudelaire és a szimbolisták fejlesztettek tovább. Verseinek magyarra fordítása többek között Radnóti, Somlyó György és Illyés Gyula nevéhez fűződött. Párizsban halt meg. |
662. Menrot (2012-04-29 17:55.39) |
1928. április 29.
Először sugároz a lakihegyi nagyadó 1928. április 29-én kezdett sugározni a Telefunken gyártmányú 20 kW-os adó, de a Rádió vezetői azon nyomban tervbe vették egy még nagyobb adó megépítését. 1931-ben 6 nagy világcég ajánlataiból a Standard kap megbízást a 120 kW-os adó építésére. A hazai gyár rekordidő alatt végez a munkával, a MÁVAG megépíti a 300 méter magas antennatornyot, s 1933. december 2-án megkezdődik a rendszeres sugárzás. Az adóállomást s az antennatornyot, mely ekkor Európa egyik legmagasabb építménye volt, 1944. november 30-án a frontvonal közeledése miatt felrobbantják. 1923 óta folytak különféle kísérleti adások, 1925-től a rádiózás állami monopólium, adót csak a Posta létesíthetett, a vevőkészülékek után havi díjat (2,40 P) kellett fizetni. Az MTI-hez tartozó Telefon Hírmondó Rt. kapta a koncessziót a műsorkészítésre, a stúdiók fenntartására, az adás maga a Posta feladata volt. 1933 végén elkészül a 120 kW-os Standard adóállomás. A régi adó lesz a második műsort sugárzó "Budapest II.". 1934-től Székesfehérvárról sugározzák a rövidhullámú műsorokat. A rádió-előfizetők száma egyenletesen nőtt. 1927-ben 80 ezer körül, 1937-ben már 380 ezer körül jár, negyede azonban még ekkor is detektoros, egyszerű készüléket használ. A világháború azután megnöveli a rádió iránti igényt. Állami szubvencióval egy szerény "néprádiót" is elkezdenek gyártani, de 45 ezer darab után az akció abbamarad. A visszacsatolásokkal megnagyobbodott országterületen egy sor kisebb adó (Magyaróvár, Nyíregyháza, Kassa, Kolozsvár stb.) működik, a vevőkészülékek száma a be nem jelentett rádiókkal együtt a háború vége felé 600 ezer körül jár. |
661. Menrot (2012-04-29 17:51.57) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 660. hozzászólására) |
Szívesen.Már kezdek tisztulni agyilag.
De visszatért a szorongás. Még évfordulózok ma. |
660. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-04-29 16:51.11) - (válasz Menrot 655. hozzászólására) |
Tyúk- tojás? mi volt előbb, HH gyerek, vagy nem érdemled meg. Írtad kisbabátok elvesztését. én már az élettől csak halálit várok, hogy előbbhaljak meg, mint gyermekem, unokáimról nem is beszélve.
Köszönet az évfordulók kutakodásaiért. |
659. Menrot (2012-04-29 15:12.57) |
1951. április 29.
Meghal Ludwig Josef Johann Wittgenstein osztrák filozófus Bécsben látta meg napvilágot 1889. április 26-án. Mérnöki tudományokat hallgatott Berlinben és Manchesterben, majd Lord Russellnál tanult matematikai logikát. Az I. világháború alatt harcolt az osztrák hadseregben. 1929-től tanított Cambridge-ben, s onnan 1947-ben ment nyugdíjba. 1938-ban lett brit állampolgár. Gazdag életművet hagyott hátra. Filozófiai meghatározását - amely szerint a filozófia azt a világot öleli fel, amiről beszélni lehet - átvette a Bécsi Kör is. Élete végén kidolgozta a nyelvjátszma fogalmát, amely szerint a beszéd cselekvések összessége. Cambridge-ben halt meg. Érdemes megnézni Derek Jarman filmjét róla.(1993)(Szerintem) |
658. Menrot (2012-04-29 15:11.09) |
1931. április 29.
Megkezdődik a hangosfilmgyártás a budapesti Hunnia filmgyárban 1917-ben Korda Sándor kezdeményezésére épült fel Zuglóban a Corvin Filmgyár. A később világhírűvé váló rendező-producer itt készítette első filmjeit. Ezt a telepet vette át 1931-ben a Hunnia Budapest. Ez a filmgyár már állami felügyelet mellett működött, a Filmipari Alap tulajdonában állt. Rövid időn belül európai viszonylatban is a hangosfilmgyártás egyik számottevő műhelyévé vált. Itt készült a magyar hangosfilmek tekintélyes része (1931-38 között 132 db), és több külföldi filmtársaság is forgatott a gyár telepén. A hazai filmek háromnegyed része a széles tömegek által kedvelt fordulatos vígjáték. A cselekmény általában az adott korban játszódott, s a társadalmon belüli felemelkedést, a nemzeti egység fontosságát sugallta. A filmgyár igazgatója az alapítástól Bingerth János volt. Az első itt forgatott magyar nagyjátékfilm `A kék bálvány` címmel készült. |
657. Menrot (2012-04-29 14:57.02) |
Ezen a napon született Esaias Reusner német lantművész.(1636-ban) |
656. Menrot (2012-04-29 14:47.20) |
Fényes Adolf ezen a napon született(1867.április 29.)
Ritkán fordul elő, hogy egy művész munkásságának egyik fele rendkívűl népszerűvé válik, miközben a másik fele teljesen ismeretlen marad. Ez a különös dolog történt meg Fényes Adolffal, a magyar művészettörténet prezentáns alakjával. Kevés olyan élesen két darabra osztható életmű van, mint Fényes Adolfé. Sok olyan művészt ismerünk, akiknek a munkássága nagyjából homogén maradt élete előrehaladtával – ilyen volt a legtöbb régi művész. Sok olyat is ismerünk, akik több stíluskorszakot végigjártak életük során – elsősorban a huszadik századiak között vannak ilyenek. Fényes Adolf munkáinak alakulása ezekhez képest figyelemre méltóan sajátos: viszonylag rövid idő alatt radikális változás ment végbe az élete derekán álló sikeres festőnél - nem is annyira stilárisan, hanem szellemében. Az addig fokozatos logikussággal alakuló életmű mintegy megtört, és fantasztikus irányt vett. Életművének első fele azóta a magyar művészettörténet szerves részévé vált, míg az utána következő évtizedek szinte az ismeretlenség homályába kerültek. Hasonlóan értékelték a változást már Fényes kortársai is. Tisztelték benne a korábbi veretes, megfontolt modern mestert, és szemet hunytak az újabb furcsaságai felett. Fényes a Székelyi és Benczúri iskolákból jutott el a tisztes realizmusig, munkás emberek, parasztlányok és a ragyogó napsütés ábrázolásáig. Ezután jöttek a csendéletek, a vidéki otthon, a mákos kalács… Itt rend van –gondolhatta az ember- ez korrekt dolog. A szakma modern része is nagyra becsülte őt, mert nagy színfoltokkal festett, és ez akkoriban őrjítően modernnek számított. Ennek az első korszakának az egyik főműve a „Babfejtők”, ez az igazán gyönyörű festmény, mely rendkívüli népszerűségre tett szert a későbbi időkben. Szinte hasonlóan közkedvelt kép lett, mint a „Lila ruhás nő” Színyeitől, ami egy kora modern festőtől azért nem kis teljesítmény. Fényest úgy tűnik minden társadalmi réteg kedvelte. Elfogadta a közönség és a szakma is, a művészettörténészek, kritikusok és a gyűjtők is. Festői kvalitásai mellett nyilván hozzájárult ehhez beszédes, kellemes modora is, otthonossága a nagypolgári közegben. Tagja volt a Japán kávéházbeli (ma Írók Könyvesboltja) Színyei és Lechner- féle asztaltársaságnak. Művelt és intelligens ember hírében állt, aki sok humorral tudta előadni hosszas, filozofikus monológjait. Egyedül az éles szemű Fülep Lajosban ébredt fel a gyanakvás Fényessel kapcsolatban. Van itt valami száraz merevség, modorosság – mondogatta. Okos ez a festő, és tudja, hogy mit illik csinálnia: humanista is, modern is és mérsékelt is, szakmailag is jó – de áthidalhatatlan távolság van közte és tárgya között, mellyel minden jó szándéka ellenére sem tud azonosulni. Fényes Adolf egy nagyon rendes és ügyes ember egy számára vadidegen világban. Egy eltévedt lélek, aki képes leplezni félelmeit derűs és okos beszédekkel. Negyvenes éveinek közepén járt már Fényes amikor meghökkentő festészeti fordulatra szánta el magát. Hirtelen mesefestővé vált. Bábszerű, valószínűtlen jeleneteket kezdett festeni mesetájjal, kulissza éggel. Festőileg keverte a plen-airt a korai németalföldiekkel. Minden olyan világosan artikulált ezeken a képein, berendezett jellegű és egyáltalán nem természetes. Gyakran ószövetségi történeteket ábrázolt –tudtommal a papája rabbi volt, innét jöhetett ez a témaválasztás. Emellett vidéki városkák - mint egy álombéli Magyarország képei- melyeken talán még a házakat is meg lehet számolni egyesével, s mindegyiknek számba venni a kéményeit, ablakait, udvarukon a gyümölcsfákat –mert megvan ezeken a képeken minden hiánytalanul. A szakma zavartan fordította el a fejét. „Hogyan festhet egy ennyire okos ember ilyen rossz képeket?”- morgolódott Színyei. Nézegetem ezeket a nagyon rossz képeket: nem is olyan rosszak. Furák persze, de ennyi az egész. A kettőség amit Fülep Lajos megsejtett korai munkáin, itt leplezetlenül virágzik: ez a jóember a világ kedvére tesz –ő maga másutt rejtezik. Egy nagyon kiművelt ember megkísérel visszatérni a közös illúziókba, mesélni, biztatni… Jól tudjuk, hogy a modern művészet éppen az ellenkező irányba haladt: egyre bennfentesebbnek lenni, egyre jobban elkülönülni, egyre speciálisabbnak lenni és a jólértesültséggel büszkélkedni. Nem véletlen hát, hogy kollégái megrökönyödve szemlélték Fényes új munkáit: a korai modern művészet egyik legmegbízhatóbb mestere egyszerűen visszafordult a haladás útjáról, és köznapi nyelven kezdett beszélni. Talán igaza volt a szakmának, hogy Fényes fordulata minőség csökkenéssel járt. De lehet az is, hogy többet ér egy félszegen sikerült, ám radikális vállalás, mint egy nagyon jól sikerült semmiség. Egyébként Fényes stílusváltása nem is állt olyan távol kora szellemétől. Az első világháború alatt ő már az új narratív képeit festette, míg sokan mások később, a húszas években tettek hasonló lépéseket (neoklasszicizmus, új tárgyiasság). Azonban egy lényeges vonás tőlük is elválasztotta Fényes Adolfot. Az első világháború utáni új tárgyias festők nagyrészt továbbra is a művészeten belüli, és a művészetről folyó párbeszédet folytatták. Részesei maradtak a művészet önmaga iránt érdeklődő modernista világának, és a modern művészetet gyarapították újabb izmusokkal. Fényes Adolf különlegessége és tragikuma abban rejlik, hogy kilépett ebből a párbeszédből, és egyúttal a modern művészet evolúciójából. Választása bizonyos értelemben következetesebb volt társaiénál. Mert megmosolyogni való, ha valaki az elit művészklubban bizonygatja nagy lelkesen, hogy most már a laikusok számára is csinálni kéne valamit. Fényes kilépett az elit klubból és mesélni kezdett –és ez legalább bátor tett volt. Sajnos ritkán van alkalmunk látni Fényes Adolf második életművének képeit, pedig bizonyára tanulságos lenne. Néha aukciós kiállításokon bele lehet futni egy- egy darabba, nagy állami kiállítóhelyeink azonban egyenlőre – még a modernizmus igézetében - nem preferálják művészettörténetünknek az ilyen egyedi ínyencfalatjait. |
655. Menrot (2012-04-29 14:43.15) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 654. hozzászólására) |
Hajnalban csak bementem az Erzsébet Kórházba,anyám inkább taxit hívott,jött velem.A gép előtt aludtam el és már folyt a nyálam,meg hörögtem,szédültem.Lekászálódtam segítséggel a hatodikról.Bent a kórházban most,csak két infúziót kaptam,meg carbo med.-et,meg lecseszést.Délben önként távoztam.Szerdán visszamegyek a záróért.De nem biztos.
Elnézést,tényleg félreérthettem sokmindent.Nem nagyon voltam,vagyok magamnál. Úgy hiszem,nem vagyok szeretve,de nem is érdemlem meg a szeretet.Szép Ernő verseit szeretem. |
654. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-04-29 06:17.22) - (válasz Menrot 653. hozzászólására) |
Abszolut félreértettél.Nem triviális, mert a lelked nem "férfias", én nem gondoltam volna, hogy fiú vagy. Nem saját haláltapasztalatot értettem, hanem , hogy szeretteid kezed között stb.. Pont azt írtam, hogy Te boldogtalan, nem lelkiszegény vagy. Teljes félremagyarázás, ÉLETIGENLÉS!Talán azért nem vagy jól, mert nem vagy SZERETVE?! Szép Ernő mondta, hogy jól vagyok, mert szeretve vagyok.Olvastam a szörnyű kórt, mely rág. Hit, remény, szeretet él bennem ! |
653. Menrot (2012-04-28 23:39.04) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 651. hozzászólására) |
Fiú vagyok,de ez triviális szerintem.
Sokféle "haláltapasztalatom"(ne empiria legyen mindig) volt.Voltam már 9 napig eszméletlen,komatózus állapotban,de csak villódzások ugranak be,arról az esetről.Nem hinném,hogy lelki szegény vagyok.De már ez sem izgat.Majd talán írok még néha,de már kábulok,bódulok,lassan nyálzok is.Iszom egy erős Nescafé-t.Sok bennem a nyugtató de nagyon. |
652. Cziki (2012-04-28 20:44.13) |
Döbbenet amit feszegettek! |
651. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-04-28 19:12.21) - (válasz Menrot 650. hozzászólására) |
Az életben számomra az élet a legfontosabb. Utas és holdvilág utolsó mondata valahogy: Életben kell maradni, aztán majd történik valami. Nem tudom, hogy Teneked milyen haláli- eutanáziós empiriáid voltak, én már koromnál fogva a temetőbe járok, most is megyek majd. Én nem tudok tanácsot, véleményt mondani, azt sem tudom, hogy mi a nem-ed,valamelyest élet- halál (édesapád) körülményeidet "ismerem." Lelki nyugodalmat kívánok, és intelligens- bunkó - fordítva is lehet- a válaszom: boldogok a lelki szegények... |
650. Menrot (2012-04-28 14:21.45) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 649. hozzászólására) |
Egy spéci egyházi oldalról.
Kedves Gyermeklakóbizottság!Hogyha tényleg sikerül a befejezett öngyilkosságom akkor biztos,hogy a Pokolba kerülök?Vagy szimpla semmi leszek?esetleg karmikusan,mint negatív dolgott elkövetett ember,újjászületek egy sokkal rosszabb lényként aki rosszabb körülmények közé is kerül? Az a rengeteg intenzív osztályos szuicid kísérlet,eleve bűn lehet Isten szemében. |
649. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-04-28 14:13.17) - (válasz Menrot 646. hozzászólására) |
Köszönöm szépen a részletességet, én azért nem írtam Róluk, mert szerintem nem sokakat érdekel. Nekem Adoremus c. könyvemben a mindennapi évfordulók, miserendek szerepelnek, így mindennapra szentelt szent evangéliumot elolvasom, vagy unokáim iskolájának kápolnájában átnézem.Te nem tudom honnam vetted, de még részletesebb, mint ami az én könyvemben szerepel, így hála érte. |
648. Menrot (2012-04-28 12:54.30) |
A Hair New York-i bemutatója 1968-ban |
647. Menrot (2012-04-28 12:46.57) |
Megszületett Harper Lee amerikai regényírónő,86 évvel ezelőtt.
Egyetlen, 1960-ban kiadott, Ne bántsátok a feketerigót! című regényéért 1961-ben megkapta a Pulitzer-díjat a széppróza kategóriában. |
646. Menrot (2012-04-28 12:41.18) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 644. hozzászólására) |
Chanel Szent Péter vértanú
A francia forradalomban, amely 1789. július 14-én a Bastille ostromával kezdődött, s hamarosan az egész országra kiterjedt, nemcsak a királyi trón dőlt össze. A szabadság bódulatában az emberek minden köteléktől szabadulni akartak, és Istent is le akarták taszítani az oltárról. A forradalom végén a városokban és falvakban sok-sok üszkös rom, az emberi szívekben pedig hitetlenség maradt vissza. Nagyon sokan távolodtak el Istentől, Jézus Krisztustól és az Egyháztól. Az üdvösségükért való aggodalom néhány életben maradt papot arra késztetett, hogy társakat gyűjtsenek maguk köré, és közösségben kezdjék az újratérítés fáradságos munkáját. Ilyen pap volt Jean-Claude Colin, aki 1816-ban egy nővér- kongregációt hozott létre; 1824-ben pedig papokból alapított egy kongregációt, s mindkettőt Marista Kongregációnak nevezte el. Célja az volt, hogy Franciaország lelki nyomorúságán enyhítsenek. A vallási megújulás időszakában a missziók iránti érdeklődés is megnőtt Franciaországban. Ugyanebben az időben XVI. Gergely pápa, aki bíborosként a Hitterjesztési Kongregáció vezetője volt, állandóan új misszionáriusokat keresett. Amikor Colin atya benyújtotta kérelmét, hogy a pápa hagyja jóvá az új papi kongregációt, a jóváhagyással együtt megbízást is adott nekik arra, hogy misszióba menjenek a föld egy olyan részére, ahol még soha nem jártak missziósok: a Csendes- Óceán szigetvilágába. Az első marista missziósok között, akik Pompallier püspökkel 1836 karácsonyán indultak útnak, ott volt a harminchárom éves Chanel Péter is. A missziós csoport Le Havre kikötőjéből indult, és Tahiti szigetén kötött ki. Itt azonban evangélikus igehirdetőket találtak, akik néhány évvel korábban érkeztek a szigetre, és elkergették a maristákat azzal, hogy keressenek maguknak más területet. Ugyanígy jártak Tonga szigetén is, míg végre Tahititől háromezer kilométernyire nyugatra a Wallis- és Futuna-szigeten megállapodhattak. A szigetlakókkal való hosszas tárgyalás után a törzsfőnök, Niuliki úgy határozott, hogy Chanel Pétert és egy laikus testvérét befogadja Futuna szigetére. A többi missziós továbbhajózott a Wallis-szigetre, a püspök pedig továbbment Új-Zélandra. Péter atya számára nagyon nehéz időszak következett. Nem ismerte a futunaiaknak sem nyelvét, sem szokásait. Minden segédeszköz nélkül, teljesen magára hagyatva kellett elkezdenie tanulni a nyelvet, hogy az evangéliumot hirdethesse. 1839-ben, másfél éves vesződség után így jelentette a helyzetét: ,,Húsz keresztelés -- négy felnőtt, a többi gyermek, és mindegyik közvetlen a halála előtt -- ez az egész aratás, amit tizennyolc hónap után felmutathatok.'' De nem esett kétségbe. Jámborsága, a betegek körüli fáradhatatlan szolgálata és jósága megnyerte a szigetlakók szívét. Úgy nevezték: ,,a jószívű ember'', és közeledtek hozzá. Amilyen mértékben hatott a hit világosságával az emberekre, olyan mértékben támadtak körülötte ellenségek. A törzsfőnököt körülvevő vének tanácsa félteni kezdte tekintélyét, és a misszionáriust veszedelmesnek nyilvánította, mert elvonja az embereket az ősök hitétől és szokásaitól. Ezért azokat, akik Péter felé vonzódtak és őt követték, gúnyolták, bántalmazták és üldözni kezdték. Nem egynek felgyújtották a kunyhóját, Pétertől pedig megvonták a megélhetést. Maga Niuliki is egyre hűvösebb lett Péterrel, s amikor rájött, hogy egyik fiát is megtérítette, ellenségévé lett. Most már nemcsak gonosz tanácsadóira hallgatott, hanem benne is működni kezdett a bosszúálló harag. Egy alkalommal ki is mondta, hogy a misszionáriust legszívesebben halottként látná. Ez a kívánság embereinek parancs volt, s mindjárt másnap, 1841. április 28-án reggel Niuliki ,,minisztere'', Musumusu és két másik férfi Péter kunyhójához ment. Az egyik beteget színlelve gyógyszert kért, mikor azonban Péter lehajolt, hogy megkeresse az orvosságot, lesújtottak rá. Ő pedig a legkisebb ellenállást sem fejtette ki, hanem csak azt sóhajtotta: ,,Ez nekem jó!''. Még élt, amikor osztozni kezdett a két ember a kunyhóban talált holmin. Musumusu viszont dühében, hogy nem tudták azonnal megölni a misszionáriust, megragadta Péter baltáját és széthasította a fejét. Amikor a hír eljutott Tahitire, a francia tengerészeti támaszpont parancsnoka készülődni kezdett, hogy megtorolja a gyilkosságot. Pompallier püspök azonban tiltakozott ez ellen, s csak annyit kért, hogy adják ki Futunáról Péter holttestét és használati tárgyait. Ez a nagylelkűség megtörte a szigetlakók ellenállását a hittel szemben. Papot kértek, aki ,,a szent vizet'' rájuk önti, azaz megkereszteli őket. Kívánságuk egy esztendő múlva teljesült. Maga a püspök vitt két marista atyát Futunára, s ez alkalommal hétszáztizennégyen keresztelkedtek meg. Néhány év múlva Futuna- és Wallis-sziget egész lakossága katolikus lett. A két szigetről nevezték el a környékbeli szigeteket magába foglaló apostoli vikariátust 1935-ben. 1966-ban egyházmegyei rangra emelték, és ma Wallis és Futuna-i püspökségnek hívják. Niuliki utóda, a futunai király egész birodalmát Krisztus Királynak szentelte. Chanel Péter vértanúsága ilyen termést hozott. Pétert 1889-ben boldoggá, 1954-ben szentté avatták, XII. Pius pápa a déltengeri szigetvilág patrónusává tette. 1969-ben mint missziós szentet az egyetemes naptárba is fölvették. |
645. Menrot (2012-04-28 12:39.45) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 644. hozzászólására) |
Grignon szent Lajos (Montforti Grignon szent Lajos), (Montfort (Bretagne), 1673. január 31. – Saint-Laurent-sur-Sèvre (Vendée), 1716. április 28.) francia katolikus pap, hithirdető szónok. |
644. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-04-28 12:31.55) |
Ma van Chanel Szent Péter áldozópap és vértanú, és Montforti Grignion Szent Mária Lajos áldozópap ünnepnapjai. |
643. Vbacs (2012-04-26 15:32.52) - (válasz Menrot 642. hozzászólására) |
Nem. Én igazából a Csernobil történetet annyira részletesen nem ismerem. Csak a lényeget. Viszont mindig igyekszem a róla szóló dokumentumfilmeket elkapni, mert maga a kihalt várost nagyon kedvelem...főleg képekben. |
642. Menrot (2012-04-26 15:28.49) |
Olvastad amúgy Frederik Pohl Csernobil című dokumentumregényét?Pohl amúgy sci-fi író. |
641. Menrot (2012-04-26 15:27.44) - (válasz Vbacs 640. hozzászólására) |
Van aki még él és áttétes fura tumoroktól szenved a nyomorult reaktorrobbanás miatt. |