Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-11-28
A szomszéd szoba
Az iskola
Barátnők újratöltve
Bohócrém karácsonya
Exhibition on Screen: Michelangelo - Szerelem és halál
Kneecap
Mi vagyunk Azahriah
Vaiana 2.

2024-11-21
A parancsnok
Bambi - Egy élet az erdőben
Eretnek
Futni mentem
Ketyegő ultimátum
KIX
Ne várjatok túl sokat a világvégétől
PÁN - A belső sziget

2024-11-14
A változás valutája
Az univerzum elmélete
Gladiátor 2.
Lee
Terápia alatt
Valami különös
Változó vadon - Az én Északom

További mozibemutatók

DVD / Blu-ray premierek
A holló *Import - Angol hanggal, és angol felirattal* (Blu-ray)

További DVD premierek
További Blu-ray premierek

Hamarosan a TV-ben
Elfelejtett idő
- Filmbox Extra HD, 19:00
MR-9: Ölni vagy halni
- Mozi+, 19:00
Karácsony Springdale-ben
- Mozi Klub, 19:20
Tűnj el!
- Cinemax, 20:00
Konstrukció
- Filmbox Premium, 20:00

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
Scarlett Johansson (40)
Jamie Lee Curtis (66)
Mark Ruffalo (57)
Mads Mikkelsen (59)
Mariel Hemingway (63)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
Pitbull - Vélemények
Kaja-pia topik, avagy: ki mit szeret enni-inni?
Csicska - Vélemények
Mike Nichols - Vélemények
Megasztár

További fórumok

Utoljára értékeltétek
Farkas aaaaa
Clint Eastwood aaaaa

 

Fórum - Érdekes évfordulók (26. oldal)

Ahhoz, hogy hozzá tudj szólni a fórumokhoz, be kell jelentkezned, vagy regisztrálnod itt!

elejére ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... végére
760. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-03 17:33.27)   - (válasz Menrot 759. hozzászólására)
Arról volt "szó", hogy holnap, Pató Pál..


759. Menrot (2012-05-03 17:31.47)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 758. hozzászólására)
Köszönöm.
Hétfőn viszont tényleg be kell mennem az ispotályba.Telefonáltak.



758. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-03 17:28.16)   - (válasz Menrot 756. hozzászólására)
Versekbe írtam,nem szabad, szabadnak kell lenned magadtól. Vasárnap Ferenceseknél imádkoztam, és jobban lettél.


757. Menrot (2012-05-03 17:18.22)  
Mai nap: A nemzetközi sajtószabadság napja


756. Menrot (2012-05-03 16:38.57)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 748. hozzászólására)
Per ómnia sáecula saeculórum.---->beteg maradok.


755. Menrot (2012-05-03 16:33.53)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 748. hozzászólására)
SZENT FÜLÖP és SZENT JAKAB APOSTOLOK

Május 3.
Mint a többi apostol esetében, az evangéliumok és az Apostolok Cselekedetei csak szűkösen beszélnek Fülöpről és Jakabról is. Mind a négy apostolnévsor (Mk 3,18; Mt 10,3; Lk 6,14; ApCsel 1,13) megnevezi mindkettőjüket, Fülöpöt az ötödik, Jakabot, Alfeus fiát a kilencedik helyen.

Szent János evangéliuma szerint (1,44; 12,21) Fülöp a két apostoltestvérhez, Andráshoz és Péterhez hasonlóan a Galileai-tó mellől, Betszaidából származott. A meghívás elbeszélésén kívül Szent János még három alkalommal emlékezik meg róla: a kenyérszaporításnál (6,5 sk.), Jeruzsálemben, amikor a pogányok látni akarták Jézust (12,21), és az utolsó vacsora történetében (14,8).

Későbbi hagyomány szerint Fülöp három, prófétai tehetséggel megáldott lányával együtt a kisázsiai Hierapoliszban élt, ott is halt meg. Az Apostolok Cselekedeteinek elbeszélése szerint Pál Cézáreában vendége volt Fülöp evangelizáló diákonusnak, akinek volt négy prófétáló leánya. Ha ez a hír megbízható, akkor Fülöp apostolt korán összetévesztették a hasonló nevű diákonussal. Az apostol egyébként a posztó és kalapkészítők védőszentje. Ereklyéi Konstantinápolyon át Rómába kerültek. A Tizenkét apostol bazilikájában tisztelik.

Jakabot, Alfeus fiát az apostolok névsorán kívül sehol sem említi meg az Újszövetség. Kérdéses, hogy azonosítható-e a ,,kisebb Jakabbal'', akinek anyját Márk Jézus kereszthalálának tanúi között megnevezi (15,40). Az újabb katolikus szentírástudomány nincs meggyőződve arról, hogy azonos az Újszövetségben többször (Mk 6,3; ApCsel 1,14 stb.) említett Jakabbal, az ,,Úr testvérével''.

Ünnepnapjuk a római Tizenkét Apostol-templom fölszenteléséhez kapcsolódik. Ezt a templomot 570-ben, május 1-én szentelték föl, s ekkor ünnepelték a két apostolt, akinek ereklyéi ide kerültek. Mivel 1955-ben május elseje Szent József ünnepnapja lett, a legközelebbi szabad napra, május 11-re helyezték ünnepüket. 1969-ben ugyanilyen meggondolásból május 3-ra kerültek.

Mivel a Biblia mindkét apostolról nagyon keveset mond, Jakabbal kapcsolatban pedig a végsőkig tartózkodó, vessen rájuk némi fényt a szűkszavú evangéliumi tudósítást kiegészítő elbeszélő képzelet.

Fülöp, ez a betszaidai halász jóságos és vidám ember volt. Akinek dolga akadt vele, jól érezte magát a közelében. Semmi sem tudta kizökkenteni nyugalmából. A legvadabb viharban is valami nótát fütyürészett. Szívesen tréfált az asszonyokkal, amikor halat vettek tőle. És amikor gyermekek lesték, hogyan foltozza hálóját, egész tengerészhistóriákat kerekített nekik.

Amikor az Úr követői sorába hívta, Fülöp lelkesen követte őt. Már az első napon azon volt, hogy toborozzon a nagy mesternek. A vonakodó Natánaelt kézen fogva vezette Krisztushoz: ,,Jöjj és lásd!'' Az Úr őhozzá fordult annak a napnak estéjén, amikor a hegyen a népnek beszélt. Valószínűleg Fülöp jóságos tekintetéből kiolvashatta csendes töprengését: hogyan lehetne jóltartani ezt a sokezres hallgatóságot? ,,Fülöp, honnan vegyünk kenyeret, hogy ehessenek?'' -- kérdi az Úr. Fülöp rögtön válaszolt: ,,Kétszáz dénár árú kenyér sem elég ahhoz, hogy mindenkinek csak egy kevés is jusson!''

Jó Fülöp! Dénárral tudsz számolni, de nem Mestered mindenhatóságával és jóságával. Mélységes csodálkozás ragadta meg szívét, amikor tanúja lett a kenyérszaporításnak. Csendesen így fohászkodhatott magában: ,,Mindig másképpen kell számítanom. Úgy látszik, hogy az Úr esetében nem érvényes az egyszeregy.''

A szeretetreméltó Fülöpnek adják elő a görög ünnepi zarándokok szerény kérésüket: ,,Uram, szeretnénk Jézust látni.'' Fülöp bizonytalan, hiszen a Jézust keresők nem zsidók. Először barátjával, Andrással együtt megfontolja a dolgot. Aztán együtt mennek Jézushoz. És ő örül a legjobban, hogy az Úr nem tagadta meg a kérést.

Nem könnyű az Urat igazán megismerni. Fülöpnek újból meg kellett ezt tapasztalnia, amikor azt kérte: ,,Uram, mutasd meg nekünk az Atyát, s az elég lesz nekünk.'' Jézus ezt válaszolta: ,,Már oly régóta veletek vagyok, és nem ismersz, Fülöp? Aki engem lát, az Atyát is látta!''

Jakab, aki hajójával ugyanazt a tavat járta, más volt: csendes, befelé forduló ember. Már ifjú korában letette a nazireus-fogadalmat, amely megtiltotta a bor és a hús élvezetét. Alfeus fia csöndesen, hallgatagon járt Krisztus kíséretében. A komoly férfinak gyakran különösnek tetszhetett Mestere. A szigorú vezeklőnek minden bizonnyal el kellett gondolkoznia, amikor az Úr a többiekkel együtt a kánai menyegzős házba vitte, s az ünneplőket jó néhány korsó borral meg is ajándékozta. De engedte magát vezetni, és az Úr a komoly férfi akaratát nagy feladatok felé tudta irányítani.

Mindezt természetesen a liturgiában ünnepelt Jakabról mondtuk. A liturgia ugyanis a hagyomány nyomán Alfeus fiát ,,ifjabb Jakabnak'' nevezte, és tévesen az Úr (unoka)testvérével azonosította. Jakab pedig, a szent a maga mennyei távlataival bizonyosan jóságosan mosolyog azon, hogy mi nem igazodunk el nevének sok viselője között, s az egyik szent cselekedeteit összetévesztjük a másikéval.

Istenünk, aki minden évben megadod nekünk Szent Fülöp és Szent Jakab apostol ünnepének örömét, kérünk, segíts, hogy Egyszülötted szenvedésében és feltámadásában részesülve eljussunk szent színed látására!


754. Menrot (2012-05-03 16:31.51)  
1660. május 3.
Véget ér az első északi háború
Az első északi háború, melyet 1655. nyarán X. Károly Gusztáv svéd király Lengyelország elleni támadása robbantott ki (1655-1656 nyara), a Danzig mellett fekvő Olívában kötött békével ér véget. A békeszerződés, melyet egyrészről Lengyelország, Brandenburg és Ausztria, másrészről Svédország írt alá, 37 pontban szabályozza a Balti-tenger térségének birtoklását. A lengyel király lemond a svéd trónra irányuló minden igényéről. Svédország (1648. X. 24.) előírásai szerint megtartja Livóniát és Észtországot. Ezenkívül Brandenburgnak vissza kell vonulnia a Pomerániában, Holsteinben és Schleswigben megszállt svéd területekről. A békével Brandenburg éri el a legjelentősebb eredményt: az északi háború során politikai és katonai hatalmi tényezőnek bizonyult, és végleg megszerzi a porosz hercegség feletti szuverenitást. Franciaország vállalja a béke megtartásának biztosítását.


753. Menrot (2012-05-03 16:31.32)  
1469. május 3.
Megszületett Niccolo Machiavelli


752. Menrot (2012-05-03 16:31.10)  
1991. május 3.
Közzéteszik a Windhoek Nyilatkozatot
Az ENSZ 1991 őszén nyilvánította május 3-át a nemzetközi sajtószabadság napjává. Annak emlékére tartják, hogy 1991. május 3-án tették közzé a `Windhoek Nyilatkozatot`, amelyben az afrikai népeknek a független és pluralista sajtóhoz való jogát fogalmazták meg. Ezen a napon világszerte megemlékeznek azokról az újságírókról, akiket munkavégzésük során gyilkoltak meg, valamint azokról, akiket munkájukban akadályoztak, illetve akadályoznak. A sajtószabadságot először a francia Emberi és Polgári Jogok Egyetemes Nyilatkozatában deklarálták, állampolgári jogként az 1791. évi francia alkotmány rögzítette, azután került be más országok alkotmányába. Magyarországon az 1848. évi XVIII. tc. törölte el a cenzúrát és nyilvánította ki a sajtószabadságot. - Az UNESCO 1997-ben díjat alapított a sajtószabadságért. A kitüntetés Guillermo Cano kolumbiai újságíró nevét viseli, aki életéért fizetett a kolumbiai drogbárók üzelmeit leleplező írásaiért.


751. Menrot (2012-05-03 16:30.25)  
1921. május 3.
Megszületett Sugar Ray Robinson amerikai ökölvívó
A II. világháború utáni évek legendás hírű bokszolója Michigan-ben született. Profi bokszolóként először 1940-ben lépett a szorítóba, s az elkövetkező 25 évben 202 mérkőzésből 175-öt megnyert, hat döntetlenre végződött, kettőben nem született döntés, s 19 vereség érte. 1946. december 20-án váltósúlyban szerezte első világbajnoki címét. Igazán azonban a középsúlyúak mezőnyében, 1951-től lett egyeduralkodó. Egy vereség után - 1952-ben - visszavonult a szorítók világától, három évvel később viszont meggondolta magát, visszatért és újra világbajnok lett 1960-ig. Akkor kikapott, s az azt követő időszakban 13 alkalommal volt kénytelen vesztesként elhagyni a ringet. Utolsó összecsapását 1965-ben vívta, s az újabb kudarc után végleg visszavonult. Culver City-ben halt meg 1989. április 12-én.


750. Menrot (2012-05-03 16:29.26)  
1856. május 3.
Meghal Adolphe Adam francia zeneszerző
Párizsban született 1803. július 24-én. Zongoradarabjai és románcai révén vált ismertté, majd szinte kizárólag színpadi zenét írt. 1829-ben aratta első nagy sikerét a Pierre és Catherine című kétfelvonásos operájával. Több mint 60 operája közül A longjumenau-i postakocsist és a Giraldát tartják a legjobbnak, említendők még a Le Chalet, A nürnbergi baba és a Ha én király lennék című operái. Balettjeiben a zenét a koreográfiának rendelte alá, közülük az 1841-ben bemutatott, Théophile Gautier szövegére írt Giselle a legnépszerűbb, amely drámai erejű zenéje miatt ma is sikerdarab, és Magyarországon is többször felújították. 1847-ben megalapította Párizsban a Théatre National-t, de ez a következő évben megszűnt. 1849-ben a Conservatoire zongoratanára lett, s kritikusként is működött. Énekhangra, fuvolára és zenekarra írt Mozart-variációi minden koloratúr-énekesnő repertoárján szerepeltek. Négy misét és egyéb egyházzenei műveket is szerzett. A francia fővárosban érte a halál.


749. Menrot (2012-05-03 16:28.49)  
1761. május 3.
Megszületett August von Kotzebue, német író és diplomata
Weimarban született, majd Jénában jogot tanult, 1781-ben orosz állami hivatalnok lett. 1795-től Németországban élt, a bécsi, majd a weimari színház igazgatója volt. 1800-ban visszatért Oroszországba, de a cár egy feljelentés alapján száműzte Szibériába, ahonnan rövidesen visszahívta és kinevezte a szentpétervári német színház igazgatójává. 1802-06-ig Németországban, azután ismét Oroszországban élt, s ott Napóleon-ellenes folyóiratokat adott ki. 1817-ben I. Sándor cár személyes megbízottjaként tért vissza Németországba. Politikai indíttatású gyilkosság áldozta lett. Korának legsikeresebb színpadi szerzője volt. Több mint kétszáz ötletes darabot írt, amelyek a szentimentalista melodramatikus ízlést szolgálták ki. Legismertebb vígjátéka A kisvárosi németek, amely a XIX. században induló magyar színműirodalomra is nagy hatást gyakorolt. Sok darabját adták elő magyar színpadokon, 1812-ben őt kérték fel darab írására az új nagy pesti német színház ünnepélyes megnyitásához. A darabot - a Béla futását - azonban a cenzúra nem engedte bemutatni. `Kotzebue Ágost jelesebb színdarabjai` a XIX. században 20 kötetben jelentek meg Magyarországon. 1819. március 23-án halt meg Mannheim-ben.


748. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-03 07:13.26)   - (válasz Menrot 745. hozzászólására)
Szent Fülöp és Szent Jakab apostolok ünnepe van ma.Ünnepük eredetileg 1-én volt, majd 1955-ben Szent József ünnepe miatt 11-re, majd 1969-ben mai napra került.
Pax Dómini sit semper vobíscum.- Et cum spíritu tuo.


747. Menrot (2012-05-02 13:44.21)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 746. hozzászólására)
Fogjuk rá!


746. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-02 13:42.01)   - (válasz Menrot 745. hozzászólására)
Te tudsz latinul?


745. Menrot (2012-05-02 13:34.57)   - (válasz Menrot 738. hozzászólására)
Ankürai Markellosz is szimpatikus nekem.

Szt Atanáz mellett harcolt az →arianizmus ellen. 334: tette közzé Az ariánus Aszteriosz ellen c. kv-ét, mellyel kihívta maga ellen Nikomédiai és Caesareai Euszébioszt, akik azzal vádolták, hogy a →szabellianizmus és az →ebioniták követője. 336: a konstantinápolyi, 341: az antiochiai zsin. elítélte, s a cs. száműzte. Atanázzal együtt Rómába menekült, I. Gyula p. (ur. 337-352) 342-43: a szardikai zsin-on oltalmába vette. A keleti pp-ök eretneknek tartották szabellianista jellegű szentháromságtana miatt, a II. konstantinápolyi zsin. 381: el is ítélte nézeteit, írásai ezért nem is maradtak ránk


744. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-02 13:04.15)   - (válasz Az utolso szamuráj 741. hozzászólására)
Ezt a választ, és a bergmani poént nagyon köszönöm, most öltözöm, ezt az inget magamra veszem. Örülök, hogy neve (talán kis része van benne nekem) közszájon forog, és nem felejtődik. Szeretem a lustaságot, utálok dolgozni, tanulni, mindjárt megyek iskolába, és előveszek leckéket, amíg unokáim pl. szóláncoznak.


743. Menrot (2012-05-02 13:03.17)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 742. hozzászólására)
Biztos a Bochkor elbutította:)


742. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-02 13:00.41)   - (válasz Menrot 703. hozzászólására)
Ruszalka c. operája Pozsonyban nálam is nagy sikert aratott.
Várkonyi Andrea híradóbemondó akkoriban nyert el valami díjat, és este így reklámozta a Müpában műsort: Dvorák, és nem Dvorzsák. Hirtelen nem is értettem, mert először nem zenét, Müpát ajánlott, hanem a zeneszerzőt mondta, azt hittem, hogy van ilyen politikus vagy valaki..


741. Az utolso szamuráj (2012-05-02 12:57.59)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 740. hozzászólására)
mert bár kisbetű,nagy lehet a tisztelet.nem többek vagyunk e névnél,betűnél avagy hogy én marha hogy írom,lustaságomban,mely határtalanabb bárminél?


740. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-02 12:56.13)   - (válasz Az utolso szamuráj 737. hozzászólására)
Köszönöm, ill, nem, mert nemecseknek írtad vala..


739. Menrot (2012-05-02 12:29.15)   - (válasz Menrot 738. hozzászólására)
Ezen műveket több nyelven is el lehet olvasni,a viághálón illetve komolyabb könyvtárakban is.

Más műveit is.


738. Menrot (2012-05-02 12:27.31)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 732. hozzászólására)
Athanasius De Observationibus Monachorum

Athanasius Exhortatio Ad Sponsam Christi


737. Az utolso szamuráj (2012-05-02 12:27.04)   - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 736. hozzászólására)
bergman se segít?no akkor világvége...:))


736. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-02 12:21.05)   - (válasz Menrot 734. hozzászólására)
Milánóban láttam Utolsó vasora című csodáját, nem is találok megfelelő kifejezéseket erre a katartikus gyönyörűségre.


735. Menrot (2012-05-02 12:16.12)   - (válasz Menrot 734. hozzászólására)
A Firenzében töltött évek alatt festette meg Leonardo több változatban is az Orsós
Madonna címűképet. A kisméretűkép Máriát mint fiatal anyát mutatja be, ölében az
orsóval játszó Jézussal. A kép Mária emberi tulajdonságait mutatja be, anyai szeretetét.
Bár több képet is festett az 1499 és 1503 közti időszakban, mégsem a festészet volt
ekkoriban Leonrado legfőbb érdeklődési területe, hanem a geometria és a matematika.
Tudományos kutatásai miatt meglehetősen hanyagolta festészeti megbízásait, soha nem
készült el időben a megrendelt festményekkel, vagy egyáltalán be sem fejezte őket.
1502-ben ismét új dologban próbálta ki magát: hadmérnök lett Cesaro Borgia, a híreshirhedt
hadvezér szolgálatában. Alig egy éves hadmérnöki pályája alatt főleg térképeket,
stratégiailag fontos helyek madártávlati képét vetette papírra. 1503-ban otthagyta Cesaro
Borgia udvarát és vissztért Firenzébe, festeni.
A XVI. Század elején két nagy művészegyéniség is Firenzében munkálkodott:
Michelangelo és Raffaello. Leonardo már elismert festővolt, így most már nem volt
gondja az érvényesüléssel. Még ebben az évben kezdte el festeni ma leghíresebb
festményét, Lisa del Giocondo arcképét, azaz a Mona Lisát. A képet Lisa férje, Francesco
del Giocondo rendelte meg, annak örömére, hogy új házba kölyöztek és felesége
gyermeket szült. A Mona Lisa követi a firenzei portréfestészeti hagyományokat.
A félalakos képmáson a hölgy teste és feje
ellentétes irányba fordul, mint ahogy azt már
több Leonardo-portrén láttuk. A háttér sziklás
hegyei mintha ködbe vesznének. Leonardo ezt
a hatást a sfumato technikával érte el, nagyon
vékony festékfoltokat rétegezett egymásra. Ez a
technikai megoldás több képén is visszaköszön,
mint például a Szent Anna harmadmagával című
képen is. A Mona Lisa rengeteg feltételezésnek,
találgatásnak volt alapja, mindig próbálták
megfejteni Lisa mosolyát. A festmény nagy hatással
volt a firenzei portréfestszetre, a fiatal Raffaello sok
időt töltött Leonardo műtermében és figyelte a festést.
Leonardo végül nem adta át a képet a megrendelő
Francesco del Giocondének. 1509-ig folyamatosan
javítgatta a képet, élete végéig magánál tartotta.
1503 őszén Leonardo élete legnagyobb megbízatását kapta meg: a Palazzo
Vecchio nagy tanácstermének kifestése. A Palazzo Vecchio a firenzei városháza, a
kormányzóság legfontosabb épülete. A nagy tanácsterem egyik falának freskóját kellett
elkészítenie, az Anghiari csatáról, egy 1440-ben aratott firenzei győzelem a milánói
csapatok felett. A tanácsterem másik felének dekorálására a firenzei kormányzóság
Michelangelót kérte fel, a Cascinai csata megfestésére. Ezzel izgalmas versengés alakult
ki a két művész között. Egyik falkép sem készült el soha, csak a vázlatokat készítették el
mindketten. Az előzetes tervek alapján is jól látszik a különbség a két festőközött.
Leonardo a csata egy mozgalmas, drámai pontját ragadta meg, a harc egyik pillanatát,
egymásba gabalyodó lovakkal és lovasokkal ábrázolja a szemben álló erők tomboló
összecsapását. Michelangelo tervein a harcba készülődőférfiaktokkal mutatja be csatát.
Michelangelo nagy hatással volt Leonardóra, az őhatására fordult érdeklődése a
meztelen, izmos féfitestek megfigyelésére. Maradtak fenn ebből az időből Leonardónak
vázlatai, tanulmányai izmos testrészekről (például lábakról), de még Michelangelo híres
szobrát, a Dávidot is megöökítette. Végül egyik freskó sem készült el, bár Leonardo
elkezdte az Anghiari csata megfestését, de 1506-ban elhagyta Firenzét.
1506 tavaszán Charles d’Amboise milánói francia kormányzó segítségével elérte,
hogy haladékot kapjon Firenzében, és így Milánóba ment. Tovább dolgozott eddig
befejezetlenül hagyott munkáin, és ismét elmerült az anatómiai tanulmányokban.
Feltehetően ekkor festette a mára eltűnt Léda a hattyúval címűképet. A festmény egy
görög mitológiai témát dolgoz fel: Zeusz hattyú képében közelítette meg Léda görög
királynét. A festményről csak másolatok maradtak fenn. Leonardo Milánóban maradt a
francia kormányzó udvarában. A francia csapatok egyik főparancsnoka, Giangiacomo
Trivulzio lovasszoborral díszített síremléket rendelt magának. Leonardo a síremlékhez
újra elővette soha meg nem valósított lovasszobor terveit, az ágaskodó lóval és az alatta
fekvőellenséges katonával. A Trivulzio-síremlék kisebb lett volna, mint korábban
Sfotzáé, így a szobor megvalósítható lett volna. De Trivulzio végül nem egyezett bele a
tervekbe, így a szobor megvalósítása megint meghiusult.
Milánói tartózkodása során Leonardo visszatért félbehagyott anatómiai
tanulmányaihoz. Ezúttal azonban kevésbé hagyatkozott a korabeli könyvek nézeteire,
saját tapasztolatok alapján készítette vázlatait. Az izom- és mozgásszervrendszert
tanulmányozta igazán, ezekről készítette tanulmányait főleg. Ezek voltak a emberi test
azon részei, amik elérhetőek, viszonylag könnyen megfigyelhetőek voltak. Az emberi
belsőszervek szerkezetét főleg állatok hasonló szervei alapján próbálta elképzelni.
Esetenként megdöbbentően helyesek voltak feltételezései, mint például rajza az
öthónapos embrióról az anyaméhben.
1511-ben Charles d’Amboise meghalt, és Leonardo megintcsak elvesytette egy
mecénását. A franca kormányzó halála után végül Leonardo elfogadta Giuliano
de’Medici támogatását, aki Rómába vitte nemrég pápának megválasztott bátyja udvarába.
X. Leótól azonban nem kapott olyan művészeti megbízásokat, mint Michelangelo vagy
Raffaello. Ehelyett pontos térképnek használható madártávlati tájképeket készített, illetve
a Róma-környéki pontiusi mocsarak lecsapolási terveit készítette el.
Ezekben az években festette két utolsó festményét, két
KersztelőSzent Jánost ábrázoló képet. Az egyik egy portré,
egy eléggé nőies arckép. A képen nagyon jól megfigyelhető
a sfumato technika a sötét háttérből előbukkanó alakon.A
másik kép ugyancsak lányos ifjúként ábrázolja Szent Jánost,
egy erdőben üldögélve. A kép figurája sok vonásában hasonlít
az antik görög mitológia Bacchus istenének ábrázolására. A
bor és mámor istenét ábrázolják hagyományosan meztelenül
az erdőben üldögélve. Ez a kettősség nagyon egyértelművolt
a XVI. sázadban. Olyannyira, hogy Leonardo halála után egy
ismeretle festőkiegészítette a képet Bacchis attribútumaival,
ismertetőjegyeivel (ilyen a fején a borostyánkoszorú, illetve
keresztjének átalakítása thürosszá, Bacchus botjává).
1516-ban Giuliano de’Medici halálával újfent pártfogóját vesztette. Ugyanebben
az évben még elfogadta I. Ferenc, az új francia király meghívását. Az amboise-i kastély
közelében fekvőCloux-ba költözött Leonardo barátaival és tanítványaival együtt.
Csatornázási terveket és ünnepi dekorációt készített, valamint egy újabb királyi palota
terveinek készítésével is foglalkozott. A Franciaországban töltött évek alatt már nem
festett, csak rajzokat készített. Leonardo ekkor már idős ember, erejét fokozatosan
veszítette el. 1519 április 23-án halt meg, állítólag I. Ferenc király jelenlétében.
Leonardót saját kérésére az amboise-i Szent Florentin-templomban temették el. A
templomi nyilvántartásban megemlítik, hogz „E templom kolostorában temették el
Leonardo da Vinci urat, egy milánói nemest, a király építészét és mérnökét, állami
mechanikus-mestert, egykor Milánó uralkodójának udvari festőjét.
Halála után egyik barátja és tanítványa rendszerezte kéziratait, ezekből állított
össze gyűjteményt Trattato della pittura címmel. Festményei nagy részét egy másik
tanítványa örökli, majd az őhalála után ezen képeklegtöbbje a francia király birtokába
kerül.


734. Menrot (2012-05-02 12:15.13)   - (válasz Menrot 733. hozzászólására)
Ennek az időszaknak talán legkiemelkedőbb, de mindenképp leghíresebb munkája
az Utolsó vacsora. A kép 1495 és 1497 közt készült, a milánói Santa Maria delle Grazie
kolostor rendelésére, a kolostor refektóriumába, azaz étkezőjébe. Leonardo a kevésbé
tartós, de hosszabb munkafolyamatot lehetővé tevőszekkó technikát választotta, azaz a
már száraz vakolatra vitte fel a festéket. (Ellentétben a freskóvan, amikor a még nedves
vakoltra festenek, így a vakolat a festékkel együtt szárad meg, így fixálva azt.) A kép
kompozíciója syínpadszerű, hiszen Jézus és az apostolok egy hosszú asztal mellett, egy
sorban helyezkednek el, mind arccal a nézők felé. A kép központi alakja Jézus, azt a
fontosságot kompozíciós elemekkel is kiemeli Leonrado: egyrészt azzal, hogy őt helyezi
a kép szimmetriatengelyébe, a perspektíva középpontjába. Valamint azzal is ezt
hangsúlyozza, hogy a tanítványok sötét háttér előtt ülnek, míg Jézus ablak előtt, így őaz
egyetlen, akit fény vesz körül. Az apostolokat is szimmetrikusan rendezi el, hármas
csoportokba. A kép azt a pillanatot ábrázolja, amikor azt mondja tanítványainak, hogy
valamelyikük el fogja árulni. Ez a kijelentés mindegyik apostolból heves reakciókat vált
ki. Ez a történetelem nagyon alkalmas arra, hogy a festőbemutassa ezeket a reakciókat,
az adott apostol jelleme szerint. Leonrado a falképhez nagyon sok tanulmányt készített,
főként férfiarcokról. Kereste a tökéletes arckifejezést, ami alkalmas arra, hogy egyszerre
bemutassa a jellemet és az érzelmeket, gondolatokat.
Ugyanebben az időszakban elkészített egy másik falképet is, a milánói Sforzapalota
egyik termébe, a Sala delle Assébe. Az egész terem falait, mennyezetét és
oszlopait egymásba fonódó levelekkel és ágakkal díszítette, így a terem egy erdőre
hasonlít. A levelek között címerek, táblák találhatók, amik Lodovico il Moro és a Sforzacsalád
életének legfontosabb eseményei olvashatók.
Lodovico támogatását elvesztve Leonardonak sikerült kapcsolatba kerülni Milánó
irányítását elnyerőfrancia vezetőkkel, és rajtuk kersztül XII. Lajossal. A francia királyt
nagyon megragadta az Utolsó vacsora és a Sziklás Madonna, úgyhogy képet rendelt
Leonrdótól felesége számára. A festmény témája bibliai, Szent Anna Máriával, a
gyermek Jézussal és a gyermek Jánossal. Leonardo csak a vázlatot készítette el, a ma
Burlington House-karton néven ismert rajzot.
Leonardo 1499 decemberében elhagyta Milánót, és a francia királynak szánt képet
befejezetlenül hagyta. A következőpár esztendőben több észak-itáliai városban
megfordult. Először Mantovába ment, hogy Isabella d’Este támogatását kérje, aki a
képzőművészeti mecénásaként volt ismert. A hölgyet meg is örökítette egy rajzzal (ami
egy soha el nem készült olajkép vázlata volt), majd pár hónap után továbbállt. Először
Velencébe utazott, majd nyomban tovább Firenzébe. Feltehetően azért tért vissza
Firenzébe, hogy oltárképet fessen a SS. Annunziata- templom számára, Szent Anna
harmadmagával címmel. A kép Szent Annát, Máriát és Jézust ábrázolja. A festmény
sokban hasonlít a korábbi Burlington House-kartonra, a kompozícióban és az alakok
mozdulatában, testtartásában is. A kép háromszög kompozíciójú, ami az érett
reneszánszban kifejezetten gyakori és népszerűvolt. Mindkét képnek jellegzetessége,
hogy Anna és Mária központi alak, és hogy kettejük között szinte nincs korkülönbség,
pedig hát Anna Mária anyja.
A


733. Menrot (2012-05-02 12:13.15)   - (válasz Menrot 731. hozzászólására)
Szintén ebből az időszakból származó festmény az Angyali üdvözlet. Nem teljesen
Leonardo munkája, de részletei bizonyíthatóan tőle származnak, mint a festmény
kompozíciója, Gábriel angyal figurája és a táj a háttérben. Leonardo sokáig maradt
mestere műhelyében, korai művein nagyon érződik Verrochio hatása.
Legelső, teljes egészében önálló munkája a Madonna szegfűvel címűalkotás. A
kép sokban emlékeztet a mester hasonló témájú képeire, de felfedezhetőa németalföldi
reneszánsz festészet hatása (a háttér építészeti elemei) is. A korban népszerűfestői táma
feldolgozásakor sok szimbolikus elemet alkalmaz. Ebben az időszakban (1470es évek)
több kisebb Madonna-képet is fest, erről feljegyzések maradtak fenn (például a Madonna
Bennois). Rengeteg vázlatot készített a különbözőfestmény-ötleteiről.
A flamand és németalföldi hatás legszembetűnőbben
Ginevra de’Benciről festett portréján jelenik meg. A portré
kompozíciója a németalföldi Jan van Eyck (XV. század
elején élt festő) nevéhaz fűződőképszerkeztési módot idézi.
A kép nagyon közeli kivágásban ábrázolja a modellt, csak a
vállig mutatva az alakot. Ginevra portréja nagyon pontosan
megszerkeztett alkotás, a fejet körülvevőborókabokor
szimbolikus jelentésű. A boróka a női erény jelképe a
hagyományos szimbolikában. A festmény hátlapján felirat is
hirdeti Ginevra erényességét: „Virtutem forma decorat” azaz
„A szépség azény dísze”.
Leonardo da Vinci 1478-ban kapja elsőnagyobb megbízását, valószínűleg apja
közbenjáására (aki már a firenzei városi kormányzóságának dolgozott már mint elismert
és sikeres ügyvéd). A feladat a Palazzo Vecchio, a firenzei vároháza Szent Bernátkápolnájába
az oltárkép megfestése. Leonardo elvállalja a feladat, felveszi a képért az
előleget, de az oltárképet nem festi meg, talán még el sem kezdi. 1478 és 1482 között
több képet is elkezd, de mind befejezetlenül marad. Egy másik, Szent Jeromost ábrázoló
oltárképen is dolgozik, de az is abbamarad. A képnek csak a vázlata készült, a térdeplő
Jeromosnak csak feje és válla teljesen kidolgozott, a többi részletet Leonardo
kidolgozatlanul hagyta, ám a műígy is érzékletesem mutatja be a szent szenvedését.
A munkát feltehetően azért hagyta abba, mert újabb nagy festői megbizatást kapott. Egy
Ágoston-rendi templom (San Donato-templom) főoltárképét kellett megfestenie, a kép
témája pedig a királyok imádása. 1481-es megbízást is valószínűleg Ser Piero, az apa
közbenjárására kapta Leonardo. Ez az oltárkép sem készült el, csak a vázlata. A kép fő
elem Mária a gyermek Jézussal. Ők a perspektivikusan megszerkeztett tér
középpontjában helyezkednek el, a gyermek Jézust tisztelők és imádók mind körülöttük
térdelnek.
Az oltárképet abbahagyva 1483-ban Milánóba költözött. Abban reménykedett,
hogy itt jobban alakul majd pályája, itt kisebb a konkurencia, mit Firenzében. Milánó
uralkodója Lodovico il Moro volt, aki pályázatot hirdetett egy lovas szobor és emlékmű
elkészítésére, amelz apjának, Francesco Sforzának állít méltó emléket. Leonardo el is
küldte jelentkezését, hadmérnöknek, szobrásznak és festőnek ajánlva magát. Lodovico
elutasította Leonradót, de őtovábbra is Milánóban maradt.
Elsőmilánói megbiztása ismát egy oltárkép volt,
a San Francesco Grande ferences templom számára. A
kép Máriát ábrázolja a gyermek Jézus és János, valamint
egy angyal társaságában. Az alakok sziklás háttér előtt
helyezkednek el, innen is kapta nevét a kép (Sziklás
Madonna). Mária óvó mozdulattal átkarolja Jánost, másik
kezét Jézus feje fölé helyezi. Ezen a képen is szimbolikus
elemek hangsúlyozzák a szereplőket (például a víz és a
Mária ruháját összetartó kristály is utal Mária tisztaságára,
a szeplőtlen fogantatásra). A Sziklás Madonnának két
változatát is elkészítette Leonrado. Az eredetileg elkészült,
ma a párizsi Louvre-ban látható festmény elkerült ugyan a
ferences temlomba, de elajándékoztá, feltehetően Lodovici
il Morónak, majd pedig a francia király tulajdonába került.
A második változat, a ma Londonban őrzött kép került
tervezett helyére, a San Francesco Grande-templom oltárára.
A csere oka az lehetett, hogy a ferences-rend nem fizette ki
rendesen képet, csak hosszú-hosszú pereskedés után kapta
meg Leonardo a pénzt, ám addig az eredeti festményt már
elajándékozták, így 1508-ban Leonardónak újat kellett
festenie a megkapott fizetségért
Leonardo a Sziklás Madonnával vált igazán ismert festővé Milánóban. Az 1480-
as évek második felében főleg hadi gépek (különböző, furcsábbnál furcsább fegyverek,
ostrom- és védőberendezések, páncélozott harci járművek) tervezésével foglalkozott.
Emellett építészeti tervei is maradtak fenn ebből az időszakból, például centrális templom
tervei. Csak 1490 körül tért vissza festészethez, és festette meg a Madonna Litta című
képet. Ezzel a képpel visszatér fiatalkori festményeinek témájához, Mária a gyermek
Jézussal.
Az 1480as évek végén Lodovico il Moro, az uralkodó felfigyelt a fiatal művészre
és pártfogásába vette. Így Leonardo elkezdett dolgozni Francesco Sforza lovasszobrának
tervein. A tervek elkészítéséhez rengeteg tanulmányt készített, ebben az időben kezdett
behatóan foglalkozni az emberi testtel és az anatómiával. Rengeteg időt töltött az emberi
test és lovak tanulmányozásával. Megfigyeléseit rajzokkal
örökítette meg, majd az 1489-ben belekezdett egy könyv
írásába, Az emberi alakról címmel. Ebben rögzíti a nagyon
híressé vált ábrázolását a tökéletes emberi arányokról. Az
aránytanulmány alapja Vitruvius ókori római építész leírésa
a körbe és négyzetbe írt emberről. Könyvébe (ami sohasem
készült el) rengeteg rajzot készít az emberi testről, belső
szervekről. Leonardo ekkor még csak kívülről figzelte az emberi
testet, így például az izomzatról, vagy az arc arányait bemutató
tanulmányai meglehetősen pontosak. Ám a belsőszervek
ábrázolásakor főként a korabeli, nagyon téves elképzelésekre
hagyatkozott, így ezek eléggé pontatlanok és hibásak. Emellett
Leonardo is hitte a kor általánosan elfogadott elméletét az
arcvonások és a jellem kapcsolatáról. Ennek az elméletnek,
a fiziognómiának az alátámasztására is rengeteg rajzot, vázlatot készített, már-már
karikatúraszerűen torz és groteszk férfifejeről.
A milánói udvarban töltött évek alatt Leonardo egyre több feladatot és támogatást
kapott Lodovicótól. Leonardo tervezte a palota fűtési rendszerét, ővolt felelős a hercegi
ünnepségek dekorációjáért. Emellett természetesen festőként is dolgozott, és folytatta a
Francesco Sforza hatalmas lovas emlékművének tervét is. Leonardo lovasszobor-terveit
már Lodovico il Moro is támogatta. A kezdeti elképzelés egy dinamikus, mozgalmas
kompozíciójú szobor volt, ahol Frsacesco ágaskodó lova alatt egy legyőzött ellenség
fekszik. De Leonardo hamar ráébredt, hogy ez a terve nem valósítható meg akkora
méretben, a szobor instabil lenne. Így új terv született, egy statikusabb, nyugodtabb
kompozíciójú lovassal. Lodovico beleegyezését adta, és elkezdődhetett a kivitelezés.
1492-ben Leonardo elkészítette a ló hatalmas, 7 méter magas agyag modelljét, ami sokáig
Milánó fontos látványossága volt. De sajnos a bronz szobor nem készülhetett el, ugyanis
a szoborra szánt bronzból 1494-ben inkább ágyúkat öntöttek. Nemsokkal ezután francia
csapatok érkeztek Milánóba, elfoglalták a várost és elkergették az uralkodót, Lodovico il
Morót. Így Leonardo mecénás nélkül maradt. A harcok során megsemmisült a hétméteres
agyag ló is.
Az udvarban töltött évek alatt Leonardo főleg portrékat
festett. Ezek közé tartozik az ismeretlen hölgyet ábrázoló,
La Belle Ferroniére néven ismertté vált kép, valamint
Cecilia Gallerani portréja is. Az utóbbi képet (Hölgy
hermelinnel néven is emlegetik) Leonardo Lodovico il Moro
egyik szeretőjéről festette. Ez a festmény is bír plusz jelentéssel,
ugyanis a hemelin görög neve hasonlít a Gallerani névre,
valamint a hermelin volt Lodovico emblémaállata. A hemelin
és Cecilia viszonya utalhat Lodovico és a lány kapcsolatára.
Ezt támasztja alá, hogy a festmény megrendelője Lodovico volt



732. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2012-05-02 12:09.34)   - (válasz Menrot 719. hozzászólására)
Az én Adoremus c. szakirodalmamban nincs írva, hogy a Keleti egyházakban.2 művét említik: Beszéd a hellének ellen, Ige emberré válásáról. Egy Kozmasz nevű kolostorfőnök szerzeteseinek azt ajánlotta,hogy ha "Ha hozzájutsz Atanáz valamelyik könyvéhez, és nincsen papírod, akkor másold le a ruhádra". Nazianzi Szent Gergely jellemzése: "Azoknak , akik ütötték olyan volt, mint a gyémánt, az elszakadtak számára azonban mint a mágnes, amelynek titkos ereje magához rántja a kemény vasat."
Elnézést a kiegészítésért, sok minden nálam nem szerepel.


731. Menrot (2012-05-02 12:05.04)  
Leonardo da Vinci 1452. április 15-én született az észak-itáliai Vinci községben,
Empoli közelében. Apja Ser Piero di Antonio da Vinci, egy felsőközéposztálybeli
földbirtokos család leszármazottja. A család a XIII. század elején költözött a Firenzétől
30 kilométerre fekvőkisvárosba. Anyja Caterina, egy törvénytelen születésűparasztlány.
Közös gyermekük, Leonardo is törvénytelen gyerek. Leonardo születéséről nagyapja
beszámolója maradt fenn: „1452: unokám született Ser Piero fiam jóvoltából április 15-
én, szombaton hajnali három órakor. A Lionardo nevet kapta. Piero di Bartolomeo da
Vinci lelkész keresztelte meg.”. Még ugyanebben az évben apja megnősült, felesége egy
jómódú család leánya, Albiera di Giovanni Amadori.
Gyermekkoráról keveset tudunk, csak annyit, hogy apja házában élt. Már korán
elkezdett rajzolni. 1469 körül apja elvitte fia munkáit Firenzébe, hogy megmutassa
Andrea del Verrochionak, a firenzei festő- és szobrászművésznek. Verrochio, a korai
reneszánsz egyik legnagyobb művészalakja elámult a fiatal Leonardo tehetségét látva.
Így, apja utasítására, Leonardo Verrochio tanítványa lett és műhelyében dolgozott. Már
az 1470es évekből maradtak fenn tollrajzok Leonardótól, legelsődátumozott munkája –
egy Arno-völgyi tájkép – 1473-ban készült. Verrochio nagy hangsúlyt fektetett a
tanítványok rajztudásának fejlesztésére, főleg antik szobrok rajzolásával. A tanítványok
dolga volt a műhelyben tanulmányok készítése a festményekhez.
Elsőfestői munkája Verrochio Krisztus keresztelése
címűfestményében való közreműködés. Leonardo festette
a kép baloldali térdeplőangyalalakját,a háttérként szolgáló
tájat, valamint – XX. századi vizsgálatok szerint – Krisztus
figuráját is átdolgozta kissé. Egy anekdota szerint amikor
Verrochio meglátta tanítványa munkáját, olyannyira jónak
találta, hogy elhatározta, soha többet nem fest. Ennek a
történetnek lehet a valóságtartalma, ugyanis a Krisztus
keresztelése címűkép utáni időszakból nem nagyon maradt
fenn más Verrochio-festmény. Ezen a korai képen is
megfigyelhetőek azok a vonások, amik a későbbi képein
is olyan jellemzőek. Az angyal testtartása (feje ellenkező
irányba fordul, mint a teste), a bőrének finom színátmenetei.Folyt.köv.


elejére ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... végére
 

 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk