![]() | ![]() |
![]() |
Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak | ![]() |
Keress | |
Részletes keresés |
Hamarosan a TV-ben |
Idétlen időkig - Viasat Film, 12:50 |
Miről álmodik a lány? - RTL, 13:20 |
A keményfejű - Film Mánia, 13:45 |
Doc Hollywood - RTL Három, 13:50 |
Elrabolva - Mozi+, 14:00 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Ciarán Hinds (72) |
Kovács Lajos (81) |
Mia Farrow (80) |
Tom Hiddleston (44) |
David Hayman (77) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
Gilda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Christopher Lee ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
44. Orgona (2008-03-14 00:02.41) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sajhnos nem találtam meg minden hivatkozást, amit akartam.rendszerezem a gondolataimat, emlékeimet, ( pl. amikor Jancsó több alkalommal is Pécsen járt, vagy a Napkeltés interjú 85. szülinapja alkalmából, 2006 októberében ) és csak utána írok. 1-2 nap türelmet kérek. |
43. Cziki (2008-03-13 23:06.00) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Több mint beszélgetés ami itt zajlik!!!
De a mai napom is!!! Orgona véleményét is kíváncsian várjuk mindketten. Remélem egyetértessz velem. |
42. Az utolso szamuráj (2008-03-13 13:25.42) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Azért én remélem,az alkotói mozik mindig azok maradnak amik...Fellini,Hitch,Cronenberg,De Palma,stb. jellemzői ,nüanszai talán nem hallnak ki.Én ennek megoldását a kultúrában látom,illetve a dolgok itteni rávezetésében,az emberek szemét felnyitni arra,az alkotók mit is akartak adott művükben kifejezni.Persze,ehhez kell a befogadó szándék is,kétségtelen.Nekem amúgy nincs bajom a popcornmozival,a közönségfilmmel sem,egész életemben szinte ezen a területen mozgok,tudok egy jó Willis filmen ugyanúgy kikapcsolodni,mint egy Aronofsky munkán,és lökött jellemem miatt még hangulatfüggő sem vagyok,hogy most épp mihez van kedvem.Ám azt látom,a fiatalabb korosztály felgyorsult életük miatt olykor átsiklik a lényegen,nem néz a dolgok mögé,ami nem köti le 5 perc allatt,az nem jó és ezt fájlalom.(No,én sem vagyok túl öreg,35 multam).A művészfilmek olykor valóban küzdenek a sznobizmussal,a túlragozott mondanivalóval,olyasfajta elvontsággal,ami nem oda való,túl sokat akarnak markolni,és igy egyszerűen üresek lesznek,dehát minden műfaj be tud mutatni ballépést. |
41. Orgona (2008-03-12 23:43.06) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Az eszmecserét folytatom, de csak holnap . Nemrég értem haza, eléggé fáradt vagyok, valamint el akarok olvasni 1-2 dolgot, rendszerezem a gondolataimat, mielőtt írni kezdenék. |
40. Cziki (2008-03-12 18:15.07) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Szerzői filmek esetében a nézettség mindíg kisebb, ez tény. Olyan brúlátó gondolatokat is hallottam, hogy a ma már nem jegyzett feledésbe merült dokumentumfilmeket fogják csak néhányan a történelem és az antropológiai kutatások végett nézni egy pár évtized elteltével , ha egyáltalán kíváncsi lesz rájuk valaki. Kivéve a mozgóképtörténetet oktatók és a BEFOGADÓ hallgatók, nézők közül.Azonban mi itt hárman nem kizárólagosan a Szegénylegényekkel foglalkozunk, hanem történelmünkbe is visszatekintünk. Én ezt a filmet nézésekor megelevenedett múltként élem át, és olyan számomra hármunk beszélgetése "intellektuális csipkelődése" mintha kollektív emlékezetünk (mely racionálisan nem elég idős ehez), de mintha mégis az lenne. Gondolj csak bele, még az is elképzelhető, hogy a világ filmnézési kultúrája úgy átalakul a technikai hordozók fejlődésével ami messze túlmutat a mai háromdimenziós élményeken. Engem egyébként nem zavar, hogy kevesen írnak erre a fórumra. Vannak akik a populáris kommersz tömegszórakoztató filmeket szeretik, amikből azért vannak kiváló műfaji alkotások. Én nem ezektől féltem a művészfimet, hanem a rossz szerzői filmektől, melyek a sznobizmus felé téríthetnek el nézői csoportokat. |
39. Az utolso szamuráj (2008-03-12 13:14.52) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Legyünk azért némileg borúlátók is:itt,ezen a kataloguson nem kevesen vagyunk regisztrálva.Nézd meg,hányan irtak ide,hol áll a film ezen a valóságot nem tükröző,ám műveltségi szintet olykor megragadó tabellán.....várjunk még 40 évet,és ha akkor is beszélnek róla emberek,nem egy igen szűk,behatárolhatatlan réteg,akkor azt mondom,felesleges volt aggodnom,a film túlélt mindent. |
38. Cziki (2008-03-12 13:08.11) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Igen ennyit mondott, de a film kivesézésére nem vállalkozott, filozófikusan elzárkózott tőle. Szerintem teljesen jogosan. Véleményem szerint nem az a lényeg, hogy Jancsó verbálisan mit mond egy-egy filmjéről, hanem, hogy annak az alkotásnak mi az üzenete. Az interpretáció , az értelmezés az adott kor, majd pedig a jövő nezedék számára.10-20-50-100 év visszatekintés tükrében. Egy ma pajzsraemelt, kanonizált, megdicsőült film 50 év távlatában is csúcson lesz-e? Mindegynek tartom, műfaji, (műnemi) vagy szerzői filmről legyen szó. Ebben Jancsó már bizonyított a Szegénylegényekkel. Mint ahogyan Menczel Polanski, vagy Tarkovszkij tananyag több ország filmkultúrájában, úgy Jancsó is.Az egyetemes filmtöténet 113 éves történetében, ez a film 43 éves, és még él!!! Sok filmnek jelene sincs!Olyan mintha elsem készítették volna, aztán mégis lesznek olyan mai magyar filmek is, amelyre ma azt mondják értéktelen és 20 év múlva felemelik a teoretikusok. Ezt két év különbséggel halottam, először Török Gábortól majd ebben az évben Grűnwalsky Ferenctől. A film azonban mégis az egyik legkorábban öregedő művészeti ág. |
37. Az utolso szamuráj (2008-03-12 12:22.38) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Én azt mondanám,hogy ez a Jancsó film istenigazából a kiszolgáltatottságról szól.Az egyén kiszolgáltatotságáról a hatalom,hóhérai előtt,ám valahol belül övé az erkölcsi győzelem-mégha ezzel a racionális ember nem számol,számára ez felesleges művészkedés,hisz életét veszti az alany a műben esetleg,vagy megkinozzák,stb-szóval,ő még képes hinni,mig a másik oldal már nem.Igy a kiszolgáltatott ember szabad,valahol fölémagasztosul a rendszernek.Ha pedig Jancsó ezt mondta,gondolom,úgy is van,csak tudja,mit akart kivesézni. |
36. Cziki (2008-03-12 10:59.49) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Török Gábor mondta. Ő valamikor tanult Bíró Yvetténél és Király Jenőnél, ha jól értesült vagyok. Mozgóképtörténetet, filmesztétikát, filmtöténetet, filmfilozófiát, stb.tanít.Számos publikációja jelent meg. Én azonosulni tudok ezzel a gondolatmenettel, hiszen ha egy védtelen megszégyenített fiatal lánnyal megteheti ezt a hatalom, BÁRMIKORI, ideológiáktól függetlenül (Jancsónak nem egy-egy történelmi helyzetről, hanem a történelemről van átfogó véleménye)akkor az ezt fogságban végigszenvedő, tehetetlenül néző, nemrég még szabad magyar katonáknak,kizárólag az öngyilkosságba való menekülés lehetett az útjuk, egyfajta drámai önkifejezési módszerük . Erre asszociálom a "Nemzethalál" kifejezést. Természetesen ezzel nem muszály egyetérteni.Jancsó egy pár évvel ezelőtti interjúban egyébként azt mondta, hogy 1956-ra történő áthallásra (parabolisztikára) csak a lány megvesszőzésénél gondolt. A film a 48-as évek utánjáról szól valójában. A 48-as és az 56-os események utáni parobolisztikus filmek száma tudomásom szerint négyre tehető.1. Jancsó M-Szegénylegények 1965 2. Sára S-80 huszár 1978 3. Lugossy L-Szirmok, virágok, koszorúk 1984 4. András F-A nagy generáció. |
35. Fémszívű (2008-03-12 10:42.37) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ez az egyetlen Jancsó film ami tetszett. A többi filmjét viszont utálom. |
34. Cziki (2008-03-11 23:40.44) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nagyon köszönöm Nektek!Holnap majd folytatjuk |
33. Orgona (2008-03-11 22:39.00) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ezt a témát még szeretném tovább elemzni, de majd honap. Este előadásra megyek a Nagy Lajos gimibe, de ilyen időtájt a gépnél leszek. Czikinek én is örülök. Jó éjt. |
32. Az utolso szamuráj (2008-03-11 22:35.00) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Megmondom őszintén,én is úgy tanultam,hogy Haynau vérengzését állitották pellengére,összekötve az elnyomással.Igy mutatta be a MINDENKORI hatalom müködését,lásd most is tüntetők kontra rendőrök.Haynau nemkülönben olyannyira népszerűtlen lett tettei után Európában,hogy az angol munkásolytály szabályszerűen megdobálta,megtámadta egy gyárlátogatása során.Most mennem kell,bocsánat,holnap folytassuk!Cziki személyében végre egy ember,akinek vannak gondolatai,külön öröm számomra!Jó éjt! |
31. Orgona (2008-03-11 22:29.35) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Cziki 18. pontban leírt gondolataira. Egyes vélemény szerint, ( Marx József 2000-ben megjelent könyve Jancsóról ) a lányt a csendőrök rituálisan megvesszőzik. Csak abba nem szoktak belehalni. Más vélemény szerint, az elsődleges, '48-as jelentéstartalom szerint Haynau Brescai vérengzése adta a valóságalapot. Mások a rejtett '56-os üzenetet látták, a forradalom leverése után a nők brutális megkínzását. Megint mások pusztán az elnyomógépezet rideg, szenvtelen működését látták ebben a jelenetben. |
30. Az utolso szamuráj (2008-03-11 22:24.29) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
mire gondolsz?A meztelenkedésre? |
29. Orgona (2008-03-11 22:23.05) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Túl fogom élni.Egyébként érdekes, hogy egyazon jelenetet hányan hányféleképpen tudnak értelmezni. |
28. Az utolso szamuráj (2008-03-11 22:21.55) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Huppsz.Ez nem hangzott épp happyn.Sajnálom. |
27. Orgona (2008-03-11 22:21.04) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hát nem éppen, de hagyjuk. |
26. Az utolso szamuráj (2008-03-11 22:14.43) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Szevasz,Orgona!Remélem,minden ok Nálad!))))) |
25. Az utolso szamuráj (2008-03-11 22:14.01) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nem akarták a néppel láttatni kritikáját.
Egyfajta lenézés. Időnként ugy érzem,nem minden alapot nélkülöző lenézés. A három közül mindegyiket érdemes végiggondolni.A harmadikkal nem szivesen válalnék eszmei közösséget. |
24. Orgona (2008-03-11 22:11.53) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Konkrétan melyik filmkritikusra gondoltál? Sok kritikát olvastam a Szegénylegényekről: Héra Zoltán, Szabad György, NemeskÜrthy István, bBíró Yvette, de egyik sem a Nemzethalálra asszociált. |
23. Orgona (2008-03-11 22:08.30) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
A Szegénylegényeket több mint 1 millió néző látta annak idején a mozikban. Nézőközönsége pedig volt bőven, többféle ok miatt. |
22. Cziki (2008-03-11 21:39.17) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fejtsd ki kicsit bővebben! |
21. Az utolso szamuráj (2008-03-11 18:18.40) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Elhiszem.Itt inkább az a kérdés,mi mit gondolunk ennek valóságtartalmáról.... |
20. Cziki (2008-03-11 18:11.14) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sajnos a Jancsó által készített filmeket régebben is csak kevesen nézték. Inkább azt mondanám, hogy mindenki halott róluk, mindenki ismerte őket, de csak kevesen látták. A filmforgalmazók kisebb falvakba elsem vitték a kópiákat, mondván úgysem értik. |
19. Az utolso szamuráj (2008-03-11 12:53.42) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Igen,én is olvastam néhány régebbi kritikát a filmmel kapcsolatban.Kár,hogy manapság már nem divat ezt a mozit nézegetni,dehát ez van! |
18. Cziki (2008-03-11 12:51.12) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
A filmesztéták szerint a lány meztelensége és vesszőzése a " Nemzethalált" szimbolizálta. A megjelenő "zene" a pacsirta éneke állandó, de már nem reménykeltő, hanem szivszorító dallama végig kíséri a film szüzséjét (cselekményét), ellenpontozva a képi hangulati jelentését.A képi szemiotikai jelentés teljes ellentmondásba kerül a függőleges montázzsal a hanggal. Mindezt megkoronazza a filmből "kizenélő" de azon belül megszólaló fúvós zenekar tragikus vizuális beállítása. Én azon csodálkozom, hogy egy ilyen filmet, hogyan tud valaki megálmodni majd ilyen montázzsá öszzeszerelni. |
17. Az utolso szamuráj (2008-02-04 14:19.59) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jancsó Miklós számomra az egyik olyan filmrendező,akinek bizonyos munkáival nem tudok mit kezdeni,hiába értem,mit mondani akart:bizonyos munkái hatása miatt pedig a földről kaparom össze állkapcsom.A Szegénylegények is ezen vonulat,a fekete-fehér szinek csak még jobban kihangsulyozzák a mű karrakterét,komorságát.Jancsónál a tömegmozgás és a sokak miatt támadott meztelenség valahogy rendezői zsánerré is vált,bár néhány moziban én is csak a szem ingerenciájának véltem az avitossan fekete bársonnyal takart vulva és a rengő keblek látványát,itt hús-vér drámai mondanivalója volt.A szinészi játék káprázatossan hiteles,a mozi az elnyomás,a hatalom megjelenitésének és olykor szadista öntetszelgésének tökéletes ars poeticája.Remekmű,gondolati mélységével kevés magyar mozi veszi fel a versenyt. |
16. Orson (2007-10-22 17:36.06) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jancsó alapvető klasszikusa, talán a legjobb filmje! Szépen fényképezett, tökéletesen megkomponált jelenetek, hibátlan rendezés. És egy megrázó lezárás. Az egyetemes filmtörténet egyik megkerülhetetlen darabja! |
15. Orgona (2007-04-17 17:38.04) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
A hozzászólások áradatát nem lehet követni.Pedig alapmű nem csak a hazai, de az egyetemes filmművészetben is.
Senkinek sincs véleménye? |
Vélemények | Lector, 2022-05-15 10:44 | 314 hsz |
Vélemény a DVD változatról | Orgona, 2016-04-30 20:08 | 4 hsz |
Keresem | Orgona, 2015-05-06 22:16 | 2 hsz |
Bakik | Legisfalk, 2008-12-07 22:17 | 29 hsz |
Kérdések téma megnyitása | 0 hsz |
Szegénylegények adatlap |
Évszám: 1965 |
Rendezte: Jancsó Miklós |
Szereplők: Görbe János, Latinovits Zoltán, Molnár Tibor, Kozák András, Avar István... |
További információk |