Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Alien - Romulus *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (DVD) |
Escobar - Az elveszett éden (DVD) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
Görögbe fogadva - Moziverzum, 15:20 |
Godzilla x Kong: Az Új Birodalom - HBO, 15:55 |
Wild Wild West - Vadiúj vadnyugat - RTL Három, 15:55 |
Egy csók karácsonyig - Film4, 16:30 |
Venom - AXN, 16:40 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Jay Brazeau (71) |
Ralph Fiennes (62) |
Hector Elizondo (88) |
Guido de Angelis (80) |
Kamarás Iván (52) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
Zálogkirályok |
Jonathan A. Abrams |
2008-06-27 21:28.51 |
Hát most már kezdelek kiismerni Ember! Mosoly arcomon! |
2008-06-27 21:26.35 |
Nagy figyelemmel követem írásaidat és azt szeretném megkérdezni Tőled, hogy miért írod azt pécsi létedre szinte kizárólagosan, hogy Pécsen, és nem Pécsett?
Ebben az idegesítő topicban írtam Neked ezt, de nem idegesítőleg! |
2008-06-27 21:16.26 |
Többször megköszöntem már Neked segítséged, mire azt szoktad válaszolni, hogy nincs mit, dehogynem, mondom én, nagyon jól esik, a hosszú lépés is. |
2008-06-27 21:09.55 |
Indulok a fagyasztóhoz, hosszúlépés, lehet, hogy étvágyat gerjeszt. |
2008-06-27 21:06.24 |
Átfutottam 166 hozászólást a Te véleményeddel azonosulok. |
2008-06-27 20:59.18 |
Csak ábrándozom ma, hihetetlen étlen szomjamban, Krúdy és Mikszáth is eszembe jutott, meg egy jégbefagyott hosszúlépés. A nagy hőség ellenére, Huszárik ízes rendezése Latinovits ízszimbolikája akár 50 fokos hőségben is képes étvágyat gerjeszteni bennem.
Azon gondolkodom sokat, hogy ezt az írást, hogyan tudta így adaptálni a két Zoltán. Talán egyszer hidegebb időben ezt az étkezést, ennek a pár percét megpróbálom újra írni, ami lehetetlennek tűnő vállalkozás. |
2008-06-27 17:19.32 |
TOP |
2008-06-27 09:52.52 |
David Hammings, szörnyű fájdalmas kínokkal teli végnapjai voltak. |
2008-06-27 09:41.45 |
Tízparancsolat, Ne paráználkodj, nem a film, hanem a tv játék változatat teljesen dögös. Hasonlóan kiváló rendezőről van szó, mint a környező országokban, Krzysztof káprázatos volt. |
2008-06-27 09:29.25 |
A cím roppant gondolkodtató, sors érthető, de mint sorstalan fölöttébb elgondolkodtató... |
2008-06-27 09:23.14 |
Biztos vagy benne, hogy lesz bronz meccs? |
2008-06-24 18:21.56 |
Nem vagy morbid én is néztem, de már féltem leírni, féltem, hogy valaki megcáfol.
Boldog szülinapot Neki, aki csak 13 évvel fiatalabb mint maga a filmművészet. |
2008-06-24 12:39.53 |
Élete egy részében munkássága összefonódott Fellinivel. |
2008-06-24 12:29.44 |
Nagyon rég, igen, ezért mondom sajna nem hiszem, hogy változna |
2008-06-24 12:03.19 |
Sajna nem valószínű, hogy javulni fog a helyzete. |
2008-06-24 12:01.18 |
Szerencsére nem, mivel volt velünk egy perfekt németül beszélő lány és a pultos hölgy is a helyzet magaslatán volt, de előtte pengeélen játszott minden. |
2008-06-24 11:55.54 |
Két évvel ezelőtt a foci VB idején voltunk Augusburgban, este egy bárban, a szállásunkon mikor nem tomboltunk az ausztrálok góljának a horvátok ellen belénk kötöttek, pedig csak akkor érkeztünk és valójában azt sem tudtuk ki játszik kivel. |
2008-06-24 11:49.07 |
Ebben az évben én is. |
2008-06-24 11:46.20 |
Két hétig? |
2008-06-24 11:40.35 |
De már voltál nyaralni! |
2008-06-24 10:12.11 |
Nyolc nagyjátékfilmje készült el Gaál Istvánnak. Természetesen ezek mellett rengeteg filmetűdöt, dokumentum és televíziós játékfilmet készített. Forgatókönyvíróként, vágóként, operatőrként több filmben más rendezőtársakkal is volt több közös a magyar filmművészeti értékeket növelő, közvetítő munkája.
Gaál Istvánnak volt egy meg nem valósult filmterve (az 1300-as években, Anjou Nagy Lajos király idején játszódó Pokoljárás), az utóbbi években a rendező a tévéfilmekhez, a főként a Duna Televízió számára készített városfilmekhez fordult. Ezeket ugyanakkora műgonddal és alapossággal készítette el, mint korábbi nagyjátékfilmjeit (a Párizs-film például nyolc-tíz órás alapanyagból készült). Ezek a – Gaál István saját szavaival élve – kézműves technikával készített töredékek a nagyfilmekhez hasonlatos filmes dramaturgiával és képi fantáziával vannak kidolgozva (ahogy a rendező többi tévés munkája is, mint például a Cselkas / Vámhatár, az Isten teremtményei vagy a Peer Gynt). További jelentős munkái: Oda-vissza ( 1962) - 15 perc, a Krónika (1968) – 15 perc, Örökségünk (1975) - 44 perc, Képek egy város életéből (1975) – 68 perc, Haláltánc (1980) – 100 perc, Isten teremtményei ( 1986) – 58 perc, Éjszaka (1989) – 85 perc, Zene (1993) -35 perc, Római szonáta (1995) – 60 perc, Gyökerek (1996-2000) – 3x60 perc. Ami kimaradt: +1film. Minden pásztói és salgótarjáni számára Béni Bácsi, portré Rajeczki Benjáminról (1987) - 62 perc. Gaál István első tanítómestere, nevezetes ember hírében állt, hisz Kodály osztályában végezte a zeneszerzés szakot. „Polihisztor volt. A polihisztoroktól azonban az különböztette meg, hogy neki „tüzelő csillag” volt a szíve helyén. Nem a katolicizmus dogmáját erősítette bennem, inkább egy általános világszemléletre ösztönzött, amely szemléletnek ma is követője vagyok.” ( Zalán Vince: Gaál István krónikája 28.p) Gaál István filmjeiben óriási szerepet kap a zene. Nem véletlenül készített több zenei filmet. A képi világ harmóniáitól eljutott a vokális világ harmóniáihoz, amelyek egyértelműen magyarázzák korai filmjeinek lágy ritmusát. Képi világának repertoárja a szeretettől a halálig minden szekvenciáját felvonultatja. „A filmet alkotó hármasságból az alkotó és a néző veszendőbe megy. Marad a meztelen film, amelyben elhomályosultak a korra utaló vonatkozások, a szándékok. Marad az egyre érdektelenebb - kordokumentummá váló – történet és az egyre tisztább forma, amely szerencsés esetben megfogja a posztmodern kor emberét is.”( Marx József: Fábri Zoltán ) 2.,3.,4. hozzászólás Bibliográfiája: •A magyar film húsz éve, Magvető Kiadó Budapest, 1965. •Balogh Gyöngyi Gyürei Vera Honfi Pál: A magyar Játékfilm története a kezdetektől 1990-ig, Műszaki Könyvkiadó 2004. •Biró Yvette: A hetedik művészet, Osiris Kiadó, Budapest 2003. •Filmkultúra, 1988/3., Györffy Miklós: A lélek halott vidékei •Hartai László Muhi Klára: Mozgóképkultúra és médiaismeret, Korona Kiadó Budapest, 2004. •Marx József: Fábry Zoltán, Vince Kiadó 2004. •Metropolis - Fotó és film , Györffy Miklós : A tizedik évtized című könyvéről) Szerző: Murai András| Felviteli dátum: 2005. 10. 01. | Típus: Kritika, recenzió Témakör: Könyvkritikák •Metropolis - 1998 / nyár II. - Szőts István ( Szerző: Vincze Teréz| Felviteli dátum: 2006. 10. 27. | Típus: Cikk, tanulmány | Témakör: Szőts István •Zalán Vince: Gaál István krónikája, Osiris kiadó Budapest, 2000. |
2008-06-24 10:01.06 |
Cserepek (1981)
87 perc Író, vágó Gaál István, írói konzultáns: Csurka István, operatőr: Lőrincz József A Cserepekkel Gaál István visszatér a modernizmushoz és az elidegenedett egyén állapotának ábrázolásához. Ehhez legfőbb eszköze azonban már nem a természeti, hanem a modern, nagyvárosi környezet geometrikus, szigorú formáival. A film városban bolyongó, megfáradt értelmiségi főalakja, akár egy Antonioni-hős is lehetne (hasonló kalandokba is keveredik, például idegenekkel ismerkedik vagy zajos házibuliba látogat). A film főhőse ismét egy Lengyel színész Zygmunt Malanowicz, részben Polanski ajánlása. A férfi énkeresését jellegzetesen vidéki és jellegzetesen városi képsorok tagolják, majd egy szimbolikus záró jelenetben a másik emberrel és magával a természettel való találkozása során válik ismét önmagává. Gaál István, a cannes-i filmfesztivál válogató bizottsága a Cserepeket ítélte méltónak arra, hogy a magyar filmművészetet reprezentálja az idén (81) ezen a legjelentősebbnek tartott nemzetközi filmszemlén. Ennek érdekessége, hogy a film címét Cannesban Quarantine címmel szerepeltették. Jelentése negyvenesek, Másik jelentése karantén, ami magyarra visszafordítva vesztegzár. Telitalálat, mondta erre Gaál István. A trilógia melynek két változata is életképes netán ismét folytatódhat? Gaál István kétségkívül a szerzői film képviselője kezdettől fogva. Ezt a benyomást erősíti a megfigyelőben az is, hogy szinte minden filmjében akadnak önéletrajzi ihletésű jelenetek, történések, szálak, s természetesen figurák, akik ha nem is „egy az egyben”, de gyaníthatólag a szerzőt magát helyettesítik (önarckép). Ennél fogva az is megfigyelhető, hogy a Gaál István filmjei csaknem mindig az értelmiség szembenézése saját magával, többnyire valamilyen válsághelyzetben. Csala Károly: „Ám jelentékeny változást látok a rendező pályáján. Egyrészt a kezdeti kisfilmek és a Sodrásban, valamint az utánuk következő művek között, másrészt pedig az utolsó két film, a Legato és a Cserepek, valamint az előzők között. Úgy mondhatnám, hogy a kezdeti „képi dramaturgia” törekvéseit egyfajta „irodalmias dramaturgia” váltotta föl; az utóbbi két film viszont – eltérő eredménnyel, mert eltérő módon – megkérdőjelezni látszik ezt a dramaturgiát. (A Legato azáltal, hogy végsőkig letisztított formában próbálja képviselni; a Cserepek pedig úgy, hogy már eltávolodni igyekszik tőle.”) ( [link] ) Gaál István többször is kikelt az irodalmias filmkészítés ellen, és erre megvan minden alapja: művei a film nyelvén szólnak, képei, kompozíciói, képírói tehetsége segítségével teszi örök érvényűvé történeteit. Általában személyes élményekből táplálkozó munkái mindig túlmutatnak magukon, és valami egyetemeset fejeznek ki, az emlékezetes képek, hangok, motívumok pedig végigkísérik életművét az első etűdöktől kezdve a legújabb városfilmekig. Gaál nem nevezhető sokműves alkotónak ha nem is mindig csinálhatta azt, amit akart, de csak azt csinálta, amit akart (Pintér Judit: „Ember, ne gyűlöld a halált!” Metropolis. 2005/3.). |
2008-06-24 09:56.25 |
Zöldár (1965)
100 perc Író, vágó : Gaál István, Gyöngyössy Imre, operatőr: Herczenik Miklós Díj: 1966. Hyeres – Köztársasági – díj A következő nagyszabású film a Zöldár 1965-ben készült el. Eredeti címe Jegenyék lett volna (a pásztói Zagyva menti jegenyesor kapcsán), de mivel megjelent egy novelláskötet ilyen címmel a rendező változtatott rajta. A Zöldár lehet a Sodrásban folytatása is, amely majd Keresztelőben, mint hármas egységben, mondhatnánk trilógiában fog kiteljesedni. A Sodrásban hősei közül Laci és Luja, akik a film drámáját a képi és érzelmi megjelenítés formanyelvi módszerei alapján a leginkább átélték, egyetemre kerülnek. A Zöldár című film főhőse Ostoros Marci is egyetemre kerül. A tizennyolc éves fiatalokból évek múltán diplomás emberek lesznek, akik vagy „megpróbálnak érvényesülni, vagy önmaguk rezervátumai lesznek”. (Zalán Vince: Gaál István krónikája 156.p.) „ A Keresztelő hősei választottak,döntöttek arról melyik úton indulnak el. Ezek a figurák mind bennem éltek, ezért nem tiltakozom az ellen, hogy első három filmemet trilógiának nevezzék.” Mi más ez, mint a három kiváló alkotás Gaál Istvánról alkotott önarcképe. Ostoros Marci számára felemelkedés, hogy egyetemre kerülhet életkörülményei ellenére, ugyanakkor a fennálló hatalmi rendszerrel szemben teljes ellenérzéssel viseltetik. Ez képezte Gaál István nemzedékének a leggyötrelmesebb belső ellentmondását. Nem volt alternatíva, az álamnak meg kellett fizetni a sarcot, másképp nem volt előrejutás! Kompromisszum ez a javából! Gaál István szerint az élet érdekében. A filmet egyébként öt évig nem engedték külföldön levetíteni. Ebben a filmben is szerepet kap Zsipi néni, aki a Sodrásban kenyérrel és gyertyával a siratójelenetben, itt pedig a kiszézésben, egy másik népszokásban. Huszárik Zoltán mint színész vesz részt a forgatás során és a kiszézés során egy filmrendezőt alakít. Magyarországon a film nem vált elég sikeressé, felemás kritikákat kapott, kiemelték a „tiszta falu- bűnös város” eltorzított értékrendjét, hibának tartották a népi életforma idealizálását. Érdekes módon a hazai bemutatást követően öt év múlva Franciaországban, és több nyugat-európai országban egyértelmű kritikai sikert aratott. Gaál István szerint ez volt a legpolitikusabb filmje. Azt akarta elérni, hogy mindent tudasson az ötvenes évekről. A kritikusok által sokat támadott dialógusai, melyekben például a föld gyenge minőségére utalnak, gyermekkori patrióta mivoltát erősítik. Mégis ezek a visszafogott dialógusok, amelyek segítenek nem torzítva bemutatni a korszakot. „1966-ban készíti el a legőszintébb, legpontosabb, legérzékenyebb filmet, amit valaha szocialista országokban a sztálini időkről forgattak: Zöldár” - L.Marcalleres : Gaál István Magyarországon, In Le Monde 1978.júl.13. (Zalán Vince: Gaál István krónikája, 159.p) |
2008-06-24 09:46.57 |
Csípős zöld paprika, érett piros paradicsom vajaskenyérrel. |
2008-06-24 09:40.15 |
Varda, Rohmer, Chabrol és még sorolhatjuk a nagy francia rendezőket. Boldog szülinapot Claude! |
2008-06-23 23:43.43 |
És még van olyan nevű galliából idetelepült ismerősöm kinek Poirot Franci a bcsületes neve. Néha hihetetlen miket produkál a sors. |
2008-06-23 23:37.03 |
A legnagyobb alkotóművészek kiváltsága a rövid vagy a hosszú élet. |
2008-06-23 23:32.04 |
Jó éjt Neked is. Valóban voltak filmek melyekben rendkívül erotikus volt, sőttt... |
2008-06-23 23:26.49 |
Végre megfogalmaztad azt amit körbjártam mint macska a forró kását. Köszi. Ebben lehet a realitás. |
2008-06-23 23:24.38 |
Neked és nekem is távol van hazánk Fővárosa, de nem megközelíthetetlen, és még jó sokan vagyunk e fórumon! |