Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
Hamarosan a TV-ben |
Valentin nap - RTL Három, 07:15 |
A férfi mögött - Film4, 07:20 |
Dűne - HBO3, 07:35 |
A cég - Mozi+, 07:50 |
Sonic, a sündisznó 2. - HBO2, 07:55 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Mel Gibson (69) |
Szombathy Gyula (80) |
Danica McKellar (50) |
Zak Santiago (44) |
Florence Pugh (29) |
További szülinaposok |
Legfrissebb fórumok |
Mai menü avagy ma milyen filmet néztél meg |
3000 év vágyakozás - Vélemények |
John Williams - Vélemények |
Harcos a ketrecben (sorozat) - Vélemények |
Mire gondolsz most? |
További fórumok |
Utoljára értékeltétek |
A szer |
Élodie Yung |
16. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2011-12-29 19:00.59) - (válasz Angelika58 15. hozzászólására) |
Igen, az ő apai nevére voltam kíváncsi, és most már értem, hogy miért nem használja az apai nevét, a kulcsszó : külföldön. |
15. Angelika58 (2011-12-29 10:09.45) - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 14. hozzászólására) |
Ha az orosz nevekre gondolsz,természetesen igen.
Az első név a keresztnév, a második az apai név.Azaz az apa keresztneve hím- vagy nőnemű toldalékkal.Tehát akinek az apja Iván, annak fia az Ivanovics , lánya az Ivanovna apai nevet kapja. (Bizalmas beszédben idősebbeknél keresztnévként használatos az apai név, rövid formában,pl.Ivanics,Ivanna.) A harmadik név a vezetéknév. Így a művész teljes neve Andrej Arszenyevics Tarkovszkij, mert apját Arszenynek hívták. De külföldön az orosz művészek csak kereszt- és vezetéknevüket használják. (Egyébként Tarkovszkij fiát is Arszenynek hívják, így az ő neve Arszeny Andrejevics Tarkovszkij.) |
14. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2011-12-29 07:19.48) - (válasz Angelika58 13. hozzászólására) |
Mostanában már nem használnak 3 nevet? |
13. Angelika58 (2011-12-28 15:39.00) |
1986.december 29-én halt meg az a szovjet filmrendező, aki nagyobb hatást tett a filmművészet
fejlődésére , mint sokan a szabadabb világból. A kosztromai terület kis falujából, ahol született , nem vezetett egyenes út a halhatatlanságba. És bár később mindig Moszkvában élt, az igazi otthon számára édesapja szülőháza volt a távoli faluban. Jurjevecben,ahol a régi házban most múzeum őrzi emlékét. (A Tükör c. fimben emlékszik vissza az egész életútját meghatározó gyermekkorra.) Nem igazán érdekelték az iskolai tantárgyak , de komolyan tanult festeni és zenélni.Végül a Keleti Tudományok Főiskoláján kezdett arabul tanulni, de egy baleset miatt abbahagyta ezt is.Egy tajgai expedícióban dolgozott két évig és itt döntötte el, hogy filmes lesz. Mihail Romm mellett kezdte a szakmát tanulni operatőrként.Romm vigyázott rá és barátjára, Koncsalovszkijra, segítette fejlődésüket és megvédte őket. Bár Tarkovszkij első nagyfilmje, az Iván gyermekkora hatalmas otthoni és nemzetközi sikert (velencei nagydíj) aratott, egész pályáját a gyanakvás vette körül.Ennek oka az akkori szovjet viszonyok között felfoghatatlan filmnyelv, a hit iránti érdeklődés és a beskatulyázhatatlan tehetség volt.Ettől féltek a legjobban akkoriban. Az Iván után forgatott , felmérhetetlen jelentőségű Andrej Rubljovot négy évig nem mutatták be.De még a bemutató után is két évig tartott a hallgatás ideje. Akkor készült a zseniális Solaris. A szerencse az volt, hogy ezt a filmet egyáltalán nem értették a cenzorok, ezért kerülhetett ki külföldre. Ahol rögtön nagydíjat is nyert Cannesban. Innentől már Tarkovszkijt a hírneve védte meg, hiszen egyértelművé vált, hogy a világ egyik legnagyobb filmrendezője.Nem lehetett többé őt és életművét letagadni. De mindent elkövettek, hogy akadályozzák és lehetetlenné tegyék munkáját. A Sztalker elkészítését gyakorlatilag szabotálták, a nem megfelelő nyersanyag miatt tönkrement az első kópia. Tarkovszkij a filmet újra forgatta és súlyos betegen fejezte be. Andrej Tarkovszkij a filmtörténet egyik legnagyobb rendezője. Ez már evidencia és nem igényel sem bizonyítást, sem igazolást. Sírkövén Párizsban ez a felirat áll: Az ember, aki látta az angyalt. Pedig az angyalt azok is látták, akik jártak a Solaris szigetén vagy Rubljov ikonfestő sötét és félelmekkel teli világában.Mindenki látta Tarkovszkij angyalát, aki csak egy filmjét is látta. Az Osiris Kiadó megjelentette naplóját.Aki nemcsak filmjeit, de őt magát is ismerni akarja , olvassa el. Bár annál többet, amit a Solarisban elmondott, még naplójában sem közölhetett önmagáról... |
12. Boban Serbia (2010-08-20 10:02.45) |
Az egyik legnagyobb... Egyeni stilusu, muveszi es komoly temaju, mely konotacioval rendelkezo filmjei orokke az egyetemes filmmuveszet gyongyszemei lesznek... |
11. T.david88 (2010-06-07 15:14.30) |
egy kis intimitás:
pontosan 30éve ezt irta: "Nem történt semmi. Beköszöntött a jó idő, az előrejelzés szerint azonban rekkenő hőség lesz nyáron. Garcia Lorcát olvasom" . :) |
10. T.david88 (2010-06-07 15:09.55) - (válasz Cziki 8. hozzászólására) |
nekem is elég sok idő volt beszerezni:)de megérte |
9. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2010-02-03 23:36.28) - (válasz Cziki 1. hozzászólására) |
és Orgona és Cziki későbbi -vel hasonulok. Andrej Rubljov úgy szíven baszott(1x Kern mondta, hogy basztatott a szíve, majd helyesbítette , hogy vert), én is helyesbítek szíven vert, hogy nincs rá szó..csak a film. |
8. Cziki (2010-02-03 20:07.37) - (válasz Orgona 2. hozzászólására) |
1970-től naplót írt.
Félelmetes vélemények és értelmezhető filozófia! Filmjei kevésbé tartalmazzák írásai kézzelfoghatóságát, aggodalmait, viszont burokban hordozzák a kor veszedelmes viszonyait. Azon gondolkodom hol rejtegethette a noteszét, ha megtalálták volna, a Solaris és az utána következő filmjei (nagyon kevés) már nem készültek volna el. Legfeljebb ma egy dokumentumfilm, Tarkovszkij a gulágon, címmel. |
7. T.david88 (2009-03-15 18:50.23) |
ha még..... |
6. Coles (2008-09-18 05:48.13) |
Katok i szkripka [1960]
Az én nagy barátom (Andrej Tarkovszkij) |
5. Coles (2008-09-14 04:01.26) |
Segodnya uvolneniya ne budet (1959)
There Will Be No Leave Today Directors: Aleksandr Gordon Andrei Tarkovsky Writers: Aleksandr Gordon (writer) I. Makhov (writer) |
4. Mangilla (2008-04-04 22:10.33) |
A Solarist nagyon régen egyszer láttam moziban - nekem egész tetszett, de mellettem a barátom majdnem kinyúvadt (ő nem volt se SF-rajongó, se a művészfilmek kedvelője - ráadásul a filmet feliratosan vetítették, és fekete-fehér volt, valamint k* hosszú:D).
A Sztalkert a közeljövőben próbálom végre megtekinteni, és érdekes módon itt is hasonló élményem volt, mint a Solarisnál - egy barátom azért akarta megnézni, mert a játékot rongyosra játszotta, és valami olyasfélére számított; ám amikor a YouTube-on megnéztünk egy ötperces részt, amiben végig két embert mutattak, és összesen talán 2(!) mondat hangzott el, ráadásul a díszlet (finoman szólva) nem hozta a játékból megszokott hi-tech-lepusztultságot, hanem csak simán lepusztult volt (ja, és természetesen szintén fekete-fehérben:D)... szóval, belátta, hogy a játékadaptáció bizony nem sokat vett át Tarkovszkij (és Sztrugackijék) elképzeléseiből:D |
3. Orgona (2008-04-04 21:38.59) - (válasz Orgona 2. hozzászólására) |
... félreérthetetlen...Bocs. |
2. Orgona (2008-04-04 21:38.11) |
Az Ivan gyermekkorával és az Andrej Rjublovval örökre beírta magát a filmtörténelembe. Az utóbbi filmjével nagy kockázatot vállalt, mert félreérthatetelen volt az áthallás a totalitárius rendszerek bírálatával, a sztálinizmussal kapcsolatban. Ha a Solaris nem is, de a Stalker ismét ezt a kérdéskört boncolgatta. |
1. Cziki (2008-04-04 12:05.12) |
Ma lenne 76 éves. Akkor és ott, mert alkotni... |
Vélemények | Lifeisamovie, 2021-04-04 23:43 | 46 hsz |
Kérdések | Van der Graaf, 2007-12-31 21:15 | 3 hsz |
Andrej Tarkovszkij adatlap |
Született: 1932. április 4. |
Elhunyt: 1986. december 28. |
Utolsó filmjei: - Áldozathozatal (1985) - Nosztalgia (1983) - Sztalker (1979) - Tükör (1975) - Solaris (1972) |
További információk |