Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
Hamarosan a TV-ben |
Az élet dicsérete - Epic Drama, 10:05 |
Karácsony Biltmore-ban - Izaura TV, 10:10 |
Karácsony szerelemmel díszítve - Mozi Klub, 10:15 |
Made in Italy - SuperTV2, 10:20 |
Halhatatlan szerelem - Film Café, 10:30 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Gérard Depardieu (76) |
Jessica Harmon (39) |
John Amos (85) |
Maryam d'Abo (64) |
Timothée Chalamet (29) |
További szülinaposok |
Legfrissebb fórumok |
Aludj csak, én álmodom - Vélemények |
2022-es választás |
Csillagászati topic |
Mit hallgatsz most? |
Érdekességek! |
További fórumok |
Utoljára értékeltétek |
Konklávé |
Edward Berger |
2010-11-23 17:00.20 |
Jaj, és még annyit fűznék hozzá, az alant említett istenkép és az HAL mint Ádám kifejezéseket csak szemléltető metafórának szántam. A filmnek nem sok kapcsolódása van a Bibliához, vagy más vallási formákhoz. Kubrick ateista volt - asszem ez mindent elmagyaráz, hogy a film felsőbbrendű lényeit miként kellene értelmeznünk, de ez rajtunk áll.
És bocsesz a helyesírási hibákért. :D |
2010-11-23 16:25.00 |
Valójában a film egy többlépcsős, sajátságos evólúcióelmélet, egyfajta egzisztencialista filozófiai felfogásban. Vagyis a film amit kitárgyal, azt kezelhetjük úgy, mint egy modern istenkép megelevenedését. Ez a filozófiai ág pedig az olyan kérdéskörökben mozog, mint a: honnan jöttünk? kik vagyunk? hova tartunk? A film narratívájának a dinamikája is ezekre a kérdéskörökre építkezik, és ezt fejti ki kissé metafórikusan, néhol hipnotikus, máshol pszichedelikus képsorokkal.
Az első fejezet, az emberiség hajnala, a "félember" legprimitívebb időszakát mutatja be, amiben a "közösség" a totális nyomor, és a természeti kiszolgáltatottságban tengődik, mígnem meg nem jelenik a monolit. Ez az első jele a már említett felsőbb rendű intelligencia jelenlétének, mely beleavatkozni szándékszik a fejlődési folyamatba. Az emberek megérintik ezt a monolitot, amit úgy kell értelmeznünk, mint egy katalizátort, ami a maga elvolt értelmében egy lökést ad az embernek, elültet egy magot a fizikai és szellemi fejlődés céljára. Ennek rögtön látjuk is az eredményét: a törzs vezető tagja hamarosan felfedezi a fegyvert és annak előnyét. Megvédi a törzsét, és vissszaszerzi az itatót - megtörténik az emberiség első gyilkossága az emberiség első fegyverével. Kubrick ezután csodálatos módon érzékelteti az idő múlását - a két jelenet közti vágás szemlélteti, hogy a monolit érintése milyen következményeket vont maga után. Űrállomásokat, Holdbázisokat, síklókat épít az emberiség 1998-ban. (Itt megjegyzem, hogy sokan nem észlelik miért nevezik az évszázad vágásának azt a pillanatot, de ez megérthető ha észrevesszük, hogy a majomember csontfegyveréről, a modern ember űrágyújára történik a vágás.) A második felvonás a Holdbázison a következő lépést mutatja be, az emberiség találkozik a második monolittal, és annak a megérintése is kísértetiesen hasonlít az elsőhöz. Ennek a következményei a harmadik felvonásban, a Jupiter fejezetben látható. Eltelik 3 év és az ember távoli űrutazásra vállalkozik, és megépíti az első mesterséges intelligenciát - az ember eljut abba a fázisba, hogy lassan meghasonul egy istenképhez. Itt aztán lehet vitatkozni HAL-on, mint teremtményen, hogy a filmben öncélúan gonoszkodó-e, vagy csak logikai ellentmondásba zavarodott bele és azért tette amit tett, de kétség kívül Kubrick és Clarke víziójában HAL, az ember első teremtett Ádámja. Aztán Dave utazása végén megtalálja a harmadik monolitot, amit ezúttal nem érint meg. A monolit egy csillagkapú funkcióját látja el amin keresztűl egy bizarr spirituális, és pszichedelikus élményen megy keresztül. A film végén levő képsorok, Dave öregedése mintha az emberi szellem természetes formájának levedlését jelentené. Meghal, hogy csillaggyermekként újjászülessen. Dave csillaggyermekként olyanná lesz, mint az Univerzumot értő, irányító, teremtő lények, akik a monolitot küldték az ember számára. A csillaggyermek visszatér a földre, ez a film záró képsora, és egyben egy optimista végkifejletet sugall: az emberiségnek az a sorsa, hogy az Univerzum magasrendű létállapotának részesei legyenek, szellemi értelemben eljussanak ahhoz a bizonyos istenképhez. Ami HAL-t illeti valóban egyfajta küszöb a modern cyber filmek korában. A 2001 volt az első olyan mélyebb gondolatiságú disztópia, mely arra is mély hangsúlyt fektetett, hogy az ember technikai fejlődésének miféle hátulütői lehetnek. James Cameron a 2001 megtekintésekor extázisban volt az ötlettől, így nem csoda, ha később a Terminátorban ennek a sötét vizionálásnak egyfajta akciódús módját elevenítette meg. Ami pedig a szinkroncirkuszt illeti, az egész eleve Kubrick-tól ered, aki megrögzötten szinkronellenes volt, nem engedte, hogy filmjeit szinkronosan mutassák be nem angolajkú országokban. Na, gondoltam, míg belefér időbe és kedvbe, addig hozzáfűzöm a gondolataimat a Te kérdéseidhez. Bár ennél sokkal többet és szebben lehet megfogalmazni a film szinte minden mozzanatát, de remélem, hogy a lényeg körülírásával esetleg tudtam segíteni valamennyit, hogy még tisztább képet kapj arról, hogy miről szól a film. |
2010-11-23 02:46.56 |
Sajna megesik. Egy másik sötét folt még, amikor még az évadokat is etapokra osztják. Lesugárzunk 8 részt, aztán kellemes ünnepeket... ja.. és kötél idegeket.... :P |
2010-11-23 02:36.07 |
Igazándiból nem is az a gáz, hanem, hogy mennyi időre. Ha nem záp a memóriaszövetem, akkor úgy rémlik októbert hirdettek 2. évadnak... |
2010-11-23 02:33.31 |
Sorozatban a mennyiség egyenlő a jó és a jobb fogalmával. :D |
2010-11-23 02:27.29 |
Habár már Kedd, de a lényeget veszed. :D |
2010-11-23 02:27.15 |
Jó ez a hétfő mi? :P |
2010-11-23 01:20.52 |
Az Elveszett jelentésben szerintem kimodottan ügyes.
A Prestige sem egy mellékes alkotás, ami jól mutat egy CV-n, de ugye abban nem ő volt a főattrakció. :D De előbbit ajánlom, ha érdekel, hogy ki tud-e bontakozni jobban az átlagnál ez a csinos lány. |
2010-11-23 01:05.29 |
Epic volt az 1x04. |
2010-11-22 19:25.25 |
Csak villamosszék ne legyen... Valami frappánsabb, az sem baj ha nyitott egy folytatásra.
De számomra igazán mindegy. Készen állok a végső rítusra. :D |
2010-11-22 16:27.52 |
Nem forgalmazzák Magyarországon.
Ez nem jó hír. Nagyon nem... |
2010-11-22 16:15.44 |
Mondjuk vannak külföldön is magyar fórumozótársak, akik néhanéha Londonból, Spanyolországból írnak, és eljutnak premier előtti vetítésre stb.
De ettől független tényleg vannak emberek, akik látnak egy reklámot és már tudják is, hogy a termék bevált-e vagy sem... Ökörség. XD |
2010-11-21 22:13.24 |
Vannak olyan vallási formák, amik nem veszik számításba a poklot. Ők hihetnek az örök megsemmisülésben stb. Másik oldalról meg reinkarnálódásban, vagy egy temészetes örök létben hihetnek. Ez nem kötött. Nyugati keresztény felfogással könnyebb belemagyarázni a befejezésbe a mennyországot, meg hogy akkor így mennyire nem koherens amit láttunk. Kikérhetjük magunknak, hogy nem lett tudományos a végkövetkeztetés, de mióta is volt kizárólag tudományos az egész sorozat? Az egész a végzetről és a megváltásról szólt. Ilyen szempontból a túlvilági cselekmény mégiscsak helytálló. Az idealizált giccses túlvilági forma lehet adómentes, és letisztult, de itt nem erről volt szó. Az a létállapot amit a 6. évadban párhuzamban láttunk inkább hasonlít egy szemléltető purgatóriumra, mintsem egy mennyországra (vagy legyen bármenlyik kultúra tulvilági formája). Az ALT lényege a szereplők újbóli összehozása, konfliktusaik újbóli összesúrlódása, és annak megértése volt a lényeg, amihez kellettek az adott körülmények, ha úgy kell adófizetés is vagy épp parkólási díj. Az ALT-nak olyannak kellett lennie, mint amilyen materiális komplex világban él az átlagos ember.
AMint láthattuk a Sziget őrzése egyfajta "neverending loop", ami valahol elkezdődhetett, de sajna ezt valóban nem derítették ki számunkra az írók. Valakik bizonyára felfedezték a sziget funkcióját, ami ha valaki úgy akarja lehet Isten és Sátán szkanderasztala, és a lyuk a dugóval a két egymásnak nehezedő kéz. De mivel a sorozat sosem erőltetett semmilyen elveket, irányzatokat, felfogásokat, ha nem találjuk megfelelőnek a "vallás" fogalmát magyarázatként, akkor még mindig spekulálhatunk a metafizikával. Az is foglalkozik hasonló témákkal - és ez most közhelyesnek is tűnt. A lényeg, hogy igen: megépítették és valakik elkezdték az őrzését. Ha azt kérdezzük, hogy Jacob nevelőanyja hogyan került a szigetre, akkor azt is fel kellene tennünk, hogy aki előtte volt, hogy került oda, na és aki előtte és előtte? Loop - egy újabb motívum ami jellemzi a sorozat egészét, és megfogalmazza a misztikumot. Körök, amik egyre nagyobbak és nagyobbak, míg elterjednek a végtelenig és megérthetetlenig. Mint az aranymetszés egyfajta narrációs metafórája. Csak annyi kell, hogy átgondold, tényleg szükséges a vallás szemszögéből megközelíteni az egészet? Muszáj létező idealizált évszázados fogalmak szerint tartani valamit? (pl Menny és Pokol relatív értelme). Az ALT-ot előszőr érdemesebb a karaktervitel érdekéből szemügyre venni, megtalálni az okokat, párhuzamokat, ellentétformákat a valós cselekménnyel, és utána határoljuk be, hogy mi is a funkciója az ALT-nak. A templomban Christian háta mögötti ablakon számos vallás szimbóluma megjelenik, szerte a terembe filozófusok, teológusok munkáit lehet felfedezni. Ez figyelmeztetés az íróktól, hogy ha individuálisan meg akarjunk magunknak magyarázni a történteket, ne egyoldalú szellemiségben próbáljuk azt. A fény is lehet AKÁRMI, és az AKÁRMIN van a hangsúly. Az írók következő szint-nek nevezték. Mi pedig annak látjuk aminek akarjuk. És így semmi sem lehet abszurd, főleg egy olyan sorozatban, ahol a legelméletibb kvantum mechanikai fantáziaelemek ütköznek a félig mítikus szörnyekkel, és csak úgy egymásutánságban történnek a csodák. Az abszurditás fogalma a realizmus fegyvere, amihez ennek a sorozatnak nincs olyan sok köze. Persze aki szolid logikai magyarázatokat keres, képletszerű megoldásokat, és nem érez késztetést arra, hogy maga foglalkozzon a dolgok sajátos kivesézésén, az joggal lehet felháborodott. Azon nem szabad port verni. Személyes döntés. |
2010-11-20 21:15.48 |
Mármint majd. :D |
2010-11-20 21:15.08 |
Az tuti bombasztikus sikere lesz. Bár ilyen téren nem mindig vagyok rendszeres tapogatózó, de ennek az epizódnak ritkabüdösnagy reklámhadjárata volt (50+ poszter, egy vagon spot, előzetes képek csak úgy csorogtak a napokban, interjúk még a huszadrangú mellékszereplőkkel és a konyhaedényekkel is), és ráadásul az se emmi, hogy elővételbe csak úgy elszállt egy hajónyi jegy majdnem 25 millió dollár értékben...
Bár csak szórakozásgyanánt, szerintem a tippem milliárdos összbevételen túlra mutat... |
2010-11-20 20:50.25 |
Nagyon király!!!! |
2010-11-20 20:33.21 |
*szó kapcsán |
2010-11-20 20:33.09 |
Igen, ez attol függ, hogy a szü kapcsán mire asszociálunk. Nekem egyszerűen az általam jónak tartott film fogalma jelenti a szórakozást, zsánertől, irányzattól független, és ebbe ugye beletartozhat a katarzis is, ami emeli a film hangvételét stb, ezzel nagyobbá, még szórakoztatóbbá téve. |
2010-11-20 20:28.29 |
Igazán érdekes, amit írsz, de én mégis úgy érzem Lesthat kidejezése részemről is megállja a helyét. Én kifejezettem éhezem azt, ha egy film sokkban tart, kívánom a katartikus befejezéseket, és szórakoztatónak találom ha részesülök ilyen élményben. Számomra minden ami jó, lehet szórakoztató, pont azokért a tényezőkért, amiket Te is felsoroltál az első bekezdésben. |
2010-11-20 20:14.33 |
Valószínüleg azért nem értem, mert eleve nem arra gondoltam amit Te beleláttál a dologba. Ez már tényleg lovaglás, és bármennyire is kijár a rugás a monitorodnak XD elégítsen ki az, hogy elsőre nem is tudsz bebújni a gondolataimban, utólag hidd el, hogy semmi szándékom kizárásos alapokon beszélni a filmnézőkről. Az önzés lenne - amihez nincs szándékom, még ha úgy is tűnt, hogy itt részrehajlok egy adott mondat közepén.
Talán rossz kifejezés a hithű, mert ezt is mindenki úgy éli meg, ahogy épp akarja. |
2010-11-20 20:06.27 |
amire egy hithű filmnézőnek épp akkora szüksége lehet...
És pont a lényeg maradt le, a "lehet" után. Feltételezés valós jelenségre, melyet - ismétlem - ki-ki lelkületétől függően jogosan dönthet el. Megbocsátok. Szamurájoknak mindig. :D |
2010-11-20 20:04.37 |
Húú, ne kérdezd. Nem tudom. |
2010-11-20 19:58.19 |
Ezek valós tények amiket felsoroltál, és bármíly meglepő azok után amit írtam, számomra is világosak. A csusztatást azonban nem értem, ugyanis nem zártam ki annak a lehetőségét, hogy létezik az a perspektíva, amit te is írsz. Ebben én is benne vagyok. A magam módján ismerem a különbséget az Avatar archetipikus zsánere és egy kiforrott xy művészeti érték között, és elfogadom, hogy ki-ki egyikhez jobban ragaszkodik. Lelkületünktől függ. A hithű alatt sem pont az integrálódást értettem. Pont az a lényeg, hogy nem kell megfelelni valaminek (egy relatív filmes elvárásnak), hogy szalonképes, idilli fórumhangulat uralkodjon. A hozzászólásomnak nem ez volt a célja. Hanem egyszerűen elítélem azokat, akik vizuális-herótjuk van de nem értik meg, hogy amit rendszeresen, és gőgösen pocskondiáznak, az másnak jogosan lehet egy előny, élvezet, szórakozás. Mindegy, hogy egy Pocahontas reinkarnáció-e a film, vagy egy eredeti pszichothriller. Ezek most mellékesek. |
2010-11-20 19:42.52 |
Na igen ez a tipikus emo jelenség már tényleg divat. Felvágják magukat véresre, és kipakolnak a netre... És a társai sajnálják, mert része a divatjuk tetrális magatartásának. A Viccosztály ehhez képest egy józan világ.
De ha nekik ez jó... :D Eresszék. |
2010-11-20 19:31.45 |
Többségük valóban az. Bár nem szeretek mindent a divatra fogni. Legsilányabb indok mindig, amikor valaki azt állítja: "Ezt divatból szeretik, én meg különb vagyok" "Ezt divatból utálják, én nem fújom úgy fel".
Most mi van, ha létezik mondjuk egy olyan valószínűségi arány, hogy egy hatalmas közösség egyhangúlag szeret valamit, és annak statisztikai eredménye magasra ugrik, mondjuk az imdb Top250-es listájának 4. helyére. Aki ezt előszeretettel bírálja, az valahol lekicsinylően akar bánni a jelenséggel (ami nem divat, hanem sok személyes vélemény együtthatója), és ez ugyanott a tolerancia minimumát jelenti. Avagy minek fogadjam el, hogy körön kívül estem és kész? Nem. Inkább nekem van igazam, és a többi aki ezt oda felpumpálta azok porbafingók, divatmajmok stb. Lehet, hogy a divat, vagy lehet, hogy az indulatok teszik azt amit... De ez bonyolult. |
2010-11-20 19:19.53 |
Nagyjából pont azért amit Lesthat is írt a segglyukakról. Vannak akik nagyra vannak a sajátjukkal és világfájdalmuk ha másoké együttesen egy ellentmondást szül nekik. Pedig a jó segglyuk mindig a jót keresi, és nem a rosszat rosszalja, hanem elfogadja, hogy van lyuk, amibe a rossz is jó helyen van. Jó pedig jut bőven mindenkinek, a maga ízlésétől függően. Rosszalni ma már nyavalygásnak számít szerintem. Tollkoptató kritikusok önismétlő magaviselete, és elégedetlenkedő fórumozók trollkodása. Nem több. |
2010-11-20 19:06.29 |
Ezt örömmel konstatálom. :D |
2010-11-20 18:44.50 |
És szentül hiszed, hogy aki mondjuk 4-5*-ra értékel egy Avatar-t, az a 3D-t meg a vetítőtermet értékeli? Láttál már igazi, mozgó, sztereoszkópikus képet? Hát a fúzióst? Legalább 13 méter széles vetítőn? Nehéz-e emlékezni arra, hogy mi a mozgókép funckiója? Ezt taglalva valaki csak a politikai, morális erőt hajtogatja, az igenis egysíkúan gondolkodik. Griffith nem erre gondolt, mikor első nagyjátékfilmjeivel forradalmat hirdetett, és sokkolt.
Van egy Salvador Dali képem a telefonomon. Nem tudom miért másoltam fel oda, ugyanis a parányi képernyőn semmit sem lehet kivenni a mester munkájából. Ugyanez a kép egy HD monitoron már gyönyört jelent. De ugyanezt a képet megcsodálni egy 5 méter széles poszteren maga a kiteljesedés, ami feltár minden apró részletet - értelmet nyernek még az első és utolsó vonások is. Ugyanez jellemezheti az olyan technika-művész peioritású filmeket, mint amilyen az Avatar, aminek az egyik elsődleges funkciója a digitális látványtervezés, színesztétika, és mindennek az elképesztő részletessége, amit egy sztereoszkópikus térhatású optikai effekt és egy irdatlan széles, és magas vászon előidézheti az érzékszervi kényeztetést, amire egy hithű filmnézőnek épp akkora szüksége lehet, mint egy lehengerlő politikai, vagy morális horderejű drámának. Aki patetofonon várja ezt az élményt az pont úgy jár, mint aki egy telefon kijelzőjén akarja megérteni Dali-t. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindehhez szabályszerűen kell ragaszkodni, hogy integrálódjunk egy adott felfogáshoz (ez lenne ám a mindenek lapos és unalmas vége) - amúgyis, meglehet, hogy a nagyképernyő sem teszi többé azt, amit úgy érzünk amúgy is kaptunk. Volt aki IMAX-ből lógó orral jött ki. Elvégre a másik út is jó, ha úgy tartod jónak, de szerintem ez még mindig nem kellő indok, hogy mondjuk egy filmet, egy kultuszt, és annak rajongóit általad fennköltesnek hitt módon alázd. Amúgy sincs sok értelme/eredménye, amúgy meg a folytonos szitkozódások és pocskondiázások legfeljebb a közösségi kedélyállapoton okoznak fölösleges, nem kívánt hegeket. Bármennyire is akad olyan film, könyv, zene, amitől herótom van, a véleményem előszőr tartom, aztán dobom, és keresek olyant, ami csak valami pozitívra, elégedettségre sarkall sarkall. |
2010-11-19 20:49.08 |
Egyetértek. |
2010-11-19 20:42.19 |
Bizony az is örvendetes lenne.
Amúgy egy másik - szintén nem hivatalos - pletyka szerint Nolan a Préda című képregényből merít ihletet a filmhez. Ha biztosan Dr. Strange lesz a főbajkeverő a filmben, akkor az állítás nem is olyan valószínűtlen, de még mindig nem világos, hogy ezek a terjengő találgatások honnan a túróból vannak összeszedve. Amúgy a Préda főszereplői közt ott szerepel a Macskanő is. A női mellékszereplő casting kapcsán pedig az terjedt el, hogy Nolan a filmben a következő kategóriákban keres színésznőket: "love interest" és "female villain". Bár nem mintha látni kívánnám a Macskanőt egy Nolan filmben... és nem mintha ez a hír is hivatalos lenne... |