Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Alien - Romulus *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (DVD) |
Escobar - Az elveszett éden (DVD) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
A Pentagon titkai - Filmbox Premium, 18:05 |
Kapitány és katona - A világ túlsó oldalán - Viasat3, 18:15 |
Kong: Koponya-sziget - Film+, 18:40 |
Kísérleti gyilkosság - Film Café, 18:40 |
A lekoptathatatlan - Paramount Network, 18:40 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Jess Harnell (61) |
Piros Ildikó (77) |
Nick Moran (55) |
Peter Medak (87) |
Joan Severance (66) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
Feketelistán |
Liza Minnelli |
2020-02-12 15:52.20 |
Remek remake-je Renoir 'A szuká'-jának, de mint noir, szerintem esélytelen a végső diadalra:
03. Vörös utca (1945) |
2020-02-12 15:31.21 |
A rendkívül találó című Kubrick-zsengére esne most a választásom:
40. Gyilkosság (1956) Egy laza atmoszférájú, egyszerű üldözéses sztori. |
2020-02-12 14:33.40 |
Hát, igen. A Winslet-féle mini széria lényegesen kidolgozottabb ennél. Ugyanakkor noir-elemektől mentesebb is, nyilván.
63. Bizalmas jelentés (1955) – Welles leggyengébbjének látom a felhozatalból. |
2020-02-12 14:24.04 |
Azt látom, hogy elakadtál, egyből az előbb kiemelt 10 egyikének kötsz útilaput a talpára. 8D
A szigetes szárnyas elég nagy hatással volt sok mindenre, pl. ekkor született meg "a" http://www.youtube.com/watch?v=QTehcgvTMwk mint karakter! ;) – 52. Élni akarok! (1958) – Nem fogsz tovább! |
2020-02-12 13:30.34 |
Hölgyeim és uraim! Itt a soha vissza nem térő alkalom a film noirok kiszavazására. Aki kiejtés helyett inkább a 10 kedvencét írná le sorrendben, holnap reggel fél 8-ig megteheti. Amennyiben addig nem csökken legalább a felére a 100 fős csapat, lezárul a mókatár, hogy Máté beharangozott játékának átadja a férőhelyet. (Én pedig megpróbálom kiszámolni a szavazathegyekből, melyik mű győzött.)
01. Zsebtolvaj (1953) 02. Zsarolás (1949) 03. Vörös utca (1945) 04. Veszett kutya (1949) 05. Váratlan (1954) 06. Valakit megöltek (1944) 07. Tolvajok országútja (1949) 08. Tipikus nő (1951) 10. Téboly (1936) 11. Sajnálom, téves szám (1948) 12. Rémület a színpadon (1950) 13. Öt ujj (1952) 14. Nyers erőszak (1947) 15. Nő az ablak mögött (1944) 17. Nincs kiút (1950) 18. Névtelen utca (1948) 19. Nem úgy, mint egy idegen (1955) 20. Ne is kopogtass! (1952) 21. Mocskos arcú angyalok (1938) 22. Minden fiam (1948) 23. Mildred Pierce (1945) 24. Megcsúfolt nő (1937) 25. Martinique (1944) 26. Martha Ivers furcsa szerelme (1946) 27. Londoni randevú (1938) 28. Kopogj bármely ajtón! (1949) 29. Konfliktus (1945) 30. Kísért a múlt (1947) 31. Key Largo (1948) 32. Kétségtelenül indokolt (1956) 34. Johnny Eager (1941) 35. Idegenek a vonaton (1951) 36. Holtan érkezett (1949) 37. Határincidens (1949) 38. Hangover Square (1945) 39. Gyilkosság a gyönyöröm (1944) 40. Gyilkosság (1956) 41. Gyilkos vagyok (1944) 42. Gyilkos fehérben (1946) 43. Gyanakvó szerelem (1941) 44. Gázláng (1944) 46. Fiatal és ártatlan (1937) 47. Férfiszenvedély (1945) 48. Felkel a Hold (1948) 49. Fehér izzás (1949) 50. Fegyverbolondok (1950) 51. Emberi vágy (1954) 52. Élni akarok! (1958) 53. Ellenáramlat (1946) 54. Elbűvölve (1945) 55. Éjszaka az úton (1940) 56. Egymillió dolláros zsákmány (1952) 57. Egy magányos helyen (1950) 58. Egy ember lemarad (1947) 59. Detektívtörténet (1951) 60. Csókolj halálosan (1955) 61. Csak egyszer élünk (1937) 62. Bumeráng (1947) 63. Bizalmas jelentés (1955) 64. Az üvegkulcs (1943) 65. Az óra körbejár (1946) 66. Az elveszett pillanat (1947) 67. Az éjszaka és a város (1950) 68. Az aranykezű férfi (1955) 69. Asszony a tóban (1946) 70. Aszfaltdzsungel (1950) 71. Annál súlyosabb a bukásuk (1956) 72. Angyalarc (1953) 73. Alkony sugárút (1950) 74. Ahol a járda véget ér (1950) 75. A viharos húszas évek (1939) 76. A vadász éjszakája (1955) 77. A vád tanúja (1957) 78. A tévedés áldozata (1956) 79. A siker édes illata (1957) 81. A sarlatán (1947) 82. A sanghaji asszony (1947) 84. A nagy óra (1948) 85. A nagy karnevál (1951) 86. A meztelen város (1948) 87. A merénylet (1942) 88. A máltai sólyom (1941) 89. A levél (1940) 90. A kék dália (1946) 91. A hosszú álom (1948) 92. A Holló (1943) 93. A hóhér halála (1943) 94. A harmadik ember (1949) 95. A gyilkosok (1946) 96. A gyanún felüli (1947) 97. A gonosz érintése (1958) 98. A félelem órái (1955) 99. A félelem minisztériuma (1944) 100. 39 lépcsőfok (1935) |
2020-02-12 13:23.27 |
A, A szokásos kiszavazásos rendszer.
B, Amennyiben azonban a fenti – bármilyen oknál fogva – csigalassúsággal vagy sehogy sem halad, életbe lép az ide feltett kedvencek (max. 10-es lista) pontozása, vagyis nyögve nyelés az ügy rövidre zárása. Hogy éltessük a reményt: a 09. Test és lélek (1947)-re se legyen más gondja senkinek. |
2020-02-12 13:12.07 |
Azért reggelig szerintem alakíts ki egy sorrendet a kiválasztott 10-ből (persze, cserélhetsz is még addig), mert úgy könnyebb lenne pontoznom.
Máté változtatását vettem! Búcsúztatom mellékesen a 33. Keresztül-kasult. Hátha visszanéz Life, s elcsodálkozik, mennyivel kevesebb a versenyző. |
2020-02-12 12:39.56 |
Ez sorrend is, Chris? 1. a Rémület a színpadon és 10. A gonosz érintése?
Kiszavazom a 16. Nora Prentisst, de az érdeklődés kitapintható növekedésének elmaradásával pontozásos győzelmet fog aratni valamelyik mű. Izgulok. |
2020-02-12 08:04.48 |
Ha jól emlékszem, én 8 percenként engedtem egy embert újraszavazni, s max. háromszor egymás után, más szavazók megszakítása nélkül. Legyen most is így! |
2020-02-12 07:43.34 |
Nem akarok semmi jónak a tovább rontója szerepében tetszelegni, neki lehet esni a kiszavazásnak is, csak tartson ki a lendület a végéig. (Hány hétig is?) 8S |
2020-02-12 07:30.35 |
Film noirok még nem mérték össze az erejüket, pedig mindenkinek a szíve csücskei. A közkedveltségükből fakadó várható tobzódás miatt a következő 24 órában írja ide, akinek jólesik, a 10 kedvencét sorrendben. Holnap fél 8-kor zárul a mókatár, hogy Máté beharangozott játékának átadja a férőhelyet. (Én meg megpróbálom kiszámolni a szavazathegyekből, melyik mű győzött.)
01. Zsebtolvaj (1953) 02. Zsarolás (1949) 03. Vörös utca (1945) 04. Veszett kutya (1949) 05. Váratlan (1954) 06. Valakit megöltek (1944) 07. Tolvajok országútja (1949) 08. Tipikus nő (1951) 09. Test és lélek (1947) 10. Téboly (1936) 11. Sajnálom, téves szám (1948) 12. Rémület a színpadon (1950) 13. Öt ujj (1952) 14. Nyers erőszak (1947) 15. Nő az ablak mögött (1944) 16. Nora Prentiss (1947) 17. Nincs kiút (1950) 18. Névtelen utca (1948) 19. Nem úgy, mint egy idegen (1955) 20. Ne is kopogtass! (1952) 21. Mocskos arcú angyalok (1938) 22. Minden fiam (1948) 23. Mildred Pierce (1945) 24. Megcsúfolt nő (1937) 25. Martinique (1944) 26. Martha Ivers furcsa szerelme (1946) 27. Londoni randevú (1938) 28. Kopogj bármely ajtón! (1949) 29. Konfliktus (1945) 30. Kísért a múlt (1947) 31. Key Largo (1948) 32. Kétségtelenül indokolt (1956) 33. Keresztül-kasul (1949) 34. Johnny Eager (1941) 35. Idegenek a vonaton (1951) 36. Holtan érkezett (1949) 37. Határincidens (1949) 38. Hangover Square (1945) 39. Gyilkosság a gyönyöröm (1944) 40. Gyilkosság (1956) 41. Gyilkos vagyok (1944) 42. Gyilkos fehérben (1946) 43. Gyanakvó szerelem (1941) 44. Gázláng (1944) 45. Forgószél (1946) 46. Fiatal és ártatlan (1937) 47. Férfiszenvedély (1945) 48. Felkel a Hold (1948) 49. Fehér izzás (1949) 50. Fegyverbolondok (1950) 51. Emberi vágy (1954) 52. Élni akarok! (1958) 53. Ellenáramlat (1946) 54. Elbűvölve (1945) 55. Éjszaka az úton (1940) 56. Egymillió dolláros zsákmány (1952) 57. Egy magányos helyen (1950) 58. Egy ember lemarad (1947) 59. Detektívtörténet (1951) 60. Csókolj halálosan (1955) 61. Csak egyszer élünk (1937) 62. Bumeráng (1947) 63. Bizalmas jelentés (1955) 64. Az üvegkulcs (1943) 65. Az óra körbejár (1946) 66. Az elveszett pillanat (1947) 67. Az éjszaka és a város (1950) 68. Az aranykezű férfi (1955) 69. Asszony a tóban (1946) 70. Aszfaltdzsungel (1950) 71. Annál súlyosabb a bukásuk (1956) 72. Angyalarc (1953) 73. Alkony sugárút (1950) 74. Ahol a járda véget ér (1950) 75. A viharos húszas évek (1939) 76. A vadász éjszakája (1955) 77. A vád tanúja (1957) 78. A tévedés áldozata (1956) 79. A siker édes illata (1957) 80. A sebhelyes arcú (1932) 81. A sarlatán (1947) 82. A sanghaji asszony (1947) 83. A postás mindig kétszer csenget (1946) 84. A nagy óra (1948) 85. A nagy karnevál (1951) 86. A meztelen város (1948) 87. A merénylet (1942) 88. A máltai sólyom (1941) 89. A levél (1940) 90. A kék dália (1946) 91. A hosszú álom (1948) 92. A Holló (1943) 93. A hóhér halála (1943) 94. A harmadik ember (1949) 95. A gyilkosok (1946) 96. A gyanún felüli (1947) 97. A gonosz érintése (1958) 98. A félelem órái (1955) 99. A félelem minisztériuma (1944) 100. 39 lépcsőfok (1935) |
2020-02-11 07:47.18 |
A 'Kifulladásig' emlékeim szerint nyert már kiszavazást e felületen... |
2020-02-10 07:56.04 |
Azért verés és verés között is van különbség. A nevelő célzatú meglegyintéstől a brutális dühkitörésekig széles a skála. Picit furán illeszkedik az utolsó két mondat a szövegbe, mert – számomra – pont a lelki terror igazolhatatlanságáról szólt odáig a dolog (ami esetleg még nehezebben feldolgozható is lehet a fizikai bántalmazásnál). Persze, lehet, csak azért tűnik nekem így, mert ki van ragadva az idézet a szövegkörnyezetéből. |
2020-02-10 07:30.46 |
Eredetileg Cyborga Droidova számára írták a szerepet, de ő végül nem tudta elvállalni. Ez a Babeta aztán ilyenre sikerült. DE nem tudhatjuk, ott, ahonnan ő jött (a karakter), feltehetően ez a színnormális. ;D |
2020-02-03 08:43.03 |
A 2010-es évek Velvet Undergroundját vajon hányan kedvelik?
http://www.youtube.com/watch?v=fEQyi6eCxWw (Ought: Beautiful Blue Sky) |
2020-02-01 01:09.00 |
Szerintem cuki, ahogy elmagyarázza, milyen viselkedés jellemzi a bűnt, mint metaforát, majd rögtön be is azonosítja magát a bűn egyik megtestesüléseként, Niedermüllert pedig megvádolt ártatlanságként. A tömeg pedig, akik N. P. fejét venni tódultak ki az utcára, ezt is megéljenzik. |
2020-02-01 00:16.04 |
Bayer Zsolt nyilvános színvallása:
„A világ, úgy tűnik, végképp kezd (sic!) kifordulni önmagából. Albert Camus, a legtisztességesebb [???] és legnagyszerűbb francia író és értelmiségi már a ’60-as években papírra vetette [elhunyt 1960. január 4-én] a következő sorokat: Azon a napon, amikor a bűn az ártatlanság képében tetszeleg, érdekes áttétel folytán az ártatlanságot szólítja fel önigazolásra. Idézet vége. Gondolják végig most Albert Camus szavait! Ugyanis, tisztelt hölgyeim és uraim, az a szomorú hírem van, hogy ez a nap elérkezett. […] Egyszóval itt az idő, barátaim, hogy Niedermüller Péter és az összes többi beteglelkű bűnelkövető végre igazolja magát!” |
2020-01-31 16:06.27 |
Hangulatos szösszenet (a többi szerzeményük is, párat még lehallgattam)! Én most 25!!! (ebből csak 3 voltam én) megtekintésnél tészem le a lantot.
S ha már így bebarangoltuk zeneileg szegről Európát végről, egy walesi: http://www.youtube.com/watch?v=kkwDOByqbKg (Himalayas: Thank God I'm Not You) és egy belga: http://www.youtube.com/watch?v=gi8_EUfznSk (Motek: Tryer) opusszal búcsúzom. |
2020-01-31 08:44.19 |
Meg van még a kondás-mondás: Ne SZÓJÁ', TÉKás gyerek, mer' meglakolsz!
Dilisek ezek a franciák. Angol címet adnak a dalaiknak, aztán az ember nem tudja eldönteni, most akkor angolul vagy franciául nem-énekelnek benne. Amúgy Steve Tibbetts-et juttatta eszembe Dufour, ui! Nem lep meg Sopor-ismeretséged, nem ám! Jó ám a Poe-ivadék Usher-féleség is, csak nehezebben adja meg magát. Többszöri hallgatózás kell hozzá. (Már annak, akit érdekel egyáltalán a lehetőség.) A Discrets viszont ezzel együtt is közelebb áll hozzád, szerintem. Én a franciák, a németek és a spanyolok után olaszokkal hozakodnék elő. De még mielőtt elhúznád a hőn kedvelt nyelv miatt a szád, angolul közvetítik gondolataikat. Egy eret vágóan vidám kis dal így péntek reggel: http://www.youtube.com/watch?v=IrZUUpmZKBY (Oniric: Nirvana) |
2020-01-31 07:50.01 |
http://www.youtube.com/watch?v=OXO0Y8f1ZHU
(Sopor Aeternus: Consider This: The True Meaning of Life) S jutott eszembe még számtalan... |
2020-01-31 07:47.23 |
http://www.youtube.com/watch?v=P55il1CwEJQ (Quimby: Unom) ;) |
2020-01-31 07:46.12 |
Szójáték akart lenni. Muette = (most nálam) molyette. A nuit meg tényleg este, éjszaka jelentéssel bír.
http://www.youtube.com/watch?v=CrWrSVu8ZCc (Txarly Usher: 7 desiertos) |
2020-01-29 07:57.53 |
A francia Satriani se rosszaság:
http://www.youtube.com/watch?v=L1blFmq-sz4 (Les Discrets: La nuit muette) Vagyis: A molyette este |
2020-01-24 12:39.05 |
Daphnisz elé villámcsapásként lejtett a reflektorokat is maga mögé homályosító Mrs. Robinson a közfürdőben. Illetve… keverem… Julien Sorel első ízben újsütetű munkaadójánál vethetett könnyfátyolozta pillantást az igéző szépségű Júliára. A lány ekkor még nem sejthette, hogy „az utolsó mozielőadás” vár már csak rá.
A 15 éves, saját magát és a nagyvilág azon szeletét, ahova hézagmentesen belepasszol, kutató fiú azzal kezdi tapasztalatai megszerzését, hogy kabinosként áll szolgálatára az emberiségnek. Örömüket lelik a Pál utcából Angliába áttelepült Gerébben a hölgyek, épp csak az neveti sutaságát, akinek nem rest forgószélként legyezgetni nap mint nap a hiúságát. Mike azonban nem hisz a reménytelen románcok létjogosultságában, célja eléréséhez minden eszközt bevet. Vadidegeneknek vesz hot-dogot, megnyeri a futóverseny harmad távját, autógumit nyársal – ennyiből is látható: született hódító. Egy gyűrűs kézzel elcsattant szájba vágás azonban új dimenziókat tárhat kapcsolatuk elé: üzekedhetnek is akár közös álmukban szarvasbőrbe varrva, de vörösre is festheti a sértettség ölelésük áztatóját. Az unikális hangulatot elősederítő Skolimowskiról elmondhatjuk, akkor érte el legemlékezetesebb sikereit, ha vizes témához nyúlt. |
2020-01-24 12:32.22 |
Morajlik a háború, eresztékeiben recseg-ropog egy képzelt birodalom. Egészségesebb lenne kilépnie mindenkinek az átabotában aládúcolt délszláv unióból, de működik a pitbullösztön: amire rámart a fogsor, legyen mégoly ehetetlen is, el nem engedi, véresre vert fejjel sem.
Suzana, a belgrádi klubzenekar énekesnője épp 1991 júniusában ébred rá, hogy minden férfi disznó, s a revelációt a tengerparton tervezi kipihenni. Terhes ugyan a szintén zenésztől, de hogy elvetethesse a magzatot, két hetet kell várnia. Addig meg inkább rajzol vagy énekel a turistáknak Dubrovnikban – csak minél távolabb legyen Dugovics Titusz röppályájától és félkegyelmű, rendőrtiszt apjától. Ratko három év gondolkozási időt kapott, hogy átértékelje kamionlopási ambíciói kártékony hatását a társadalomra. A börtön nevelő hatását híven példázza, hogy mindjárt szabadulása napján elköt egy piros teherautót. Illetve szürkét. A színe valójában a legkevésbé sem érdekli, hiszen színvak. Így jogsija sincs. Azért nekivág a végtelennek. Céltalanul. Ez utóbbi azonban villámgyorsan változik, miután kis híján kivasalja a stoppoló Suzanát. Közös utazásuk az Istennel és Allahhal egyaránt rossz összeköttetésben lévő országon át a ’Szürke, Mercivel’ veleje. Megszellőztetnek egy koporsótölteléket, összefutnak egy púpos mókamesterrel, erőszakolók vonnak gyűrűt Suzana köré, Koka földjén Ratko szerszáma húzza ki őket a slamasztikából. – Én mindenkinek megadom azt, amire vágyik – kocsmafilozofál Svabo haverja Ratkónak. – Körhinta? Nyalóka? Gépfegyver? Szeretek boldog arcokat látni magam körül. Szóval, a falusi bosnyák suttyó és a nagyvárosi szerb művésznő – az egyik önkéntes függelékként is célra tartva, a másik szenvedve, kényszerpályájáról letérni hiába kapálózván – keserédes, szörnyű és szörnyen nevetséges kalandokba merítkezik a kedvünkért e hagyományosan magával ragadó, balkáni atmoszférájú road movie-ban. |
2020-01-24 12:24.03 |
A film noirság egyik emblematikus reprezentánsa ott kezdődik, ahol a sztorik derékhada The End feliratú vignettát nyer a hátára: … és boldogan élt, míg…
Markham barátunk mindent elkövet, hogy a hammetti kemény iskola cinikus és tántoríthatatlan figurájának 0–24 órában problémamegoldó, szívtipró üzemmódjától visszavonultan, egy süketnéma fiúval eljelelgetve, a benzinkutasok legendásan békés, hétköznapi életét élhesse. (Egyetlen közös jellemzője a két életvitelnek, hogy mindkettő cégéres.) Még a nevét is megváltoztatja. Múltja azonban így is utána nyúl. A noir-sorozatgyártást beindító ’Gyilkos vagyok’ szerkezeti felépítését félig-meddig hasznosítva, Whit hívására útra kelve meséli el Markham/Bailey bimbózó szerelmének, amit, remélte, örökre elhallgathat előle. A gengszterekkel való korábbi kapcsolatát, találkozását a fém fatállal (femme fatale), a gyilkosságot, amibe akaratlan keveredett, s ami miatt nem inthet be csak úgy ezeknek a „felejtendő” rubrikába már rég elkönyvelt, alvilági sziréneknek. Az újabb megbízatás szövevényességét talán azzal lehetne a legjobban érzékeltetni, hogy lépésről lépésre válik világossá: ennyi farkasa már nem is lehet egy embernek. (Persze, így a farkasoknak is kitermelődnek a maguk farkasai. Óhatatlanul.) A Mitchum által pengén megformált karakán karakter, úgy fest, kezében tudja tartani a szálakat, de az események felgyorsultával cirka öt percenként (a játékidőt tekintve) változik a felállás; nem könnyű tehát megjósolni, ki kinek lesz az áldozati báránya. |
2020-01-23 16:02.10 |
Nyitókép: hanyatt fekszem én, a narrátor az utcán, és az eső diszkréten elvezeti, ne gyűljön vértócsába alattam a medréből kilépő testnedvem. (Láttunk már ilyet pl. James Belushitól. Még hogy egy halott mesél? Hiszi a piszi!)
A második szcéna: ágyjelenet. Végre! Romantikus filmre vágyom. Mi másért választottam volna a szóban forgót? Jonas és Mette azonban elbeszélnek egymás mellett. Felkavarnák ugyan az életük kelyhében leülepedett megszokásokat, épp csak mindketten más irányba látják tanácsosnak forgatni a kanaluk. A testiség oltárán azért még áldoznának, nincs annyira hideg közöttük, hogy ne, csakhogy… A távol-keleti tengerpart túlfűtött szerelmeseihez már hangyányi reményt sem fűzök, hogy rózsaszín fényt ontó körtét csavarnak a nappalink lámpájába. Antonius és Kleopátra azt hiszik magukról, ők az Orfeusz házaspár. Egy lerobbant tragacs végzetes pörgésre készteti a mobiljába könnyező, Hanoiból hazaszáguldó Juliát. Ezzel a filmben tárgyalt gondok alfáján már túl is vagyunk. Mert ha nem került volna kórházba és autótemetőbe a páros, Jonas udvarias beteglátogatásából sem szökkent volna szárba név- és személycsere, s egy alternatív valóság. „– Mi csak játszani jöttünk a Földre, és igazán nagyon jól mulattunk!” – dúdolja a slágert az újdonsült Sebastian újdonsült otthonában, újdonsült, felépülőben lévő neje mellett, amikor egy török inas tálalja a feketelevest. Juliát rémképek kezdik gyötörni. Olyanok, amikről automatikusan egy elhagyatott, tengerparti nyaraló jutna mindannyiunk eszébe gyógyírként. Csak arra nem gondol senki, hogy a „nagy kék országút” felől (a Sebastianságát vesztett, újdonsült) Jonas is előteremhet a bálna gyomrából… |
2020-01-23 15:53.40 |
A-Lily-ce a nemek háborújából menekülve Csodaország elhagyatott hippi farmján találja magát. Az átélt borzalmak teszik-e vagy egy vele született rendellenesség? Igazából lényegtelen. Idegrendszere, akárhogy is, de meg-megújuló, irányíthatatlan fantáziamotívumokkal népesíti be a környezetét.
Gyereklány még, de saját tejével oltja a guru unikornis szomját, hoz nyugalmat az oldtimer lelkének. Disznót, bárányt terelgető puttókkal kel birokra a füvön. A falon függő festmény cassandrai a házba rontó sas számára – bár feltűnő a hasonlóság az ecsettel felvitt és a Lily előtt köröző madár sorsa közt, azért még egy macska is lezongorázza a különbséget. Egy boszorkány legprózaibb hétköznapjaiba nyerhetünk bepillantást az emberektől távol, Szürreália és Vizionárium falvak között félúton. A beleköthetetlen képi világú filmnek egyáltalán nem fáj, hogy nincs története, ami a nézők jelentős hányadáról nem mondható el. Írom ezt úgy, hogy bár jó páran kételkednek benne, de nem vagyok szekáns! BD |
2020-01-23 15:44.01 |
Taylor Hackford két igazán kimagasló színvonalú rendezéssel tette le a névjegyét az asztalra a ’90-es években. A gengsztermozikat Thomas Mann-i szintre emelő ’A vér kötelez’ után közvetlenül forgatta le Stephen King ’Dolores Claiborne’-jét.
Egy asszony történetét, akinek egy markánsan hímsoviniszta kisvárosban egy lassú tűzön tahósított féregre esett a házastársi választása. Hogy teljesek legyenek a módszeresen pokollá tett mindennapjai, Vera Donovan szolgálatába áll, akinél 22 évig házvezetőnőnek lenni – mivel pökhendi felsőbbrendűsége minden részletre kiterjedő: „– Tudja, hogy úgy szeretem, ha a lepedőket hat csipesszel teregeti ki! Nem öttel, hattal!” – enyhén eltúlozva: emlékművet érdemlő tett. Napjaikat Baby Jane és Blanche Hudson kettősére emlékeztető körülmények között morzsolgatják, míg a matróna olyan sebbel-lobbal érkezik az emeletről, aminek csak a lépcsőforduló kitört korlátjai szabhatnak határt. Dolores saját elmondása szerint a körülmények áldozata. A másodállásban szemtanú postás és a nyomozó azonban nem osztják a „véleményét”. Az antagonisztikus ellentét tüzére, mely Claiborne és Mackey detektív között lobog, a tizennyolc évvel korábbi, lezáratlan események locsolják az olajat. A nyomozót egész pályafutása során egyetlen megoldatlan ügy nyugtalanítja: a Dolores Joe-jának részeg fővel kivitelezett kútba zuhanását balesetnek volt kénytelen elkönyvelni. Mackey a nej bűnösségére apellált, csakhogy nem tudta hitelt érdemlően bizonyítani elképzeléseit. Múltbéli és jelen összecsapásuk legsérülékenyebb elszenvedője is Dolores időközben újságíróvá cseperedett lánykája, aki hazautazik a tragikus halálesetről értesülvén, maga sincs igazán tisztában vele, miért. |
2020-01-22 15:56.32 |
A ’Bűnök’ a Dogma-filmek kézikamerával rögzített, mindenféle spéci hanghatástól (pl. háttérzene) mentes, a bonyodalom kibontásáig minden szereplőre közel egyforma figyelemmel fókuszáló családjának nem éppen az ún. amerikai nagybácsija, akit mindenki jól ismer vagy kíván ismerni. Ráadásul micsoda témaválasztás! Börtönfilm, amit – az 1995-ben megfogalmazott kiáltvány szabályai szerint – nem illusztrálhatnak erőszakos tettekkel.
Ennek megfelelően a zárka erősebben emlékeztet egy szanatóriumra, ahol mindenki fásultan vagy örömmel, de automatikusan morzsolja a mindennapi rutint. Egy hangos szó nem sok, de annyi sem rántja görcsbe a gyomrunkat, nézőkét. A langyos nyugalom persze percről percre úszik át mind fojtogatóbb, zivatar előtti fülledtségbe. Szerelmi háromszög, feltétlenül eltitkolandó bűn, megmagyarázhatatlan, csodás események – utóbbiak annak köszönhetően, akitől a legkevésbé várnánk. A női dutyi friss lelkésze hirtelen egy befagyott tó közepén találja magát, s mindegy, merre lép, a következő pillanatban már egy elképesztő mentális mélyponton fog csücsülni. De vajon jogosan könnyebbül meg, miután mással (is) megitatta átázott lelkének a levét? |