"A Hős végignéz kilyuggatott ellenfelén:a zene szárnyal,a rossz a kamera közepibe döglik bele,miután persze megtudta,mi volt a múltjában az,amiért utolérte jól megérdemelt és elkerülhetetlen sorsa.Vetkőztető pillantás az aktuális szuperszexi csaj felé,elegáns fordulat a lóval,ahol lehetőleg az persze nyihog egy rendeset,majd a nap fe....".
Felejtsd el:itt hó van,hideg,És,pont spoiler nélkül nehéz írni,tehát ha nem láttad ezt a remekművet,ugorjon szemed odébb:itt néhány mozaik más,főleg ugye a végkifejlet,ahol aztán be is temetjük a western-t,rohadt mélyre,Clint Eastwood előtt bizony évtizedekkel.
A Halál csendje Sergio Corbucci munkája:és az erősen politizáló rendező -bár más végkifejletben is gondolkodott,csak Jean-Louis Trintignant erősködése miatt nem maradt ez a lezárás-egyik legjobb rendezése.Helyszín Snowhill,ahol tisztes lakos igen kevés,de van helyette éhezés,kiszolgáltatottság meg rengeteg férfi nélkül maradt nő.(Akik persze,szintén a szabályok szerint,szeretnek beleomlani egy erős férfikarba,de ugye a filmes műfaj már csak ilyen,vannak kötelező sablonok)No persze,nem minthogyha sablonok terén tréül állnánk,mert rengeteg visszatérő elem van,de ez műfaji kötelező is:a western is bizonyos toposzokban csak a kitaposott ösvényen halad.
A városka tehetős polgára,Pollicut is megfelel a szemét és mindenre hajlandó gazdag ember képének,és őt erősíti a fejvadászok csapata is akár:ezek az emberek okai a nyomornak, a síró özvegyeknek és hogy amúgy is,minden...szar.Kiemelkedik közülük Loco,akit Klaus KInski játszik kétes hírnevének megfelelően:és ha talán nem is olyan robbanékony karaktere,még így is érezni ennek a pszichopata zseninek mindenen átsütő tehetségét és kézzel fogható szemétségét.Loco veszélyes,mint egy csörgőkígyó,hirtelen támad de alapvetően gyáva nyúl mélyen legbelül:és remekül ért mások manipulálásához.Egy ilyen környezetre ráfér hát egy Hős:ő Silent,aki- a szabályok szerint-gyorsabb bárkinél,és annyit beszél,amennyit a fórum józanabb közönsége elvárna itt egyes tetvektől . A vicc a dologban,hogy Jean-Louis Trintignant azért faragtatta figuráját ilyenre,mert baromi lusta volt szöveget tanulni,hírek szerint csak így volt hajlandó aláírni a szerepre.Ám,mivel mégiscsak (olasz..) westernről beszélünk,Silent se egyértelműen jó:kiprovokálja azt,hogy használja fegyverét,tudva,ellenfeleinek nincs esélye ellene:bár,ő csak a "rosszakra" vadászik.A háromszöget egy kissé teszetosza ,noha alapvetően jóindulatúnak vélhető seriff egészíti ki.
Corbucci hihetetlen jól adja vissza a felvázolt miliőnek a hangulatát,érzed a cinikusságot,kiszolgáltatottságot,(khm,társadalomkritika...),minde zt mai szemmel is véres és jól vágott,dögös akciójelenetekkel húzza alá:segítségére van pedig Morricone "talán legismeretlenebb brutális szép"(magánvélemény..) zenéje,ami sose tolakodik előtérbe,viszont eszméletlen élmény hallgatni.Bekúszik a bőr alá,simogat...mégsem annyira ismert,mint kéne-ahogy a mozi sem.
És elérkeztünk a végéhez:ami a feje tetejére állítja a dolgokat,és maga alá temeti a műfajt.Sokkoló,ugyanakkor persze a logikát nézve megmagyarázható:csak éppen a néző nincs ehhez szokva.Sokan szeretik azt,ha a "gonosz" megkapja,ami jár neki,a Halál csöndje kihúzza a talajt a lábunk alatt,és pont ettől (is) válik mesterművé.
Pont ettől marad a nézőjével:"Fej vagy gyomor?"Mindegy,hova kéred:megkapod rögtön a másikat is!
|