Minden idők legjobb képregényfilmje.
Nehéz erről a moziról írni,nehéz erről a Nolan mesterműről úgy megnyilvánulni,hogy valahol mégiscsak legyen némi távolságtartás a dologban.A rajongáshoz már öreg vagyok,és a rajongás amúgy is az a dolog,ami az embert vakká teszi.
Mindenesetre emlékszem az élményre,amikor kijöttem a moziból:letaglozott.Előtte már olvastam más tollakból jött kritikákat,kint a kellemes levegőn mélyen egyetértettem velük,és megértettem azt is,amcsi kritikusok miért hasonlították alapművekhez ezt a valójában kommersz képregényfilmet.
Nolan 2005-ben meg merte azt lépni,felnőtt mozit készített egy szuperhősről,lesöpörte a gótikus diszkókorszak Tim Burton látomásait,és mindent új alapokra helyezett.Pénz volt rá doszt,remek szakemberekkel dolgozhatott,nem akármilyen színészeket irányított:öszejött,a Batman újragondolása megérdemelt sikert aratott.
Zöld lámpa hát a folytatásnak.
Ez itt már nem felnőttfilm:ez itt dráma,mintha egy görög darabot bámulnánk,mélységeivel ,koncepcióival,miközben persze kapunk profin kivitelezett akciókat.Nem kell már Batman-Wayne karrakterével annyit törödni,-ám mégis,ő is változik szemünk előtt-lehet összpontosítani az abszulút jóra,fehérre....és a szorító másik sarkában egy olyan gonoszra,aki Lecter óta nem tombolt vásznon, akinek motívációinak háttere lényegesen egyszerűbb,mint a sok túlírt műmájeré,és akit élete utolsó befejezett szerepében korosztályának egyik legtehetségesebb színésze keltett életre.Valjuk be őszintén,bár más volt a koncepció,ám Jack Nicholson Jokere Ledger alakítása mellett annyira volt életszerű,mint egy befőttesgumi,és ami a félelmetes érzetet illeti...minek írni arról,ami egyszerűen lefolyik a vászonról,és körbeöleli a nézőt?
Dráma:3 személy,és középen egy nő.Bruce Wayne és így Batman talán kicsit háttérbe van szorítva,ám ezzel nincs gond,őt már ismerjük.Ám hihetetlen,ahogy egy betonerős forgatókönyv -képregényfilm esetében eleddig ismeretlen motívum-a szemünk előtt rontja el a jót,köpködi meg és lép rá mocskos csizmával a fehérre,ahogy Joker ördögi személye nemcsak káoszt,anarchiát és számtalan halottat eredményez,hanem a lelkeket bomlasztja és rohasztja.Mintha maguk az alkotók is azt üzennék,nincs igazság...nincs tiszta jó,ebben a világban az életképtelen.
Nem véletlen mondják ki,Batman létezése pont ennek a világnak köszönhető,ám hiába minden,amit tesz a városért,emberekért,ő attól mégcsak egy álarcos akármi sokak szemében,sőt töprengenek rajta,erre amúgy ki hatalmazta fel őt(Dent fogalmazza meg a választ).Eltűrik,elfogadják mit ad....ám semmi több.
Joker pedig jön lát és győz,ahogy Alfred mondja,vannak emberek,akiket nem lehet megfélelmiteni,lefizetni,nekik az kell,hogy égjen a világ.A festett arcú ördög múltjáról is keveset tudunk,hál isten csak úgy kiemelkedik kissé görnyedt tartása egyszer csak a szennyből,és pusztít,rombol,sőt fertőz emberi szíveket és elméket.Rámutat,ha ő nem lenne,nem lenne Batman se,nincs sok különbség grotesztk létezésük közt,mindkettőjüknek szüksége van a másikra...ezt továbbgondolva,ha legyőzi egyik a másikat,keresni kell az újabb ellenséget?...Újra csak a létezés okainak gyarló ám mindig előtérbe kerülő kérdése,Batman oldalára is értve,mikor fog eltünni?Hisz a milliárdosnak is úgy tünik,szüksége van az önkéntes igazságosztóra.
Pont ezektől a momentumoktól több ez a film,mint elsőre látszik:van egy plussz énje,tartalma,él egy olyan belső élettel,amire rá lehet érezni,elveszni benne, fürdeni...avagy persze nem,ha valaki erre nem fogékony.
Nolanék rájöttek hát arra,ha hőseiket felruházzák ilyen-olyan tulajdonságokkal és kidolgozzák a nézőknek,azok egyszerre nem egydimenziós paprikajancsit látnak bennük,hanem hús és vér alakokat,akikért lehet izgulni,átérezni örömük avagy fájdalmuk.Ezért üt Dent megrontása akkorát,ahogy megfürdik abba,hová Joker löki-amúgy igen kifacsart,ám mégis logikus szavak mentén-ezért nem lehet elmenni Heath Ledger karraktere mellett egyszerűen szó nélkül,hisz az örület egyszerre nem szánalmas és megvetendő,hanem inkább félelmetes és bizarul ácsingózik szimpátiánk felé,illetve Batman döntése a végén,ahogy feláldozza magát valamiért,ami egy halott esetében egy pillanatra kétséges talán,de az eszme miatt nem tehet mást.Bizony.....a cím innentől váik érthetővé,Bruce Wayne álarcban olyasmit visz végbe,ami lovagias,nemességét kevesen tudják,és pont ettől válik magasztossá.
Természetesen nemcsak drámáznak azért,van itt bőven akció is,némelyiket IMAX technikával rögzítve,a látvány olyan ,ahogy azt egy szuperprodukciónál elvárhatjuk.Van néhány elmés beköpés,a zene elképesztően erős és ez az a film,ahol minden kis apró részlet a helyén,talán Joker végső hajós próbája túl direkte....félek,ott le lett volna nyomva hamar az egyik gomb,de ez csak az én véleményem.
Többedszerre újranézve is ugyanolyan varázslatos,nehéz kiszabadulni a hatása alól.Nolan és alkotótársai egy igen sötét filmet pakoltak le az asztalra,már-már műfajidegen komolysággal átitatva a filmkockákat.Én úgy érzem,ez így kerek:a világnak ma felnőttekre van szüksége,hogy ami történik körülöttünk,azzal megbírkozzunk,és igenis gondolkodni egy kommersz mozin nem hinném hogy bűn lenne.Hogy pedig egy Joker szemétségű alak újra rádöbbent,mennyire csábító és csodálkozásra-csodálatra?... késztető lehet a sötét oldal....ergo,bennünk emberekben ezért a gondolatért valami hibádzik,filózva rajta nem túl jó érzés.
Azt pedig,ahogy kitotyogva nővérke ruhában az égbe küldi a korházat,örök vigyorral az arcán,talán míg élek,nem felejtem el.
|