![]() | ![]() |
![]() |
Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak | ![]() |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Gyerekjáték (2019) (Blu-ray) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
Blackhat - Film+, 23:00 |
Legenda vagyok - Moziverzum, 23:30 |
Fejlövés - RTL Három, 23:35 |
A szerelem epizódjai - Film4, 23:55 |
Könnyű testi sértés - Magyar Mozi TV, 00:20 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Miranda Richardson (67) |
Jessica Biel (43) |
Katherine Waterston (45) |
Julie Bowen (55) |
Laura Elena Harring (61) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
Beteg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Rosemary Clooney ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
2. Vbacs (2024-08-29 16:23.09) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lee J. Cobbot a legtöbben szerintem a Tizenkét dühös ember 3-as esküdtjeként ismernek, esetleg a Rakparton Johnny Friendly-jeként, illetve az ínyencek láthatták még itt-ott felbukkanni. De biztosan nem sokan tudják róla, hogy ő volt az első, és azóta is mindenki által követendő Willy Loman, Arthur Miller főhőse Az ügynök halálában. Miller eredetileg nem ilyen testes embernek képzelte el Lomant, inkább Dustin Hoffman állt közelebb a figurához alkatilag, de Cobb annyira meggyőzte őt, hogy a kedvéért átírta a darabot. Olyannyira meghatározó volt az ő alakítása, hogy a 20. század amerikai színjátszásának egyik legnagyobb alakítása és egyben színdarabja lett. Miller és vele Cobb elhoztak egy teljesen újfajta, csontba hasító realizmust az amerikai színpadra, és nemcsak ezt, hanem ők ketten kéz a kézben lerombolták azt az illúziót, amit csak úgy nevezünk, hogy „az amerikai álom”. Miller ezt követően még számos darabot írt, ami kitűnően reflektált baloldalról Amerika jelenére és annak visszatetsző jelenségeire. Mind a két férfi meg is tapasztalta ennek negatív következményeit. Feketelistára kerültek.
A 40-50-es évek amerikai művésztársadalma polarizálódott. És Cobb az úgymond baloldali táborba került, és egyike volt azon szerencsétlen keveseknek, akikkel keményen példát is statuáltak. Először vonakodott „vallani”, majd két év folyamatos megfigyelés, lehallgatás, ellehetetlenítés, munkáktól való eltiltás azt eredményezte, hogy a feleségét is elmegyógyintézetbe zárták, és végül Cobb megtört. Mindez karrierje csúcspontján, Az ügynök halálát követően történt. A lehető legjobb éveiben nélkülözte őt a szakma, mígnem a Rakparton c. filmben „rehabilitálták”, de sajnos ez már úgymond későn jött, mert a vallomás miatti stressz, elidegenedés a barátoktól egy olyan infarktushoz vezetett 1955-ben amibe éppenhogycsak nem halt bele. És mit ad isten aki az infarktus utáni lábadozásban kulcsszerepet játszott az nem volt más, mint Frank Sinatra, aki annak hallatán, hogy Cobb az intenzíven fekszik, besietett hozzá és kifizetett neki minden kórházi költséget, sőt, a lecsúszott Cobbnak még azt is megengedte, hogy nála éljen ameddig talpra nem áll. Azon két ember egyike volt Sinatra aki rendszeresen látogatta a kórházban, a másik Cobb új szerelme, későbbi második felesége volt. Cobb nem értette, hogy ez a világsztár miért is foglalkozik ennyit vele. Sinatra csak ennyit válaszolt neki: „Szeretem nézni, ahogy játszol”. Cobb elmondása szerint neki köszönheti az életét. Ha Sinatra mint egy őrangyal akkor nem nyújtja ki felé a kezét, talán fel is adja az életet. És ezután kapta meg csak a Tizenkét dühös ember legemlékezetesebb szerepét, amit egy infarktus után hozott össze, magát semmilyen szinten sem kímélve és pályája további részét is mindig teljes testbedobással csinálta végig. Úgy maradt meg az emlékezetben, mint a huszadik század egyik legintenzívebb drámai színésze, akinek a jelenléte mindenkit, de tényleg mindenkit legyűrt akivel egy légtérben volt, nem számított, hogy mekkora tehetségű és hírnevű titán állt vele szemben. Amikor a Rakpartonban egy jelentben volt Brandoval, Rod Steigerrel, akikről ugyanezt el szokták mondani….észre sem vette őket senki. Steiger le is nyilatkozta ezt, hogy őket ez mennyire zavarta is…..tudta jól, hogy Cobbal szemben nincs esély egy jelenetben. Én bennem ő mindig nyomot hagy, akármiben is nézem. Nagyon sajnálom, hogy elkezdett ő is a feledés homályába veszni, és tudom, hogy velem együtt ő is bánta, hogy a karrierje kicsit szürkébben sikerül, mint amit érdemelt volna a tehetsége. DE! Csak a Tizenkét dühös ember utolsó 10 percéért is érdemes volt megszületnie. Ez a világörökség része marad, akkor is ha nem jutalmazták érte kellőképpen. |
1. Vbacs (2012-12-08 23:09.27) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
RIP
A legcsökönyösebb Dühös Ember:) |
Vélemények | Vbacs, 2024-08-29 16:23 | 2 hsz |
Kérdések téma megnyitása | 0 hsz |
Lee J. Cobb adatlap |
Született: 1911. december 8. |
Elhunyt: 1976. |
Utolsó filmjei: - Szerelmi hadviselés (1975) - A férfi, aki szerette a táncoló macskát (1973) - Az ördögűző (1973) - A törvény nevében (1971) - L. B. Jones felszabadítása (1970) |
További információk |