Lehet-e kíváncsi filmnézők tömege arra,hogy egy nagynak tartott-néha inkább szakmailag az egekig magasztalt-rendező saját gondjait,frusztráltságát,sokak szerint nőgyülöletét,depresszióját vagy alkotói válságát odabiggyessze a vászonra?
Ó hogyne.
És mivel botrányfilm lesz belőle,vándorol a nép,hogy aztán tetszése szerint le vagy felhuzza a művet,esetleg többen értetlen állnak előtte,hát ez mostan mi volt...?
A botrány oka sokak szemében nem is a mondanivaló-pedig azon nem kevés feminista szervezet dühöngött!-hanem a pinába behatoló fasz látványa,az őzből kikandikáló halott magzata,az önmagát zabáló róka-aki maga tekinthető a rendezőnek azon pillanatban-a maszturbálás és néhol a Motel-Fürész filmek pillanatait idéző durvaságok,nomeg az öncsonkítás egy vulván,aminek addigra értelme vagyon,de ugyebár sokak nem a bejárt utat látják,hanem a pina vérző sebét és a földre hulló finom húst.
Van ez így.
Ám emlékeztetném a vélhetőleg és remélhetőleg felnőtt nézőket,ha te nő vagy és dugtál már,benned is így merül el a hímtag,ha pedig férfi vagy,ne lepődj meg,így fogadnak be magukba a csajok,miről beszélünk???Meglepő lenne a képsor a mai,pornógráfiától agyonzsufolt világunkban?Vagy az említett két filmben de írhattam volna több horrort is,jó nézni,ahol kezeket,lábakat,fejeket,beleket ,husdarabokat,belső szerveket vágnak ki-és le visitó szereplőkből,tépnek szét,néha zabálnak fel premier plánban,ám tegyünk a filmhez belső tusakodást,sokak számára érthetetlen mélységű gondolatokat és valaminek a fel nem dolgozását nem amerikai dramaturgiával átítatva,onnantól az a darab le van írva és gusztustalan?Farizeus viselkedés,úgy vélem.
Lars von Trier művét még a szakma jónéhány tagja is kikezdte,öncélusággal vádolva a rendezőt,és valóban én is éreztem némi giccset a nyitó jelenetben,de HATOTT rám,és ez a legfontosabb.Handel Rinaldójára szemet gyönyörködtető képi világ tárult fel fekete-fehérben-vissza a rendező egyfajta gyökereihez?-és megtörténik a legborzalmasabb dolog ,amit egy házaspár csak átélhet,meghal a kisfiúk.
Kamaradarab:mégis,az a csöppség a dolgok katalizátora.Később megtudjuk,mindkét fél bünős-a való életben ilyen eseteknél ki nem lenne az??-a férfi hideg,majdhogynem érzéketlen volt saját szeretteivel szemben,miközben olyan dolgokra tette fel életét,másoknak segítsen,a nő pedig egy idő után önmagának is bevallja talán nem szerette-vagy nem tudta szeretni???-fiát.
Innentől pedig az örület,amiben még magam is úgy vélem,Trier kicsit utat téveszt,mintha mindenért a nőket okolná,mintha róluk mondana sommás ítéletet,merthogy mert ők adhatnak életet ,azt el is pusztíthatják.(Nagyívűen megfeledkezve a háborúkról.....kivégzésekről...mészárlásokról..kocsmai késelésekről és haj,de mennyi dologról,amiben nemem nemhogy vezet,de szegény hölgyek még a kanyarban sem tartanak.Mindezt azért,mert a filmbéli nő így állt gyerekéhez,illetve gyönyörben nézte végig,ahogy a kisfiú ugrik egy merészet az ablakból és megint győz a gravitáció.)Trier számára hát az Antikrisztus maga a NŐ,azt elpusztítva és elégetve -ami fontos!-számtalan felszabadított lelket látunk a végső képekben.
No,ezzel mint néző,nem értek eggyet,de legyen ez az én bajom.
Ugyanakkor fejet kell hajtanom a hihetetlen sok jelkép és egyébb rendszernek,ami a műben belefoglaltatik,illetve gondolatoknak,amik kimondatnak,rendezőnk szerint a természet a Sátán temploma és az abban látott , a N.G. és testvércsatornáik álltal prolongált harmonia ostoba illuzió csupán.Nem véletlen a hely neve sem,Éden,-ujabb kontraszt-az állatok, akik itt nem is annak felelnek meg és ugyebár a film végére melyik test mellé is ülnek oda.Trier szerint a világot a Káosz uralja,amit egy önmagát tépő róka vet oda Willem Dafoe-nak,és amit néhány híradópillanat felidézésével akár be is lehetne látni,ha az emberen épp urrá lesz a depresszió meg a roszkedv.
Ne legyen....
Én azt mondom,tartanám,Trier-nek nincs mindenben igaza,ám a film által jegyzet történésben bizony még az öncsonkításnak is helye van.Hogy BASSZÁK a nőt,hal meg a kisfiú,a pina az,ami a gyönyört okozza,torz logikán keresztül érthető az olló merőben felhasználóellenes nyisszantása,de még a látványba is belerezget sokat látott lelkem.Érthető Charlotte Gainsbourg karakterének ámokfutása,hisz lelkiismerete gyötörte amit férje vájkálása hoz igazán felszínre,mintha erről a lappangásról nem is tudott volna addig vagy azt szexbe folytotta el-mert bizony a kefélés mennyi szorongás,félelem vagy felgyülemlett érzés szelepe lehet ugyebár.Viszont talán túl....hirtelen a dolog,ahogy nekimegy férjének,mintha onnan valami hiányozna,de lehet,én érzem csak így.
A színészekért mély meghajlás,lelki és testi értelemben is levetkőzték magukat a kamera előtt .Dafoe mindig is kedvencem volt,mert egyszerűen bármit el tud játszani,mégis valahogy nincs úgy elismerve ,ahogy kéne .Érdekeségképp megjegyezném,mennyire telitalálat szerepeltetése,pár évvel ezelőtt a Bean filmben ő maga volt a művészfilmek parodiája,azok néhány képviselőjének sehová se tartó unalmának ,magába fordultságának és felesleges voltának példája,pont az,amivel többen az Antikrisztust vádolták(és amivel jelen sorok írója nagyon nem ért eggyet).Charlotte Gainsbourg pedig olyan pillanatokat is bevállalt,ami többekben szisszenést válthat ki,noha illő lenne fejben helyre tenni a dolgokat,egy színésznő adott műveknél,adott pillanatban bizony testével is játszik.
Mégha maszturbál is.
Őszinte leszek:már háromszor láttam,holott mint írtam,nem minden gondolata begyere.De elképesztő ereje van a filmnek,hihetetlen Anthony Dod Mantle teljesítménye fotozás terén,néha hipnotikus és szürreális,látszik az alkotók igyekezete,az odafigyelés, a tökéletesre való törekvés és a rendező szaktudása nomeg ami épp a fejében van a világról.
Mondják,nagy művészek akkor alkotnak igazán izgalmasat,ha válságban vannak,hát tessék fogyasztani.Nehéz elfelejteni,ez biztos,és nemcsak mert feszegeti a határokat vagy át is lépi azt,hanem egyszerűen azért,mert a művészet-vagy az annak tartott dolog...-új irányba mozdult el az Antikrisztus álltal,jó sok tabudöntögetéssel.Ezt vagy beveszi a néző gyomra,vagy okádik tőle,ki- ki hadd ne írjam végig,mi szerint fog viselkedni.
De....remélem,sokan lesznek úgy,hogy érdekes egy nagyformátumú ember gondolataiba betekinteni.Meglátni,mi van a fejében,mit gondol bűnről,természetről,halálról...nőkről,bár az annyira nem tetszik.
De nem kell elítélni,kiátkozni érte,hisz igazából egy elnéző-bíztató?...- mosoly felé lehet többet segítene neki.
|