Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Deadpool & Rozsomák *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (Blu-ray) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
Jesse Stone - Rejtélyes bankrablás - Film4, 23:45 |
Szóljatok a köpcösnek - Paramount Network, 23:45 |
Gumball csodálatos világa - Cartoon Network, 23:55 |
Gumball csodálatos világa - Cartoon Network, 00:15 |
HA/VER 2. - Film Mánia, 00:30 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Patrick Warburton (60) |
Kútvölgyi Erzsébet (74) |
D. B. Sweeney (63) |
Olga Kurylenko (45) |
Harland Williams (62) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
Borderlands |
Russell Tovey |
2009-09-23 13:28.42 |
Nézők vagyunk, beszélgetünk egy filmről, nekem ez jött le, és ezért nem tetszett igazán.
Értékelem a remek operatőri munkát, a színészi játékot, a korhű környezetet, és magyarként a magyar kultúra nívós reklámját Sebestyán Mártától. Ezért a három csillag. |
2009-09-23 13:25.33 |
Szerintem igen. |
2009-09-23 13:23.13 |
Én a szereplőkről írtam. A családok, akik lemondanak a gyerekekről, a külső környezetet képezik.
A szimpatikus fekete bőrű (!) férfinak meg az egyetlen apró botlása, hogy a lányával hál, és erre feltétlenül szükség volt, hogy az abortuszt el lehessen adni, mint megoldást. Ha végiggondolod, ezen kívül minden OK vele. Nem csak az, amilyennek előtte mutatkozik, hanem amilyennek utána, az is. Segít az abortuszban, azaz a tette nyomainak a fölszámolásában, és élete árán is segít, hogy a lánya új életet kezdhessen, hiszen futni hagyja. |
2009-09-23 13:12.52 |
Ez is egy állásfoglalás. De ha általános lenne, akkor a filmben minek sütötték meg Almássyt? Miért nem távozott szerelmével a lemenő nap fényében az ép röpcsin a gonosz háborúsdiból? Lehet, hogy azért, mert a nézők többségének az erkölcsi érzéke ezt nem vette volna be? Lehet, hogy a többség erkölcsi érzékének az elaltatásához mégiscsak szükség volt arra a sütögetésre? |
2009-09-23 12:58.12 |
Nem hát, elvégre egy filmbeli figura nem tud bűnt elkövetni, és a filmben levágott hüvelykujjak egyetlen valódi embernek sem fájnak. |
2009-09-23 12:56.01 |
A film egy olyan mikrovilágot teremt, amiben mindenki kedves, emberséges, liberális. Ez önmagában rendben volna, egy írói-filmrendezői vízió arról, milyennek kellene lennie a világnak.
Ha viszont ebben a kedves, emberséges, liberális világban az abortusz elkerülhetetlennek mutatkozik, és orvosok kedvességből, emberségből, liberalizmusból elvégzik, akkor ugye világos az üzenet: az abortusz is kedves, emberséges, liberális dolog. Amihez kedves, emberséges, liberális sünt küldök szeretettel. |
2009-09-23 11:56.26 |
Ja, még annyi, hogy nem én mondom, hogy minden abortuszt vállaló orvos gazember, hanem a film mondja, hogy minden abortuszt vállaló orvos olyan, mint a filmbeliek. A film ezügyben kb. annyit mond, hogy "ilyen az élet". És hát nem ilyen. Sokkal sötétebb.
Én csak annyit mondok, hogy abortusz végrehajtásában senkinek nem kellene részt venni, és aki mégis megteszi, annak a jellemén nyomot fog hagyni a kognitív disszonancia jelensége miatt. Valahogy meg kell magyarázia az embernek, hogy miért csinálja. |
2009-09-23 11:47.22 |
Olyan valódi ember vagy, aki egy filmbeli ember döntésével szembesülsz, nem egy valódi emberével.
Most komolyan: ha egy valódi ember akármilyen okból repülőgépet vásárol háborúzó náciktól, az szerinted megbocsátható? Amikor az üzlet minden érintettje számára nyilvánvaló, hogy a röpcsi az nácik által meggyilkolható emberek vérdíja? Ha te egy ember vagy, akit a szerelmesed náciktól ilyen áron vásárolt repülővel ment meg, akkor azt mondod, hogy "persze, drágám, minden OK?" Ja, és nem csak egyszerű ember vagy, hanem olyan ország polgára, amely háborúban áll a nácikkal, tehát a te életed megmentése árán a nácik a honfitársaidat gyilkolják. A filmben ezt a meglehetősen csupasz és egyértelmű helyzetet azzal fedik el, hogy a megmentés nem sikerül, az asszony halott, a derék üzletember pedig szénné ég. Ez az, ami miatt a filmbeli helyzet látszólag eltér attól, ahogyan a nagybörűs életben értékelnénk. Én azt mondom, a szénné égett Almássy elnyerte a büntetését, további emberi büntetésnek helye már valóban nincs, de a tettéről attól még egyértelmű ítéletet kell formálni, és az ítélet más, mint a filmbeli fölmentés. |
2009-09-23 11:20.20 |
Ja, igen, végignézve az eddigi bejegyzéseket, mindenki áradozott arról, hogy milyen jó a film, és hát lehetnek rajtam kívül más olyan nézők is, akik nem lelkesednek az abortuszért. No, nekik infó lehet, hogy a film ezügyben durván manipulatív. |
2009-09-23 11:14.22 |
Végülis ez csak egy filmkritika.
A film egyik fő témája az abortusz, ennyiben nem OFF róla beszélni, de sok könyvet teleírtak már róla, nem hinném, hogy ezen a helyen kellene végigvitatnunk, és konszenzusra jutnunk. Nézői véleményem az, hogy amit a film az abortuszról mond, az hazug manipuláció. Nézői véleményem természetesen összefügg azzal, amit én magam gondolok az abortuszról, és amit valóban nem kívánok itt most végigvitatni. Aki megnézi a filmet, annak egy szempontot szerettem volna adni ezzel a bejegyzésemmel, ennyi. |
2009-09-23 09:41.15 |
Belemehetünk, de sok értelme nincs. A filmbeli Homerrel egyetértve azt gondolom, aki rendszeresen abortuszokat végez, az gonoszságot művel, és a filmbeli Homerrel - ill. írójával és rendezőjével - vitatkozva azt gondolom, aki ilyen gonoszságot művel, annak a gonoszsága nem tud elszigetelt maradni, az élete más területeit is megfertőzi. Különösen a kisgyermekekkel való kapcsolatát. |
2009-09-23 08:16.35 |
Ja, a másik. A film bemutat egy abszolút hétköznapi, természetes helyzetet, amikor szimpatikus apuka megerőszakolja a szimpatikus lányát, akit ezek után valahogy meg kell szabadítani a valódi tehertől.
És ugye ha ez az eset OK, akkor átszakadt egy gát, innentől Homer átveheti az öreg orvos örökségét. De könyörgöm, ez nem igaz! Abból, hogy bemutathatók szélsőséges helyzetek, amikor az abortusz egészen érthető döntésnek tűnik, nem következik, hogy mindig az, és senkinek semmi beleszólása! Ha néha úgy érezzük, át kell írni a szabályokat, abból nem következik, hogy a szabályok elfelejtendőek. |
2009-09-23 08:09.48 |
Azért ez ideológiáját tekintve mainstream Hollywoodi film, ami azt illeti, ott is forgatták, csak európai rendezőt hívtak.
Ami az abortuszt és a gyermekszeretetet illeti, fene tudja. Én nem hiszem el, hogy a kettő összejön. Talán túl sok negatív sztorit hallottam magyar szülészorvosoktól. Van pl. egy ismerős anyuka, aki hallotta a szülészt, hogy "na mi van, lepetézett már?" Szóval a jó öreg kognitív disszonancia szerintem működésbe jön. Ha valaki iparszerűen csinál vagdalthúst anyaméhben lévő, de kézzel, lábbal, fejjel rendelkező magzatokból, akkor nem fogja túl sokra becsülni a kézzel, lábbal, fejjel rendelkező, de nem sokkal értelmesebb csecsemők emberi méltóságát. A film meg azt állítja, igen, és ezért tartom gonosz filmnek. |
2009-09-22 22:43.42 |
Mondjuk utal rá. A spanyolok partraszállása egyértelmű jelzés arra, hogy valami új kezdődik. |
2009-09-22 22:41.45 |
Mondjuk ez utóbbi a film történetébe vág. Szerinted a férj miattuk halt szörnyet? Én úgy értettem, el akarta csapni Almássyt, csak nem jött össze.
Másrészt az indíték, amivel odament, banálisnak tűnt: hogy föl akarta venni, hogy elvigye onnan. De lehet, hogy ezen a ponton lemaradtam valami lényegesről. Ami a gyilkosságokat illeti, nem is annyira a kiskatona megfojtása zavar, hanem a fél titkosszolgálaté, tehát a nácikkal való üzletelés. Ez az, ami csak egy filmben bocsátható meg, valódi emberek valódi világában aligha. |
2009-09-22 18:46.12 |
Nem emlékszem pontosan, mi volt előbb, a "halott vagyok" - szöveg, vagy a beszámoló, hogy mi is történt, lényeg a lényeg: a "ne ölj meg, mert halott vagyok" - szöveg számomra is elfogadható lett volna.
Az, amit Almássy ehelyett előadott, nem. Számomra nem elfogadható rosszkor rossz helyen lévő embereket föláldozni az asszonyért. Amennyire a nőket ismerem, ezzel ők maguk is így vannak. Legalábbis azok a nők, akik engem érdekelnek. Ebben az értelemben nem lehetett boldog a szerelem, de egyébként miért ne? Férj halott, ők eltűnhettek volna röpcsivel a lemenő nap fényében, teljes a happy end. Kis szépséghuba, hogy a röpcsit a náciktól, asszony hazája ellenségeitől kapták, dehát ugye minden nincs. |
2009-09-22 18:36.53 |
Akkor tisztázzuk: véleményem szerint történelmileg nem korrekt, hogy a spanyolok lettek volna a nyüzsgő maja városállamok elpusztítói, viszont ez nem baj, mert a spanyolok tényleg elpusztítottak indián kultúrákat, és a film egyik célja ideológiai jellegű: ezzel kapcsolatban állást foglalni.
Az állásfoglalás pedig korrekt: az indián magaskultúrák meglehetős embertelenek voltak, de a spanyolok sem nevezhetők fölszabadítóknak. Ezt az állásfoglalást jelzi, hogy a család eltűnik az őserdőben, és nem rohan ki a partra üdvözölni a "felszabadítókat". |
2009-09-22 17:34.39 |
Vitatkozunk mi? Tulajdonképpen miről mondasz mást, mint én a 698-ban? Ahogy látom, nagyon hasonlóan értékeljük a filmet. |
2009-09-22 17:31.11 |
Ha egyszer történelmileg a francoisták győztek, a fizikai győzelmüket simán be lehetetett volna mutatni. Attól még az erkölcsi győzelmet lehetett volna a másik oldalnak adni. Erre Ophelia trónra jutása tkp. önmagában is elég. Az Oscar-bizottságnak is tutira elég lett volna :-)
Szóval annyi negatív észrevételem van a filmmel, ami összességében nagyon tetszett, hogy a győztes partizánokat kihagytam volna. Nem kellettek se nekem, se politikai korrektséghez, se az Oscar-bizottság megnyeréséhez. Na, ezzel be is fejezem, már csak önmagam ismétlem, az meg unalmas. De köszönöm az észrevételeiteket. |
2009-09-22 17:18.22 |
Hát, mindenesetre egy sűrűn lakott maja várost láthatunk, és a film végén a spanyolok partraszállását. Így a filmről beszélek, amikor arról elmélkedem, hogy a film hogyan értékeli a spanyol hódítást. Más kérdés, hogy ez anakronizmus. A történelmi valóságban a spanyol partraszállás idején már nem voltak sűrűn lakott maja városok. Ez itt kérem ideológiai állásfoglalás, mentségére szóljon, hogy számomra szimpatikus. |
2009-09-22 16:58.46 |
Úgy tűnik, elég régen láttad a filmet, és kiesett néhány fontos jelenet, nekem meg még friss az élmény, múlt héten láttam DVD-n.
A filmben kb. tízpercenként jönnek elő politikai utalások a Franco-rezsimre. Ugye ott az első próbatétel után a francoista seregszemle, a nagy zabálás, amit Vidal szervez a helyi előkelőknek, utána a kenyérosztás, ami a kikiáltó katona szerint mutatja, hogy Franco nem hazudik, valóban kenyeret ad a népnek, ott az utalás a franciaországi partraszállásra, amit a partizán az újságból olvas, stb. Ami a katonák kegyetlenségét illeti, sorban gyilkolják le a sebesült partizánokat (nem egyedül Vidal), később Vidal katonái lóval üldözik a menekülő nőt, körülveszik, az alparancsnok közli, hogy saját kezűleg nyírja ki, stb. Del Toronak van olyan ambíciója, hogy bemutassa Spanyolországot 1944-ben, más kérdés, hogy elég laposra sikerül, és valóban nem lehet túl sok mindent megtudni arról, hogy milyen erők álltak egymással szemben. De ez nem a rendező szándéka miatt alakult így, hanem mert ez a vonal felejthetőre sikerült, a fantasy-vonal meg felejthetetlenre. |
2009-09-22 16:45.06 |
Nekem akkor már inkább Petőfi: "szerelmemért föláldozom életem, szabadságért föláldozom szerelmem".
Gyilkolnék a nőmért, ha valaki az életére tör. Olyanokat, akik rosszkor vannak rossz helyen, nem ölnék és nem öletnék meg. Azért, mert asszony nem fogadná el. Jávorszarvas számára a döntő érv az volt, hogy "engem már nem tudsz megölni, mert én már halott vagyok." Ez rendben van. Ha úgy kanyarodik a beszélgetés, hogy "figyu, szerelmes voltam, mindent elbuktam miatta, te meg csak a hüvejkujjaidat, felejtsük el egymást", azt mondom, OK. De Almássy nem szénné égni akart, hanem eltűnni a nőjével a lemenő nap fényében, hátrahagyva a sok háborúzó bolondot, és ez nagyon nincs rendben. Ha sikerül, amit akar, és utána Jávorszarvas megöli, és arra is azt mondom, OK. |
2009-09-22 16:12.43 |
És ezt nem lehetett volna bemutatni? Akár tök elfogultan: Vidal szadizza a védtelen falubelieket, sehol egy partizán, Ofélia meg elmenekül a maga világába. |
2009-09-22 16:08.17 |
Na jó, a fátylakra boruljon fátyol.
Vidal igazából nem azzal veszített, hogy lelőtték a partiztánok, hanem azzal, hogy Ofélia elmenekült előle a maga világába és ott királynő lett. Hogy a valóságban-e, vagy csak a fantáziájában, az újabb fátyol-ügy, de ezt minden bizottság kajálta volna. Ja, kajálta is. Meg én is. Szóval a partizánokra dramaturgiailag igazából semmi szükség nem volt. Vidal lehetett volna simán szadista a saját családjával egy hegyi nyaraláson partizánok nélkül is. Viszont ha már partizánok, akkor lehettek volna realistábbak is, és kevésbé szocialista-realisták. |
2009-09-22 15:57.30 |
Mindenesetre árulkodó, hogy a rendező ezt a jelenetet már nem vállalta be. Mindenkinek meg kellett halnia, aki utóbb kérdéseket tehetett volna föl Almássynak: a nőnek, a férjnek, és neki magának, hogy Jávorszarvas kérdéseire ne kelljen válaszolnia. Így, hogy a történet minden jövőtől el lett vágva, meggyőzőnek tűnhet, de csak első látásra. |
2009-09-22 15:52.43 |
Értem én a poént, csak nem szeretem :-)
Szóval értem én, hogy Nietzsche ólálkodik ott a film mögött és az Übermensch, akinek megvannak a maga ügyei, túl van jón és rosszon és mindenki rothadtul le van szarva, de nem lettem meggyőzve. Almássy konkrétan gyilkol a nőjéért, és pontosan tudja, hogy azok a térképek milyen izgalmasak az angol titkosszolgálatnak, meg ugye a németek is hajlandóak érte adni egy repülőt, tehát föltehetően fejek fognak hullani, mert ami egy háborúban ilyen izgalmas, az életekbe kerül, dehát mit számít, ő szerelmes. A problémám ott van, hogy az ilyen szerelmes Übermenschek nem várhatnak tőlem érzelmi azonosulást. Én biz inkább azonosulok a háborúsdizó fiúkkal, akik nem értik, hogy mit keres egy szerelmes magyar az ő sivatagjukban. Az előző hozzászólásomra mit mondanál? Szerinted ha minden Almássy szándékai szerint alakul, és a nő túléli, megértette volna, hogy Almássynak le kellett gyilkoltatnia a honfitársait, hogy visszajusson hozzá a barlangba? Ha igen, te megértenéd a nőt? Hány kívülálló halálát éri meg a szerelem, ha Übermenschek vagyunk? |
2009-09-22 15:33.00 |
Fátyol ügyben csak annyi, hogy formailag a hozzászólásod nekem adott válasz. Tudtam én, hogy nem így érted?
Ami a hozzászólásod érdemi részét illeti, azzal viszont tök egyetértek. Vidal tényleg nagyon izgalmas karakter. Azért bújkál bennem a kisördög, mert a partizánok lehettek volna legalább ennyire izgalmasak, minthogy történelmi szerepük messze nem oly világító hófehér, mint a filmbeli. Ráadásul ezt Del Toro is jelzi, amikor pl. a nő vitatkozik velük, hogy értelmetlen a háború, meg az orvos benyögi, hogy miért nem lépnek le Franciaországba. Mondjuk ez utóbbi kicsit anakronizmusnak tűnik: Pétain simán kiadta volna őket Franconak. Igaz, hogy elbújhattak volna. Na, ez már tényleg nem a film. Szóval Del Toro is jelzi, hogy vannak itt kérdőjelek, de azután ezt a szálat teljesen elvágja egy lapos és hiteltelen partizánsiker javára. |
2009-09-22 14:48.35 |
Ha rávilágítanál, hol írtam olyasmit, hogy egy rendezőnek nincs joga egyoldalúnak lenni, fényt gyújtanál egy sötétben tévelygőnek. Joga van egyoldalúnak lenni. Csak sajnálom, hogy az.
Hogy a meséje másról szól, az félig igaz. A mese egyik fele Spanyolországról szól 1944-ben. Náci hajlamú francoista tisztek vannak benne, és hőslelkű partizánok. És még csak az sem derül ki világosan, hogy a végső győztesek 1944 Spanyolországában igazából nem a hőslelkű partizánok voltak. Ez így szerintem primitív, és egy nagy kihagyott ziccer. A film másik fele remek, csodásan fölépített mese egy világról, amelybe egy kislány bemenekül, és amely vagy létezik vagy nem. Az állásfoglalást a rendező nagyon intelligens módon bízza a nézőre, és legföljebb jelzésszerű támpontokat ad. Ez a része a filmnek minden Oscart megérdemel. Meg részemről is a négy csillagot. |
2009-09-22 14:22.34 |
Egy nézőnek meg joga van egy egyébként remek filmben is sérelmezni a teljesen egyoldalú történelmi látásmódot.
Ráadásul ha nem ennyire egysíkú ebből a szempontból a rendező, fölhívhatta volna a figyelmet a rendkívül izgalmas történelmi pillanatra: 1944 nyarán, amikor a nácik világszerte vesztésre állnak, adva van egy ország, ahol pont fordítva alakul a történelem, és a náciknak legalábbis a szövetségesei egyre stabilabban berendezkednek a megnyert háború után. |
2009-09-22 14:13.47 |
Jó, Dafoe abban a helyzetben nem lehetett bírája, hiszen nála tényleg többet vesztett Almásy, de bírája lett volna a nő, ha túléli a kalandot.
"Drágám, és mondd csak, hány honfitársam halt meg azért, hogy eljuss hozzám? Szóval akkor egyet te magad gyilkoltál meg (ott a vonaton), a németek öltek meg 20-at, egy öngyilkos lett, és egy túlélte, neki csak a hüvelykujját vágták le a kínzókamrában. És mindez csak értem? Csodálatos vagy, drágám, mindig szeretni foglak!" Ugye, milyen életszerű? Karinthy jut az eszembe, és a "Magyarázom a bizonyítványomat" c. szöveg. Adva van egy nemzetközi kalandor és kettős ügynök, akinek a viselt dolgait a film azzal próbálja igazolni, hogy hát szerelmes volt, és úgy mindent szabad. De ha kicsit elgondolkodunk a lehetséges folytatásokon, akkor azonnal rájövünk, hogy nem szabad mindent. |