Bele lehet magyarázni társadalomkritikát.
Legyen:biztos ott van a mai szerb társadalom keresztmetszete,csak én ezt Budapestről nem látom.Bele lehet akár beszélni a pornó mint olyan káros hatását,de majd a TV-t valaha látó férfi verte már ki farkát erre a műfajra,és a másik nem is onanizált ilyesmire,mégsem gyilkoltak meg senkit,nem ütöttek meg öregeket,és betartják a társadalmi normákat-leginkább.Szóval...ez se nagyon áll meg-szerintem.
Beszéljük bele a művészetet,hisz úgyis Vukmír egyfolytában ilyesmivel takarózik:bár van ennek a fogalomnak meghatározása,amit még a legostobábbak is ki tudnak keresni a neten,mégis mind a mai napig élénk vitát szül jópár alkotás,hogy kiérdemli ennek a szónak használatát esetében.Én magam mindig is úgy véltem,és azt mondom,a művészetnek,alkotóknak kutya kötelessége új utakra tévedni,ismeretlen tartományok felé haladni,hisz mi is változunk,a korok is változnak és miért jó mindig ugyanazt nézni,hallani....de....vannak határok.
Vagy,ha nincs is,de lássunk már benne valami értelmet,mondanivalót.Nem kell hogy a művészet mindig pozitívan járuljon hozzá a néző közérzetéhez,találkozzon ízlésével,gondolataival,de még ha nem is fedi ezeket a kritériumokat,gondolatokat ébresszen a befogadótól.
Ez itt egy hatalmas nagy rakás undormány,el kell ismerni viszont,igen profin,hatásosan eladva.Sőt,technikai színvonalalába is néhány jelenet kivételével,nehéz belekötni,valamint a képi világa meggyőző és színvonalas.
De továbbmegyek:olyan valaki rendezte,akiben igenis van ambíció a képi világ kifejezőereje felé,hisz mikor a kislány nyalja a jégkrémet és közben Milos-t szopja a csaj,noha nem látjuk az aktust magát,ám mégis pont a fagyi miatt mégis,belül,magunkban,és ahogy teleélvezi a nő száját,a kislány úgy nyalja le a pálcikáról a maradékot,mint az ondót a péniszről.Ügyes húzás,működik,és van esztétika benne-mégha egy neccesebb téma felé is kacsintanak,amni persze eleve több néző nemtetszését elviszi a lényegtől.
Csakhogy árulja el komolyan valaki,egy,a világra épp hogy kipottyantott srácot alig hogy 1 perce kortyolva ennek a mocskos világnak levegőjét,mi célt,mi komoly mondanivalót ad az,hogy megerőszakolják????Mit mond el az a pár,agynélküli,elborzasztó pár perc,mitől lettem több vele-vagy,min kellett volna elgondolkoznom???Hm??
És hiába van egyfajta Memento utánérzése a sztori levezetésének,a film második negyede ahogy átmegy abba,amitől ez a film hírhedt lett-és sok szerb szégyenli,hogy országának köze van hozzá-egyszerűen nincs semmi,amit megpróbálva tényleg ráhúzni a fasszal történő megfojtásra ,vagy a snuff-pornó jelenetre,azt mondanám,no ez igen,most odamondtak a fiúk a világnak,hopp,ott egy mély gondolat,hopp,itt van azért érték....a Milos-t játszó színész teljesítménye,a tutajos csajok jelenléte és a technikai magabiztosság még nem feledteti,hogy ez itt leginkább valami betegség,szörnyűség,borzalom,undormány....hogy perverz,végre tényleg lehet gond nélkül használni ezt a szót,mert ide tényleg illik.Az utolsó ,családegyesítő jelenet pedig még jobban rápakol az összképre.
De....eddig ezt..nem tudtuk???Nem tudjuk,hogy gyerekeket használnak,hogy ölnek,nem tudtuk,hogy van pornó,van drog,hogy van aki -NEM KÁBÍTÓSZER hatására-lányával,fiával él nemi életet,hanem ez az ő tudatos döntése(ami valahol még vérlázítóbb)Szóval,amiket itt premierben leképeztek nekünk,arról nem lett volna fogalmunk???
Akkor ez meg...minek??Hisz a horror is-mert ennél a filmnél ez a műfaj értelemszerűen felmerül-egyfajta,alsóbbrendű igények kielégítésére szolgál,mondom ezt úgy,imádom a horrorfilmeket.De,azokba nem is kell keresni értelmet,nem is akarnak kacérkodni a művészettel,mondanivalóval,egyszerűen...szórakoztatnak.Sokan szeretik előrángatni a Salo-t ha már megdöbbentő filmekről van szó,csakhogy az olasz alapmű igencsak erős képeivel-és a benne elhangzó történetekkel- nemcsak sokkol,hanem valamire rámutat,valamit bírál,bemutat,ami azért ennél jóval mélyebb,mit mélyebb,egy felfedezett Marianna-árok.
A Szerb film viszont csak öncélú,tabudöntögetésről szóló mozgóképes hardcore valami,ami el akarja hitetni,több ez,mint amit a felszín sejtettne...hát persze.Profik csinálják,profin csinálták,de a szar szar marad a papírtányéron ugyanúgy,mint a Hollóházi porcelánon.
Mégha,és ezt is el kell ismernem,hatott rám,de persze ez se nagy szó,mikor a Fókuszban az élő ló patáját levágták,az is ezt tette...fel voltam háborodva,mérges,dühös voltam.
Szóval,lehet,még ez se olyan nagy "vasszizdasz"
|