Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-11-21
A parancsnok
Bambi - Egy élet az erdőben
Eretnek
Futni mentem
Ketyegő ultimátum
KIX
Mindörökké Brigitte Bardot
Ne várjatok túl sokat a világvégétől
PÁN - A belső sziget

2024-11-14
A változás valutája
Az univerzum elmélete
Gladiátor 2.
Lee
Terápia alatt
Valami különös
Változó vadon - Az én Északom

2024-11-07
A hullahó-akció
A sárkányőrző
Anora
Az örökös
Halálszint felett
Holnap meghalok

További mozibemutatók

DVD / Blu-ray premierek
Deadpool & Rozsomák *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (Blu-ray)

További DVD premierek
További Blu-ray premierek

Hamarosan a TV-ben
Lángoló tenger
- Mozi+, 16:55
Amszterdam
- HBO2, 17:15
Állj, vagy jövök!
- Film+, 17:15
Zorro álarca
- Film Café, 17:15
Botcsinálta doki
- Mozi Klub, 17:20

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
Danny DeVito (80)
Martin Scorsese (82)
Stephen Root (73)
William R. Moses (65)
Sophie Marceau (58)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
Kézilabda - szeretitek? Van kedvenc csapatotok?
Nemere István - Vélemények
Mai menü avagy ma milyen filmet néztél meg
Mit hallgatsz most?
A potyautas - Vélemények

További fórumok

Utoljára értékeltétek
A kobra napja aaaaa
Mike Pniewski aaaaa

 

Cantri hozzászólásai

Ugrás Cantri adatlapjára

elejére ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... végére

Zootropolis - Állati nagy balhé - Vélemények

2018-01-08 16:38.06
Mikor már azt hiszem nem tud mélyebbre süllyedni az oldal színvonala, mindig meg kell lepődnöm, pedig az utóbbi időben magasra lett nyomva az ingerküszöb....


Szárnyas fejvadász 2049 - Vélemények

2018-01-08 16:22.54
Ha maradna a háttérben mint ennél a mozinál, és újfent Villeneuve állna a kamera mögött felőlem jöhetne. :)

Igazából a film vége lehetőséget teremtene a trilógiává bővítésre, de a pénzügyi dolgokat nézve nem sok esélyt látok a dologra sajnos.


Golden Globe 2017/2018

2018-01-08 16:17.06
Könnyen lehet, hogy nem is lesz az..holnap többet tudunk.

Egyelőre úgy látom a Három óriásplakát és a Lady Bird szénája áll a legjobban, mindkettő remekül teljesített tegnap a GG-n is, és van SAG ensemble jelölésük is, ami nélkül a statisztika szerint nem lehet győzni Oscaron cirka 22 éve :D A Shape of Water okozhat még meglepetést, és az "átok" legyűrésének reményét.

Egyébként nagyon érdekes a SAG best cast jelölés ilyen erőteljes jelentősége, aminek feltételezem az az oka, hogy baromi sok színész tagja az Oscar szavazók táborának. Kíváncsi lennék %-osan ez mennyit is jelent.


2018-01-08 15:55.14
Holnap közelebb leszünk a kérdés megválaszolásához, kíváncsi vagyok a britekre nagyon.

Én egyik említett film díjazására sem számítottam, a Get Out már a jelöléseknél látszott, hogy nem annyira nagy kedvenc a HFPA köreiben: se rendező, se forgatókönyv.

A Dunkirknek pedig a BAFTA/Oscar inkább "csak" technikai díjakat jósolok (vágás, hang)..ilyenek meg itt nem voltak.


Tűnj el! - Vélemények

2018-01-08 15:45.23
Nem hinném, hogy fikáznád, 4 csillaggal nem szokás. :) Meg amúgy sem probléma, ha van olyan elem ami nem jött be annyira.

SPOILER

A film végét sokan említették, hogy mennyivel jobb lett volna egy kevésbé happy endes verzió, amire a rendező azt felelte az egyik interjúban, hogy az eredeti elképzelés szerint rendőrök jöttek volna...Azonban a készítők szerint ez mindenképp torzította volna a mozi üzenetét, mert még sugallni sem akarták, hogy egy fehér rendőr lelő egy fekete férfit...valóban necces lett volna, pláne, hogy mi is volt a film igazi célja.


Golden Globe 2017/2018

2018-01-08 15:36.15
Nem vagyok megelégedve magammal 13/8-at sikerült csak eltalálni, kerekítve is csak 62% :D

Az este nagy vesztese egyértelműen a Call me by your name, ellenben a másik 3 frontrunner mind kapott komoly díjat, szóval szépen el lett osztva a dolog.

Most, hogy vége ennek a pomádénak holnap jönnek a BAFTA jelöltek, hogy végre a szakma is el kezdje kinyilvánítani a véleményét a tavalyi esztendőről.


Lady Bird - Vélemények

2018-01-08 00:57.21
"Körbeutazhatod a világot, hogy megtaláld, ami hiányzik, de haza kell térned, hogy megtaláld...."

Sokan azt gondolják szívvel felruházni egy filmet nem nagy cucc, elég néhány szerethető karakter, adunk a szájukba pár találó szót és kész. Pedig nagyon nem, és erre kiváló példa a Lady Bird, ami az a fajta "young adult" mozi, melyet tényleg mernék ajánlani a fiatalok számára, és nem csupán a hölgyeknek.

Mert Greta Gerwig nem csak a tinédzser korból éppen kilábadozó lányok kis lelki világáról akart mesélni, hanem az OTTHON kötelékének fontosságáról. Biztosan sokaknak ismerős lesz főhősünk vágyakozása, hogy az unalmas kis porfészekből végre kirepülvén valami nagyobbnak a részesei lehessünk. De ér-e bármit is egy remek álláslehetőség, a nagyvárosi nyüzsgés lehetősége vagy egy séta abban a bizonyos menő bevásárló utcában.....ha azt egyedül kell megtenni? A film ügyesen bújtatta el hasonló gondolatait Lady Bird mindennapjaiban elveszve: veszekedés anyával majd kibékülés, a matekórák unalmas percei, a színszakkör apró kis sikerei, szimpla nevetős-sírós beszélgetés egy baráttal, az első csók, és igen az első szex semmihez sem hasonlítható élménye, még akkor is ha esetleg csupán fél percig tart…szóval ezek apró, sokszor önmagukban jelentéktelennek tűnő darabkák azok melyek összerakva kiadják az ÉLETET. Sajnos sokan mennek el mellette szemrebbenés nélkül, mások, híres emberek életére vágyva, irigykedve instagramot és társait lesve miközben teljesen megfeledkeznek magukról, a szeretteikről, és a megélt pillanatokban rejlő valódi lehetőségekről....

A Lady Bird mindenképp az év egyik apró kis meglepetése, mely megkapó módon mesél az otthon meghitt kis fészkének elhagyásáról, mely nem véletlenül olyan nehéz, mert jó eséllyel maximum még 1 hasonlót találhat az ember az életében, de azt már saját magának kell megteremtenie.


A házinyuszi - Vélemények

2018-01-08 00:15.55
Való igaz, aztán jött az Easy A, ami egy hasonlóan "buta" szerepnek tűnhetett sokaknak első blikkre, pedig igazi áttörést hozott a karrierjében. Monjduk az sem ártott, hogy az a film meglepően szórakoztatóra sikeredett, nem úgy mint ez itten.


2018-01-07 22:42.17
Emma valószínűleg fenemód sajnálja, hogy ez a förtelem ott ékeskedik karriere elején. "Fiatal voltam, kellett a pénz..." - mondjuk azóta Oscar-díja van szóval valószínűleg inkább leszarja mit vállalt itten :D


Tűnj el! - Vélemények

2018-01-07 21:46.46
SPOILER

A Get Out körüli hype nem elsősorban a horror/thiller elemek eredetiségének szól, hanem sokkal inkább annak, hogy ebben a műfajban nem túl sokszor látott módon komoly üzenet lett a film középpontjába helyezve, amivel a mai kor társadalmi visszásságait kívántak az alkotók kicsit kigúnyolni... valószínűleg ezért is került GG-n a "vígjáték" kategóriába.

Ugye a moziban öreg FEHÉR emberek akarnak fiatal FEKETE testbe átkerülni, mert az milyen "cool" meg "trendi" és ma már több előnnyel jár, mint kaukázusinak lenni....ezzel az alkotók a afroamerikai közösség felé irányuló POZITÍV diszkriminációt ekézik egy keveset, pl hogy mekkora marhaság volt azt hiszem 2 éve a #whiteoscar féle netes megmozdulás...mert miért is kellene valakit a fekete bőrszíne alapján előnyben részesíteni? A dolog így pontosan ugyanolyan visszás mint a negatív megkülönböztetés.

Másrészt az idegesítően kedves apuka a film egy pontján kifejt, hogy szerinte milyen csodálatos az afroamerikai KULTÚRKÖZÖSSÉG, ezzel pedig ugyancsak a 21. század fekete embereit figurázzák ki, akik úgy ragaszkodnak és büszkék fenemód az afrikai gyökerekhez mintha bármi közük lenne a kontinenshez...valószínűleg nem kevés még a térképen sem tudná megtalálni :D

Szóval a Tűnj el azért van ennyire "túlhypeolva", mert egy önmagában is remekül működő zsáneralkotásban feketék (rendező, főszereplő) figurázzák ki a mai modern amerika feketéit, és persze a már nevetségesen anti-rasszista fehér közeget is.


Érkezés - Vélemények

2018-01-07 17:05.19
Köszönöm. :) Érdekes, de nekem csak többszöri nézésre vált teljesen nyilvánvalóvá a film zsenialitása, de ahogy egyre mélyebben sikerült feltárni rájöttem: Villeneuve alkotása simán a 2000es évek egyik legjelentősebb darabja (nem csak sci-fije) és ez egyáltalán nem túlzás.


Szárnyas fejvadász 2049 - Vélemények

2018-01-07 01:26.28
Valóban jobban hangzik, és a replikánsokat szokták is angyaloknak nevezni, szóval még a tartalmat tekintve sem rossz.


Szólíts a neveden - Vélemények

2018-01-07 01:05.01
Majd elfelejtettem megemlíteni az apa végső monológját, kincset érő szavak, ugyancsak bárki számára.


2018-01-07 00:47.44
"mert nem érezni semmit....micsoda pazarlás..."

A Szólíts a neveden messze az egyik legjobb romantikus film az elmúlt évekből, dacára annak, hogy 2 férfi románcáról mesél, mert igazából ez nem is számít....vagy legalábbis nem szabadna, hogy számítson.

Kifejezetten tetszett a film TÖRTÉNELMI közege, hogy a szereplők régészek, és hogy meseszép ódon falak között sétálgathatunk. Adott a hangulatnak egyfajta múltidéző jelleget, egy hátsó sugallatot, hogy a szerelem, vonzódás és vágyakozás nem csupán manapság fontosak, hanem bizony a régmúlt korokban is ugyanolyan erőteljes szerepet játszottak az emberek életében....és bizony akár azonos neműek között is, mert érdekes mód az antik időkben a dologhoz sok szempontból természetesebben álltak mint manapság. Szerencsére Luca Guadagnino egyáltalán nem ragad le a témában ennyire felszínesen, éppen ellenkezőleg, 2 óra erejéig teljesen beránt minket egy elsősorban ÖNMAGÁT kereső 17 éves srác fejébe.

A készítők remekül ragadták meg Elio karakterét, akinek saját kis világát sikerült maximálisan kifejteni számunkra. Még az olyan apróságok is sokad adnak hozzá, mint hogy imád elvonultan olvasgatni, hangszereken játszani, és walkman-en zenét hallgatni, ezek mind-mind a menekülését szimbolizálják, amiért a valódi világban nem lehet teljesen önmaga. Azonban Oliver érkezésével fenekestül felrázza ebből a mély révületből, ráébresztve olyan érzésekre, vágyakra, melyekről nem is volt biztos, hogy ott lapulnak benne. Innentől az egész vonzalom kiépülése nagyszerű ívet jár be, ahogy a kezdeti kikacsingatások előbb bizonytalanságba és visszautasításba torkollanak, és majd csak később a kételyek legyűrése által sikerül áttörni azt a bizonyos gátat. Elionak első körben önmagában, BELÜL kell rendet raknia, lányokkal való próbálkozásában saját bizonytalansága tükröződik (=normális ember vagyok?), Olivernek viszont inkább a KÜLSŐ nyomással kell megküzdenie (=elfogadnak-e az emberek?). Az egész film hangulata látványosan felszabadul mikor végre mindkét félnek sikerül felszámolnia a démonait, innentől kezdve a történet teljesen univerzálissá válik jelezve, hogy a szerelem nyelvezete mindenki számára ugyanaz legyen: hetero, meleg, transzi, zsidó, keresztény, fekete, vagy akármi más, ami szeretne....

Összességében kiváló hangulatú és érzelemvilágú filmet kaptunk a Call me by your name nevében, melynek csupán egy része foglalkozik a "melegséggel" a 2 fő karakteren keresztül talán a 2 legfontosabb kérdést feszegetve. Ugyanakkor, ahogy az szicíliai rendező mesél egy másik emberhez való kötődés vágyáról, ahogy kifejez érzéseket egy tenyér vagy egyéb testrész érintésével az abszolút kortalan és nemtelen, mert ugyanúgy éljük meg ezt a CSODÁT mindannyian.

Luca Guadagnino és Timothée Chalamet párosnak pedig külön köszönet, hogy végre tényleg képesek voltak belebújtatni egy azonos nemhez vonzódó figura bőrébe. Átadni a kétkedést érzéseik helyénvalóságában, hogy mennyire nem lehet egyszerű SAJÁT maguk elfogadása (=összes mese hercegek és hercegnőkről szól, ahogy a filmben is), és megértetni azt a tehetetlen fájdalmat, hogy a TÁRSADALOM kirekesztésétől való félelem miatt nem lehetnek együtt azzal akivel szívük szerint leélnék akár az egész életüket..... valami ilyesmit ígért legutóbb a Moonlight is, csak ott ez huszad ennyire sem jött össze....


Érkezés - Vélemények

2018-01-06 01:39.02
SPOILER természetesen :)


2018-01-06 00:29.43
Megtekintve Villeneuve Szárnyas fejvadász folytatását, mely remekül görgeti tovább az eredeti mozi alapkérdését, hogy "mi tesz minket emberré?"....felvetődött bennem, hogy ez az eggyel korábbi alkotása pedig tulajdonképp azt igyekszik taglalni: "mi nem kellene, hogy emberré tegyen minket?" Ez pedig a FÉLELEM az ismeretlentől.....ami egyrészt a film alapkonfliktusát szolgáltatva vonatkoztatható az egész emberiségre, másrészt Louise-on keresztül az egyénre lebontva is.

I. Félelem egymástól....

Az egyik legérdekesebb dolog a filmben, hogy bár rendkívül komoly suspense bújik meg képei között, valójában minden feszültség és konfliktus eredete az EMBEREKRE vezethető vissza. Ha jobban belegondolunk az idegenek egyetlen rossz mozzanatot sem tesznek, mellyel okot szolgáltatnának a veszélyeztetettség érzetünkre, és a vele járó komoly katonai készültségre. Akkor mégis honnan ered a fenyegetettség? Csakis az emberi fajból..... illetve a véres múltunk, jelenünk (és jövőnk?) ismeretéből, így kizárólag azért FÉL majdnem mindenki szinte ösztönösen a filmben az alienektől, mert tudják, hogy az emberek mire képesek........Az egymás ellen irányuló agressziónknak pedig elsőszámúlag az ismeretlenség az alapja, ami a különbözőségeinkben gyökerezik. Éppen ezért óriási fegyver (!) a közös NYELV, mely hidat képez az eltérő kultúrák közé, és amely valójában képes megoldani a világ konfliktusait, mert csakis kölcsönös kommunikációval tárható fel az ellentét magja, és található meg a tényleges megoldás.... míg a jelenleg legtöbbször alkalmazott erőszak csupán erőszakot szül, olyan ördögi kört eredményezve, melyből piszok nehéz kikászálódni.

II. Félem a saját életünktől....

Az Érkezés másik, jóval szűkebb perspektívája Louise, aki saját maga is képtelen megtanulni leckét. Érdemes megfigyelni, hogy az Adams által megjelenített karakter a mozi elején milyen elzárkózva tölti szürke (=Young képei valójában azok) hétköznapjait: egyedül az Isten háta mögött él, esténként a párnáját ölelgeti....visszavonultságának oka pedig a FÉLELME az élettől. Főhősünk számára létezésünk kérdései - főleg hogy mi a cél a Földön (=a heptapodoknak is ezt teszik fel!!) – és az egész élete kiismerhetetlensége olyan kínzó, hogy inkább a hétköznapi rutin és monotonitás védőburkába menekül, hogy elviselhetővé tegye zavart érzéseit. Az idegenekkel történő beszélgetések tulajdonképp ezen félelmének ledolgozásának allegóriája (=a hajó bejárata is a fénnyel a végén az élet végét szimbolizálja). Adams figurája az első alkalmakkal ugyanúgy reagál, mint a többi ember: védőruházatot ölt, és a találkozások előtt és után is szó szerint remeg a félelemtől. Louise később rájön, hogy ha félelme dominálja sosem jön rá a kulcsra a megfelelő kommunikációhoz, ezért legyőzi azt: megszabadul a védőfelszerelésétől, majd meg is érinti a heptapodokat emberektől elválasztó üvegszerű készítményt. Végül, amikor az idegenektől megkapja az ajándékot minden FÉLELME ELSZÁLL, mert már tudja, hogy mi vár rá az életben, ezért nem akar többé elmenekül előle, értelmet pedig születendő gyermeke általi boldog percek adnak, melyek persze megszámláltak, de melyikünké nem azok?

Villeneuve csodálatos filmet készített arról, hogy nem szabad hagyni hogy a félelem irányítsa életünket, a megoldás pedig adott: a BIZALOM. Bizalommal fordulni egy másik ember felé, és bizakodva tekinteni a jövőbe.....mert ha jobban belegondolunk lehet a pontos menetét nem is, de sorsunk alapvető összetevőit Louishoz hasonlóan nagyjából tudjuk előre mi magunk is előre: egyszer meg fogunk halni, addig pedig megannyi szenvedés és fájdalom, ugyanakkor öröm, és boldogság is vár ránk.....a kérdés csupán az, hogy ha magunk mögött hagyjuk a félelmet, mit kezdünk a hátralévő időnkkel? Megkapó univerzális üzenet, mely kiválóan egészíti ki a mozi felületesebb, de nem kevésbé fontos üzenetét (=a tudomány/kommunikáció összeköt egymással, a háború/fegyverek elválasztanak minket). Erre szokás mondani: fuckin modern filmart at it’s finest..... :))


Szárnyas fejvadász 2049 - Vélemények

2018-01-05 23:16.51
SPOILER


2018-01-05 23:12.20
Egy olyan filmes festmény melyben elveszhet a néző....

Scott 1982-es filmjében arra kereste a választ, hogy "Mi tesz minket emberré?" A választ pedig Rutger Hauer legendás szavai igyekeznek megadni: „All those MOMENTS will be LOST, like tears in the rain....” Azaz egyrészt az EMLÉKEZÉS képessége, aminek köszönhetően képesek vagyunk hosszú távú kapcsolatok kiépítésére, másrészt a saját létünk ELVESZTÉSÉTŐL való félelem.

Villeneuve a Szárnyas fejvadász 2049-cel egyrészt igyekezett az eredeti film kérdéseit tovább feszegetni, másrészt a mesterséges intelligencia témakörének beemelésével aktualizálni a mű filozófiai fejtegetéseit, ezáltal olyan minőségi toldalékkal ellátni, minek köszönhetően alkotása nem csupán az első Blade Runner meghosszabbítása, de önállóan is helytálló modern sci-fi darab.

I. Mekkora az emlékeink szerepe az emberségünkben?

Az eredeti mozi sokat foglalkozik az emlékek szerepével, azonban jelen film készítői ahelyett, hogy ugyanezt a tézist ismételgetnék tovább, inkább igyekeznek azt megkérdőjelezni, vagy legalábbis átgondolni jelentőségét. Az egész cselekmény lényegi gyújtópontja, hogy K-ügynök rendelkezik egy gyermekkori EMLÉKKEL, amiről egy pont után azt hiszi a sajátja, és hogy ő a rejtélyes valóban szülőcsatornán e világra érkezett replikáns....ami végül nem igazolódik be, mert az emlék HAMIS, vagyis egész pontosan nem az övé. Felmerül a kérdés, ha a saját elménkben sem bízhatunk meg, akkor miben? Mi szolgálhat kapaszkodóként számunkra? A rendező válasza: a KAPCSOLAT a minket körülölelő világgal, ÉRINTENI és ÉREZNI mindazt amit szeretünk irányzékot adhat, hogy mi a VALÓDI, és mi nem az.... ez a szimbólum pedig alaposan átszövi az egész filmet:

1) K nem tud hozzáérni holografikus barátnőjéhez, aki éppen ezért egy prostituáltba projektálja magát, hogy legalább imitálni tudják a kontaktust

2) Joi kiállva az esőben megpróbálja érezni az esőcseppeket

3) Mikor K a nyomozása során az apokaliptikus árvaházba keveredik a gyerekek egyszer csak mind megérintik

4) Wallace ugyan elvesztette szeme világát, de drónokon keresztül mégis képes látni. Azonban a filmben többször is inkább kikapcsolja a gépezeteket, és a kezével érintve igyekszik a dolgokat igazán érezni

5) Deckard lánya egy buborékszobában él elszigetelve, nem érinthet meg senkit sem, még a hologram kreálmányait sem

6) A film végén pedig K egy hópihét markában tartva érti meg teljesen mindegy, hogy mesterséges vagy sem, ha egyszer képes ÉREZNI

II. Kell-e határt szabni a technológiának?

Bár P.K. Dick eredeti kérdéskörének továbbgondolása is remekül áll a filmnek, mégis a modern technológiára irányuló aspektusa emeli önállóan is remek alkotássá a 2049-et. Joi mesterséges karaktere végig hangsúlyos szerepet tölt be a cselekményben, Ő K-ügynök TÁRSA, aki végig elkíséri főhősünket a kalandokban. Joi annyira valóságos, hogy felmerül a kérdés mi különböztet meg tőle minket embereket? Az egyértelmű válasz persze a PROGRAMOZÁS, elvégre az összes reakciója, arckifejezése, és tette bináris kódok milliárdjain keresztül valósul meg. De nem igaz ez valahol ránk is? Ösztöneinket szokás programozott reakcióknak nevezni: pl. miért fél egy gyermek, aki először találkozik egy kígyóval? Elvileg nincs semmi oka rá, de az evolúció vagy Teremtő –kinek mi– által agyunk ősi részeibe kódolt kémiai reakciók beindulnak, ami a veszélyeztetettség érzetét kelti. Továbbá a filmben is kiemelik DNS-ünk szerepét, melyben egész létünk benne vagyon a szaporodás lehetőségét is beleérve, mindezt négy nukleotidnak nevezett molekulának köszönhetően....ez pedig mindössze 2-vel több, mint a 0 és 1-es számra épülő bináris kódolás esetén. Ráadásul, hogy a készítők tovább árnyalják a kérdéskört Joi olyan vágyakat (=szexuális együttlét) és érzéseket (=valaki elvesztésének félelme) mutat a történet folyamán, melyeket mindenképp ÉLŐ lénnyel szokás azonosítani.

Szóval, ha egy mesterségesen kreált "lény" képes mindarra, amiről jelenleg úgy gondoljuk kizárólag az ember privilégiuma, hol húzódnak a határok? Mitől maradunk továbbra is "különlegesek", ha minden amit meg tudunk tenni, azt meg tudják csinálni a gépek is, akár jobban? (=Tyrel cég mottója: more human than human) Mi marad nekünk? Erre alapvetően 2 féle válasz lehetséges attól függően, hogy hiszünk-e a LÉLEK létezésében?

1) Ha úgy gondoljuk, hogy nem vagyunk többek mint szövetek összessége, akkor az őszinte válasz a SEMMI... vagy legalábbis semmi, ami ténylegesen egyedivé tenne minket a Föld élővilágában. Ebben az aspektusban pedig a film egyfajta figyelemfelkeltés a VESZÉLYRE, melyet a technológiai fejlődés magában hordoz. Szó sincs természetesen arról, hogy akkor irány vissza a középkorba, mert persze rengeteg mindent köszönhetünk az új vívmányainknak. Az internet és társai könnyebbé, egyszerűbbé és kényelmesebbé tették az életünket mint valaha, de szerintem is van 3 olyan területe a modern technológiai szférának, melyeket széleskörűen meghatározott konszenzusok alapján még megfontoltabban és maximálisan átláthatóan kellene kezelni, hogy továbbra is mi magunk alakíthassuk sorsunkat a Földön: tömegpusztító fegyverek, genetika, és mesterséges intelligencia. Különösen utóbbi két terület, és főleg az, hogy miként bánunk velük alapjaiban fogják meghatározni az egész évszázadunk alakulását, aszerint, hogy képesek leszünk-e úgy kiaknázni a bennük rejlő kétségtelen fantasztikus lehetőségeket, hogy közben ne veszítsük el önmagunkat.....

2) Ha azonban K ügynökkel (rendezővel) értünk egyet, aki alapvetőnek tekinti a lélek létezését (=ha valaki születik, akkor lelke van), akkor az valamiféle REMÉNNYEL szolgálhat, hogy nem vagyunk teljesen pótolhatók, lemásolhatók....és ezzel be is lehet zárni a film alapvető kérdéskörét, hogy mi tesz minket emberré....

Összességében Villeneuve kiállta azt az embertelen próbát, melyet minden idők egyik legnagyobb sci-fi alkotása támasztott vele szemben, sőt képes volt fel is venni vele a versenyt. Odaadással, de nem elhomályosult nosztalgiával nyúlt az eredeti mű felé, és tisztelettel, de gyakorlatilag ki merte hívni egyfajta filozófiai párbajra. Ugyanakkor a kanadai direktor saját ösvényt is kívánt vájni, miközben egy replikáns, és egy mesterséges intelligencia főszereplésével mesél az emberiségről és a technológiában rejlő esetleges kockázatokról....így a Szárnyas fejvadász 2049 egyrészt abszolút méltó folytatása a nagy elődnek, másrészt viszont önállóan is megszólalni képes 21. századi remekmű...

Villeneuve-öt meg lassan tényleg a sci-fi jelenlegi királyává lehetne koronázni, 2 éven belül 2 ilyen magas színvonalú alkotást kiadni a kezéből olyan dolog, melyre legutóbb 15 éve volt képes egy rendező, nevezetesen Peter Jackson, igaz ő teljesen más műfajban és egy trilógia részeként....egészen más kávéház, ami csak tovább domborítja a kanadai érdemét. Masszív respekt!!


Fekete Párduc (2018) - Vélemények

2018-01-05 13:17.46
Így van. Összességében ugyan ezek a Disney-Marvel filmek szerintem önmagukban nem kifejezetten erősek (kivétel talán a tél katonája), de azt el kell ismernem ahogy a szálakat mozgatják, és összefuttatják egymás filmjeiben, az vérprofi.


2018-01-05 12:36.17
Le a kalappal srácok, hogy még van erőtök ész érveket felhozni a "dizniviláguralmiösszeesküvés" féle tévképzetek ellen, számomra a dolog leginkább a közmédia "sorosterv" pomádéjához hasonlít, mindkettőt hasonlóan lehet és érdemes komolyan venni...

Amúgy, hogy a filmről is essék néha szó, értem miért akarta mindenképp a Marvel ezt is tető alá hozni, komoly nyitás a "fekete" közösség felé, hogy végre ezen kis srácok is megtalálhassák a maguk azonosulási pontjukat. Számomra mondjuk az előzetesek nem túl meggyőzőek, és maga a figura sem jött át eddig, de ki tudja, a Antman-ről is azt gondoltam ezt minek.... aztán az egyik legjobb móka volt az évben, szóval hátha újfent pozitívan csalódom. De hogy Cthulhunak egy kis örömöt csempésszek a napjába biztosan nem fogom moziban nézni. :))


Anyám! (2017) - Vélemények

2018-01-05 12:11.53
Nem csodálkozom, ezután én is a BBC-s Copperfield Dávidot néztem :D


2018-01-05 01:31.21
Masszív SPOILEREK alább...


2018-01-05 01:23.06
Visual storytelling at it’s finest....

Kíváncsi lennék mi zajlott le Aronofsky fejében miközben lekörmölte a film forgatókönyvének vázlatát.....mindenesetre a végeredmény egyszerre zseniális és végtelenül elvetemült, szerintem 3 igen elgondolkodtató aspektusban.



I. Földanya megrontása és az élet körforgása – ÖKOLÓGIA

Azt nem nehéz értelmezni, hogy Lawrence maga a ház (=érzi a szívverését, sosem hagyja el), ami pedig a planétánkat jelképezi. Ő az életet védelmező erő, amit a film a sárga színnel szimbolizál (=sárgára festi a falat, és ilyen színű italt iszik), ami pedig nem más mint maga a NAPFÉNY (=természetes energiaforrás, melyből az élet fakad). Főhőseink otthona eleinte a béke csendes kis szigete csupa zölddel körülvéve egészen addig míg idegen emberek be nem tolakodnak, akik elkezdik feldúlni, és darabról darabra elhordani (=természeti kincsek kizsákmányolása). A csattanó az egész emberiség okozta klímaváltozás kritikában, hogy az Anya egy a ház mélyén (!) található OLAJOS hordó (=nem megújuló energiaforrás) felrobbantásával vet véget a káosznak, jelezve a természet erejével nem érdemes dacolni..... A pusztulásból azonban új élet fakad, ahogy a Teremtő egy új Földanyát alkot, mert az élet nem ér véget, ciklusban halad, mint növények az évszakokhoz alkalmazkodva....ez ugyan megnyugvással tölthetne el minket, azonban az már nem a MI történetünk lesz sajnos...



II. Biblia – TEOLÓGIA

A szent könyv olyan erőteljesen jelenik meg a cselekmény szövetében, hogy érdemes további alpontokra szedni.

II/1 - Teremtés és eredendő bűnök?

Teremtő (=Bardem) létrehozza a tökéletes világot, melynek Ádám (=Harris) lesz az első lakója. Egyértelmű utalás a vécébe hányó Harris hátsérülése: egy hiányzó borda, ami után megjelenik Éva (=Pfeiffer) is, ketten pedig behatolnak az írószobába (=éden), ahol eltörik a kristályt (=tiltott gyümölcs) ezért kiparancsolásra kerülnek, miután Bardem karaktere be is deszkázza az ajtót, hogy ne tudjanak újra belépni (=kiűzetés a paradicsomból). Harrisék azonban bűnbánat helyett PARÁZNÁLKODÁSBA kezdenek, majd megjelennek a gyermekeik (=Káin és Ábel), és az Anya elborzadva lesz szemtanúja, hogy a család, melyet a szeretet kellene összekapcsoljon széttart, és elkövetik a legborzalmasabb bűnt: GYILKOLÁS.


II/2 - Újszövetség megalkotása és Jézus feláldozása

Férfi főhősünk éppen alkotói válsággal küzd, ugyan megírt már egy nagy művet (=ÓSZÖVETSÉG), de nem tudja hogyan tovább, nincs ihlete. Az inspirációt végül saját gyermeke hozza meg, felesége állapotosságának bejelentését követően azonnal neki is lát az betűvetésnek, az új könyve (=ÚJSZÖVETSÉG) pedig annyira nagyszerűre sikeredik, hogy rengeteg csodálóra és követőre tesz szert. Innentől a cselekmény fő konfliktusa, hogy a Teremtő jobban szereti az emberi fajt -vagy értelmezés szerint csak az imádatukat-, mint a Földanyát, ezért annak tiltakozása ellenére átadja nekik egyetlen fiúkat (=JÉZUS), akit azok feláldoznak és szó szerint húsát és vérét fogyasztják (=bor és ostya). Ezen tettben megnyilvánul, hogy Bardem nem feltétlen az Isten a szó jóságos értelmében, és a film többször is utal rá, hogy rejtőzik benne némi ördögi is, vagy akár arra hogy a kettő tulajdonképp egy és ugyanaz.


II/3 - 10 csapás

A zsidó népet sanyargató és elengedni nem kívánó egyiptomiakat a bibliában 10 csapás éri. Ezek Aronofsky interpretációjában néha egyértelműen, máskor erősen átértelmezve jelennek meg, de ami számomra a legérdekesebb ebben a párhuzamban, hogy ezek a csapások sokkal inkább az Anyát sújtották mintsem az embereket, akik maguk is inkább csapás képében jelennek meg.

Első csapás - Víz VÉRRÉ változik: a vér a legnagyobb bűnt jelképezi, melyet ember elkövethet, ami így további csapásokat eredményez

Második csapás – BÉKÁK: a vér által megnyíló alagútból mászik elő egy jól megtermett példány

Harmadik/negyedik csapás – KÁRTÉKONY rovarok/vadállatok: mikor Bardem karaktere megengedi Harriséknek, hogy náluk virrasszák meg elhunyt fiúkat azok egyszer csak teljesen ellepik a házat és pl. leszakítják a mosdót

Ötödik csapás – DÖGVÉSZ: A filmben egyetlen méhet látunk elpusztulni, azonban ez az állat tökéletesen tükrözi a kihalás veszélyét, ugyanis ha egyszer a növényeket "megtermékenyítő" méhek valóban eltűnnek a földkerekségről.... velük együtt valamennyi élőlény mehet a levesbe.

Hatodik csapás – FEKÉLYEK: minden esetben mikor valami rossz történik a házzal, vagy az Anya egy bűn szemtanúja lesz egyfajta "rohama" lesz, ami alatt a házat fekete foltok lepik el.

Hetedik/nyolcadik csapás – Jégeső/Sáskajárás okozta KÁOSZ: mindkét bibliai katasztrófa az élelemforrást érinti, a filmben ezt a csapást a Teremtő hívei követik el, akik maradéktalanul felzabálják a meghitt vacsorára készülő fogásokat.

Kilencedik csapás – SÖTÉTSÉG: a mozi végére egyre fokozódó fejetlenségben egy ponton JL figurájának szemébe paprikasprayt fújnak, amitől átmenetileg elveszti éles látását.

Tizedik csapás – Elsőszülött HALÁLA....


II/4 – A hit/vallás félreértelmezése (11. csapás?)

A film végi zűrzavarral az amerikai rendező elég komoly EGYHÁZ KRITIKÁVAL él, amiért az évszázadok során a Biblia szavainak félreértelmezésével megannyi bűnt követtek el. A házat elborító anarchia közepette szemtanúi lehetünk: vallási relikviák imádatának, áldott emberek képében tetszelgő álprófétáknak, végül bebörtönzés és gyilkolás általi "tisztogatásnak" a szent cél érdekében (=boszorkányüldözés/inkvizíció/vallási háborúk....stb)



III. Magánélet és celebimádat – MODERN FILOZÓFIA

A film több szelete közül talán a legfelszínesebb, de ez nem azt jelenti, hogy lényegtelen volna, hiszen éppen ez a réteg adja a mai kor reflexióját. Manapság a család szentélye egyre inkább háttérbe szorul, a meghitt burok szétzilálódik konfliktusok által, melyek válásokhoz és csonka famíliákhoz vezetnek. Főhősünk fontosabbnak tarja mások áhítatát, mint saját felesége megbecsülését, számára ő és a gyermeke egyszerűen nem elégek, valami többre vágyik. A facebook, twitter és instagram világában ez a "követők" számának gyarapításában nyilvánul meg, amiért a celebek kb bármit képesek megtenni, akár magánéletük PRIVÁTSÁGÁT is készek FELADNI. Az érem másik oldala persze az átlagemberek, akik csillapíthatatlan kíváncsiskodásukkal csak gerjesztik és dagasztják egyre nagyobbra ezt a hamis bámulatot, ami egy bizonyos ponton inkább hasonlít valamiféle szakrális BÁLVÁNYIMÁDATRA, mint józan emberi viselkedésre.....és ezzel a durva párhuzammal körbe is ér a film teológiai okfejtése a modern társadalomra vonatkoztatva..



Összességében az biztos, hogy az év legegyedibb filmje különdíjat csont nélkül behúzta Aronofsky, 2 órás masszív ökológiai, teológiai és filozófiai allegóriája alaposan feladja a leckét a nézőnek, akár újra és újra.....és hát nem erről szólna a filmművészet? Láttatni, és elgondolkodtatni....esetünkben leginkább arról, hogy a teremtés feltétlen együtt jár-e pusztítással avagy pusztulással? Mert végső soron a különböző rétegek egymásra fektetésével a FÖLDANYA TRAGIKUS DRÁMÁJÁT kapjuk meg, akit egyrészt cserbenhagy teremtője, másrészt nem becsülnek meg saját lakói sem....... mindezt olyan szuggesztív képekben, melyek garantáltan a nézővel maradnak még sokáig, így maximálisan aláhúzva az első mondatomat: visual storytelling at it’s finest.....


Szólíts a neveden - Vélemények

2018-01-05 00:53.29
"bár akinek szüksége lenne erre az eleve meg sem fogja nézni a filmet." - erős mondat, és mennyire igaz sajnos...


A legnagyobb showman - Vélemények

2018-01-04 20:27.10
Én is kicsit úgy érzem túl lett hypeolva ez a film a csillogó külsejével.

Jackman amúgy nem hiszem, hogy labdába rúghat komolyabban majd az Oscaron, igaz hogy a GG-n jelölték, de Critics Choice-on vagy pláne SAG-on fel sem merült a neve.


- Filmes Sámánok Rendje -

2018-01-04 20:09.36
Az említetteken kívül van még jónéhány feljegyzett mozi, pl a görög rendező alkotása is természetesen.

Kíváncsi leszek a szerzői(bb) vonal mire lesz képes, eddig csak a Mother tudott villantani.


2018-01-04 19:51.21
Ne is csodálkozz hogy nincs 5 csillagod, ha az év 2 legjobb közönségfilmjét kihagytad, pótold őket amint tudod. :)

A komolyabb alkotások amúgy még csak most érkeznek majd, sokat várok az alábbiaktól:

Három óriásplakát Ebbing határában
A víz érintése
Szólíts a neveden
Pentagon titkai
Phantom Thread
Kicsinyítés
Lady Bird
A világ összes pénze
Darkest Hour
Mudbound
Elit játszma

Szóval lesz még mit nézni a február végi Oscarig.


Csábítás (2017) - Vélemények

2018-01-03 14:41.10
Lehet rá kellene keresni a neten egy "nemesebb" verzióra, hogy mindenki elégedett legyen :))


Golden Globe 2017/2018

2018-01-01 18:35.52
GG-n milyen technikai díjra gondolsz? :DD


2018-01-01 15:04.18
A filmet még nem láttam, de kiemelten várt alkotás, kérdés, hogy a "meleg" témával idén mire lehet menni, elvégre tavaly a Moonlight behúzta a fődíjat, igaz szerintem érdemtelenül...

Oldman díjait nem érzem veszélyben, kiemelkedő pályafutásához képest gyakorlatilag semmi elismeréssel nem rendelkezik, ez a szerep kapóra jöhet, hogy a kritikus és a szakma is pótolják gyakorlatilag évtizedes adósságukat.


elejére ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... végére

 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk