Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-11-28
A szomszéd szoba
Az iskola
Barátnők újratöltve
Bohócrém karácsonya
Exhibition on Screen: Michelangelo - Szerelem és halál
Kneecap
Mi vagyunk Azahriah
Vaiana 2.

2024-11-21
A parancsnok
Bambi - Egy élet az erdőben
Eretnek
Futni mentem
Ketyegő ultimátum
KIX
Ne várjatok túl sokat a világvégétől
PÁN - A belső sziget

2024-11-14
A változás valutája
Az univerzum elmélete
Gladiátor 2.
Lee
Terápia alatt
Valami különös
Változó vadon - Az én Északom

További mozibemutatók

Hamarosan a TV-ben
A forradalom napján
- Mozi+, 13:15
Pán
- Film Café, 13:15
Végszükség
- Film+, 13:40
Emmy
- M5, 14:25
A tökéletes férj
- Paramount Network, 14:25

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
Scarlett Johansson (40)
Jamie Lee Curtis (66)
Mark Ruffalo (57)
Mads Mikkelsen (59)
Mariel Hemingway (63)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
2022-es választás
F mint foci - Avagy vélemények a bajnokságokról
Kevin Costner - Kedvenc Kevin Costner-filmek
80-as, 90-es évek emléke
Elit játszma - Vélemények

További fórumok

Utoljára értékeltétek
Agymanók 2. aaaaa
Mads Mikkelsen aaaaa

 

Randal hozzászólásai

Ugrás Randal adatlapjára

elejére ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... végére

Boszorkányvadászok - Vélemények

2014-11-08 11:11.26
Amennyire tetszett a koncepció, annyira láttam gyengének a kivitelezést. Jobb forgatókönyvvel ez egy remek film is lehetett volna szerintem.


Alien 4. - Feltámad a halál - Vélemények

2014-10-31 15:53.43
Alapvetően szerintem is az, zsánerfilm, csak vannak benne olyan gesztusok, amik inkább szerzői filmes attitűdről árulkodnak (hátulról kiharapják a pasas agyának a felét, erre elszontyolodva hátranyúl, "jajj", és utána dől el - ilyesmi max egy vígjátékban képzelhető el közönségfilmben, ennek a filmnek a kontextusában én ezt inkább a rendező gúnyolódásának érzem). Egyik másik részben sincsenek hasonló jelenségek, szerintem nem véletlenül.


2014-10-27 11:03.05
Zsánerfilm = műfaji film, tehát műfajba sorolható.
Közönségfilmes hatásmechanizmus = olyan módon próbál a nézőkre hatni, ami bármelyik másik multiplex moziban bemutatott filmből ismerős lehet.
Közönségfilmes történetmesélés = ismerős módon mondja el a történetet, hogy könnyű legyen megérteni, mi miért történik a filmben.


2014-10-24 21:53.49
Köznöségfilmes hatásmechanizmusokkal és történetmeséléssel dolgozott a film, úgyhogy annak ellenére, hogy lassabban robogott, mint az első vagy főleg a második, alapvetően zsánermozi volt szerintem.
Amúgy pedig nálam a sorrend úgy áll, hogy 2-3-1-4, nekem tetszett Fincher elgondolása.


2014-10-24 20:42.09
Jaunet szerzői hozzáállású rendező, és az egoja elvitte a filmet. Az Alien 1-2-3 közönségfilm volt, így lett ismert és kedvelt, de Jaunet ezt a tényt szerintem nem tisztelte eléggé. Neki mintha fontosabb lett volna az "önmegvalósítás" mint az, hogy a közönség kedvében járjon, ebből a hozzáállásból születhetett meg ez a film. Nálam is ez az arrogancia húzta le a filmélményt.


Halálhajó (1997) - Vélemények

2014-10-24 19:51.19
Szerintem is tákolt itt a gondolatiság, de azért van az, nem? Pokol = bűntudat, valóban nem a világ legeredetibb ötlete, de azért ott van, a Doom-ban én nem láttam erre szándékot sem. Nem mintha egy Doom filmtől mély gondolatiságot számítottam volna amúgy :)


Bosszúállók (2012) - Vélemények

2014-10-24 19:49.20
A kapi pajzsa adamantiumból van, de van annál ellenállóbb anyag a Marvel univerzumban, pl a vibranium.


MARS - Az utolsó napok - Vélemények

2014-10-21 17:48.33
Nem rossz film szerintem, sikerült adni neki egy alaphangulatot a tárgyi környezettel és a színekkel, viszont nem nyújtott nekem olyat, ami kiemelné a hasonló filmek közül. Mert végül is, ez a film egy (nem túl nagy SPOILER) scifi tematikára épülő zombifilm, de sem a scifiben, sem a zombiban nem csavart szinte semmit a megszokott sémákon azon kívül, hogy egymás mellé helyezte őket. Ebben a témában az Event Horizon szerintem egy kellemesebb alkotás, mert ott egyrészt - ha kicsit hányaveti módon is, de - belevittek valamilyen gondolatiságot, másrészt a horrorelemek kreatívabbak és (számomra) hatásosabbak is voltak.
Szóval röviden, "eccernézős" volt nekem.


Bruce Lee - Vélemények

2014-10-21 15:37.10
Fullcontact videót találtak róla. Sisak van rajta, de a mozgása és a meccset követő bemutató alapján tényleg úgy tűnik, hogy ő az.
https://www.youtube.com/watch?v=Q4a934j8fTc#t=45


Halálhajó (1997) - Vélemények

2014-10-19 11:51.56
Szerintem sokkal jobb Doom film volt, mint a Doom film :)


Az útvesztő (2014) - Vélemények

2014-09-28 21:45.09
Összegyúrjuk a Kocka, Legyek ura és Éhezők viadala ötleteit, és megkapjuk az Útvesztőt. Izgalmas és ötletes kis film szerintem, egyelőre nekem túl sok a nyitott kérdés, amik nem tudom, hogy figyelmetlenségből származnak, vagy ezzel nyitnak utat a folytatásoknak - de az mindenesetre biztos, hogy ebből a filmélményből fakadóan a következő részeket is meg fogom nézni.


Sin City: Ölni tudnál érte - Vélemények

2014-09-19 20:36.55
Hogy izgalmasabb legyen, legalábbis számomra.


2014-09-14 20:17.00
Néhány dologban jobb, néhányban gyengébb szerintem, mint az első rész volt. Ami komolyan felróható neki, hogy gyakorlatilag semmiben sem újult meg az elődjéhez képest.


Simpatico - Vélemények

2014-07-20 21:49.13
Eséllyel pályázik a "filmtörténet legrosszabb párbeszédei" díjra.


A majmok bolygója - Forradalom - Vélemények

2014-07-18 15:17.48
Remek a forgatókönyv, minden jelenetnek jelentősége van, ezért gördülékeny és izgalmas a film. A sztori nekem nagyon bejött, ügyesen bántak a nyugalommal és a feszültséggel, a dramaturgia megmozgatja az ember érzelmeit. A képi világ lenyűgöző, a majmok mimikája meglepően beszédes. Gary Oldman egy 3 perces jelenetben megint olyan játékot mutatott, ami miatt továbbra is a kedvenc színészeim egyike.
Az első rész jó volt szerintem, ez pedig fantasztikus. Alig várom a harmadikat!


Transformers: A kihalás kora - Vélemények

2014-07-12 17:42.04
És az IMAX 3D helyenként szétesik, oda se neki.


2014-07-12 17:41.33
Egy megapic költségvetése, és egy B-film igényessége. "Áh, senki sem fogja észrevenni a hülyeségeket, amíg Optimus tűzokádó T-rex-en lovagol."


Mindenható Thor - Vélemények

2014-07-12 14:58.59
EZ a Thor a legnagyobb kretén a félistenek és szuperhősök történelmében.


Hogyan rohanj a veszTEDbe - Vélemények

2014-06-30 15:20.26
A verbális poénok tetszettek, a vizuálisakat erőltetettnek láttam, illetve az altesti poénok számát felére lehetett volna csökkenteni. Amúgy mókás kis filmecske, bár szerintem színvonalban messze alulmarad a Ted-től.


Amerika Kapitány - A tél katonája - Vélemények

2014-04-15 12:43.37
SPOILER

"Az igaz ember járta ösvényt mindkét oldalról szegélyezi..." :DDD (Ponyvaregény?)


Az éhezők viadala - Futótűz - Vélemények

2014-04-13 17:00.07
A filmet csak kétszer láttam még, de a soundtrack-et már vagy tucatszor végighallgattam. Miközben néztem, annyira fel sem tűnt, hogy milyen jó a zenéje, de azóta teljesen beleszerettem, magával ragadó, szenzációs szerintem.


Amerika Kapitány - A tél katonája - Vélemények

2014-04-13 16:40.48
Jah, amúgy a film maga szerintem hihetetlenül szórakoztató, akciódús, jóhumorú, izgalmas, szóval remek kis képregényfilm! Az első részt nálam utcahosszal veri, a Vasember filmek magasságában van, ami nálam (ha az Avengers-t nem számítjuk) a csúcs a Marvel adaptációk között.


2014-04-13 16:38.50
SPOILER

Fury sírfeliratának láttán fuldokoltam a röhögéstől :DD


VÁLASZTÁS 2010

2014-04-07 09:09.24
Ami egyik embernek tragédia, az másoknak jó hír. Részemről remélem, hogy aki most temeti a jövőt, arra is olyan jó évek várnak, mint amiben a jobboldaliak reménykednek.


Couch Surf - Vélemények

2014-04-07 09:03.35
Mi jut eszünkbe, ha a saját kanapénkra gondolunk, ami ott áll a nappaliban a tévével szemben, a fal mellett a kétajtós szekrénynél, a kis beugróban az ablak alatt, vagy (ki tudja miért) a konyhában a hűtő és a mosogatógép között? Kis szerencsével felvillannak bizonyos képek egy emlékezetes beszélgetésről, egy hosszú éjszakáról, egy rosszul sikerült házibuliról vagy bármi másról, ami miatt az a kanapé a miénk, és senki másé. Egyes tárgyak hangsúlyosan jelen vannak az ember életében, és akár arra is érdemessé válhatnak, hogy címszereplői legyenek Dyga Zsombor legújabb filmjének.

A Couch Surf (2014) tíz rövid történetet kapcsol össze, amelyek egy-egy kanapé körül játszódnak. Ehhez a bútordarabhoz kötve szenved látványosan egy törött karú férj, akit a felesége tart (több értelemben is) a markában, egy másik kanapén egy másik férfi igyekszik feldolgozni, hogy általános elsőben egy kegyetlen leányzó nem táncolt vele a sulidiszkóban, majd megint változik a szín, és egy lomtalanítás szemétdombján cigarettázó hölgyet látunk, aki a kanapéja helyett inkább az élettársát selejtezné ki. A későbbiekben egy tökéletes öltönyben feszítő fiatalember állásinterjút izzad végig, egy idős hölgy macska-egér játékot játszik a férje szeretőjével, egy esetlen Don Juan kétségbeesett tervet szövöget harminc szál vörös rózsával, egy párocska szorongó szívvel várja a Pecsét Manó eljövetelét, egy párizsi drogdealernek teleszökken a hócipője a rocksztárokkal, bedrogozott tinik édes (?) hármasra készülődnek, a Pokolban pedig egy shakespeare-i halált halt nő várja, hogy vajon Rómeója valóban követi-e a túlvilágra.

Az epizódok között nincs igazi narratív összefüggés, nem állnak össze egy komplett történetté, helyette megmaradnak lazán kapcsolt minisztoriknak. Aki ismeri az Éjszaka a földön (Night on Earth, 1991) vagy a Kávé és cigaretta (Coffee and Cigarettes, 2003) című Jim Jarmusch-filmeket, valószínűleg ismerősnek fogja találni Dyga Zsombor alkotásának szerkesztési módját is. Ebben a hazai gyöngyszemben átkötést, központi kompozíciós elemként a kanapé képe nyújt, illetve az a jelenség, hogy a bemutatott karakterek rendre aszimmetrikus kapcsolatokat ápolnak egymással. Az egyik figura a másik fölött áll státuszából, többlettudásából, lehetőségeinek gazdagságából fakadóan, amit a film feszültségkeltő elemként és/vagy humorforrásként kezel, nem is akármilyen módon.

A Couch Surf ugyanis vérprofi alkotás. Tudatosság és hozzáértés jellemzi a narrációt, a formanyelvet, a dramaturgiát és a rendezést is. A történetmesélés időnként ügyesen titkol el bizonyos információkat a néző elől, amelyekkel aztán az epizód végén alaposan meg is lepi őket, máskor lépésről lépésre bontja ki a feszültséget, esetenként pedig kaján vigyorral hagyja örök kételyek között a közönséget. A kamerakezelés, a zene, a színvilág és a képkompozíció beszédesen árulkodik az egyes epizódok szereplőiről és atmoszférájáról, így járulva hozzá ahhoz, hogy a film rövid időkeretek között is teljes értékű történeteket tudjon bemutatni. A karakterek frappánsak és életszagúak, a párbeszédek ütősek és tartalmasak, hála a remekül megírt forgatókönyvnek. A dramaturgiát elsősorban a humor viszi előre, ami a szereplőkből, a szituációkból vagy a párbeszédekből fakadóan varázsolja a film 84 perces játékidejét elképesztő élménnyé. Ez a filmélmény természetesen a rendező munkáját is dicséri, aki a legkülönfélébb jelenetek legkülönfélébb színészeit is képes volt úgy menedzselni, hogy a film koherens és szórakoztató tudjon maradni.

Akadnak persze gyengeségek is, ezek azonban nem érik el a „hiba” kategóriáját. Talán elegánsabb lett volna például, hogyha a befejezés kap egy olyan explicit zárógondolatot, ami valamilyen keretet ad a bemutatott epizódoknak – a végefőcím hangulatos, látványos és mosolyogtató, és bár tematikájában tökéletesen kapcsolódik a filmhez, a lezárás funkcióját nem igazán tölti be. A színészi játékok között elvétve ugyan, de találkozunk esetlen alakításokkal (Törőcsik Franciska a Baj van a részeg tengerésszel című epizódban kicsit modorosan formálta a szavakat, illetve Goiten Gergely és Bartsch Kata játéka helyett is inkább a forgatókönyv tette maradandóvá a Folt hátán folt jeleneteit). Emellett az egyes epizódokat összekötő inzertek kapcsán lehet kötözködni, itt ugyanis lehettek volna talán kreatívabbak, kevésbé repetitívek a készítők.

Ezeknek az apróságoknak azonban alig van jelentőségük, mivel a film magasba tornyosuló erényeinek árnyékában gyakorlatilag észrevehetetlenné tompulnak. A Couch Surf szórakoztató, ötletes és profi, igazi kincs a kortárs magyar filmgyártásban. Röviden: úgy jó, ahogy van, nem szabad kihagyni.

[link]


VÁLASZTÁS 2010

2014-04-04 20:46.17
Nem vitaindítónak szánom a következő pár sort, csak a lelkiismeretem miatt írom le a gondolataimat. Sem pozitív, sem negatív megjegyzésekre nem fogok reagálni, nem szeretem a parttalan vitákat. Aki egyetért az egyetért, aki nem, az mindenre tud mondani egy cáfolatot, a politika egy ilyen dolog.

Én leginkább a következő okok miatt szavazok a Fideszre:

- Az elmúlt 4 évben végre történt valami az országban, mozgás van. Azt éreztem, hogy ez a kormány nem csak úgy tett, mintha kormányozna, hanem tényleg munkát végezett.
- Az országban jobb hangulatot érzek, mint más kormányok alatt. A közvetett és közvetlen ismerőseim, és az utcán látott emberek is mintha pozitívabb szellemiséggel élnék az életüket.
- Amikor külső támadás ért minket, arra volt reakciónk. Nem behúztuk fülünket-farkunkat, és fogadtuk el a nagyobb hatalmak támadásait, hanem kiálltunk azért, amiben hittünk.
- Volt merszünk meghúzni a multik és bankok bajszát, ami hatalmas tett volt, és olyan folyamatokat indított be, amilyenre én még nem láttam példát.
- A Fidesz retorikájában és tetteiben is megnyilvánul a nemzeti érzés és a hazaszeretet, ami számomra szintén alapvető eszme - ugyanakkor mindezt nem kirekesztő vagy provokatív módon gyakorolják.
- A 2/3-ot bármire felhasználhatták volna, de attól függetlenül, hogy egyes országok és orgánumok az ellenkezőjét állítják, a hétköznapi tapasztalat nem a demokrácia felbomlását mutatja. Szerintem akinek nem a hatásvadászat, vagy egy elborult gyűlölet irányítja a gondolkodását, az nem érez diktatúrát Magyarországon.
- Csak ez a kormány viselte gondját a mozgássérülteknek (ez nekem, személyes okok miatt, nagyon lényeges dolog).
- Nagyobb odafigyelést és megbecsülést kaptak a tanárok, ami az anyagiakon kívül egy gondolkodásmódban is megnyilvánul. Most, amikor azt mondom, hogy tanár vagyok, jobb fogadtatást látok, mint pár évvel korábban.
- Nagyobb támogatást kap a magyar műfaji filmgyártás (van még hova fejlődni, de legalább már nem csak a nemzetközi fesztiválokra gyártjuk a nézőidegen alkotásokat).
- Keresztény-konzervatív ember vagyok, a Fideszben pedig látom azokat az értékeket, amiket ilyen minőségemben kedvesnek tartok.
- Szerintem ha a vezetői és politikai kvalitások szempontjából vizsgáljuk a dolgokat, ma Magyarországon Orbán Viktor a legerősebb politikus , ráadásul szerintem ezeket a jellemvonásait jó ügyekért használja fel.
- Főleg ha összehasonlítjuk az alternatívákkal, a Fidesz az egyetlen érdemi erő Magyarországon, amelyikben megvan a potencia és a képesség a kormányzásra. Az Összefogás párjai semmit sem csinálnak azon kívül, hogy a saját szennyesüket mossák, küzdenek a korrupciós ügyeikkel, egymást gyilkolják, és mintha a gondolkodásukban benne sem lenne, hogy egy esetleges hatalomra jutás után mit csinálnának - egyetlen céljuk a Fidesz megdöntése, de fogalmuk sincsen, mit tennének a helyükben. Az LMP-t nem tartom komoly erőnek, az elmúlt 4 évben parlamenti pártként semmit sem mutattak fel, csak hatásvadász performanszok és trendi beszólások, de semmi érdemi munka. A Jobbikkal kapcsolatban úgy érzem, úgy járnának mint azok a focidrukkerek, akik a pályán kívülről könnyen kiabálnak bele a játékba, de ha labda kerülne a lábukhoz, nem lenne képességük játszani, nemhogy meccset nyerni. Mások pedig valójában nem is léteznek (Szili Kati? SMS? Kisgazdapárt? Bajuszpárt? Komolytalan). Röviden, a Fideszen kívül mindenki mást alkalmatlannak látok, a Fideszt pedig kifejezetten rátermettnek.

Ha Fideszre, ha bármi másra, de mindenki menjen el szavazni vasárnap. Éljünk a lehetőségünkkel, ünnepeljük a demokráciát!


Nyomtalanul (2013) - Vélemények

2014-03-29 10:16.55
Skandináv thriller a multiplex mozikban. Erre az ember hajlamos felkapni a fejét, hiszen valami újdonság van kilátásban, valami nem amerikai, valami, amiről talán majd sztorizni lehet egy kávé vagy sör mellett. Hollywoodi bűnügyi filmből mindenki látott már kismilliót, mondhatni egyik ugyanolyan, mint a másik, hozzák a kötelezőt – vagy még azt sem –, aztán majd elfelejtjük őket. De a Nyomtalanul egy dán film, szinte kuriózum, ráadásul egy nagy sikerű könyv adaptációja. Mi csalogatja be az embereket a moziba, ha nem egy ilyen rezümé?

A film egy balul sikerült rendőrségi akció képeivel nyit. Carl, az eltökélt tekintetű nyomozó nem hajlandó megvárni az erősítést, és társaival behatol az épületbe. A cowboy-akció lendületét azonban három hirtelen eldörrenő pisztolylövés szakítja félbe, a rendőrök pedig egyik pillanatról a másikra a saját vérüktől vöröslő padlón találják magukat. Carl túléli a tragédiát, viszont hibás döntése miatt lefokozás gyanánt olyan munkakörbe helyezik, ami első ránézésre semmivel sem kecsegtet: régóta megoldatlan bűnügyeket kell átnéznie, majd különösebb bonyolítás nélkül lezártnak adminisztrálnia. Carl azonban jobban beleássa magát az ügyekbe, mint a felettesei remélték volna. Újdonsült társával, Assaddal együtt alaposan utánajárnak egy évekkel korábban öngyilkosságot elkövető politikusnő, Meretes ügyének, és kutakodás közben gyilkosságra utaló jelekre bukkannak. Ahogy a nyomozás folytatódik, úgy derül az igazság fénye újabb és újabb részletekre.

A film Jussi Adler-Olsen bestseller regényének adaptációjaként került a mozikba, így kézenfekvőnek tűnik ebben a megvilágításban boncolgatni az erényeit és hibáit. Regényből készült alkotások esetében visszatérő kritika és szívfájdalom, hogy cselekményükben eltérnek az eredetitől, máshogy mesélik el ugyanazt a történetet, hogy az olvasó fejében a látottnál sokkalta jobb, igényesebb film pörgött a könyv lapozgatása közben. Taglalhatnák a Nyomtalanul-t is ebből a szempontból, de ha ellenállunk a kísértésnek, és a filmet mint filmet kezeljük, talán érdekesebb következtetésekre bukkanhatunk.

A Nyomtalanul ugyanis nem azért középszerű alkotás, mert ilyen vagy olyan kapcsolatot ápol a forrásul szolgáló regénnyel, hanem azért, mert mint film nem állja meg igazán a helyét. Javára válik, hogy – európai alkotás lévén – sajátos atmoszférát képes közvetíteni. A hideg színvilág, az őszi tájak, a cigarettázó karakterek, a megszokottól eltérő események könnyen kiemelnék ugyan a hasonló thrillerek rengetegéből, viszont sajnos – megint csak: európai alkotás lévén – nem kezeli akkora rutinnal és hozzáértéssel a műfajiságot, mint tengerentúli versenytársai. Hiába a szokatlan és attraktív hangulat, hogyha mellette a történet sablonos, a karakterek sztereotípak, az akciójelenetek unalmasak, a történetmesélés csapongó, a dramaturgia pedig hatásvadász. Mi történik ugyanis a filmben? A kiégett rendőrt azt ideges főnöke lefokozza, mellé kerül egy előítéletekkel küzdő arab társ, hogy utánajárjanak egy eltűnt politikusnak, akihez a mentálisan sérült öccsén keresztül vezet az út… Közben nehéz eldönteni, hogy a bemutatott jelenetek mikor játszódnak, visszaemlékezések-e vagy sem, vagy hogy egyáltalán miért volt rájuk szükség (persze az öncélú elborzasztáson kívül). Ha egy amerikai film követne el ennyi baklövést, azonnal nevetség tárgyává válna.

Sok rossz elmondható a hollywoodi filmgyártásról, mert valóban hajlamos tucattermékekkel előrukkolni, ritkán találkozunk egyedi megoldásokkal, és túl sok alkotás merül visszavonhatatlanul a feledés tengerébe. Ugyanakkor tény, hogy az amerikai stúdiók egy évszázada készítik ezeket a filmeket, pontosan tudják, mi működik és mi nem, mit és hogyan kell a nézők szeme elé tárni úgy, hogy az könnyeden szórakoztasson. A Nyomtalanul című film bemerészkedik Hollywood barlangjába, a saját közegében akarja megrángatni az oroszlán bajszát, de sajnos hiányzik belőle az a rutin és profizmus, ami vérbeli vadásszá tenné. A lándzsa sajnos eltörött, az oroszlán tovább aludhatja nyugodt álmát.

[link]


Mielőtt meghaltam - Vélemények

2014-03-12 13:49.28
A Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club. Jean-Marc Vallée, 2013) című film provokatív témát pendít meg, nem kevésbé provokatív formában. Az 1980-as években az amerikai orvostudomány még egészen máshogy közelítette meg a HIV-vírust, és tehetetlenül nézte volna végig egy Ron Woodroof nevű dallasi cowboy haláltusáját, ám az úriember nem adta fel, és saját maga járt utána a lehetséges gyógymódoknak. Sikerei hamar felkavarták a betegség tudatlanságtól és előítéletektől sötét állóvizét, és így a későbbiekben a film főszereplőjét ihlető Woodroof az AIDS elleni harc egyik kulcsfigurájává nőtte ki magát. Az ő életéről és harcáról szól a Mielőtt meghaltam című filmalkotás, ami ügyesen, bár kissé vontatottan beszél egy korról és egy sorsról.

A film története szerint a villanyszerelő és rodeó-bajnok Ron Woodroof (Matthew McConaughey alakításában) 35 évesen megtudja, hogy szabados életmódjával meghívót küldött egy démonnak – az orvosok HIV-vírust találnak a vérében, és közlik vele, hogy harminc napja van elbúcsúzni a világtól. Ron azonban nem hajlandó elfogadni a sorsát, és maga száll szembe (az akkor még kevésbé ismert) betegséggel. A megoldást Mexikó poros utcáin találja meg egy alternatív, az USA-ban el nem fogadott gyógyszercsomag formájában, melyet a gyógyulás és a vagyon reményében elkezd átcsempészni a határon. A végtelen hatalommal bíró Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal azonban nem fogadja tárt karokkal Woodroof tevékenységét, és mindent megtesz, hogy ellehetetlenítse munkáját. A film tehát Ron Woodroof gyógyszeriparral és betegséggel folytatott harcát követi nyomon, mely utóbbinak az eredményét a magyar cím kevéssé rejti véka alá.

dallas.4

A film első fele magával ragadó, kreatív és ötletes. Rögtön szembetűnik a kanadai rendező, Jean-Marc Vallée szándéka, miszerint a szóban forgó betegséget nemcsak bemutatni szeretné a nézőknek, hanem azt akarja, mi magunk is éljük át annak minden kegyetlenségét. Ennek megfelelően a Mielőtt meghaltam nyomasztó naturalizmussal beszél minden megpendített témáról, legyen szó üzemi balesetről, kocsmai verekedésről, olcsó orgiákról vagy eluralkodó haláltudatról. A képek pasztelles színvilága, a filmzene tudatos mellőzése és a beszédes montázsok sora olyan hangulatot teremt, melyben a homofób és szexista szereplői megnyilvánulások úgy hasítanak a néző tudatába, mint ahogy az AIDS hasít Woodroof életébe. Ugyanakkor hollywoodi alkotásról beszélünk, a film alkotói tehát nézőbarát módon odafigyeltek rá, hogy ne idegenítsenek el minket teljesen – így a helyenként sziporkázó humor és az őszinte emberi kapcsolatok bemutatása ugyanúgy a film szerves részét képezik, mint a reménytelenség és az agresszió.

Mindez azonban csak a film első felében képes igazán magával ragadni az embert, a középponttól mintha befulladna a történet. Miután megismertük és megkedveltük a főszereplőket, végignéztük, ahogy kialakul köztük egy sajátos és szerethető kapcsolatrendszer, valamint rácsodálkoztunk a gyógyszercsempészet és árusítás frappáns történetére, azzal kell szembesülnünk, hogy a film nem tud mit kezdeni a kialakult helyzettel. Egy helyben toporog a dramaturgia, nincs igazi előremozdulás, a jelenetek önmagukat ismételgetik, felesleges epizódok követik egymást, és nem kapunk mást, csak egy olyan karakterfejlődést, ami nem nevezhető sem frappánsnak, sem újszerűnek. Woodroof természetesen felülvizsgálja a melegekről kialakított véleményét, és önzetlen bajnoka lesz az AIDS-es közösség ügyének, de mindezt az első tíz perc után már mindenki sejthette.

dallas.2

Hogy a film közepén észrevehető, és végig kitartó megtorpanást egyszerű filmkészítési malőrnek, vagy a haláltudatból fakadó reménytelenség bemutatására szolgáló narratív eszköznek tekintjük, az a saját jóindulatunktól függ. Mindenesetre a Mielőtt meghaltam mindenképpen megtekintésre érdemes alkotás, és nemcsak Matthew McConaughey és az ő homoszexuális üzlettársát alakító Jared Leto emlékezetes játéka miatt. A filmet átlengi egy sajátos hangulat, amitől egészen egyedi filmélményben lehet részünk, ami akár tetszik, akár nem, valószínűleg még napokig elkísér minket – főleg akkor, hogyha hagyjuk, hogy szemünk megakadjon azon a záróképen, amely egy kétsoros szöveg formájában egészen egyedi gellert ad a film másfél órás gondolatiságának. Itt ugyanis azt olvashatjuk, hogy a történelem végül is nem Woodroof, hanem esküdt ellensége, a hivatal módszerét igazolta. A film ezzel megkoptatja főhőse heroikus küzdelmének pátoszát, és olyan személynek tünteti fel, aki erőn felül harcolt egy tévesen megfogalmazott célért. A néző pedig olyan zavart pislogással kel fel a karosszékből, mintha egy vérbeli modernista alkotást tekintett volna meg. Mit jelent a befejezés? Kinek volt igaza? Mit jelent mindez? Nincs más választásunk – kénytelenek leszünk gondolkodni.

[link]


Itt a vége - Vélemények

2014-03-03 23:28.07
"Baszott jó na." +1


Megdönteni Hajnal Tímeát - Vélemények

2014-02-20 23:25.49
A magyar filmtörténetet nem a műfaji alkotások tették híressé. Akad néhány thriller és krimi, elvétve egy-egy sci-fi, sőt a westernt ugródeszkának használva belekóstoltunk az „eastern” műfajába is, de ezek a próbálkozások általában mérsékelt sikert arattak. Mégis, a tömegfilm két fajtájához mintha lenne affinitásunk. Ebből az egyik, a melodráma fölött a 21. századra talán eljárt az idő, de megmaradt nekünk a másik sláger: a vígjáték. A nevettetés már a klasszikus korszakban is jól ment, elég a Meseautóra, a Tizedes meg a többiekre, vagy az Egy bolond százat csinál-ra és feldolgozásaikra pillantani, hogy lássuk, ebben a műfajban akad keresnivalónk. Persze itt is találunk félrenyúlásokat, főleg az elmúlt egy-két évtized termésében, de a lelkesedés lankadatlan. Ebben a törekvésben látott napvilágot a Megdönteni Hajnal Tímeát című film is, ami figyelemre méltó címválasztásán túl kellemes humorral és ügyes megvalósulással igyekszik meghódítani a közönséget – bár néhány kisebb (és egy nagyobb) felhő azért beúszik a szórakozás kéklő egére.

A történetet egy érettségi találkozó lendíti mozgásba, ami egyféle bizarr sztereotípia-bál formáját ölti: megjelenik az esetlen Jófiú (Dani), a pajkos tekintetű Nőcsábász (Gábor), a pápaszemes Szürke Lány (Virág), az osztály Bunkója (Bödöcs) és természetesen maga a Jó csaj (Hajnal Tímea). Hogy, hogy nem, Jófiú és Jó csaj hamar egymásra találnak, majd néhány pohárka bátorsággal felvértezve egymásnak is esnek egy ruhatár nagykabátjai között. Pechükre a magyar filmtörténet egyik Legnagyobb Tahója, (Bödöcs) megörökíti a malacsportot – ami nem is lenne akkora baj, ha Jófiú nem készülődne éppen feleségül venni (az esküvőre lázasan készülődő) párját. Bödöcs felajánlja, hogy a videó sosem kerül „illetéktelen” kezekbe, ha Dani cserébe elintézi, hogy „megdönthesse” Hajnal Tímeát. A díszlet áll, a karakterek a helyükön, kezdődhet az előadás.

Kezdjük a film erényeivel, hiszen jócskán vannak. Először is: az alapötlet egyáltalán nem nevezhető sablonosnak, ráadásul rengeteg lehetőséget rejt magában, melyekből a film sokat ki is használ. Kellemesen ingázunk a jelen és a nosztalgikus múlt között, az arra szánt karakterek egyfolytában súrlódnak egymással, gyakran mi érezzük magunkat (röhögés közben) kellemetlenül a rengeteg szerencsétlenkedés láttán, ráadásul időnként rá-rábukkanhatunk néhány igazán jól sikerült párbeszédre vagy alakításra is. A legemlékezetesebb figura minden bizonnyal a Szabó Simon által alakított Bödöcs, akinek ütős szövegei és sajátos megjelenése miatt még azt is megbocsájthatjuk, hogy ugyanazon az egy darab hangszínen ejt ki minden egyes szót és mondatot – csakúgy, mint a Moszkva Tér című klasszikusban, ahol gyakorlatilag ugyanezt a karaktert hozta, 13 évvel fiatalabb kiadásban. (Győztes csapaton ne változtass!)

Akadnak azonban problémák. Sajnos Bödöcs az egyetlen említésre méltó karakter, a többiek megformálását mintha ellustálkodták volna az alkotók. Egy dimenzióban leírható figurák, akik közül néhányan ráadásul felesleges mellékszálakba is bonyolódnak. A filmben feltűnik Jófiú csajozós szárnysegédje, valamint egy csupán szemüvegétől intellektuális pszichológusnő, akik szépen egymásba is habarodnak. Kedves sztori, nincs is ügyetlenül megszerkesztve, de olyan kevés szállal kapcsolódik a történet főáramához, hogy nem tűnt volna fel, ha kimarad a filmből. A laza szerkezet amúgy sem idegen a Hajnal Tímeától, egyes jeleneteket nem készítettek elő, bizonyos karakterek a semmiből jelennek meg, az események pedig nem mindig következnek egymásból.

Ezek a gyengeségek azonban apróságnak tekinthetőek, főleg a vígjáték műfajában, ahol a jó poénokból származó szórakozás egy pillanat alatt feledtetni tudja az efféle „szakmai” bakikat. Akad azonban egy súlyosabb probléma – nehéz ugyanis kacarászni, miközben az emberben üvölt az erkölcsi sziréna. A film sajnos nem nyúl kellő érzékenységgel ahhoz az etikai helyzethez, ami köré a történetét építette. A főszereplőnek egyetlen pozitív jellemvonása sincsen, hűtlen, önző, hazug, igazságtalan és hatásvadász. Ez a katasztrófaegyüttes a film dramaturgiai csúcspontján tetőzik, ahol a néző valamiféle katarzis helyett nem kap mást, csak egy kifejezetten ellenszenves monológot: Jófiú (?) szándékosan megaláz olyan embereket, akik ezt semmivel sem érdemelték ki. A legrosszabb az egészben, hogy mindezt a film nem humorforrásként kezeli, hanem azonosulási pontként ajánlja fel számunkra.

E baklövés miatt nehéz a Hajnal Tímeát jó vígjátéknak nevezni – felhős a jókedv. Ettől függetlenül azonban a film kimagaslik a hazai kortárs zsánerfilmek között, így megtekintésre érdemes – így vagy úgy, de éljen a magyar műfaji film!

[link]


elejére ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... végére

 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk