Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Alien - Romulus *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (DVD) |
Escobar - Az elveszett éden (DVD) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
Vadászat a Vörös Októberre! - Mozi+, 09:30 |
Bérgyilkosok - AMC, 10:10 |
A tanú - Magyar Mozi TV, 10:25 |
Vermonti rejtély - Film4, 10:45 |
Joika - Cinemax2, 10:50 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Jay Brazeau (71) |
Ralph Fiennes (62) |
Hector Elizondo (88) |
Guido de Angelis (80) |
Kamarás Iván (52) |
További szülinaposok |
Utoljára értékeltétek |
A periféria |
Alan Ritchson |
2014-01-17 17:46.45 |
Ez mér ide írtad? A topik egy Lauren Bacall nevű színésznőről szól. Nem olvastad a címét? |
2014-01-17 17:44.20 |
Másokkal is olyan elnéző szeretnék lenni, amilyennek szeretném, ha velem lennének.
Még akkor is, ha nem művész az illető, hanem csak olyan gyalogfutó, mint én. Jó, ha elnézőek az emberrel. Mert annyiféle színből áll az ember, és annyi titokból.Ezeket nem kutatnám soha. És ha van a mű, ami ott van, nézhetően, olvashatóan, hallhatóan, elég, ha az beszél. A titkokat mindenkinek joga van elvinni magával. És úgy érzem, nekem személy szerint nincs jogom senki felett ítélkezni, se felmenteni, se elítélni.Az nem az én dolgom, de abban sem hiszek, hogy valaki odafenn egy palatáblán írogatja, hogy ma hányszor csináltam valamit rosszul... Abban inkább hiszek, hogy arra figyel, mit tettem jól. |
2014-01-17 17:35.18 |
Hát, ha csak űzőbe nem vesz az ízlésrendőrség...:))
Más "baj" legfeljebb az lehet, hogy megalapítja valaki a "Lauren Bacallt utálók topikját". (Van hasonló, ilyen mér ne lehetne??) Oda legfeljebb nem fogok írni... :)) |
2014-01-17 17:07.45 |
Szeretem Lauren Bacallt, a „régi generációból” az egyik legkedvesebb színésznőm. Nagyon karakteres, szinte kemény jellemformáló készsége a „hideg szőke” szerepkörre tette alkalmassá. Erre hosszú ideig elég nagy igény volt, de most is helye lenne a helyszínelő-sorozatok arrogáns kórboncnoklányai között. Persze, azzal a különbséggel, hogy Lauren Bacall még ezeket a nullajulikat is jellemmel tudta volna feltölteni.
Nagyon fiatalon kezdődött a karrierje, ami a picike szerepek és a modellkedés között ingadozott, de benne volt a jegyszedés is. Végül az akkor leghíresebb divatlap címlapján megjelent fotó meghozta az első igazi nagy szerepet, a Gazdagok és szegényekben. Azonnal egymásba is gabalyodtak Bogie-val, a 25 év korkülönbség nemigen szólt közbe. Lauren Bacall nagyon megfelelt a film noirok rejtélyes-vampos hősnőjének is, de Bogie mellett őt is észre lehetett venni, pedig ezt kevesen mondhatták el magukról. Nézése „A tekintet” elnevezést kapta, olyan rejtelmesen és szexisen nem sokan pislogtak azóta se a vásznon, mint ő. Lauren Bacall kitartott Bogart mellett, egészen halálig, pedig az nem volt könnyű dolog. Bogart, aki nem sok dolgot vett komolyan, mindig nagy tisztelettel beszélt feleségéről, pedig a Laurentől született két gyerek mellett még apa se igazán tudott lenni. Lauren Bacall idősebb éveire az lett, aminek igazából született: karakterszínésznő. A pikírt és kemény nők sokaságát formálta meg, és kiderült róla, hogy ragyogó humorérzéke is van. Legjobban a Gyilkosság az Orient Expresszen-ben szerettem és persze , a Tükröm,tükröm rémbanya anyájaként. Ahogy a Barbra Streisand-megformálta karakter mondta róla : „ kígyók sziszegtek ki a fejéből a féltékenységtől”, esküszöm, azok a kígyók látszottak is… Sokan nem tudják róla, hogy Simón Perez izraeli elnök unokatestvére. És hogy Frank Sinatrával való kapcsolata csúnya nyilvános botrányba fulladt. Vagy azt, hogy a „100 év legjobb színészei” sorrendjében az amerikai filmintézet szerint a 25. helyen van. Vagy hogy aktívan politizál a Demokrata Párt színeiben. De ez nem is érdekes, amíg mindenki láthatja, hogy egy irigy anyának hogy sziszegnek ki a kígyók a fejéből, ha gyönyörű lányára néz. Az fontos, azt Bacall tudta egyedül. |
2014-01-17 16:07.07 |
Szívből köszönöm neked is, megtiszteltetés, ha ezt gondolod.
Persze, tévedek én is bőven, mint bárki más. De az őszinteségre törekszem.És az a véleményem, hogy sose az érdekes, aki írja, hanem az, aki alkotta, amiről írnak... :)) |
2014-01-17 16:04.38 |
Nagyon, nagyon kedves vagy. Köszönöm szépen. |
2014-01-17 16:03.01 |
Igenigen!! :)) |
2014-01-17 14:46.30 |
Nem is kell mindig egyetérteni. :)) Mit szeretünk, mit nem , az ízlés, azon meg minek vitatkozni.
De Paul Newmant nagyon szeretem én is.(Én egyébként is mindig azt keresem, miben értünk egyet. Azt sokkal kellemesebb keresni, mint az ellentéteket.) |
2014-01-17 14:44.41 |
Tévében láttam, Mezei Mária játszotta Alexandra del Lagot, és nagyon borzasztó volt.
A vágy villamosát legutóbb a Vígben láttam, nem szeretem Almási Évát, de nagyon jó Blanche volt. |
2014-01-17 14:42.50 |
Bizony, talán inkább az tekinthető általánosnak, hogy a művész a saját életével fizet a műért. Évszázadok óta kutatják az "őrült zseni"-jelenséget...
Nem hiszek az életrajzokban, mert azok inkább az íróikról szólnak, mint a hőseikről. Ki mit emel ki, tart jelentősnek, az az íróra jellemző.Mindig az jut eszembe, hogy a tények furcsa dolgok. Mert pl. ha valaki megeszik egy kiló kenyeret együltében, az kétségkívül tény. De nem mindegy, hogy előtte végigevett egy hatfogásos vacsorát, vagy három napja egy falat sem volt a szájában. |
2014-01-17 14:38.04 |
Ha végeznénk közvélemény-kutatást, vajon hányan mondanák, hogy elrontották az életüket? És hányan tennének felelőssé ezért mást, vagy a körülményeket?
Szerintem az nagyjából szerencse kérdése, ki milyen életbe születik , és mennyire ellenálló akár a szellemi, akár a fizikai kihívással szemben. József Attila pl. 32 éve alatt töretlen és kristálytiszta életművet hagyott hátra.Pedig azt írta egyik utolsó versében :"elpazaroltam mindenem, amiről számot kéne adnom." Mégsem mondaná senki, hogy nem tökéletes a mű. És hány matuzsálem-korú költő nem léphet a nyomába sem...az életmű jelentősége nem korfüggő. Úgy gondolom, Marilyn Monroe életműve így is kerek és egész.És ha csak a Kallódó emberek Roslynját játszotta volna el, már akkor is az lenne. |
2014-01-16 13:13.14 |
Ahogy az ember idősebb, egyre hajlamosabb azt gondolni, hogy amikor ő fiatal volt, akkor minden jobb volt. A telek hidegek, a nyarak melegek, a zsemlék ropogósak, a filmek jobbak, a politikai rendszerek elviselhetőbbek. Holott semmi sem változott, csak az , aki nem a tél meg a zsemle után vágyakozik, hanem a saját fiatalsága után.
Elég öreg vagyok már, de igyekszem elkerülni a bezzegazénidőmben -effektust, viszont megtartani pártatlan kritikai érzékemet, már ha van olyanom egyáltalán. Mentségemre szóljon, hogy Tennessee Williams giccseihez hamvas ifjúságomban sem volt semmi érzékem, a költőinek szánt nyáladzás általában is legfeljebb nevetésre ingerelt. ( Emiatt többször kikergettek különböző filmszínházakból is, a Cherbourgi esernyők esetében ez minden résztvevőnek elég élményszerű volt… ) Az ifjúság édes madarát színházban láttam , iszonyalmányos volt. Mezei Mária, amint állandóan melltartóját igazgatja (gondoltam is, hogy csókultatom az öltöztetőjét), vakolatszerű festékrétegek mögül meregeti a szemét határozottan vécékefe-állagú műszempillája mögül, és bestiahangon, mély regiszterben hörög, huhhh… Viszont Paul Newmant nagyon szerettem, főleg késői filmjeiben, amikben a hűvös és fanyar személyiség mögött rejtőző érzelmes hősök nagyon jól álltak neki. Ezt a madaras dolgot is miatta volt egyedül érdemes megnézni, már ha egyáltalán érdemes volt. Mert a film ócska klisék halmaza, ezek már a hatvanas években is közhelyek volt. A törekvő ifjú , aki végül selyemfiúvá züllik, bár a Newman-ábrázolta karakter még csak nem is selyem, hanem határozottan p(r)osztófiú, olyan bunkó és esetlen, aztán a kisvárosi korrupt politikus és zsaru, az elnyomott feleség, az atyai önkény… A Chance nevű főhős és a Heavenly (jesszusom…) nevű főhősnő beszélő nevei nem beszélnek, hanem ordítanak, ilyen a film is. A rosszember olyan rossz, hogy az már nevetséges, a lepusztult sztár karikatúra, minden vagy fekete vagy fehér, és a végén kiderül a zigazság, naná, majd nem derül ki. A két (nem is, már három ) ártatlan gyermek pedig elautózik a naplementébe, otthagyva a dedikúlt, bye, bye , daddy cool. Newmanon kívül minden színész túljátszik, a Zord Atya sátáni vigyorától a Zangyali Lehányzó enkeblére szorított kezéig. Megnyugtató érzés, bezzegazénidőmben is tudtak pocsék filmet csinálni. |
2014-01-15 18:19.24 |
Teljesen mindegy, hogy egy művész milyen, rossz ember vagy jó ember, hisztis vagy nyugodt, beteg vagy egészséges, szereti-e a kelkáposztafőzeléket vagy sem.
Még az is mindegy, hogy kivel fekszik le vagy épp kivel nem. Csak az eredmény nem mindegy. Hogy mit hozott létre. Hogy az jelentős-e, hat-e , ad e- élményt másoknak, sokszor hosszú idő (még évszázadok) elteltével is. Cervantes sem volt félelem-és gáncsnélküli lovag, a Don Quijote abszolút érték. Évszázadok óta. Az meg, hogy kit szeretünk és kit nem, kinek a hatása alá kerülünk, egyéni dolog.Nekem személy szerint teljesen érdektelen, hogy Marilyn Monroe mennyit késett a forgatásokról.És hogy ki utálta. Én csodálom, nagy színésznőnek tartom, a Kallódó embereket pedig remekműnek, nem utolsósorban Marilyn Monroe lélegzetelállító alakítása miatt. Igazából az sem érdekel, más mit gondol róla, másnak más szempontjai lehetnek.Ha ide vagy bárhová írok, saját véleményemet közlöm, nem életrajzírókét, kritikusokét, elemzőkét. Ha valaki elolvassa, megtiszteltetés. Ha nem, az is természetes dolog. Mert a művész és az életmű a fontos,nem az, amit írnak róla. |
2014-01-14 18:16.33 |
Nemnem, általában nem ítélek el se férfit, se nőt.A " férfiak" mint kategória, nem létezik, hogy
létezhetne? Létezik a konkrét személy. Meg a jelleme. Meg a viselkedése. A megnyilvánulásai. A Thomas Hardy-megírta két karakterről valóban az a véleményem, hogy az egyik egy erőszaktevő, a másik meg gyenge és gyáva.És hogy ez okozta Tess tragédiáját. A legkevésbé felelős hármuk közül Tess volt. |
2014-01-14 17:39.49 |
Én mindenben és mindenhol el tudtam volna Marilyn Monroet képzelni. Mert olyan istenáldotta tehetségnek született, ami nagyon ritka madár.
Hogy elkapta a hollywoodi gépezet? Miért ne kapta volna, nem volt kiemelkedően okos, fogalma se volt, hogy mit lehetne tenni ellene. Nálánál okosabbakat is megvisel ma is az abszurd sztárolás. Hogy gyógyszerfüggő lett? Na és? Ma már ettől senkinek a szeme se rebbenne, ahogy attól sem, hogy a körülötte lebzselő zsebrák banda hogy húz ki mindent egy nagy sztárból. Csak éppen Marilyn Monroe egy volt. Abszolút egyetlen , abszolút csoda. Az idomaitól teljesen függetlenül. Azok csak bónuszban voltak neki, az ösztönös és lenyűgöző tehetsége mellé. |
2014-01-14 17:33.27 |
Nagyon férfiként nézed te ezt. Mi az, hogy jártak ennél rosszabbul is nők?? Minden helyzetnél lehet rosszabbat találni, az még nem jelenti azt, hogy bele kell nyugodni abba, ami rossz.
Az egyik megerőszakolta, a másik elárulta. Erre azért nem gyógyszer az, hogy az erőszaktevő prostituálja is. Az árulásra se gyógyszer a visszajövés... Miért kellett gyilkolnia? Mert úgy gondolta, Alec vett el tőle mindent. Ha nem erőszakolja meg, "tisztán" mehetett volna hozzá. És akkor nem is hagyja el az a gyáva senki. Mert végül már maga Tess is elhitte, hogy ő a bűnös. Annyira szerette Angelt, hogy mindent elfogadott, amit ő mondott. Nem voltak már saját gondolatai, vadul és gyógyíthatatlanul szerelmes volt egy méltatlan férfiba. Azért ölt, mert bosszút kellett állnia azon, aki elvette az életét és a szerelmét. Nem volt ő őrült. Azt még tudomásul vette valahogy, hogy Angel elhagyta. Azt nem értette, hogy visszajött. És úgy gondolta, meg kell semmisítenie mindent, ami elszakította őket bármikor. |
2014-01-14 17:26.45 |
A lóápolást én olyan értelemben értettem, ahogyan a lelki defektus nélküli lóápolók ápolják a lovakat...
És az orvos meg ne filozofáljon meg vekengjen, hanem gyógyítson.De akkor nem ez a film lenne, vagy nem is lenne film, ahogy írtam is. |
2014-01-14 14:37.30 |
Sajnos, nem én neveztem el Kádár Tv-nek, csak hallottam. Már lassan mindenki így emlegeti.
Az a jó, hogy még a humor nem egészen halt ki... |
2014-01-14 14:20.06 |
A férj szerintem simán és egyszerűen buta volt, mint a tök. Az a fajta buta ember ráadásul, aki mindenhez igazolást keres.
Először ahhoz, hogy papfi létére csalódott a vallásban.Aztán, hogy gazdálkodónak parasztlányt kell elvennie. Aztán, hogy ő (ő!!) mennyire csalódott a női tisztaságról alkotott álmaiban. Egyébként empátia is annyi volt a jó Angelben, mint a tejgazdaság egyik trágyakupacában...Annyi együttérzés sem volt benne, ami nem a feleségnek, de egy idegennek is kijárna egy átlagos embertől. Amúgy Tesst azért vette feleségül, mert kívánta . Semmit mást nem tudott róla, más nem is érdekelte. "Szerelme" a lány iránt csak a testi vágyról szólt. Angel borzasztó tisztességesnek vélte magát attól, hogy törvényes keretek között akart kufircolni. Hogy Tess ellen ki vétett nagyobbat, Alec, aki megerőszakolta é kihasználta, vagy Angel, aki elárulta és cserbenhagyta, lehet vita tárgya. De hogy mindkettő ócska görény volt, nem kétséges. |
2014-01-14 14:06.36 |
"... az élet semmit nem ér, ha mások által felépített törvényszerűségek és szabályok szerint éled, mert azt a saját elméd elferdítheti.": - e mondatod minden szavával csak egyetérteni tudok.
Még akkor is, ha erről a filmről , illetve értékéről mást-mást gondolunk. |
2014-01-14 14:03.56 |
Nahát, ezt a csodát! Szia, partner! :))
Én is kerestem mindenhol a neten, hogy Bencédnek tudjunk valami konkrétat is mondani, de nem sikerült. Pedig nagyon pontosan emlékszem a jelenetre. Lehet, hogy a Kádár Tv most majd leadja,állítólag minden szilveszteri műsort ismételnek. |
2014-01-14 14:00.19 |
Nagy szerencse az, ha valakinek a fiúból férfivá érés idején egy angyal lép az életébe. Még ha az illető bukott angyal is, ha szárnyain már alig van ott valami a mennyország csillagfényéből, ha az a szárny sérült és véres. De az angyal mégiscsak angyal.
Ha a fiú így lesz férfivá, minden nőben az angyalt fogja keresni, és meg is találja majd. Sosem lesz nőgyűlölő kis pöcs, aki saját jelentéktelenségéhez keres áldozatot, sosem lesz durva bunkó, akinek a másik nem megismerésére tett törekvései a pisi-kaki-kuki-punci szinten állnak meg. Férfi lesz, határozott, erős és magabiztos férfi, aki mellett jó dolog nőnek lenni. Ha az angyal érkezik, összetöri kicsit a szívedet, de nem baj. Az vele jár. Hiszen megszeretheti egymást a pisztráng meg a sirály, de közös fészekre sosem találnak. És nem is az a fontos, hanem a maga a szerelem, a szépség, az együttérzés és a megbocsátás. Hogy ez a történet valóban így esett-e meg, az sem lényeges . Megeshetett volna akár így is, ha megnézzük „A herceg és a kóristalányt”, akár pontosan így is megeshetett volna. Mert a nagy Laurence Olivier, bizony, nem látszik a képen, ha az angyal ott van. Nem szeretem a Marilyn-filmeket, mert Marilyn Monroe-t tartom a filmtörténet egyik legnagyobb tehetségének .És soha színésznőnek nem sikerült eddig annak a megfoghatatlan, szomorú és tündéri varázsnak még a közelébe se kerülni. Most , ebben a filmben majdnem. Michelle Williams nagyszerű volt, ennél jobban nem lehetne Marilynt eljátszani. Ahhoz Marilynnek kéne lenni… Kenneth Branagh egyre jobb színész, pedig mindig az volt, Judi Dench meg itt is csodás volt, ahogy mindig az. És jó volt látni az angol színészet színe-javát részt venni ebben a nagyszerű filmben, a finom és pontos környezetben, jó volt ezt a szépséges történetet látni. És reménykedni, hogy volt, mégis volt, aki segíteni próbált. Aki legalább megpróbálta. |
2014-01-14 13:02.06 |
Nem értünk egyet, nem baj. Változatlanul az a véleményem, hogy ha van olyan szenvedély, ami mások életét teszi tönkre, akkor az nem szabadság.
Hanem szenvedély, ami mások életét teszi tönkre. És semmilyen módon nem ideologizálható meg semmivel. A pszichológia ismeri a szublimálás fogalmát Freud óta.A fogalom vulgármagyarázata az, hogy ha valakinek másokra vagy önmagára káros ösztöne van, legyen szíves hasznosan kiélni. Tehát, ha valakinek szadista hajlamai vannak, menjen el sebésznek. Ez persze nyilván egyszerűsít.De azt nem értettem, hogy a gyógyítás során miért nem merült fel a pszichiáterben az, hogy a fiú szenvedélyét nem gyilkossá, hanem éltetővé is lehetne változtatni. Esetleg elmehetne lóápolónak. Vagy állatorvosnak. Az éltető szenvedély lenne.A fiút nem agyonideologizálni kellett volna,hanem gyógyítani... Igaz, akkor nem ez a film lett volna. Vagy nem is lett volna se darab, se film. |
2014-01-14 11:53.20 |
Sikerült kideríteni egy-két dolgot. :))
A szám "A százesztendős Tamás bácsi" címre hallgatott, és az 1965-ös tévészilveszter műsorában hangzott el. A "riporter"Sinkovits Imre volt. Itt a forrás. [link] Egyelőre viszont nem sikerült felvételt találni róla. Hátha Vbacs tudja, hol lehet. |
2014-01-13 16:20.46 |
Thomas Hardy Tess of the d'Urbervilles (magyarul: Egy tiszta nő) című 1891-ben megjelent regénye szép nagy vihart kavart. Egyrészt azért, mert főhősnője egy ún. „megesett lány”, aki erős, szép és magasabb rendű gondolkodással bír, mint bárki a környezetében. Legalábbis sokkal magasabb rendűvel, mint a férje, aki papcsaládból származván , a nemi erőszakból adódó „bűnt” nem képes elviselni. És megbocsátani is csak akkor tud, amikor már egy füst alatt gyilkosságot is meg kell bocsátania.
A csodálatos női alak, az angol irodalom egyik legszebbje szegény , sokgyerekes féliparos- félparaszt családban él. Mígnem édesapja felfedezi , hogy valamikor ősrégen a család nemesi származású volt. A piás apa és az ábrándozó anya már látja Tess ladyként , és minthogy a környékben élnek d’Urberville-k, a lányt oda küldik szolgálni. Az a család ugyan csak parádéból vette föl a nemesi nevet, de a moral insanity örökös úgy gondolja, neki az első éjszaka joga is jár. Így megerőszakolja a lányt, természetesnek tartva a dogot, majd az utána következő laza bocsánatkérést. Tess büszke és kemény fából faragták, „szégyenét” nem rejtegeti, gyermekét ugyan elveszíti, de tartását még akkor sem. Csak arra nem számít, hogy őt is elkapja a szerelem, méghozzá a szigorú papcsalád Angel nevű fia személyében. Aki a nagy társadalmi különbség ellenére tisztes szándékkal közeledik hozzá és feleségül is veszi. A szerencsétlen asszonynak eszébe sem jut, hogy ő bűnös lehet, és nem áldozat. Tehát tiszta és ártatlan módon mondja el férjének a szörnyű történetet. A férj pedig azonnal ellöki magától, magára hagyja, ismét kiszolgáltatva a szegénységnek és régi csábítójának. Tess ekkor már nem tehet mást, családja miatt vállalja a kitartott nő szerepét, amíg a megtért férj vissza nem fogadná. Akkor azonban megöli csábítóját , és az összetört férj csak a Tess kivégzését jelző fekete zászlót nézheti . Sötét ostobaságában még mindig nem is nagyon értve, hogy mit is csinált rosszul és mi is történt egyáltalán… Iszonyatosan kemény a történet, egy olyan társadalomról, ahol mindenki az ártatlant, a tudatlant bünteti , és futni hagyja a megrontót és az árulót. Iszonyatosan kemény történet egy erős és tiszta asszonyról, aki mindig áldozat lesz, mert nincs ember a földön, aki megmenthetné. És akit azok árulnak el sorban, akiktől védelmet kéne kapnia. Lehetetlennek tartottam, hogy a csodálatos és megrendítő regényből egyáltalán lehessen filmet csinálni, a Nasstasja Kinski-s változat is kiábrándított. De ez a mostani sikerült. Nem tökéletesre, de sikerült. És pl. olyan fontos elemeket is megfelelően ábrázol, mint hogy Angel , a férj nem hős, csak egy piti , előítéletes senki. És csak Tess szerelmes szeme láttatja a neve szerinti angyalnak. Gemma Arterton nagyon , de nagyon jó. És jó mindenki más is, kiváló angol színészek sora. Érdemes megnézni, de ilyenkor mindig hozzáteszem: a könyv sokkal, de sokkal jobb még ennél a feldolgozásnál is. |
2014-01-13 11:16.15 |
Nagyon örülünk, ha valakit érdekel Major Tamás. Ezt a topikot azért nevezzük Major Kávéháznak, hogy aki idetalál, információt is kapjon meg értelmes beszélgetést is. |
2014-01-13 10:31.00 |
Ez a "Tamás bácsi" c. jelenet, ha jól emlékszem, Szilágyi György írta.
Írj Vbacs fórumtársunknak, ő az egyetlen, aki tudhatja, hogy hol találod meg a felvételt. |
2014-01-12 20:58.06 |
Nagyon spoiler!
Megnéztem a könyv végét. Rebecca direkt lelöveti magát Maxszel, a betegsége miatt.Addig provokálja, amíg a nyamvadt görény lő. A vitorlást Max süllyeszti el.Igazából Rebecca öngyilkos lesz, de mégse... |
2014-01-12 19:24.24 |
Agatha Miller nagyon tehetős felső középosztálybeli család egyik leányaként adott környezetbe született. Előre meg volt határozva az útja, ő követte is szépen az előírtakat. Igazi jól nevelt kislányként, majd fiatal hölgyként senkiben föl sem merült, hogy bármi mást lásson benne, mint nagyon csinos, ámde butuska és csendes libácskát. Aki alkalmas lesz arra, hogy folytassa egy jól szervezett angol háztartás irányítását saját családjában, nevelőnők, komornák és szakácsnők úrnőjeként, egy tradicionális cottage-ban.
A nővérét tartották tehetségesebbnek, aki irodalmi babérokra tört, sőt, színdarabját mérsékelt sikerrel hamarabb mutatták be , mint ahogy Agatha az írásra akár csak gondolt. Pedig fantáziája már gyerekkorában is csudás képzelt barátokkal vette körül a magányos kislányt, a színesebb egyéniségű nővér könnyebben jutott a nyilvános elismeréshez. Agatha igazából azért kezdett írni, hogy megmutassa, azt ő is tud azért. És hogy elnyerje imádott, rajongott édesanyja elismerését. A szépen kijelölt életút azonban nagyon korán , traumatikus élménnyel fordult majdnem tragikusra. Agatha Christie-t elhagyta a férje, akibe halálosan szerelmes volt, és ezt nem tudta feldolgozni sokáig. Igaz, a rejtélyesnek nevezett eltűnés sem rejtélyes nem volt, sem eltűnés, „csak” egy elhagyott asszony idegösszeroppanása. A sajtóhajszát a Mrs. Christie-t kereső rendőrcsapat vezetőjének ostoba érvényesülni vágyása tette abszurddá, míg a hölgy békésen pihent egy hotelben. Bár álnéven, de semmi más módon nem titkolva kilétét. Az első regény, A titokzatos styles-i eset, amiben felbukkan a csodás képességű tojásfejű kis belga, több könyvkiadót megjárt, mire megjelent. Ám a hírnév minden megjelent könyvvel nőtt, amíg kiadója már minden évben így harangozta be az ünnepet: „Christie for Christmas!” , Christie- karácsonyra. Agatha Christie írt krimit, kalandregényt, novellát,elképesztő sikerű színdarabokat, misztikus történeteket, romantikus regényeket Mary Westmacott néven, de még verseket is. Kiváló humorérzékű , ragyogó tollú író volt úgy, hogy az alapvető irodalmi technikákat sem ismerte. Úgy tudott miliőt, környezetet , jellemeket teremteni, hogy elég volt hozzá két mondat, áldozatai , rendőrei és gyilkosai már élő ismerősként rögzültek az olvasók emlékezetében. Olyan krimiket írt, amiket akárhányszor újra lehet olvasni, hiába tudjuk, ki a gyilkos. Miss Marple fineszes gondolkodása, Poirot intelligenciája, Japp felügyelő becsületes bumburnyáksága lenyűgöző. Agatha Christie nagyon ismerte az embereket és Angliát, ez elég volt ahhoz, hogy könyvei a mai napig olyan példányszámban jelennek meg, amit csak a Biblia múl felül. És végül megtalálta a csendes magánélet nyugodt örömét, a sokkal fiatalabb Max Mallowan archeológus oldalán. Kiváló humorérzékével azt mondta erről, Max azért vette el őt a nagy korkülönbség ellenére, mert a régészek szeretik a régiségeket. Dame Agatha azonban még mindig nem régiség. Történetei olyan frissek, mintha tegnap íródtak volna, rejtélyei örök emberi kérdésekre adnak választ. Ott van az életmű a legnagyobbak között , ahol a legnagyobbakat lajstromozzák. |
2014-01-12 18:53.09 |
Hiszed, nem hiszed, de becsszóra nekem is a Gázláng jutott eszembe.:)) (Általában azt mondják, a könyv szellemisége a Jane Eyre-rel rokon, arra viszont sosem gondoltam.)
Most írtam a másik verzióhoz, arra nemigen emlékszem pontosan. Ott nem derül ki, hogy mi történt igazából?Mert úgy rémlik, ott is szó esik a megfúrt csónakról és arról, hogy igazából a férj nem bűnös. |