Főoldal | TV műsor | Filmek | Színészek | Rendezők | Fórumok | Képek | Díjak |
Keress | |
Részletes keresés |
DVD / Blu-ray premierek |
Deadpool & Rozsomák *Angol hangot és Angol feliratot tartalmaz* (Blu-ray) |
További DVD premierek |
További Blu-ray premierek |
Hamarosan a TV-ben |
Lángoló tenger - Mozi+, 16:55 |
Amszterdam - HBO2, 17:15 |
Állj, vagy jövök! - Film+, 17:15 |
Zorro álarca - Film Café, 17:15 |
Botcsinálta doki - Mozi Klub, 17:20 |
Teljes tévéműsor |
Szülinaposok |
Danny DeVito (80) |
Martin Scorsese (82) |
Stephen Root (73) |
William R. Moses (65) |
Sophie Marceau (58) |
További szülinaposok |
Legfrissebb fórumok |
Kézilabda - szeretitek? Van kedvenc csapatotok? |
Nemere István - Vélemények |
Mai menü avagy ma milyen filmet néztél meg |
Mit hallgatsz most? |
A potyautas - Vélemények |
További fórumok |
Utoljára értékeltétek |
A kobra napja |
Mike Pniewski |
2023-02-24 20:41.31 |
Tom Hanks meglepő sikerre vezette szerelemprojektjét, melyben nem csak főszereplőként, hanem forgatókönyvíróként is jeleskedett... bár az kétségtelen, hogy nem a sztori viszi el a hátán a mozit. Viszont olyan elemi, és nyers akcióarzenált kapunk, melyre Micheael Bay is elismerően csettinthet. Az alkotók ugyanis kiválóan ütemezték a cselekményt, minimális felvezetés után szinte rögtön a sűrűjébe csapunk, a hőfok pedig tényleg szinte csak mutatóba hagy alább. A kimért kameramunka csupán fokozatosan enged ki a hajó és a legénység szűk látóteréből, mikor azonban a nagytotálokra kerül sor annál hatásosabban működnek, a hangzásvilág pedig remekül egészíti ki a látottakat, ilyenekért érdemes egy jóféle hangfalat a képernyő mellé beszerezni.
Nem tökéletes munka, a totálisan egyoldalú helyzetábrázolása, főleg a "kötözködő" náci kapitány még egy mainsteeam mozitól is kicsit sok volt...de a brutálisan jól felépített feszültsége, és látványos taktikai csatái mindenképp pozitív irányba billentik az összképet. Ugyan nem a sztori |
2023-02-23 20:52.57 |
Másodjára már kevésbé ütött nagyot ez a "konzervatív görbetükör", persze azért akadt bőven mulattató és elgondolkodtató momentuma is filmnek, Cohen és Bakalova párosa pedig meglepően remekül működött. Viszont azt a kényes határt, amitől elődje jól szuperált úgy vélem ezúttal kevésbé sikerült belőni... egy politikai szatírához képest kissé sok volt a céltalan megbotránkoztatás. |
2023-02-22 12:01.55 |
Az információ hatalom, irányítása pedig konkrétan fegyver.... Azon persze lehet vitatkozni, hogy létezik-e valójában olyan, hogy teljesen független médium, elvégre mindegyik egyfaja nézőpontot képvisel.... de a sajtószabadság lényege sokkal inkább az, hogy megvan a választás lehetősége, és nem csupán egy darab szócsövet olvashat az ember. E tekintetben sajnos mi itt kis hazánkban egyre rosszabbul állunk...
Valami ilyesmiről szeretne mesélni Greengrass ebben a westernbe oltott újságírási és etnikai feszültségetek is bemutató drámájában. A rendező szemmel láthatóan alaposan visszavett a korábbi filmjeiben megtapasztalt tempójából, a történet azonban így is kellő ívet jár be. A főhősünk és a lelenc kislány párosa teljesen rendben volt, igaz Tom Hanks csukott szemmel is összehoz egy ilyen karaktert. A látvány pedig abszolút cseresznye a tortán...a a természetes fényekre építkező fotózás, és a sokszor korhadt és poros díszletek pompásan idézik meg a vadnyugat korabeli hangulatát és nyers szépségét. Nem tökéletes mozi, picit merészebb műfaji rácfelvarrást vártam volna ettől a rendezőtől, de a végeredmény így sem okoz csalódást, markáns sajtót illető mondanivalója pedig sikerrel emeli ki a kalandfilmek sokaságából. |
2023-02-21 22:59.20 |
A letaglózóan gyönyörű technikai kivitelezés mellett a Lelki ismeretek attól lett az utóbbi évek egyik legnagyszerűbb animációs mozija, hogy az alkotók kiválóan fogták meg a "mindennapok emberének" lényegét. Sajnos a legtöbbünk simán elengedi az úton megtapasztalható élményeket, és szépségeket, annyira szűken az áhított célra tudunk fókuszálni. Az élet legkegyetlenebb tréfája ugyanakkor az, ha valahogy sikerül elérni az áhított célkitűzést... melyet sajnos csak ritkán követ felhőtlen boldogság... Ennek oka, hogy Joe Gardnerhez hasonlóan a legtöbb ember nincs teljesen tisztában azzal, hogy amire SZÜKSÉGE van az nem feltétlen ugyanaz, amit AKAR. Végső soron a Soul erről szeretne mesélni, főhősünk csak akkor jön rá a leckére, amikor megkapja élete lehetőségét, az üresség azonban ráébreszti arra mindvégig ott volt az orra a előtt a életcélja.
Remekbe szabott tanmese, tényleg főleg inkább a nagyobbak számára, mert ez bőven meghaladja a kissrácok szintjét....de ez a vizuális műfaj egyébként sem a gyermekek privilégiuma. |
2023-02-21 22:05.58 |
Technikailag mindenképp jelesre teljesítettek a készítők, első blikkre simán elhittem volna hogy ez egy nagyobb költségvetésű produkció volt. A fotózás kiválóan ránt be a konfliktus közepébe, néha egészen gyönyörű kompozíciókkal kiegészülve. A színészi munka már jóval kevésbé sikeredett ennyire megkapóra, de láthatóan ezek a srácok kiadtak mindent magukból, nincs hát miért nagyon gyalulni őket. Maga a mozi pedig talán kissé túlfeszített, az alkotók végig igen magasan tartották a cselekmény hőfokát, és azért el kell ismerni a hatásvadászat jól bevált eszközeit sem vetették meg.
Nem tökéletes, de mindenképp immerzív filmélmény... elképesztően gyorsan pereg le a játékidő, olyannyira hogy jelentősebb gondolatokat sem tud felmarkolni... |
2023-02-19 23:01.36 |
A vártnál sokkal nagyobbat ment a BAFTA-n, 7 díj köztük a legjobb film és rendező is! |
2023-02-19 22:36.01 |
Iszunk... ha ünneplünk, ha valamilyen évforduló van, ha megbántottak, ha sikerült a vizsga, ha szakítottunk párunkkal, ha születésnapunk van, ha gyászolunk, vagy csak ha jól esik a vacsora mellé......az alkohol mint a társadalmilag legelfogadottabb drog olyan szinten a mindennapok része, hogy szinte fel sem tűnik jelenléte, éppen ezért rendkívül nehezen kezelhető népbetegség a túlzott (!) fogyasztása. Merthogy a film sem arról szól az alkohol mindenképp rossz, nyomorba dönt, és különben is undorítóan másnapos leszel tőle... az alkotók kiválóan árnyalják a képet, elismerve az erjesztett nedű valóban alkalmas a kedv javítására, a szorongás csökkentésére, és nagyobb események ünneplésénél (pl sikeres érettségi), igenis meg van a helye mint gőzkieresztésnek. Viszont azt is ügyesen bemutatják, mint alapvető stresszkezelő módszer nem biztos, hogy a legjobb megoldás.... és sajnos mint minden dependenciát okozó szer esetében a tudatos fogyasztó és függő között igen vékony határ húzódik.
A komoly téma ellenére Vinterberg nagyszerű érzékkel találta el az arányokat, úgy készített tanulságos mozit az alkohol negatív szociális hatásairól, hogy közben nem érezzük a kényszeredett elutasító mantrákat, sőt a film olykor meglepően szórakoztató. Mikkelsen pedig szokás szerint hibátlan, de ezt az embert rosszul játszani sosem láttam. Sajnos nem csupán az északi országok számára borzasztóan aktuális alkotás, tekintve, hogy egyre korábbi életkorba gyűrűzik a probléma, lehet a pálinkafőzés felvirágoztatása helyett a fiatalokba kellene fektetni a fölös energiákat. |
2023-02-19 21:46.45 |
A Minari magabiztosan olvaszt meg minden szívet, de szerencsére közel sem álomgyári cukormázzal nyakonöntve. Első blikkre ez is csak a szokásos amerikai álom megéléséről szóló mozi, azonban a készítők csak keretként használták fel, és sokkal inkább a családi struktúrárol szeretnének mesélni. Arról a férfit nem az teszi feltétlen apává, ha meghasonulva is, de előteremti a betevőre valót, vagy a nagyi fő jellemzője sem a minél bővebb süteményrepertoár....de a film legfőbb üzenete úgy vélem, hogy a családban senkit sem hagyunk magára, különösképp nem akkor öreggé és magatehetetlenné válik.. Khm..nyugati felfogás (szoc. otthonok) vs. több generációs család....
Szép, íves tanmese, magkapó hangulattal...talán kissé sótlanul tálalva, de a nagyi és kisfiú párosa imádnivaló. Bármikor elővehető mozi, ha az ember egy kis pozitív életkedvre vágyik. |
2023-02-19 19:00.31 |
A filmmegjelenésekben igen szegényes '20-as évfolyam egyik legkiemelkedőbb darabja, amely már a CODA megérdemelt diadalmenete előtt sikeresen hívta fel a figyelmet a siket közösségre. A Sound of Metal tette ezt ráadásul igen érzékletesen, számottevő hatásvadászat használta nélkül...köszönhetően elsősorban annak, hogy a készítők kiválóan tartották a fókuszt főhősünk sorstragédiáján, Riz Ahmed pedig elképesztő játékkal hálált meg minden momentumot. Hiába "all time" kedvenc Hopkins mégis úgy érzem ezt az angol srácot "meglopták" egy Oscarral... Ráadásul a mozi technikai körítése is igen figyelemre méltó, leírhatatlanul sokat ad a halló nézők számára a rendkívül igényes, és átütő erejű képi-hangzásvilága. A hangzásért felelős szakemberek szerencsére nem elégedtek meg annyival, hogy szimplán lejjebb tekerték fokozatosan a hangerőt, remekül játszottak a torzított effektek és totális csönd közötti térben ezzel elérve, hogy mi nézők is tökéletesen megéljük a film zárójelenetét, amely kiválóan rezonál a metál koncertes nyitással.. főhősünk azonban végre képes elfogadni új élethelyzetét, és elkezdeni élezni a csend hangját....
Méltatlanul elfeledett alkotás már most, csak remélni tudom, hogy a későbbiekben megtalálja majd a megérdemelt közönségét.... |
2023-02-17 14:52.55 |
Igazából nem bántóan rossz, csak teljességgel jellegtelen rom-com, aminek minden egyes másodpercét előre lehet tudni, annyira szigorúan követi a sablont. A legnagyobb hibája azonban mégsem a kiszámíthatósága, hanem a tökéletesen indokolatlan közel 2 órás játékideje, ami tényleg igazi időpazarlássá varázsolja ezt a rózsaszín álomgyári terméket. |
2023-02-17 12:13.59 |
Michael Bay tipikusan az a rendező, aki ugyanazt csinálja mint tette kb. 20 évvel ezelőtt...csak közben rengeteg minden változott a filmiparban, a befogadó közeget is beleértve. Totális száguldás ez a 120 perc, egyik jelenet úgy követi a másikat, hogy az előző szinte még véget sem ért. Egyszerűen agyon van vágva minden képkocája, így a jó öreg akciók sem hozzák már a szintet, ami miatt sokan kedveltük ezt rendezőt. Karakterekről meg kb. kár is beszélni, néhány ctrl c + ctrl v alapsablon, amiből nyilván a színészek sem tudtak mit meríteni. A verdák, néhány képi mozzanat és a hangzás viszont legalább mentik a menthetőt..így az agytekervényeket csökkentett üzemmódba helyezve kellemesen lehet pihentetni. |
2023-02-17 11:53.58 |
Bár nem mondanám magam a krimi műfaj szerelmesének a Knives Out a történetmesélési játszadozásával, és remek főszereplőjével az én tetszésemet is simán elnyerte.
A Glass Onion esetében azonban már nem éreztem azt az alkotói szándékot, hogy újfent csavarjanak valamit a jól bevált zsánerrecepten, leginkább csak igyekezték ugyanazt még egyszer eladni, szerintem nem túl nagy sikerrel. Craig nyomozása ezúttal sokkal kevésbé feszes, a mozi első fele szinte álmosítóan lassan halad, és bár a végére ugyan némileg összekapja magát a cselekmény, de addigra már túl nagyot kellett volna szólnia a finálénak, hogy kellően ellensúlyozza a tempót... ez természetesen nem sikerült. Nem rossz mozi, Rian Johnson és csapata azonban bőven megelégedett azzal, hogy elég csak újra felrakni a lemezt, a show meg megy majd magától...kár érte. |
2023-02-17 11:41.45 |
Talán még az elődjénél is nagyobb kihagyott ziccer...gyakorlatilag minden adott volt a készítők számára, hogy a gyártósortól kissé elütő filmet hozzanak össze, de ez sajnos látványosan nem sikerült.
A kényszer szülte helyzetből fakadóan a mozi központi eleme a gyász feldolgozása........lett volna, mert sajnálatos módon még egy mainstream mozitól elvárható szintet sem sikerült megugrani. Suri mint főszereplő nem túl hiteles, gyászából egész fázisok maradnak ki, ugrál egyikből a másikba, mint népvédelmező pedig végképp nem életszerű, kis barátnője (Ironheart) társaságában a konfliktus közepette leginkább csak komikus volt jelenlétük. Mellékszerepekben azért jobb a helyzet, az idősebb generáció lényegesen élvezhetőbb alakításokkal igyekszik menteni az összképet, Angela Besett igazi "természetanya" energiát sugárzott magából. Elpuskázott film, amit leginkább csak a tragédia övezte figyelem vitt el a hátán.... ráadásul technikai értelemben sem hozta a kiemelkedő színvonalat, max a kosztümök mutatnak tényleg jól, de a CGI "szokás szerint" leugrik a képről, plusz az egész film bántóan tónustalan és sötét, kb a retinám is beálmosodott tőle. |
2023-02-17 11:12.21 |
Hangulatos nyomozósdi, jó színészekkel, szinte kifogástalan körítésben...én azonban mégis szinte végig azon gondolkoztam, hogy mennyivel többet is ki lehetett volna ebből hozni. A készítők ugyanis leginkább csak felmondták a kötelező leckét, ami persze nem teszi a Halványkék szemeket rossz mozivá, de így a lassan hömpölygő cselekménye nem teljesen azt a hatást érte el, amit szántak neki. |
2023-02-16 23:19.13 |
Masszívan limonádé kategória....de abból legalább a jobbik fajta. A sztori, a karakterek, fordulatok...igazából minden kottából játszva, de legalább egyik sem olyan fárasztó, hogy ne tudjon a mozi egy kellemes, agyatlan kikapcsolódást nyújtani...márpedig ezen filmeknek ez a feladatuk, amit végülis a Clooney-Roberts páros sikereden összehoztak. Bali meg csoda szép, így simán át lehet vészelni az üresjáratokat a tájban gyönyörködve.. :) |
2023-02-16 23:14.31 |
Forradalminak éppenséggel nem nevezném, ahogy nem egy helyen hivatkoztak rá az online térben... ez azonban nem von le jelentősebbet a film érdemein.
A készítők igazából csak fogták a jól bevált receptet, és épp csak annyit módosítottak rajta, hogy más (jobb?) végeredményt nyújtson az érzékeinknek. A műfaj bosszantó betegségei ennek megfelelően ugyancsak visszaköszönnek, de el kell ismerni okozott néhány emelkedett szőrszálat a hátamon ez a 100 perc, és még némi történetvezetési játszadozást is összehoztak az alkotók. Nem rossz próbálkozás ebben a zsánerben....soha rosszabbat! |
2023-02-15 10:08.36 |
Bájos animációs alkotás, a készítők ugyan nem vállaltak sokat, de amit igen azt magabiztosan, és kellő színvonallal hozták. A karakterek könnyen kedvelhetők, a látványvilág mutatós és kreatív. Egyedül talán a sztori volt kicsit túlságosan is "A-ból B-be" jellegű...de a tanulság a kisebbek számára is aranyos. Soha rosszabbat! |
2023-02-14 22:48.18 |
Amit vállalt végülis hozta a film.... különösebb mellékvágányok nélkül, peregően halad a játékidő, az állatok aranyosak, az animáció pedig tetszetős. De sajnos a készítők minimális extra effortot sem kívántak beletenni, ami kicsit is maradandóbbá tenné egy könnyed családi délutáni matinéra, így meg is maradt annak. |
2023-02-14 22:39.24 |
Néha képes az álomgyár is meglepni, ez a 100 perces kaland ugyanis sokkal többet nyújtott mint kb. bárki várhatta volna az előzmények alapján. Kreatív látványvilág, szórakoztató, kellően kidolgozott figurákkal még az antagonista oldalon is, a történet örök tanulsága pedig a kisebbek számára szépen levonható. Több ilyet! |
2023-02-14 14:59.40 |
A Knives Out sikere megnyitotta a kaput a tetszhalott állapotban lévő krimi zsáner újraéledése előtt, azonban annak minőségét a mai napig nem sikerült megismételni (annak folytatásának sem..).
A See How They Run is inkább csak felszínen hozza a "frissességet", valójában a jól bevált panelek mentén mozog...ami nem teszi feltétlen rossz vagy nézhetetlen mozivá, csak kissé érdektelenné. Egyszeri könnyed kikapcsolódásra azonban abszolút alkalmas, főleg a műfaj szerelmesei számára mindenképp ajánlott, de azt hiszem nem én leszek az utolsó, aki a színészgárda és a beígért "újragondolt" krimi láttán többet várt volna... |
2023-02-14 11:30.21 |
O. Russel masszívan dolgozik rajta, hogy a kb. 1 évtizede megszerzett "sztárrendező" státuszát leépítse..ha tényleg ez a célja igen jó úton halad vele. Papíron még talán érdekesnek is tűnhetett ez a sztori, klasszik nyomozás, némi felső tízezret figurázó dekandens pikantériával...amihez sikerült megszerezni egy raklapnyi híres-neves színészt...a végeredmény viszont fájdalmasan középszerű lett. Pedig a technikai körítés rendben van, az aktorok még kis szerepekben is hozták, amit kell, azonban abszolút nincs lendülete a látottaknak, így ahelyett hogy tűkön ülve várnánk a végkifejletet, max az unalom zabálja fel az idegeinket.
Két megérdemelt siker után zsinórban a harmadik moziját is sikerült elpuskáznia a rendezőnek, ilyen tempóval kíváncsi vagyok meddig tud ennyi sztár becserkészni forgatókönyveihez... |
2023-02-13 22:35.53 |
A "társadalmi érzékenyítés" kényes téma, vannak akik szerint gyengén állunk a mai napig is, mások szerint máris túl van lihegve a dolog. Annyi biztos, hogy nem egyszerű megtalálni az arany középutat, azonban ennek a belga filmnek úgy vélem közel tökéletesen sikerült. Letisztult, megkapó alkotás arról, miképp tépi meg a társdalom már szinte gyermekként ezeknek a fiataloknak a lelkét...ami így 2020-as években már minimum elfogadhatatlan... Megérdemelt az Oscar jelölés, nem egy TOP 10-be is bekerült mozinál is erősebb darab. |
2023-02-13 20:48.58 |
* látványosan pálcát törve az ír nemzet értelmetlen vallási széthúzása felett. |
2023-02-13 20:47.43 |
* kissé túlkomplikált szimbolikája ellenére érdemes képről képre felfedezni. |
2023-02-13 20:35.09 |
Sam Mendes szerelemprojektjében nem igazán talált egymásra a szenvedély és a precizitás. Végig olyan érzésem volt, mintha legalább 3 különböző filmet néztem volna kissé kuszán összevágva... Középpontban persze a főhősnő személyes életút válsága, ami főleg Olivia Colman kiváló játékának köszönhetően még egészen rendben lévő szál volt.....de emellett a film akart szólni az alkonyodóban lévő mozivarázsról vagy éppen faji egyenlőtlenségről, ez a furcsa mix pedig nem teljesen meglepő módon egész egyszerűen nem ált össze egy kerek egésszé. |
2023-02-13 11:59.13 |
Alapvetően nyitott embernek gondolom magam, úgy vélem a filmművészet nyelvén gyakorlatilag bármit el lehet mesélni, de bevallom ez a mozi azért kissé megviselte a gyomromat. A Bones and All műfajbesorolását tekintve mindenképp egy izgalmas vállalkozás volt...coming of age, love story, road movie, és persze masszív gore elemek. Hogy ezek miképp férnek meg egymás mellett? Néha meglepően jól, voltak percei a filmnek miközben kb. teljesen megfeledkeztem a cselekmény véres elemeiről, aztán persze folyton visszarángattak a készítők az általuk kreált való világba.
Nehéz objektíven értékelni ezt a filmet, nem átlagos az biztos...de nem minden elemében állt össze egy kerek egésszé. Érdekes vállalkozás volt, olykor sokkoló és retinába égő képi elemekkel, gondolatiságban viszont talán kissé túl meredek "vegán propaganda".. |
2023-02-13 09:23.05 |
Park Chan-Wook a "megszokott" erős brutalitást, és erotikus felhangot hátrahagyva ezúttal kissé más arcát mutatta meg, lassú mederből fokozatosan építkezve fejti ki szimbolika rendszerét, mely végső soron a két főszereplő közötti dinamikát igyekszik megtámogatni. Alkotásában a női főszereplő képviseli a "tengert", szeszélyes és nem tudni pontosan mit rejt a felszín alatt, míg a férfi a "hegy", mely stabilan és kiszámíthatón magasodik. A házasság, és általában kapcsolatok működőképessége a "két elemi erő" kölcsönhatásán alapszik, vagy megerősítik vagy kioltják egymást.... A játékidő során a rendező számtalanszor visszatér ehhez az allegóriához, mely kissé néha megakasztja a cselekmény tényleges ütemét, azonban technikai értelemben a mozi gyakorlatilag tökéletes: a letisztult fotózás, a centire kimért vágások, és a hangulatos zene... kiválóan szolgálják a narratíva kibontakozását.
A titokzatos nő végső soron távolról sem a rendező legjobbja, de a távol-keleti precizitás minden elemében tetten érhető benne, így érdemes képről képre felfedezni. A kissé túlkomplikált szimbolikája |
2023-02-11 22:50.40 |
Mestermű vagy katasztrófa? Talán egyik sem....de mindenképp őrült, kaotikus és emlékezetes, ahogy Chazelle igyekszik megidézni a 20-as évek álomgyárát.
A kezdő képek elképesztő tempót diktálva viszonylag könnyen rántanak be a látottakba, azonban a cselekmény úgy a fele játékidőnél járva erősen meglassul, hogy aztán a végére csaknem teljesen magába roskadjon.... Túl sok, túl hosszú....ez a minden eleméből túláradó narratíva pedig egész egyszerűen nem áll össze egy kerek egésszé. Ettől még a Babylon nem egy rossz mozi, néhány mozzanata, főleg a forgatások az elmúlt év legfeledhetetlenebb momentumai közé sorolhatók, a zenei körítése pedig mind a mozgókép alatt, mind otthon hallgatva kifogástalan atmoszférát képes gerjeszteni. Kissé flúgos óda egy letűnt korszak felé, egyszersmind beintés a hollywoodi dekadencia számára...így érthető okokból a különböző gálákon ezúttal nem találkozhatunk a rendező nevével, de az összképet tekintve úgy vélem ezúttal nem is szolgált volna rá.. |
2023-02-11 22:20.07 |
Szinte színdarabszerű alkotás a jelentéktelen élettől való megkeseredésről, és az emberi kapcsolatok mozgatórugóiról, fájdalmasan könnyű megszakadásáról.......pompásan pergő párbeszédek formájában a csodás méregzöld, zord ír tájba ágyazva. McDonagh látszólag nem markol túl sokat legújabb filmjében, mégis tanárian egyensúlyoz az olykor meglepően könnyed hangvétel és a súlyos témák között, mellesleg a rengeteg szakrális utalásával (keresztek, Mária szobrok) látványosan pálcát törve az ír nemzet értelmet vallási széthúzása felett. Mindehhez tökéletesen asszisztálnak aktorai, akik az év egyik legemlékezetesebb összjátékával hálálják meg a brit rendező bizalmát, még a mellékszerepekben is maradandót alakítva.
Remek kamaradarab, akár "kezdő" szinten is gond nélkül fogyasztható, melynek megkapó hangulata napok múlva is vissza-visszatér. |
2023-02-10 14:44.57 |
Valószínűleg a Nem vénnek való vidék 2008-as diadala óta a legmegérdemeltebb Oscar díj, ami egyszersmind visszaadta a reményt, hogy nem csak és kizárólag politikai alapon lehet a fődíjat odaítélni.
Parasite egy igazi XXI. századi mestermű, aminek sikerült a tökéletes triászt összehozni: aktuális és széles körben fontos üzenetet, modern és szórakoztató formanyelvvel, kitűnő vizuális keretben tálalni. Bong Joon Ho az eddigi alkotásaiban is rendre társadalmi kérdések gyűrűjébe rendezte képkockáit, azonban az Élősködők esetében igazi össztüzet nyitott. Főszereplőink fizikailag is a társadalom legaljáról igyekeznek magasabb rétegbe felkapaszkodni, miközben nem restek mások hiszékenységét, előzékenységét alaposan kihasználni. Egyszerre szánni való, és megvetendő, ahogy valóban szinte parazitaként eszik be magukat a tehetős Park család mindennapjaiba, akik úgyszint nem feltétlen csupán áldozatai és pozitív szereplői a történetnek ("a szegénységnek szaga van, ami átlépi a határt"..). A rendező kitűnő érzékletességgel mutatja be, hogy ugyanaz az esemény mennyire másképp tudja érinteni a 2 társadalmi réteget. Például a hatalmas esőzés az egyik számára mindössze maximum bosszantó, addig főhőseink egész élete, otthona dől romokba, ahogy elnyeli a belvíz. Ez a vizuális hátárábrázolás mindvégig domináns elem a cselekmény során, a rendező szinte soha nem hagyja ki a lehetőséget, hogy valamiféle választóvonalat helyezzen el a kulcsfiguráink közé, de érdekes momentum a lépcsők használata is: a Park család felfele, Kimék jellemzően lefele haladnak. Ez a fajta társadalmi feszültség pedig ahogy várható egy brutális fináléban csúcsosodik ki, melyben mindkét réteg szereplői sokat veszítenek......de igazából semmi nem változott. Megmaradt hőseink visszatértek alagsori lakóházukba, a Park família helyét pedig átvette egy másik jómódú család....tehát Bong üzenete végső soron, hogy nem feltétlen a szereplőkben keresendő probléma gyökere, hanem a társadalmi struktúrában, amely mereven tartja fenn a különbségeket, és csupán illúziót nyújt a felemelkedés vágyának.... A két M (Művészet és Multiplex) kivételes elegye, ami egyaránt értékes, és maradandó élmény egy átlag mozibajárónak illetve a szakmában járatosak számára is. Igazi gyöngyszem, egyszersmind csattanós válasz azoknak, akik fennen hangoztatják: "manapság már nem készülnek igazán jó filmek".... Igaz a Parasite nem szimplán jó.... hanem első osztályú!! |